Ducato ei käynnisty

VUOLA IRMELI 27.11.2013 18:51

Osaakohan joku auttaa ongelmassani.minulla on Asuntoautona Ducato vm-98 1,9TD.Auto oli seissyt pari päivää ja nyt kun olisin tarvinnut niin pyöritti huonosti eikä lähtenyt käymään.Akku ladattiin ja nyt pyörittää iloisesti muttei hörähdäkään.Toiminut viimeksi aivan normaalisti.Mikään merkkivalo ei pala ja naftasuodatin vaihdettu vuosi sitten.Hehkutulpat ja jakohihnakin vaihdettu vuosi sitten.Hehkutus kyllä tuntuisi olevan kunnossa kun valot himmenee hehkun mennessä päälle.Ainut oleellinen muutos on että oli muutama aste pakkasta yöllä.Pakkasnesteet ok.Tänään oli 4 astetta lämmintä ja yritin uudelleen muttei lupaakaan.Onko muuta tehtävissä kun hinata korjaamoon.Jos tulee mieleen jotain mitä kannattaisi kokeilla kotona niin otetaan kiitollisuudella vastaan.Apuvoimia löytyy kotoa.

KURVINEN ESKO 27.11.2013 19:27

Vika voisi olla ruiskutuspumpun katkaisusolenoidissa. Solenoidi sijaitsee ruiskutuspumpussa. Sen voi testata virta päällä siten, että irroittaa liittimen ja kytkee takaisin niin pitäisi kuulua naksahdus. Jos ei kuulu niin solenoidi voi olla viallinen tai liitin hapettunut tai kosteutta tai jännitettä ei tule liittimeen saakka. EKu

VÄLIMÄKI JARMO 27.11.2013 20:02

Minä kyllä kokeilisin ilmausta.Jos kerran startti vie kuin kahvimyllyä niin täytyis olla ilmaa syötössä.JV

POHJANTÄHTI JORMA 27.11.2013 20:03

Ettei olis hampaat irronnu, siis jakoremmistä.

KURVINEN ESKO 27.11.2013 20:12

Toisena vaihtoehtona ajattelin ilmaa polttoainejärjestelmässä mutta ilmaako tämä auto startin pyörittämisellä vai onko siinä käsi-ilmaus? Jos on hampaita mennyt niin sen näkee pakokaasuista, sitä tulee kartanon peittävä määrä vaikkei käynnisty. EKu

VÄLIMÄKI JARMO 27.11.2013 20:22

Mistähän sitä pakokaasua tulee jos auto ei käynnisty. JV

TERVO JARI 27.11.2013 20:27

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=92814672

HYTÖNEN RAIMO 27.11.2013 23:58

Yksi mahdollisuus on jakohihnan "hyppääminen" pari pykälää sivuun. Kun itsellä oli vielä tukaatti, se lakkasi käynnistymästä, vaikka starttasikin hyvin. Viaksi, eikun ominaisuudeksi, osoittautui jakohihnan hyppääminen kolme pykälää sivuun kohdistuksesta. Eikä ollut huoltomiehen mukaan ensimmäinen tapaus kyseisen merkin kohdalla.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.11.2013 klo 00:00:54 Niin, ja tukaatti ilmaa automaattisesti kun jaksaa tarpeeksi pitkään startata.

LEINONEN JUKKA 28.11.2013 04:13

Ilmavaivoja, onko tankki melkein tyhjä? Pitää startata niin kauan että järjestelmä ilmaa itsensä ja käynnistyy. Minulla sama ongelma Transportterissa, jos polttoaine vähissä niin se vetää ilmaa ruiskutusjärjestelmään jostain letkuista ja vaatii pitkän startin seisokin jälkeen.

KURVINEN ESKO 28.11.2013 08:42

Vastaus Jarmon kysymykseen: minun ducatossa hammashihna kävi vanhaksi ja ilmeisesti pumpulla hyppäsi yli. Seuraus oli, että ei käynnistynyt mutta ruiskutti polttoainetta väärän ajoituksen mukaan ja kyllä se muuttui valkeaksi savuksi ja sitä tuli paljon. Oikeat tiisselimiehet osaavat tarvittaessa selittää tilanteen tarkemmin, mitä sattui. EKu

TÖRÖLÄ SIMO 28.11.2013 08:59

Oiskohan tuosta palanut polttimo käynnistyksenesto merkkivalosta? Oli minulla samallainen Ducato, ja vika kans, lämpopuhaltimella Tohotin syöttöpumpunpäätä, ja hokkus pokkus johan hörähti tulille. On myös mahdollista poistaa tuo vika purkamalla käynnityksen esto. Kantsii kokeilla, ei maksa maltaita..)

HÄKLI HANNU 28.11.2013 11:49

Tuota käynnistyksen estoa minäkin ajattelin. Itselläni samaa vuosimallia olev 2,5td temppuili ja käyntiin kun sai ei auttanut sammuttaa kuin perillä kun ei voinut tietää milloin suostuu taas lähtemään.Autosähköliike purki tuon mielestäni turhan käynnistykseneston ja sen jälkeen ei ole käynnistysvaivoja ollut. Maksoi alle satasen että ei paha.

KYTÖMÄKI RAUNO 28.11.2013 14:01

Tee nopea testi eli laita akun miinusnavalta paksu johto vaikka moottorin kannattimen ruuvin alle niinkuin lisämaadotuksena ja koita startata. Todenäköisesti starttikierroluku nousee ja kone lähtee käyntiin. Yleinen vika vanhemmassa Ducatossa.

Ton johdon voi jättää paikalleenkin ja lisäksi uusit koneen ja vaihteiston välisen maadoitusjohdon niin toimii taas kauan.

KAUPPI ERKKI 28.11.2013 21:07

Kolari kytkintä ei ole vielä käsitelty siinä akun vieressä rintapellissä paina ylhäältä jos naksahtaa nin sitten lähtee käyntiin.

VUOLA IRMELI 29.11.2013 18:06

Kiitos vastauksista.Autosta on ajonesto poistettu vuosi sitten.Samalla vaihdettiin jakohihna ja muut tilpehöörit sinne.Homma tehtiin ihan laatukorjaamossa.Ei ole se kolarikytkin lauennut eikä auttanut lisämaadoitus.Sulakkeet tarkistettu.Tankki on myös täynnä.Huomenna tutkitaan vielä pumpun kyljestä naksahtaako se venttiili kun virrat laittaa päälle.Jos se toimii niin vaihdetaan kuitenkin se naftasuodin varmuuden vuoksi.Laittakaa vaan jos tulee vielä jotain muuta vika-mahdollisuutta mieleen.

TOIVONEN MARTTI 29.11.2013 18:21

Senverran jouduin noita asioita selvittelemään ja sain neuvoja kun oma ei käynnistynyt että kallistuisin hehkutulppien vian kannalle.

Mutta kannattaa tietty tarkkailla ensin pakoputkea kun yrittää käynnistää. Jos sieltä ei tule mitään vaikka moottori menee ympäsri on puutetta polttoaineesta eli syyllinen voi olla tuo magneettiventtiili. Jos taas pakoputkesta tulee harmaata dieselinkatkua on vika todennäköisesti hehkussa. Jossain sanottiin että hehkutulppa voi olla poskellaan niin että sen vastus on kovin suuri. Tuo valojen himmeneminen viittaisi siihen. Ja jos yksi tulppa haukkaa kovin paljon virtaa ei sitä taida jäädä tarpeeksi muille. hth, mot

TERVO JARI 29.11.2013 18:53

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=92814672

Kooppijo:

Kolari kytkintä ei ole vielä käsitelty siinä akun vieressä rintapellissä paina ylhäältä jos naksahtaa nin sitten lähtee käyntiin.

Kooppijo oppu.

Tuossa antamassani linkissä käsitellään asijata . . .

Monenkin mallin kohoralta . . .

KAUPPI ERKKI 29.11.2013 19:34

Voisit kokeilla starttipilotilla niin sillä eliminoisit kaksi vikaa hehkut ja polttoaineen syötön ilmanputsarin kansi irti ja siitä sumutat mutta omalla vastuulla tai laita sumutinkannuun bensaa.

PÄÄKKÖNEN ESA 30.11.2013 10:48

Heippa Paljonko ajettu? Voi olla myöskin väljä kone lähtee hyvin käyntiin lämpimällä. mutta ei kylmällä. Kokeile moottorin lämmittämistä. Naapurissa etsivät monta päivää vikaa Ducatosta, saivat käyntiin vetämällä.

Esa

VUOLA IRMELI 30.11.2013 12:20

Sen verran taas päivitystä että kun virta on päällä niin pumppuun siihen magneettiventtiilin päähän ei tule virtaa.Mistähän sekin saa virtaansa?Laitettiin suoraan akusta virtaa siihen muttei ainakaan naksahda eikä lähde käyntiin.Moottorilla ajettu 150000 kun joku kysyi sitäkin.On yritetty lämmittääkin muttei auta.Onnistuuko sen venttiilin vaihto itse ja tuleeko sieltä jotain ulos muutakin kun sen avaa.On kuitenkin aika ahtaassa paikassakin.Kiitos taas etukäteen vastauksistanne.

KAUPPI ERKKI 30.11.2013 15:48

Jos ajonesto valo ei pala mittaristossa kuin hetken silloin kun virta käännetään päälle niin tuskin ajonestossa on vikaa sinne pumpulle ei tule varsinaista virtaa 12 v vaan tietynlaista dataa joka on eräänlaista koodia ja jos koodi on oikea niin mittaristosta sammuu se avaimenkuva ja auto kyllä lähtisi käyntiin.ellei siinä ole muuta vikaa.

KURVINEN ESKO 30.11.2013 16:01

Tässä suora lainaus korjausoppaasta: RUISKUTUSPUMPUN KATKAISUSOLENOIDIN IRROITUS JA ASENNUS

Ruiskutuspumpun takapäässä sijaitsevan katkaisusolenoidin tehtävänä on nimensämukaisesti katkaista polttoaineen virtaus heti sytytysvirran katkaisun jälkeen. Moottoria ei voida käynnistää jos solenoidi on juuttunut kiinniasentoon ja vastaavasti moottori käy sammutuksen jälkeen jälkikäyntiä mikäli solenoidi on juuttunut aukiasentoon.

Katkaisusolenoidin perustarkastus voidaan tehdä irrottamalla ja kiinnittämällä sen liitin sytytysvirran ollessa kytketty. Ellei tällöin kuulu naksahdusta, on se viallinen edellyttäen että virtapiiri on muuten kunnossa eli jännite tulee liittimelle asti.

Kierrä katkaisusolenoidi tarvittaessa irti.

Asenna uusi solenoidi paikalleen. Jos solenoidissa on tiivisterengas, myös se vaihdetaan uuteen.

En ole irroittanut solenoidia mutta ei näyttäisi olevan mahdoton tehtävä. Jos akusta on suoraan vedetty kaapeli solenoidille eikä mitään tapahdu niin se vaikuttaisi olevan rikki. Mutta minne jää ko. kaapelin jännite ja miksi ei käynnistynyt?? Voisiko olla sulake vika vai viittaako tämä siihen kolarikytkimeen. Minun neuvot loppuu valitettavasti näin vähään. EKu

TOIVONEN MARTTI 30.11.2013 16:04

Onkohan Erkki tuo ihan paikkansapitävää jos auto on vuosimallia -98 niinkuin muistelen kysyjän sanoneen. Eiköhän siinä ole vielä ihan tavallinen ruiskutuspumppu jonka solenoidi vetäessään avaa polttoaineen tulon pumpulle. Kyllä sinne pitäisi tulla 12v jännite ja pitäisi napsahtaa kun aukeaa. Vasta 2001 tai -02 tuli nuo commonrailkoneet ja niistäkin kai ekaksi 2.8 litrainen.

Tuskin sieltä mitään ihme määriä polttoainetta valuu katkaisusolenoidia vaihdettaessa, ilmaa saattaa systeemiin mennä ja pumpun mallista riippuen sen voi joutua ilmaamaan ennenkuin saa käyntiin. mot

Käyttäjän lisäys viestiin 30.11.2013 klo 16:08:38 No niin, Esko ehti ennen.

Ja ehdotan vielä että kannattaa mitata yleismittarilla kunkin hehkutulpan vastus.

KAUPPI ERKKI 30.11.2013 16:34

Kyllä minä edelleen seison sanojeni takana tai voin minä istuakkin joskus se vaan tuppaa olemaan niin että puhutaan äidistä kun pitäisi puhua tyttärestä Toki siinä on tavallinen ruiskutuspumppu, mutta sen päässä on juuri se estolaite ja sen jatkeena on solenoidi joka toimii 12 v jännitteellä mutta päästäkseen tähän solenoidiin käsiksi pitää tehdä paljon työtä itse estoaite toimii kyllä koodi pohjalta eli avaimessa on siru joka antaa koodin rasialle joka sijaitsee ohjauspylväässä siinä rattilukon lähettyvillä tämä välittää tietynlaista koodia siihen pumpun päässä olevaan estoboksiin ja jos koodi on oikein niin mittaristosta sammuu tämä ajoestovalo, Tämä 12 voltilla oleva solenoidi on paljon vanhemmissa ducatoissa mikä ei ole mikään ajonesto solenoidi vaan katkaisee polttoaineen syötön kuten uudemmissa ducatoissakin estolaitteen koodin hyväksynnän jälkeen. Common raileissa on erilainen ajonestolaite.

PITKÄAHO JUKKA 30.11.2013 17:01

Asiasta kolmanteen,bensa ei syty ilman kipinää,turha ruiskia imusarjaan. Otappa yhdestä suuttimesta ruiskuputki irti ja starttaa konetta jos polttoainetta tulee koneen pyöriessä niin sammutin EI ole päällä. Tälläisestä kokeilusta ei ole mitään vaaraa autolle.

HAAPANEN TIMO 30.11.2013 17:12

Yksi pimeä hehku saattaa riittää pikkupakkasella käynnistymättömyyteen, kaksi jo kesäkeliläkin. Omasta kokemuksesta puhun vastaavan moottorin osalta.

@timppa

KAUPPI ERKKI 30.11.2013 17:42

Bensa syttyy dieselissä huomattavasti herkemmin kuin nafta se siitä Ajonesto on purettu ja korvattu jollain muulla systeemillä josta ei tietoa vikaa voi olla vaikea paikallistaa jätän arvailun tai irvailun muille.

PITKÄAHO JUKKA 30.11.2013 18:54

Sanoppas Erkki miksi bensiini mootorissa on sytytystulpat.

KAUPPI ERKKI 02.12.2013 08:49

Tutustu puristuspaineisiin.

TÖRÖLÄ SIMO 02.12.2013 10:15

Laittaisin hinaukseen, luulen että käyntiin lähtee, Itselläni oli kerran dieselkoneinen Volovo, tartti pyöritti kuin kahavimyllyä, mutta ei yritystäkään käyntiin, vetämällä kolmemetriä, ja käynnissä.

WIGREN BJÖRN 02.12.2013 17:42

Minulla oli myös samanlainen ongelma - vika oli käynnistysavaimen pesässä - eli ei yhdistä tarvittavat sähköt.

VÄLIAHDE JUSSI 02.12.2013 21:06

Onneksi varaudun katsastukseen ei Fiiatti menny läpi ihme se olisi ollutkin jos olisi mennyt,Fiiatilla kun,ajaa pelolla ei ole rajaa,tuo etuvetokaan ei sovi matkailuautoon.Ei edes mersuun vielä vähenmän tähän Fiattiin. Pitää kai vaihtaa takapotku Mersuun tai Ivekoon että,sais mielenrauhassa edes vaeltaa paikasta toiseen. Varmasti vokkeli menee läpi kerta heitolla. Fiiatin sähkölaiteet ovat aivan isosta P:stä ne myöskin Ivekoa rasittaa. Jotkut ne Fiiatia kehuu minä en.Kylymä,melunen,surkea pääsemään lumessa ja ainoa hyväpuoli tässä mallissa on tuo,kokomoottorin ja vaihdelaatikon esillä- olo ne on hyvin näkyvissä ja helpot huoltaa.Siinä vokkelin T3 häviää,mutta ei siinä olekkaan mitään ventiilien säätöä kuten,Fiiatissa.

VUOLA IRMELI 04.12.2013 21:05

Sen verran päivitystä että suuttimien putkia on löysätty eikä ilmaa ainakaan tule,polttoainetta kylläkin ruiskii.Kolarikytkinkin ohitettiin eikä auttanut.Hehkut saavat virtaa.Pari hehkua otettiin pois ja testattiin niin punaiseksi tulivat kun virtaa näytettiin.Ulkoapäin ei kyllä tulleet yhtään lämpimäksi nuo hehkut että siitä ei kyllä tiedä hehkuttaako nuo keskimmäisetkään.Pari keskimmäistä ovatkin ahtaammassa paikassa joten ei niitä otettu vielä pois.Lohkolämmitintä autossa ei valitettavasti ole mikä nyt kyllä harmittaa.Hinaamaan ei ole vielä päästy ja autokin on hieman hankalassa paikassa hinata kun mäki on jäässä ja auto mäen alla.Uskaltaako sitä käynnistys sumutetta kokeilla ja kokeillaanko sitä ilman hehkutusta.Aika pian taidan jättää talveksi seisontaan ja palata keväällä asiaan.Jos nyt jotain vielä tulisi jollain mieleen niin kiitollisena otetaan vastaan.

HAAPANEN TIMO 04.12.2013 21:26

Mittaa ne keskimmäiset hehkut, tai kokeile kipinöikö irroitettu johto siinä tulpan päässä hehkutettaessa. Jos kaksi on pimeänä ei lähde käyntiin.

@timppa

HYTÖNEN RAIMO 04.12.2013 23:34

Kyllä sen pitäisi käynnistyä pikku pakkasellakin (tosin hieman ontuen) vaikka pari hehkua olisi pimeänäkin. Voit myös kokeilla puhaltamista kuumailmapuhaltimella ahtimelle menevään letkuun (kiinnitä letku paikalleen ennen käynnistysyritystä). Eikä tuon viimeksimainitun operaation aikana kannata pahemmin marjailla ettei lämmin/kuuma ilma ennätä jäähtyä.

Jos ei noilla konsteilla hörähdä, raahaa suosiolla korjaamolle.

P.S. Alkaa vaikuttaa yhä todennäköisemmältä, että hammashihna on siirtynyt oikeista asetuksistaan.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.12.2013 klo 23:46:29 Kun itsellä vielä oli hiivatti, se lakkasi käynnistymästä kun hammashihna oli hypännyt omia aikojaan kolme pykäläväliä sivuun oikeista asetuksistaan. Eikä siitä muitakaan vikoja - anteeksi ominaisuuksia - puuttunut, joten pakosta oppi melkoiseksi tukaatin tuntijaksi ja sen myötä tulivat tutuiksi myös lähialueen korjaamot (joista ylivoimaisesti heikoin oli hiivatin oma merkkihuolto).

VÄLIAHDE JUSSI 04.12.2013 23:56

Muullakin on Dukato Etuvetoisena on aina korkeinmissa voimissa voimissa jos,se lähteekäytiin sekä pysyy käynnissä,semoinen on Fiiatti. Liikkuvuus on ihan eri murhe. Valitettavasti minäkin olen sekaantunut siihen.

Käyttäjän lisäys viestiin 4.12.2013 klo 23:59:10 On yksi u liikaa pitiolla mullakin eikä,muulakin.Sorry.

TURUNEN HEIMO 05.12.2013 09:03

Mistä näitä tyhjänpäiväisi trollaajia oikein sikiää?

TURUNEN HEIMO 05.12.2013 09:30

Bensiini nimittäin ei syty dieselissä koska sen puristuskestävyys on aivan eri luokkaa kuin dieselissä. Dieselin setaaniluku eli syttimisherkkyysluku on 50 ja bensiinillä se on jokseenkin 0-20. Setaaniluku on kääntäen verrannollinen oktaanilukuun. Dieselille ei ilmoitata oktaanilukua mutta se on noin 15. Hieman asiaankin ei esson baarin juttuja. Kiva kuitenkin kun täälllä on kavereita jotka oikeasti yrittää auttaa ongelmansa kanssa painivia.

KAUPPI ERKKI 05.12.2013 10:02

Jos sitä osaamista löytyy kotoa niin jakoremmin tarkistus onnistuu kyllä koto konsteinkin, siellä starttimoottorin takana on moottorin lohkossa reikä kytkimeenpäin jos on 8 mm kierretankoa niin sitä taittamalla saa työkalun jonka voi työntää siitä reijästä kytkinpyörässä on vastaavasti reikä ajoituksen kohdalla moottoria pyörittämällä avaimella kampiakselin päästä tanko loksahtaa reikään jos kierretankoa vähän terävöittää homma onnistuu paremmin jos irrottaa starttimoottorin niin silloin näkee paremmin kyseisen reijän lohkossa. Kun tämä on tehty niin seuraavaksi pitää irrottaa muovisuoja jakoremmin päältä muutama 6 mm pultti joista yksi on moottorin takapuolella vähän hankalassa paikassa näkee peilillä paremmin esille tulee nokkapyörä jossa on vastaavasti 8mm reikä joka pitää olla linjassa moottorin kannessa olevan reijän kanssa tämän voi testata myös 8 mm pultilla jos pultti menee reikään joka ulottuu kanteen saakka niin kaikki on ok peilillä näkee paremmin että nokkapyörän reikä on varmasti sylinterinkannessa olevan reijän kohdalla. Jos näin ei ole niin venttiilit ovat voineet vaurioitua ja siksi auto ei enää käynnisty,

Käyttäjän lisäys viestiin 5.12.2013 klo 10:11:33 Voin olla väärässäkin sen bensan syttymisen kohdalla, kun joku selittäisi minulle miksi diesel rikkontuu jos siihen vahingossa tankkaa bensaa näinhän ei pitäisi käydä jos bensa ei kerran syty. Näin minä asiaa tuumin esson baarissa

PITKÄAHO JUKKA 05.12.2013 10:19

Se kyllä syttyy sen hehkuvan karstan vuosi ja ennen aikojaan kyllä se on koneelle vaarallista ajaa dieseliä bensalla.

HYTÖNEN RAIMO 05.12.2013 10:29

Juuri näin kuin edellinen kirjoittaja toteaa. Eli syttyy liian aikaisin, mikä ei ole moottorille mikään hyvä asia.

KAUPPI ERKKI 05.12.2013 13:12

En ole koskaan oikein perehtynyt tuohon asiaan syvällisemmin, kyllähän se puoltaa sitten sitäkin asiaa nimittäin että jos bensa syttyy dieselissä karstasta, kun moni vanhan dieselin omistaja lisää tankkiin bensaa mennessään katsastukseen saadakseen sen läpi päästöistä toinen konsti on polttaa karsta pois kovilla kierroksilla pienellä vaihteella ennen katsastusta..

LIIMATAINEN HANNU 05.12.2013 13:17

Onko jo tullut sellainen mahdollinen syy ettei käynisty eli se jostakin saa ilmaa polttoaineen syöttöön, Meillä oli joskus se vika, käynnistäminen vaati helevetin pitkän stártin, meinasi akusta loppua hönkä. Käytettin merkkikorjaamolla, eivät osanneet tai tietäneet sitä korjata. Sitten sain vihjeen pienestä pajasta jossa kaveri oli erikoistunut näihin vehkeisiin, sinne ja kuntoon tuli. Kertoi että jostakin liitoksesta imeksi ilmaa sekaan, se esti käynnistymisen.

KAUPPI ERKKI 05.12.2013 13:36

Irmelille ja apujoukoille vielä Jos jakoremmi on hypännyt niin usein käy niinkin että nokka-akseli katkeaa ja silti moottori pyörii normaalisti jopa helpommin startatessa muttei enää käynnisty tämäkin on suhteellisen helppo tarkistaa kun ottaa venttiilikopan irti niin näkee onko akseli ehjä Kyllä auto olisi pitänyt käynnistyä jos edes kaksi hehkua toimii ja naftaa tulee suuttimille vika on toden-näköisesti juuri siellä jakopäässä, onneksi näitä 1,9 moottoreita on pilvin pimein joten vaihtomoottori on luultavasti huomattavast halvempi ratkaisu Mutta eipä mennä asioiden edelle.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.12.2013 14:01

Onko ilmat olleet pidempään lämpimän puolella?

"Ainut oleellinen muutos on että oli muutama aste pakkasta yöllä.Pakkasnesteet ok.Tänään oli 4 astetta lämmintä ja yritin uudelleen muttei lupaakaan."

Jos järjestelmässä on vettä, ei se välttämättä sula hetkessä. Tietysti jos sammutussolenodiin ei tule virtaa ei kone myöskään käynnisty.

Usein on monta päällekäistä ongelmaa jolloin täytyy poistaa mahdollisia vikakohteita yksi kerrallaan.

Onko tuossa mallissa vielä mahdollisuus ilmaukseen käsipumpulla, jolloin näkee saako kone naftaa.

Aikoinaan kun rakentelin Nalle Sisusta matkailuauton toin sen kotiin ajamalla, mutta ensimmäisten pakkasten jälkeen se ei enää käynnistynyt. Suodin oli umpijäässä ja kun tankin pohjaropun avasi ei sieltä tullut mitään, ennen kuin lämmitti tankkia sisätilan lämmittimellä. Lopulta tankista tuli liki 10 litraa vettä.

TURUNEN HEIMO 05.12.2013 17:53

Kiinnostaa vain mistä se bensiini sinne tulee syttyäkseen ennen aikojaan. Diesel toimii siten että puristustahdissa ilman kuumenee niin että se riittää sytyttämään sinne juuri sytyshetkellä ruiskutetun polttoaineen. Sylinterissä on siis vain ilmaa ennenkuin polttoainen sinne ruiskutetaan. Välillä tässä tuntuu että puhutaan ikiaikaisesta kuulamoottorista jonka toimintaa täällä tunnutaan kuvattavan. ;-) Pahinta bensiini on ruiskutuslaitteille joiden voitelu on polttoaineen varassa.Paine on kymmenkertainen verrattuna tukimpaakin bensiinin suorasuihkutukseen ja vielä enemmän verraten vielä yleisemmpään epäsuoraan.

HYTÖNEN RAIMO 05.12.2013 23:36

No sanotaan näin, että se syttyy nopeammin (siis bensiini). Kun tähän otetaan huomioon sytytysennakko, niin se lyö tavallaan vastaan.

Mitä sitten tähän tapaukseen tulee, niin kyllähän tuossa on jo monenlaista kokeiltu, joskin heikoin tuloksin. Mielestäni olisi viisainta viedä asiantuntevalle korjaamolle, tuskinpa se siitä kotikonstein sen kummemmin tokenee. Ja löytyisi - todennäköisesti - myös syy ongelmiin.

Nokka-akselin katkeaminen hieman mietityttää, kyllä kait siitä olisi pitänyt kuulua outoja ääni ainakin katkeamisen tapahtumahetkellä. Tosin se jouduttiin vaihtamaan minunkin hiivattiin, mutta sen vuoksi, että merkkikorjaamon rikkoutuneen alipainepumpun tilalle tilaama uusi pumppu (joka EI KUULEMMA VOI MENNÄ RIKKI) ei sopinut alkuperäiseen nokka-akseliin. Uusi nokka-akseli on muuten kalliimpi kuin jostakin hajottamolta hankittu vaihtomoottori. Minulle se maksoi yhdensänsataa euroa.

Ja niitä alipainepumppujakin piti tilata kaksi - ensimäinen tehtaan paketista otettu oli valmiiksi viallinen ja se toinen vaati uuden nokka-akselin.

KAUPPI ERKKI 06.12.2013 12:59

Siitä ykkös-sylinterin jälkeen se katkeaa jos jakoremmi on ehjä niin venttiilit toimivat ainoastaan ykkös-sylinterissä nokkaakselin pukit pitävät nokan kuitenkin paikallaan Mutta ei se itsekseen katkea vaan juuri silloin kun jakoremmi hyppää . Kommonraileissa sytytys ennakkoa on vielä enempi kuin vanhemmissa malleissa tiedoksi vaan jos meinaa bensalla ajella.

LEINONEN JUKKA 25.12.2013 03:48

Joko Ducato on käynnissä?

VÄLIAHDE JUSSI 25.12.2013 14:38

Näin dutkaton omistajana voin sanoa että.ihmeelistä on se jos käyniistyykin ilmanharmeja silloin niitä voi oottaa sen käynnissä ollessa jos,käynistäessä ei mitään ongelmaa ole ilmennyt. Seuraava ongelma on miten, etuveto vehkeellä liikkeelle pääsisi?

SAARELA MARKKU 25.12.2013 16:58

Etuvetovehkeellä pääsee liikkeelle takaperin, eli peruuttamalla.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.