Käyttömaksut nousevat rajusti?

PUSSINEN JUKKA 06.11.2007 20:44

Seuraava lainaus on Hallituksen esityksestä Eduskunnalle laiksi ajoneuvoverolain muuttamisesta

"Niille henkilöautoille, joihin ei voida soveltaa hiilidioksidiperustetta, ajoneuvoveron perusveroa laskettaessa sovellettaisiin verotaulukkoa 2, johon päiväkohtainen veron määrä on laskettu seuraavan kaavan mukaan: [(kokonaismassan alkavien 100 kilogramman määrä x 100)/1000] x muuttuva pohjaosa. Muuttuvan pohjaosan lähtötaso olisi enintään 1 300 kilogrammaa painaville autoille 16 senttiä, josta se nousisi sentillä jokaista alkavaa sataa kilogrammaa kohden."

Meikäläisen Dethleffsin kokonaispaino on 3495 kg. Muuttuva pohjaosa = 16 + (3495-1300)/100 = 37,95 senttiä/pv Kokonaismassan alkavien kg määrä 34, joten päiväkohtainen vero on 34x100/1000 x 37,95 sentti/pv = 129,03 senttiä/pv Ja vuodessa (365 päivää) 471 Euroa.

Vai onkohan vm 2004 Fiatille jonkunmoinen virallinen päästölukema, jota voi soveltaa?

PUSSINEN JUKKA 06.11.2007 20:57

Alkavia satoja kiloja onkin 35, eli ajoneuvoveroa abouttiarallaa 485 euroa + 115 euroa dieselveroa, yhteensä 600.

Tämä ei tottavie ole enää köyhien touhua...

HALMEENMÄKI JUHANI 06.11.2007 22:38

Laihana lohtuna kannattaa muistaa, että ei siitä niin kauaa ole kun noista maksettiin henkilöauton "dieselvero" massan mukaan. Silloin 600e eli 3600 markkaa ei muistaakseni riittänyt edes siihen...

EEROLA TEEMU J 06.11.2007 23:23

Aivan. Pitkään onkin saatu elellä ilman autoveroja pienten diesel- verojen ja käyttömaksujen suojassa. Jos nyt henkilöautoille (sisältää tämän M1- luokan) jotain käyttömaksuja pistetään painojen mukaan, niin silloin maksimi on 3500 kg ja maksuissa maksimi aika tarkkaan 600 e, kun on kyseessä vuosimallia 2001 aikaisempi (vai olikos se 2002)kulkupeli, jolle ei ole määritelty päästögrammoja. Sitten on vielä se käyttövoimavero, minkä tasosta ei ole mitään kerrottu. Tuskin se ainakaan alenee, joten n.750 euron vuotuisiin maksuihin voidaan varautua -mutta vasta v 2010 alkaen.

Asiaa voi tarkastella niinkin, että vuosikausia on saatu nauttia "lähes verottomuudesta" joten tuollainen 500 euron nousu maksuissa/v on säästetty moneen kertaan. Pitäähän meitinkin osallistua maapallon pelastustalkoisiin kun pahan pahuuttamme ajetaan niin painavilla ajoneuvoilla. Kuluuhan siinä tiekin jumalattomasti.

Koska kuorma- autoille ei tule kyseistä sakkomaksua (ehkä?), niin taitaa löytyä paljonkin lajitovereita, jotka ajavat C-kortin ja muuttavat piirongin esim. 3850 kg kok. massalle jos se vaan rakenteen puolesta on mahdollista -siis ihan piruuttaan. Ja saahan siinä pitkän nenän myös ylipainon punnitsijat eikä tarvii ottaa sitä peräkärryä riesaksi Ruotsin reissulle. Jotain hyviä asioita tässäkin kaaoksessa.

NIITTYARO TAPANI 06.11.2007 23:44

Olkaa rauhallisia, jos luette sen esitystekstin niin siinä sanotaan jotensakin näin: autoon voidaan soveltaa verotaulukko 2 jos se on tehty paketti- tai matkailuautona tyyppihyväksytystä autosta.

Ymmärrän sen niin, että joku yrittäisi jollain kepulikonstilla muuntaa matkailu/pakettiauton henkilöautoksi ja yrittäisi pitää ajoneuvolla alemman verotuksen. Itselläni ei ole aavistustakaan miten mutta olemassa lienee esimerkkejä keplottelusta näiden määräysten kanssa. En ainakaan tällä haavaa usko 2 taulukon käyttöön matkailuautoille. Olen saanut sen käsityksen, ettei verouudistuksessa juurikaan puututa paketti ja matkailuautojen verotukseen. Voin tietysti olla väärässäkin, jos joku huomaa virheen oletuksessani niin kertokoon.

NIEMELÄ PASI 07.11.2007 07:36

Tuohan tarkoittaisi sitä että taas voisi alkaa kikkailu isompien farkkujen osalta rekisteröimällä ne pakettiautoksi.

KUIKKA ARI 07.11.2007 09:27

Matkailuauton muutoskatsastuksesta yli 3500kg luokkaan ei auta tulevan perusveron määrään. Se nousee sen joka 100:ta kilolta mitä painoa tulee lisää. Jo usemman vuoden kaikki matkailuautot ovat kuuluneet M1 (henkilöautot) ajoneuvoluokkaan painosta huolimatta. C-kortti pitää tetysti olla. Ajoneuvoluokkaan N2, N3 (kuorma-autot) ei matkailuautoja ei saa. Oma on 14.500kg M1 luokan matkailuauto. Minun ei tarvitse miettiä mikä perusvero minun autoon tulee. Se on se maksimi 480,45€. Oma on vielä keijukainen painavimman tietämäni M1 ajoneuvolukan autolle. Se on 23.000kg. Tv. Ari

KUIKKA ARI 07.11.2007 09:30

Oli lause loppunut kesken. Eli matkailuautoja ei saa katsastettua kuorma-autoiksi. Tv. Ari

EEROLA TEEMU J 07.11.2007 10:53

Kiitos Ari tiedosta. Niinpä tietysti, M1 mikä M1 painosta riippumatta. Eikös tuo 480 e kuitenkin ole maksimi silloin jos autosta on luotettavat päästötiedot verottajalla, siis joku 2000 luvun auto. Sensijaan niille 3,5 tonnisille ja siitä ylöspäin, joista tuota tietoa ei ole, niin maksu on 605 e/v? Erohan on sinänsä merkityksetön.

JANHONEN MATTI 07.11.2007 10:54

Johan ne maksumiehet alkaa löytymään tällekin "veronkevennykselle". Nyt annetaan kansalle sitä mitä se haluaa eli autoveron alennuksia ja 2010 alkaen sitä mitä se ei halua eli käyttömaksun korotuksia. Kuka sen nyt on nähnyt, että valtio tuloistaan luopuu? Mutta varsinaiseen asiaan: Todella suurelle valtaosalle ajoneuvovero voidaan määrätä 2010 jälkeen CO2 päästöjen mukaan. Monissa maissa mm. Saksassa vastaava käytäntöä on jo olemassa ja viralliset päästöarvot matkailuautoissa käytetyille moottoreille kyllä löytyy vrt. vastaavat pakettiautojen alustat. Sieltä päästötiedot voidaan kyllä saada Suomeen verotuksen perustaksi. Myös moottorin valmistajilla on itressi luovuttaa päästötiedot viranomaisille. Eri päästöarvoja ei samalle moottorille voi EU maissa olla, koska silloin se hyvin helposti katsotaan estävän tavaroiden vapaata liikkumista. Tarkoitushan on liittää lain liitteeksi taulukko josta autokohtaiset päästöarvot näkyy suoraan. Oletan, että matkailuautojen moottoreille ei tule mitään kulutuksen mukaan laskettua päästökerrointa vaan matkailuautojen CO2 päästöt määrätään vastaavan pakettiauton alustaan (pienemmän kulutuksen) mukaan laskettuna. Tätä karavaanarit tuskin vastustaa! Saksalaisilta sivuilta poimin illalla Dúcaton 2,8 JTD:lle CO2 arvon ja se oli 254g/km laskettuna 9,6 litran keskikulutuksen mukaan. Kun lakiehdotus lähtee siitä, että nykyinen 180,17 g/km on neutraaliarvo jolla verotus ei laske eikä nouse niin siitä voi päätellä suunnilleen mikä on ajoneuvoveron nousu moottorin ollessa 2.8-3.0 ltr. Nykyisinhän tuon ajoneuvovero on 0,35 e/pv. Täytyy kuitenkin muistaa, että moottoritekniikka menee tänä aikana niin paljon eteenpäin, että tuo nykyinen keskiarvo saavutetaan todennäköisesti uusilla kolmen litran koneilla viimeistään 2010. Ellei ole jo saavutettukin. Liitteenä AKE:n henkilöautojen moottorien päästötiedot vuodelta 2006. Uudenpikin tiedosto on varmaan olemassa mutta en sitä nyt tähän hätään löytänyt.

http://www.ake.fi/AKE/Ympäristö/EkoAKE/EkoAKE-oppaat.htm

EEROLA TEEMU J 07.11.2007 12:00

Täysin aukottomasti ei asiaa m- autojen osalta ole missään sanottu tai sitten en vaan ymmärtänyt. Hallituksen esitys "HE 146/2007" on perusteluineen "hauskaa" luettavaa. Käppyröistä näkyy kuinka vähän niitä todella painavia henkilöautoja on Oliko nyt rekisterissä jotain 300 kpl yli 3400 kg painoisia. Tämä 485 euron maksu oli löydetty yhden! painavan maastoauton ilmoitettuun hiilidioksiidipäästöön suhteutettuna. Joten ei kovin vakuuttavat näytöt ole olleet käytössä, ehkä sitäkin tarkoitushakuisemmat.

Pakettiautojen päästöverotukseen luvattiin palattavan myöhemmin, mutta pakettiautoista tehtyjä "kaksoiskäyttöautoja" luvattiin verrattavan henkilöautoihin.

KUIKKA ARI 07.11.2007 12:31

Tuolla Kylähullujen puolella oli yksi kulkuri lähettänyt omasta 17.500kg autostaan kyselyn vastaus oli tälläinen. "kopioitu kylhullujen sivulta"

Matkailuauto on tietyin edellytyksin vapaa autoverosta (auton ensirekisteröinnin yhteydessä kannettava kertaluonteinen vero). Teillä on ilmeisimmin tällainen auto.

Vuotuisesta ajoneuvoveron perusverosta matkailuauto ei ole verovapaa. Nyt ehdotettava uudistettu perusvero tulee siten siitä kannettavaksi joko co2-päästöjen mukaan, tai jos niistä ei ole tietoa, auton kokonaismassan perusteella. Vuoteen 2010 saakka vero kannetaan kuitenkin nykyisen kaltaisesti kiinteämääräisenä (127 euroa/vuosi, jos autonne otettu käyttöön vuoden 1994 jälkeen).

Dieselkäyttöisestä matkailuautosta kannetaan käyttövoimaveroa kuten pakettiautosta, vaikka matkailuauto on henkilöauto. Pakettiauton käyttövoimaverokohtelu on huomattavasti lievempi kuin henkilöauton.

Marraskuusta 2007 lähtien voitte ilmoittaa autonne pois liikennekäytöstä esim. osaksi vuotta, jolta ajalta siitä ei kanneta ajoneuvoveron perusveroa eikä käyttövoimaveroa.

Matkailuauton verokohtelu on siis varsin edullinen verrattuna muihin henkilöautoihin.

Autonne on hyvin painava. Lakiesityksen mukaan sen ajoneuvovero olisi se maksimi, eli 485,45 euroa.

Jos autonne ei ole koko ajan käytössä, voitte ilmoittaa sen pois liikennekäytöstä, jolloin vero katkeaa. Tarkempia tietoja aken nettisivuilta http://www.ake.fi

Tv. Ari

EEROLA TEEMU J 07.11.2007 13:26

Tuohan on selvää pässinlihaa. Joissain tapauksissa lienee siis vähän edullisempaa jos tiedossa ei ole luotettavia CO2- päästöjä, koska "tiedottoman" 3500kg ja siitä ylöspäin maksimimaksuksi tulisi 485e ja uudemman pahimmillaan se maksimi 605e, mikä ei taida ihan syntyä vielä 3500 kg painoisella ja esim. 12 l/100 km naftaa kuluttavalla autolla.

On hyvä, että M1:llä on pienehkö käyttövoimavero, mutta pelättävissä on dieselin hinnannousu lähelle bensiinin hintaa. Tämä tosin luo kovia paineita henkilöautoilijoiden suunnalta päästä kokonaan eroon diesel- verosta. Ja niinkuin siteeraamassasi vastauksessa todettiin, niin verojahan voi vähentää liikenteestä poistoilla, joita kannattaa v 2010 jälkeen ottaa lyhyemmäksikin aikaa.

EEROLA TEEMU J 07.11.2007 13:34

Korjaus sekoiluuni: 485 e olisi maksimimaksu painon mukaan niille autoille, joista ei ole saatavissa luotettavia CO2- tietoja , siis ennen n. v 2001 ja 605 e olisi maksimi niille, joista tiedot löytyy, siis uudemmille pahasti saastuttaville.

ASIKAINEN MATTI 08.11.2007 11:33

Taulukoista hätäisesti päätellen vuotuinen käyttömaksu saattaisi olla jotain 250-400 €. Huh huh! Näinköhän pitää palata riisuttuun matkailuajoneuvoversioon, jollaisella ajoin 1990-luvulla. Silloin ostin TELEltä vanhan työkunta-auton Renault SG3, kokonaismassa 4500 kg. Siinä oli Primus-keskuslämmitys ja yksiliekkinen liesi valmiina. Lämpöeristystä parannellen tein siihen lepo-ohjaamon kerrosvuoteineen sekä pienine yläkaappeineen ja kuormatilassa kulkivat mukavasti mukana polkupyörät ja Porta-potti. Vähän askeettinenhan se oli ja ahdas kahdelle, mutta sentään telttaa parempi. Kulutus oli 12 l/100 km. Maksoi aikoinaan 6000 mk ja myin sen 7 vuotta ja 200000 km myöhemmin 10000 mk:lla hajoittamoon.

LEINONEN V JUKKA 13.11.2007 12:27

Paketti- ja matkailuautojen perusvero ei kai muutu vielä miksikään paitsi ennen 1994 rekisteröityjen vero nousee 35 senttiin/pv.

Perusveroehdotus: Henkilöauton (M1- ja M1G -luokka) ja 11 §:n 2 momentissa tarkoitetun kaksikäyttöauton (N1- ja N1G -luokka) perusveron päiväkohtaisesta määrästä säädetään liitteenä olevissa verotaulukoissa. Taulukkoa 1 sovelletaan autoihin, joiden yhdistettyä kulutusta vastaavat hiilidioksidipäästöt on määritelty auton ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana voimassa olleessa yhteisön lainsäädännössä säädettyjen vaatimusten mukaisesti, jos kysymyksessä on henkilöauto, jonka kokonaismassa on enintään 2 500 kilogrammaa ja joka on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1 päivänä tammikuuta 2001 tai sen jälkeen, tai henkilöauto, jonka kokonaismassa on yli 2 500 kilogrammaa ja joka on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1 päivänä tammikuuta 2002 tai sen jälkeen, taikka kaksikäyttöauto, joka on otettu ensimmäistä kertaa käyttöön 1 päivänä tammikuuta 2006 tai sen jälkeen. Taulukkoa 2 sovelletaan muihin autoihin. Taulukkoa 2 sovelletaan myös silloin, kun ajoneuvoliikennerekisterissä ei ole edellä mainitut edellytykset täyttävää tietoa auton hiilidioksidipäästöistä.

Pakettiauton (N1- ja N1G -luokka) ja erikoisauton perusveron määrä päivää kohden on 35 senttiä.

JANHONEN MATTI 13.11.2007 12:49

Matkailuauto on M1-luokan auto ja maksut sen mukaiset.

KEMPPAINEN HENRY E U 13.11.2007 14:36

Onneksi on riittävän vanha mobiili ja siis erikoisauto.

MIKKONEN MATTI 13.11.2007 15:24

Mitä tarkoitat riittävän vanhalla? Rengaskeskustelusta näin, että autosi on integroitu Solifer (Hymer), joita kai tehtiin 90-luvun taitteen molemmin puolin.

PALIN MATTI 13.11.2007 15:50

No miksikä mun piirongista sitte velotettaan nykyset käyttömaksut pakettiautojen taulukon mukkaan, vaikka se onki henkilöauto? Oonko mie jotenki etuoikeutetu täsä yhteiskunnasa? :)

KEMPPAINEN HENRY E U 13.11.2007 16:18

Rekisteriotteessa erikoisauto, ajoneuvoryhmä matkailuauto. Ei siis M1 henkilöauto. Auto tuli täysikäiseksi syyskuun lopussa, 9/89 mallivuosi 90. En nyt tähänhätään muista milloin ruvettiin rekkaamaan henkilöautoksi, mutta oli 90-luvun alkupuolta. Hymer tekee Solikoita edelleen, myös integroituna (mainos ;)

EEROLA TEEMU J 13.11.2007 16:54

Kyllä se Solikka nyt vaan on M1 luokan matkailuauto. Paljon vanhemmistakin "henkilö- tai erikoisautoista" tuli Ml- luokan henkilöautoja, vaikka niillä välillä saattoi olla "täysverisen henkilöauton oikeudet, mm. nopeudet" ilman 80 km/h nopeusrajoitusta. Tämä asia piti aikanaan oppia kantapään kautta Siilinjärven paikkeilla matkalla Lappiin kun eräs sinistä vilkkuvaloa käyttänyt Saab kutsui takapenkille "täyttämään papereita".

KEMPPAINEN HENRY E U 13.11.2007 17:02

Ei ainakaan vielä minuutti sitten ollut. Katsoin vielä akelta ja erikoisautonahan se. Niin oli katsastuksessakin ja maksukin meni sen mukaan syyskuun 28 päivä.

Henkilöauto nopeudet taisivat olla siinä puolivälissä 90-lukua. Hupia kesti alle vuosi?

KUIKKA ARI 13.11.2007 17:42

Kyllä se Henryn auto pysyy erikoisautona, kun se on sinne aikanaan merkitty. Enää ei tuota luokkaa ole vuosiin ollutkaan. Ei taida erikoisautosta mennä sitä perusveroakaan. Tv. Ari

KEMPPAINEN HENRY E U 13.11.2007 17:48

Menee pakun vero. Ns. dieselveroa ei kylläkään.

EEROLA TEEMU J 13.11.2007 18:46

Aina sitä oppii. Muistelin aikoja, jolloin ei ollut mitään M1- luokkaa, eikä koko verotonta matkailuautokäsitettä. Ensimmäiset pakettiautoista tehdyt "matkailuautot" sai verottomina "aidoiksi henkilöautoiksi", jos alusta oli ensirekisteröity ennen 15.11.1967, siis melkein päivälleen 40 v sitten. Nuo ennen 15.11.67 papereilla olleet pakut oli pitkään 70- luvulle ja osin 80- luvullekin kysyttyä tavaraa itserakentajien keskuudessa. Rekisteriotteessa luki "henkilöauto" ja paikkakunnasta riippuen lisäsarakkeessa erikoisauto, retkeilyauto, jopa matkailuauto. Sitten niistä jossain mulkkauksessa vaan etuja hävisi ja luokitukseksi tuli M1 ja vauhtia max 80 km/h.

LEINONEN V JUKKA 13.11.2007 19:04

Ajoneuvolipussani ajoneuvolaji on henkilöauto ja ajoneuvoryhmä matkailuauto. Vähänlaisesti ovat löytäneet painoluokan yläpäässä olevia henkilöautoja, mihinkä lienee rekisteröity nämä meidän henkilö/matkailuautot. Saattaa lisääntyä talviaikainen liikennekäytöstäpoisto kn laki astuu voimaan?

"Enimmillään vero nousisi 485,45 euroon yli 3 400 kilogrammaa painavien autojen osalta. Autoja, joiden kokonaismassa on yli 3 400 kilogrammaa, on rekisterissä 369 kap-paletta, joista suurin osa on isoja paketti- tai kuorma-auton alustalle rakennettuja henkilö-autoja. Jos ylärajaksi otettaisiin enintään 3 100 kiloa painavat autot, enimmillään vero nousisi 384,71 euroon vuodessa."

KUIKKA ARI 13.11.2007 19:46

Ajoneuvovero=perusvero+käyttövoimavero, elikkä ennen 1994 käyttöönotetulla perusvero 94,90€ ja käyttövoimavero painon mukaan. Tv. Ari

KEMPPAINEN HENRY E U 13.11.2007 19:49

Kun on tuo bensamylly ;) Vai perusvero.

NIITTYARO TAPANI 14.11.2007 09:32

AKE:n mielipide oli kysyttäessä, että matkailuauto on ensisijaisesti matkailuauto ja jos muutat sen henkilöautoksi niin verotus nousee siihen 2:s taulukkoon. Matkailuautot niin sinulla kuin muillakin verotetaan kuten pakettiautot joten et ole etuoikeutettu eivätkä muutkaan meistä.

Matkailuautothan ovat käytännössä täyteen lastattuja pakettiautoja ja niissä pitää olla tietty varustelu matkailu ja asumiskäyttöön. Toistaiseksi tähän ei ole kuulemma muutosta suunniteltu josta olkaamme onnellisia. Tätä asiaa ei mielestäni kannata paljoa hehkuttaa ennen kuin tulee oikeaa tietoa muutoksen suunnittelusta, ettei vaan joku herää suunnittelemaan muutosta.

KEMPPAINEN HENRY E U 14.11.2007 10:09

Niinpä. Siksi nämä hehkutukset kannattaakin jättää omaan arvoonsa ja nykästä pytystä alas, muun paskan mukana.

HOLLMEN TERJO 21.11.2007 16:34

Itse sain kyllä AKE:sta tällaisen vastauksen:

"Matkailuautot ovat henkilöautoluokkaan kuuluvia M1- luokan ajoneuvoja. Ne on vapautettu eräin edellytyksin autoverosta kokonaan. Ajoneuvoveron käyttövoimaveroa niistä kannetaan kuten pakettiautoista.

Lakiesityksessä niistä ehdotetaan kannettavaksi ajoneuvoveron perusveroa kuten muistakin henkilöautoista. Hiilidioksidipäästötiedon puuttuessa ne verotettaisiin pääsääntöisesti kokonaismassan perusteella, jolloin niiden vero nousisi nykyisestä. Verotason noususta johtuvaa vaikutusta lieventää kuitenkin se seikka, että marraskuussa 2007 voimaantulleen ajoneuvoverolain muutoksen perusteella tämänkaltaiset osan vuotta käytössä olevat ajoneuvot voidaan poistaa liikennekäytöstä, jolloin niistä suoritettava ajoneuvovero katkeaa. Harvoin nämä matkailuautot ovat kotitalouksien ainoita kulkuvälineitä, joten liikennekäytöstä poistaminen on oiva ratkaisu verojen katkaisemiseksi.

Matkailuautojen, samoin kuin eräiden muiden henkilöautoiksi luettavien erityisajoneuvojen määrittely ja verokohtelu tulevat tarkasteltaviksi edellä mainitun teknisiä määrittelyitä koskevan verolainsäädännön valmistelun yhteydessä."

KEMPPAINEN HENRY E U 21.11.2007 21:50

Tämänkaltaisia vastauksia epäillessäni, ajattelin, että kannattaa pitää suunsa kiinni ja näppikset narikassa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.