Kertokaapa tietävät veljet yhteispaineruiskutuksesta

Martti Toivonen 24.05.2021 21:13

Vanhan palvelijan, vuoden 2001 Ducaton 2.8JTD koneen onelmamerkkivalo (ruiskutussuuttimen kuva) palaa. Aluksi vain satunnaisesti, sitten lähes koko ajan. Koneella ajettu ongelman alkaessa parisataa tuhatta. Diagnoosipistokkeen tieto on että ruiskutuksen paine liian alhainen.

Siis kyseessä on Saksasta tuotu vehje jossa common rail ja täyssähköinen kaasu/moottorinohjaus.
Onko mahdollista että joku suutin on jäänyt pysyvästi tai lähes pysyvästi auki ja paine karkaa tätä kautta? Ja jos näin on, onko sitä kotikonstein mahdollista paikallistaa mistä sylinteristä on kyse? Ja jos on niin onko tehtävissä muuta kuin suuttimen vaihto? Ja onko se erikoispajan hommia vai voiko yrittää itse? Eli vaaditaanko erikoistyökaluja yms.?

Oma kokemus kun on vuosien takaa ja enempi Leylandin koneista ja rivipumpuista niin monilla teistä on varmaan vähän tuoreemmat tiedot.
Nimimerkki Tietoa kaipaava
mot

Pauli Saranpää 24.05.2021 22:44

Oisko vain reilin paineanturivika. Jos käy muuten hyvin ja lähtee hyvin käyntiin.
Yleensä jos joku suutin vuotaa on huono käynnistymään koska startatessa pumppu ei saa riittävää painetta reiliin.

Toivo Koistinen 25.05.2021 06:54

Meillä oli aikanaan se sama kone, tosin 2005 mallia. Siinä syttyi keltanen, ja Kuopion korjaamo, kun ei satunnu sinne mahtuun neuvoi.
Ne johdot jotka tlevat niihin sutinten päihin, niin ne lattaliittimet saattaa hapettua. Liikuttele niintä, että kontakti paaranee niin saattaa auttaa. Mutta ole varovainen, ne on hyvin tarkaan mitotettu ne johdot, etten riko mitään
Niin tein, ja se sammui. Ohje oli vielä tarvitessa uusia liittimet, mutta mennä korjaamoon vikakoodi tarkistaan, ja poistamaan.
Sinä kun olet leylanti tietonen, niin onko ruiskupumpun irroitus hankala. se pelaa, mutta öljyä tahtoo tihkua tiivisteestä, sivu propusta kaasuvivun, vai oliko sammutin vivunjuuresta, nin käyttäsin huollolla, jotta kahtosivat.
Kotikonstein ei taida semmoset onnistua.
Tp

Martti Toivonen 26.05.2021 16:09

Terve vaan Toivo!
En muista että ainakaan Kontion tai Jyryn pumpun irrotuksessa olisi ollut mitään isompaa konstia. Pumput huollettiin dieselkorjaamossa, niitä ei itse availtu.
Pieni korjaamo, ei mitään kovin erikoisia työkaluja ollut eikä tarvittu. Eli veikkaisin että pumpun saat kyllä kotikonstein irti. Mutta takuuta en anna, muistikuvat on kovin hataria tuolta 60-luvulta.
mot

Martti Toivonen 26.05.2021 16:15

Pauli, pari kertaa on vaatinut pari päivää seisottuaan pidempää starttia ja tuntuu että löpö on karannut. Kun sitten lähtee toimii kuitenkin ihan ok. Tsekkailen kuitenkin ensin nuo johtoliittimet ja tutkitaan sitten muuta jos on vielä tarpeen.
mot

Toivo Koistinen 26.05.2021 19:29

Kiitos. Pittääpä alakaa katella kuhan joutoaikaa tulee, ja lumihommat loppuu. kai se irki saa, kun joku on sen sinne pistänny.
Tp

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.