Kausisäilytysneste vesijärjestelmään.

Timo Haapanen 29.11.2019 12:58

Kyseessä tämä aine https://m.motonet.fi/fi/tuote/609868/Star-brite-kausisailytysneste--46-378-L

Mun kokemusten mukaan matka-autossa vaikeimmin vedestä tyhjennettävävissä ovat painepumppu ja vessa magneettiventtilieineen. Keittiön, vessan lavuaarin ja suihkun putket ovat yleensä niin viettäviä että ne valuvat ainakin pienellä avustuksella helposti tyhjiksi.

Toimin näin: Lämminvesivaraajan jätin täyteen, vesisäiliön tyhjensin. Suljin tyhjennysventtiilin ja kaadoin tankkiin säilytysnestettä tankin isosta puhdistusaukosta n. litran. Kaikki vesihanat kiinni ja pumppu päälle. Tämän jälkeen painoin vessan huuhtelua niin pitkään kuin punaista nestettä tuli.

Nyt on pumpussa, kylmävesiletkussa ja vessassa jäätymätön tavara. Lämminvesivaraajan voi tämän jälkeen tyhjentää perinteisesti proput ja hanat avaamalla.
Varaajaan ei mene tippakaan tätä säilytysnestettä. Vielä hajulukkoihin tilkkaset pakkasnestettä niin homma on valmis.

@timppa

Matti Asikainen 30.11.2019 10:03

Viimeistä autoani käytin ympäri vuoden 11 vuotta ja vedet otettiin sisälle viikonloppureisuillekin. Mitään säilytysnesteitä ei tarvittu, vain järkevä tyhjennysjärjestys (aikaisempi kirjoitukseni 6 vuotta sitten):

"Käytän autoa ympäri vuoden ja seisotan sitä ulkona. Silti otan vedet jo parin kolmen päivän matkoille. Järjestelmän tyhjennyksessä en käytä nykyään apuvälineitä vaan mietittyä työjärjestystä (homma tuntia ennen kotiin saapumista): - kuumavesi lasketaan harmaavesisäiliöön keittiön ja WC:n lavuaarin kautta - harmaavesisäiliön venttiili auki - raitisvesisäiliön pohjatulppa auki ja säiliö kokonaan tyhjäksi, tulppa kiinni - putkiston tyhjennyshana auki ja pumpun virtakytkin EI-asentoon - WC:n huuhtelunapia painetaan 10 - 15 sekuntia - kaikki hanat käytetään yksi kerrallaan täysin auki, erikseen kylmä ja kuuma - sitten kaikki hanat avataan puoliasentoon - tyhjennyshana jätetään auki, mutta ajoa jatketaan vasta, kun putkesta ei enää tule vettä, joka voisi pakkasen ajoviimassa jäätyä putken suulle - myös harmaavesisäiliön hana jätetään auki, jotta viimeisetkin vedet huljuvat ulos ajettaessa

Vettä jää putkistoon, mutta sehän sulaa pois seuraavaan matkaan autoa lämmitettäessä eivätkä kudosvahvisteiset putket (letkut) vaurioidu. Näillä eväin homma on toiminut yli viisi vuotta nykyisessä Dethleffs T5601B autossani."

Timo Haapanen 30.11.2019 10:17

Jos pumpun virta on pois päältä ei magneettiventtiili avaudu. Ja vaikka avautuisikin painepumppu jää joka tapauksessa täyteen vettä.

@timppa

Toivo Koistinen 30.11.2019 14:02

Onkohan noissa missään autossa, tai vaunusa ohjetta kuinka ne laitetaaan talvisäilöön. Tässä sitä ei ollut, van se oli koeteltava itse.
Tuosta Timon kertomasta ohjeesta, mikä oli hyvä, vaikka en itse pistä mitään kemikaalia vesisysteemin, nin jos kaataisi tuimaa vodkaa pikkusen lekun sinne, ja pumppaisi järjestelmään sen kemikaalin sijaan.
Voisiko sen ajatuksen takia vähä keittää pontikkaa, jonka kaataisi, ja sitten huuhtelisi pois emännän valvonnassa.
Pirtuahan ei varmaan lääkäriltä saa mutta taidampa seuraavan kerran kun nokikkain kysästä asiaa.
Tohtori tuntee puolison, ja uskoakseni luottaa hänen johtamiskykyyn.
Mutta tuo aines on hyvä siihen, kun meillä tahtoo jäätyä harmaavesisäiliön laskuhana ajossa, että taidan ostaa tuota, ja kaataa sinne säiliöön kotoa lähtiissä, jos tässä vielä autoillaan
Tp

Matti Asikainen 01.12.2019 23:04

Autossa oli virtakytkin WC:n huuhtelunapin ja uppopumpun välissä. Nappia painettaessa magneettiventtiili siis aukesi, mutta pumppu ei käynnistynyt.

Harmaavesijärjestelmän lämmitys katkaistiin vasta kotiin saavuttua.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.