Keskuslukitus

Eero Bruun 20.06.2018 20:37

Rapidon retkiauton vm 2010 Fiat Ducaton avain lopetti toimintansa. Ostin Kuopion Autosähkö Hirasta uuden pariston 3,5 euroa, mutta ei toimi vieläkään. Kokeilin olisiko myyjä laittanut pariston väärinpäin, mutta sitä ei voi laittaa kuin oikein. Mistähän vika voisi johtua?

Eero Bruun 20.06.2018 20:39

Auton vuosimalli on 2013, ei 2010.

Timo Haapanen 20.06.2018 22:54

Eikö ovet avaudu, vai eikö auto käynnisty? Millainen vika? Starttaa, mutta ei käynnisty, palaako vikavalo?

@timppa

Toivo Koistinen 21.06.2018 06:22

Kokeileppa ostaa uusi paristo. Meillä kävi taannoin samoin, ja ostimma uuden patterin, ja alkoi pelata.
Se paristo nimittäin oli tyhjä. Niin ei pitäisi olla, mutta....
Siinä samalla kun sitä asiaa ihmeteltiin kertoi auton maahantuoja, että voidaan joutua avain koodaamaan uudestaan jos ei auta muu.
TP

Eero Bruun 30.06.2018 13:01

Kyllä se avain uudella paristolla jotakin lähettää. Kävin testaamassa Hiran autosähkössä. En tiedä sitten onko oikea koodi. Varsinaiset asentajat eivät olleet juuri silloin paikalla, vain myyjä, joten ei tutkittu sen enempää. Aukeaahan tuo kuskin ovi vielä manuaalisesti ja auto käynnistyy, mutta on hieman hankalaa.

Toivo Koistinen 30.06.2018 14:50

Olisko sitten käyny, että oven koodi on hukkunu avaimesta.
TP

Gunnar Strömsen 30.06.2018 22:31

Usein tuo keskuslukon ohjauksen "koodaus" on tehtävissä itsekin. Ajoneston koodaus on sitten toinen juttu. Mutta nythän vain oviohjaus tökkii?

Fiatille näytti löytyvän pari kokeilemisen arvoista ohjetta.
Ensimmäinen: avain virtalukkoon ja sytytysvirta päälle mutta älä siis käynnistä. Sytytysvirran ollessa päällä painellaan avaus ja sulkunappeja avaimesta 5-6 kertaa.

Toinen tapa: avataan ovi avaimella kääntäen ja pidetään samalla avausnappi avaimesta painettuna. Avaimen kääntämisen jälkeen pidetään se avausnappi pohjassa joitakin sekunteja. Netti kertoi että ovessa vilkkuisi valo koodaamisen merkiksi.

Nämä siis netistä löytynyttä eikä näistä fiatin kanssa ole mitään kokemusta. Muilla merkeillä vastaavia joskus tehnyt ja homma toiminut.

Tuo pariston uudelleen vaihtaminen on myös hyvä ehdotus koska tehdaskuollut nappipatteri ei ole mikään harvinaisuus.

Se että auto käynnistyy ei kerro patterin kunnosta mitään koska ajonestopiiri lienee tuossakin ns passiivinen eikä tartte avaimen patteria toimiakseen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.