Kesärenkaat

Erkki Vesterinen 19.09.2017 16:29

Onko kenelläkkään ollut matkailuautossa Nexen merkkisiä kesärenkaita.
Haluaisin kuulla millaisia kokemuksia kyseisesta renkaasta.

Perttu Kaasinen 19.09.2017 21:56

En tiedä kesärenkaista mutta kitkarenkaat kesällä oli hyvät ajettavat.

Jarmo Välimäki 19.09.2017 22:14

Kesällä? No ens talvena niillä et tee enää mitää,jos kesän ajelit,menee pilalle kesäkuumuudes (?) kuulemma. En kyllä ite käyttäis kesällä. . JV

Paavo Kylmänen 19.09.2017 22:47


Renkaat ja takapään vaimennus
Olen käyttänyt Nexeneitä pari kesää. Minusta rengasmelu hiljeni ja kulku pehmeni, kuin mitä ensiasennus Continentaleilla oli. Miten lie sitten kulutuskestävyys, sen aika näyttää. Mainoksessaan kehuvat että Ruotsin Vi Bilägare ja Tuulilasi olisi vuonna 2015 testannut ne 2. sijalle ja Saksan ACE Lenkrad vuonna 2016 ensimmäiselle.

Jouston pehmeydestä on taas erilaisia näkemyksiä. Minä katson viisimetriseni ottavan töyssyt melko kovasti, joten on hiljennettävä aivan mateluksi jottei kolahda. Takaosahan lepää suoraan lehtijousen lisäksi keilamaisilla muovivaimentimilla ilman mitään ilmarakoa, jolloin perä on kovanlainen. Tuttavani on perehtynyt vähän enemmän asiaan ja keskustellut eri tahojen kanssa asiasta ja meinaa, että helpoin ratkaisu olisi sahata keiloista pari kolme senttiä pois, jolloin se väli jäisi pelkästään jousille pehmentäen kulkua. Joku konepaja vaihtaisi uuden lehtijousen entisen tilalle, joka nostaisi perää sen muutaman sentin ennen kuin keilat ottaa vastaan.
Lahden messuilla oli myös samanlainen ratkaisu lisätyllä kierrejousipaketilla
Olisiko näistä mielipiteitä?

terv. Boxstar

Seppo Yliniemi 20.09.2017 08:20

Jos sinulla on peltikuorinen 3,2 ton ,kokonaispainolla niin takajousi on kaksi milliä ohuempi kuin kolme ja puolitonnisessa.
Helpoin ratkaisu on ostaa se paksumpi jousi,ainakin näin on ducatossa.

Matti Janhonen 20.09.2017 12:07

Suosittelen kyllä tuota Haapasen Timon tekemää ratkaisua jossa pohjaanlyöntimuovit heitetään mäkeen ja asennetaan samalle paikalle säädettävät ilmapussit = ilmajouset lisäjousiksi.

Vanhat rakenteet ja jää entiselleen, muutostöitä ei ole ja ilmajouset asennetaan lisäjousiksi parantamaan peräpään jousien kuormankantokykykyä. Ratkaisussa on myös se hyvä puoli, että ilmajousien avulla peräpään korkeutta voidaan kuormituksen mukaan säätä vain ilmapalkeiden painetta nostamalla/laskemalla joko omalla kompuralla tai huoltoasemalla.

Näillä sivuilla on asiasta lisää Timon laittamaa tietoa kuvineen päivineen ja myös paikka mistä hän tilasi ilmajouset mielestäni hyvin edulliseen hintaan.

Itsellä on jo toinen auto jossa on ilmapussit lisäjousina ja pois en kyllä antasi.

Timo Haapanen 20.09.2017 18:56

Tässä linkki jousituskeskusteluun:
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/jasenkeskustelu/ketju-95319759/

Keskustelussa sisällä on toinen linkki vielä aiempaan juttuun. Aika hyvin pääsee kärryille kun lukee kaikki läpi.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.