Käynnistyy ja sammuu...

HALTTUNEN TEUVO 28.09.2007 18:55

Seisottuaan muutaman viikon moottori (Fiat 2,8 JTD, -04) kyllä käynnistyy, mutta sammuu heti. Toinen startti jo jättää myllyn pyörimään. Mikä tuon aiheuttaa ja miten se korjataan?

KEMPPAINEN HENRY E U 28.09.2007 22:00

Kuvaile tarkemmin. Käykö aluksi sekuntteja tai hörähtääkö vai? Starttauttaako toisella kerralla pitempään, ennen kuin käynnistyy? Jos starttauttaa, voi vaikka jostakin syystä laskea liemet takaisin tankkiin ja tyhjentää pumpulle menevän putken. Oli aivan arvaus.

HALTTUNEN TEUVO 28.09.2007 22:30

Parin kk seisonnan jälkeen pitkä starttaus, ei käynnistynyt. Toinen, lyhempi, käynnisti ehkä kolmeksi sekunniksi. Kolmas startaus ja sama juttu, vasta neljännellä jäi käyntiin.

Nyttemmin parin viikon seisokin jälkeen ensimmäisellä lähinnä hörähdys ja toisella jää käyntiin.

SUOMI SEPPO S 28.09.2007 23:11

Polttoainepuolella ilmavuoto ? t. seppo

TOIVONEN MARTTI 29.09.2007 10:27

Polttoainetta valuu hiljalleen takaisin tankkiin ja ilmaa pääsee letkuun tai suodattimeen. Ruiskutuspumpussa on ainetta niin että käynnistyy mutta kun tulee ilmaa niin sammahtaa. Lisää starttia niin tuleehan sitä polttoainettakin ja taas käynnistyy. Mitä pidempään seisonut sen pidempään kestää saada jäämään käyntiin.

Mulle dieselkorjaaja antoi samantapaisessa ongelmassa neuvon laittaa läpinäkyvä muoviletkunpala viimeiseksi ennen ruiskutuspumppua ja katsella sitä. Ja/tai sitten viedä korjaamolle. mot

HALTTUNEN TEUVO 08.10.2007 11:04

Polttoainesuodattimen alapää oli polttoaineen kostuttama ulkopuolelta. Vedenpoistotulpan kiristäminen lopetti vuodon, mutta käynnistyvyyttä ei ole vielä ehtinyt kokeilla.

KEMPPAINEN HENRY E U 08.10.2007 13:19

Eli oli se ilmavuoto, mitä epäiltiin miehissä.

HALTTUNEN TEUVO 28.10.2007 13:29

Viimein ehdittiin moottorikin käynnistämään ja hetken tarkkailun jälkeen naftaa tippui auton alle! N. 13000 km käytössä olleen suodattimen tiiviste oli piokki. Suodattimen irroitus onnistui pitkävartisilla siirtopihdeillä ilmanpuhdidtimen kannen ja panoksen poiston jälkeen.

Ei mennyt takuuseen, kun yli vuosi oli alkuperäissuodattimen asennuksesta kulunut. Mätänevät näköjään vuodessa paikalleen.

Uusi olisi maksanut 45 €! Paljon työkoneissa käytetty MP 450 8 € ja hyvin tuntui sopivan.

RONKAINEN ILKKA T 15.11.2007 21:03

Joko suurpainepumppu hajosi?,jtd moottoreissa ei missään tapauksessa saa käyttää muuta kuin siihen valmistettua polttoainesuodatinta,vanhempien mallien suodatuskyky on paljon huononpi.Jtd moottoreissa ruiskutuspaineet ovat 1200baaria,noin nelinkertaiset verrattuna vanhempiin malleihin.Kaverilta hajosi pumppu scudosta 300kilometrin ajon jälkeen,myivät varaosaliikkeestä vanhanmallin suodattimen.Suurpainepumput vaativat hyvin puhtaan polttoaineen,jota vanhanmallin polttoainesuodattimet eivät pysty tarjoamaan!

HALMEENMÄKI JUHANI 16.11.2007 17:21

Olin lukevinani syyn, eli liikakiristys. Suodin kuuluu ruuvata kiinni käsivoimin, tiiviste puhtaalla naftalla voideltuna, eikä silloin tarvita irrotettaessa isoja voimatyökaluja. Liika kiristys nimittäin rikkoo tiivisteen...

HALTTUNEN TEUVO 26.03.2008 21:40

Ei vielä hajonnut. Ajelin n. 5000 km Ruotsin, Tanskan, Saksan, Luxemgurgin, Ranskan, Espanjan ja Portugalin kautta. Suodattimen myynyt korjaamo kysyi auton vuosimallin ja ajomäärän. Olisiko, että 40 000 km ajettu on jo sopivan väljä tuolle suodattimelle?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.