Kesärengaskokemuksia?

Matti Asikainen 21.03.2018 17:58

Kevään ajankohtainen aihe rengashankinta. Nyt on tarjoteltu puolalaista Kormorania, Nokian Nordman SC:tä (onko venäläinen?) sekä Nokialaista, mutta häviävät hinnassa Hankookille, joita saisi yhden enemmän noiden hinnoilla. Kertokaapa kokemuksia noista kalliimmista.

Harri Halinen 21.03.2018 18:23

Olen viime kauden ajanut Nokia Black Ykkösillä (nykyään on uusi 2). Olen hyvin tyytyväinen noihin ykkösiin. Ovat Volvo 60 alla. Sen sijaan nokialaiset talvirenkaat eivät ole mielestäni parhaita, tosin uusin versio niistä on kokeilematta.
Renkaita kuluu minulla noin kahden vuoden välein.


Tosin ajan vain renkaiden hyvillä pinnoilla. Kun kulumista esiintyy, vaihtuvat.
muokattu: 21.3.2018 18:24
Markku Hämäläinen 21.03.2018 19:22

Nyt kannattaa ostaa kesärenkaat, ennen sesonkia, niin voi tinkiäkin.
Ostin hankookit 225/70-15C hintaan 500€ vanteille asennetuna.
Noista nettikaupoista tilaamalla ehkä olisi saanut hiukan alle, vaan en viitsinyt alkaa pulaamaan.

Jarmo Välimäki 21.03.2018 20:26

Täältä kotiin tuotuna,
https://www.rengaskontti.fi/halvat-renkaat. . JV

Matti Asikainen 22.03.2018 08:23

Unohtui mainita koko: 225/70-15C eli siis matkailuauton rengas.

Pekka Mällinen 22.03.2018 09:01

Oma kokemus viime keältä Kormoranian renkaista matkailuauton alla. Koko kyllä 225/65-16C.
Hiljaiset ja tuntuvat ainakin vielä hyviltä. Voisin ostaa uudelleen samalaisen

Timo Haapanen 22.03.2018 09:38

Ducatossa on -07 jälkeen mahdollisuus kayttää 16'' vanteita myös pulttijaossa 5X118 eli tavallisessa Ducatossa, ennen se oli vain maxissa pulttijaolla 5X130.

Tässä 16'' vanteessa rengaskoko on 225/70-16.

Misukan Agiliksessa on tässä painoluokassa kantavuusindeksi 116 mikä tarkoittaa 1250 kg:n kantavuutta.

Pakettiauton renkaassa 225/70-16 kantavuus on 120 eli 1400kg. Siis maksimipainollakin rengasta kuormitetaan vain n. 2/3 kantavuudesta, aika helpolla pääsee.


Misukka on ns. CP ( Caravan ply ) mikä tarkoittaa normaalia suurempaa paineensietoa, vahvistettua sivua ja jotain muuta millä pieni rengas yritetään saada vahvemmaksi.

Tämä CP oli ehkä tarpeellinen kokoluokassa 215/70-15 joka on mun mielestäni alamittainen täyden painon matka-autolle, ko. renkaassa on painoindeksi 109 minkä maximi on 1030 kg. Jos auton taka-akseli on täydessä painossa jää renkaalle varaa mitättömät 30 kg. Ei ihme jos renkaita hajoaa.

Kokoluokan 225/70 -15 rengas kantaa jo 1120 kg ( luokka 112 )

@timppa




Näillä 16'' vanteilla varustetuissa uusissa Ducatoissa on ensiasennusrenkaina koko 225/70-16.
muokattu: 22.3.2018 09:40
Timo Haapanen 22.03.2018 11:37

Tässä kuva 25 000- 26 000 km ajetusta Agiliksesta, eturenkaana ollut 225/70-16 rengas. Kuvattu tunti sitten, yksi reissu sillä vielä tehdään jos päästään ehjänä sulalle mantereelle.

Kuva puhukoon puolestaan.

@timppa

Matti Janhonen 22.03.2018 15:38

Ajoin edellisillä Michelin Agilis Alpineilla 70 tkm ja vielä oli pintaa jäljellä laillisuusrajaan kulutettavaksi yli 2 mm. Auto > 3,5 t, takaveto 225/70-15 ja renkaat oli myös vetävässä päässä käytössä.
Hyvät ja käytössä tosi halvat renkaat kun halpuus lasketaan ajettujen kilometrien jälkeen.
Hyvää kulutuskestävyyttä selittää se, että valtaosa kilometreistä on ajettu Euroopan sileillä asfalteilla.

Alpinien kulutuskestävyys oli erinomainen mutta huono puoli on se, että renkaiden sivut takarenkaina oli autooni liian pehmeät, mikä lyhyen akselivälin ja pitkän peränylityksen kanssa (taka-akselimassa 2240 kg) teki sen. että auton hakeli erityisesti urissa. Ominaisuus ei poistunut painetta korottamalla vaan Alpinit piti vaihtaa eteen.

Äsken juuri tarkastin renkaat kevään reissua ajatellen.
Takasina on nyt Michelin Camper -renkaat joka selvästi on sivuiltaan Alpinia jäykempi rengas..
Renkailla on ajettu nyt 44.127 km ja pintaa oli jäljellä 5 mm (3 mittauskohtaa per poikkileikkaus)
Ajan niillä vielä kevään n. 6000 km reissun ja tulevan kesän ajot Suomessa ja syksyllä uudet samanlaiset alle, jotka kustantaa vanteille laitettuna nykyhinnoin 300 euroa.
Tämä tekee koko auton rengaskuluina n. 1,2 sent/km.




Timo Haapanen 22.03.2018 19:01

Se on hauskanen juttu kun samassa autossa voi olla rengas 215/70-15 tai 225/70-16. Se onnistuu kun tehdas sanoo että onnistuu, prosenttuaalinen kehän ero on 6% vaikka pykälien mukaan saisi olla vain 5% Halkaisijassa on eroa melkein neljä senttiä.

Polttoaineen kulutukseen välitysten harventaminen ei vaikuta yhtään mitään. Aika monta tankillista on samanlaisilla autolla peräkkäin ajettu, toisessa tuo pienempi rengas ja toisessa isompi. Naftapumpulla eroa ei ole kuin litra tai kaksi vuorotellen toisen tai toisen hyväksi.

@timppa

Kaarlo Kuntsi 22.03.2018 21:25

Hankin pari vuotta sitten peltikuoriseen retkeilyautoon Aeolus 225/70-15 renkaat, ilman minkäänlaista siihenastista kokemusta kiinalaisista renkaista ja ajattelin senkin kokeilla. Takana on nyt kahden kesän Etelä-Euroopan ja Lapin matkat, kulutuspintaa näyttää olevan jäljellä kauttaaltaan vähintään 7 mm. Järeänoloinen on rengas ja valmistajan erikoisalaa ovat tietääkseni isot työkoneet, vertailukohtaa muihin merkkeihin ei tässä autossa ole ja ajettavuudessa en ole mitään erityistä pannut merkille. Tällä kokemuksella näyttäisi siltä, että 400 euroa alle laitettuna on hintansa haukkunut ja olen tuttavuutta valmis jatkamaan.

Toivo Koistinen 23.03.2018 14:01

Godyear Gargo nimiset ovat tuo alkuperäis rattaat. Nyt lähtee 7 kesälle, ja pintaa pari milliä.
Ovat pyörineet kyllä hyvin. Tien katkoksissa kopsahtelee, En muista paineita, mutta suositusta alemmat vähän
TP

Matti Asikainen 23.03.2018 17:55

TP
Etkö aio ajaa lainkaan sadekelillä. Minä vaihdan kyllä 4 mm:n kohdalla uusiin.

Katarina Löytynoja 07.05.2018 12:08

Kesärenkaista .
Ostin Nokia Nordmann renkaat syksyllä 2017. Ajettaessa alkoi tuntua ns. hyppyä auton korissa. Ei mitään vipotusta tai muuta tasapainoon liittyvää. Alusta ja iskarit tarkistettiin katsastusasemalla, ei mitää poikkeamaa.
60-80 nopeudessa on kuin jäniksen selässä. Missä vika? Auto on Fiat Ducato 2008 3,0 retkiauto.

Matti Asikainen 07.05.2018 16:10

Renkaassa on varmaan vikakohta sisällä, esim. eri kerrosten välillä ilmatasku tai patti. Viime vuosituhannen lopulla minulla oli eräässä renkaassa vyön alla patti, joka jumputti joka kierroksella ja panin sen vaihtoon ja tutkintaan, vikahan siinä oli.

Raimo Hytönen 10.05.2018 18:28

Todennäköisin syy on renkaan sisäinen vaurio (katkennut vyö tai pullistuma runkorakenteessa). Toinen mahdollinen syy on pielessä oleva tasapainotus, johon viittaisi ongelman ilmeneminen tietyllä nopeudella.


Minullakin takarenkaina Aeoluksen Trans Ace 215/75 R16 C -renkaat johtuen toisen renkaan hajoamisesta paikkakunnalla, josta ei muuta sopivankokoista rengasta löytynyt. Ostin sitten toisellekin puolelle samanlaisen, kun alla olevasta alkoi siitäkin kulutuspinta vetämään viimeisiään. Renkaan paras anti on edullisen hinnan (runsas satanen per/kpl) lisäksi hyvä kantavuus (116/114) ja tuntuvat ajossa muutenkin kelpo renkailta. Kokenut valmistaja, ollut alalla 1960 -luvulta alkaen, joten ilmeisesti osaa asiansa.
muokattu: 11.5.2018 21:38

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.