Kärähtänyt johtosarja

RAIMESALO RAIMO 16.08.2006 15:17

Autostani kärähti johtosarja kojetaulun alla olevalta osaltaan. Se tapahtui kesken ajon ja hyvä ettei koko kiesi lehahtanut. Auto on seisonut kohta kaksi viikkoa korjaamolla (Delta-auto, Salo), johon se hinattiin (lähin merkkikorjaamo). Ensin siellä valiteltiin ruuhkaa, mutta nyt alkaa tuntua siltä, että eivät löydä oikosulun alkusyytä (vakuutusyhtiökin sitä tietoa tarvitsee). Olen saanut autopurkaamolta hankittua toisen johtosarjan tilalle, koska uutta ei ole koko maassa ja olisi maksanut kuulemma 2000 erkkiä. Onneksi tämä maksoi murto-osan siitä. Jos joku kanssamatkaajista voisi arvella palon aiheuttajaa, otan mielelläni vinkkejä vastaan. Matkailukautta on vielä jäljellä.

HYTÖNEN RAIMO 16.08.2006 21:42

Koska puhut Delta-Autosta oletan, että kysymyksessä on Fiat. Sen yksi (monista) tyyppiviosta on huolimattomat asennukset, joista yhtenä esimerkkinä voidaan mainita milloin mitenkin pujotetut johdot tai vaijerit, jotka voivat hangata milloin mihinkin. Sinun tapauksessani oletan, että johdot ovat hanganneet johonkin terävään reunaan, jolloin päällyksen kuluttua puhki on seurannut oikosulku ja mainittu kärähtäminen.

Muuten olen sitä mieltä, että yleensäkin autokaluston johtolabyrintit ovat per....tä. Eikö insinöörillä välähdä sen vertaa, että sijoittaisi rintapeltiin läpivientipistokkeet, joihin sopisi kummaltakin puolen vain oikea johtosarja? Samalla helpottuisi johtosarjojen vaihtotyö ja myös äänieristys paranisi. Mutta näin yksinkertaisen asian keksiminen lienee ylivoimainen tehtävä autoinsinöörille???

HYTÖNEN RAIMO 16.08.2006 21:52

Jatkona edelliseen, että myös Fiatin huolto-organisaatio on vähintään samanlainen hutiloija - ellei pahempikin - kuin kyseisen katiskan valmistaja. Oma autoni tuli kuntoon vasta sen jälkeen kun lopetin huollattamisen merkkiliikkeessä ja aloin tekemään huollot itse.

KAUPPI ERKKI I 16.08.2006 21:58

Me Erkit ollaan niin arvokasta rotua, että 2000 :kin erkillä moni on jäänyt nuolemaan näppejään.

Nämä 2000 luvun Ducatot on paloherkkiä juuri sieltä kojetaulun alta terävät peltireunat hiertävät johtosarjoja puhki näitä on korjailtu jälkikäteen, mutta kaikki eivät asiaa tiedosta ja siksi Ducatot roihahtelevat

LAUKKANEN MAURI 17.08.2006 18:44

Voimpa "elvistellä",että olen ammatikseni tutkinut ja vaihtanut niitä autojen johtosarjoja. Ja mikä sen aiheutaa niin kuten tuossa jo edellä todetiin A:väärin asenettu,elikkä ruuvi tai huono läpivienti tai se uupuu kokonaan. Muistelen että kerra oli H-auto joitain vuosia vanha (ei fiat!)joka oli ruvennut savuamaan ja se johtosarja paloi vaihtokuntoon syy oli että akulta tuleva johto oli ollut puristuksissa jo vuosia (asennus virhe) ja aika teki tehtävänsä! Kyllä se autotehtaitten kova kiire lisää näitä vikoja oli se sitten mersu tai fiat, olin, kuten kirjoitin isolla autotehtaalla töissä ja minä tein sitä työtä koko päiväisesti vaihdoin johtosarjoja palaneitten ja väärien tyypien vuoksi ja samalla tuli myös tietysti tehdä analyysi miksi se johtosarja palaa. Samaa homaa tein sitten täällä koti suomessa ,jos vakuutusyhtiö vain sen maksoi,nimitäin jos se johtosarja maksaa sen 2000€,niin työn osuus on varmaan yhtä paljon!.

RAIMESALO RAIMO 17.08.2006 19:33

Kiitos tähänastisista vastauksista. Merkki on tosiaan Fiat. Vein tänään henk.koht. hankkimani johtosarjan Lappeenrannasta Saloon. Syykin alkaa selvitä ja se ei ole hankautuma tai puristuksissa ollut johto. Pidän kansaa vielä hetken jännityksessä ja palaan asiaan, kun koko projekti on hoidettu loppuun. Lupasivat auton ensi viikolla (vk 34) ja asentaja tekee vaikka ylitöitä saadakseen sen vielä ajokuntoon tälle matkailukaudelle (kesäauto!!) Ilouutinen tässä murheen keskellä oli, kun asentaja ilmoitti vakuutusyhtiön antaneen laskutusluvan. Minun korvattavakseni jää vain omavastuuosuus.

HAAPANEN TIMO S 17.08.2006 21:38

Ei automerkki vaikuta asiaan.Huonoja ovat kaikki. Ajelen siviilissä paljon pakuilla: Transit 500000km,neljä Spintteriä (yksi paloi kotipihalle, toinen savusi maantiellä)yht.n1000000 km.Nykyään yritän Transportterilla, 400000 on päästy vaihteistoa laakeroiden ja kansiremonttia tehden.Runsaista ajokilometreistä huolimatta on kiva päästä välillä vähänajetun Dugaton rattiin ja nauttia kiirettömästä vapaa-ajanmatkailusta,kyllä sillä nämä reissut tekee,sitäpaitsi Dugato on ihan hyvä ajaa ja ohjaamo on asiallinen.

SUOMI SEPPO S 17.08.2006 21:45

Meidän -89 Ducato käräytti johdon kanssa parivuotiaana. Syynä oli akun takana olevan maadotus"siilin" alle jäänyt d-pumpun solenoidin johto puristuksiin. Muutaman vuoden käytön jälkeen sen eriste oli pettänyt ja savut tuli sisään kun Soltaun leirintäalueelta piti lähteä. Onni onnettomuudessa ettei nipun muut johdot vaurioituneet vaan selvittiin uusimalla vain yksi johto. Olisi mielenkiintoista tietää kuuluisiko tällainen tapaus takuun pariin vaikka varsinainen aika olikin jo ohi (silloin 1v). Tuli tässä myös mieleen että olen joutunut vaihtamaan "hupiakun" jo kolmeen uuteen m-autoon. Yksi mennyt takuuseen ja muut omaan piikkiin. Siinä yhdessä oli selvä vika: Alko-ovin lukuvalo oli jossain vaiheessa ennen luovutusta jäänyt päälle ja poltin oli aivan mustunut sekä lanka poikki. Akku oli syväpurkautunut eikä suostunut elpymään kotilaturilla monesta purku-latataus operaatiosta huolimatta. t. seppo

RAIMESALO RAIMO 17.08.2006 21:48

Haluan vielä sen verran täsmentää, että automerkillä ei tässä tapauksessa ollut mitään osuutta. Eli suomeksi: Tämä olisi voinut sattua mille merkille tahansa!

HYTÖNEN RAIMO 18.08.2006 09:38

Tähän se halvimman osatoimittajan valinta johtaa. Samasta syystä mersunkin laatu on romahtanut (johtosarjat tulevat Ukrainasta), joka nykyisin kärsii runsaista sähköongelmista, mutta omistajathan eivät siitä tietenkään kehtaa ääneen puhua. Tosin mersun (hintava) huolto pelaa, mutta ei se ole halpaa merkin edustajallekaan vaihtaa jatkuvasti viallisia osia uusiin.

VESTERINEN KARI 21.08.2006 09:47

Minulla on h-auto astra -97, jonka takalasin pyyhin alkoi polttaa sulakkeita. Vika löytyi oven ja korin läpiviennistä. Kaikista takaluukkuun menevistä johtimista lähti kuoret pois, kun niitä veti peukalon ja etusormen välistä, joten kuori- materiaali täysin ala-arvoista. Ei kun uudet johdot tilalle! t Kari v

RAIMESALO RAIMO 30.08.2006 17:36

Päästän kanssakulkijat piinasta ja kerron, mikä oli kärähtämisen syy: Rotat! Auto oli talvisäilössä erään maatalon konehallissa. Isännän mukaan siellä ei niitä pitänyt olla, mutta eiväthän siimahännät lupaa kysele. Ne olivat jyrsineet johtimien muovipäällyksiä ja "pissapojan" muovisen johdon. Moottoritilassa tehty tuho oli kyllä nähtävissä, mutta kun ne ryökäleet olivat menneet myös kojelaudan alle, jossa oli myös jyrsitty. Kun auto lähti käyntiin keväällä normaalista, en osannut epäillä pahinta. "Kuoritut" johtimet olivat sitten ilmeisesti tärinästä johtuen menneet yhteen edellä kuvatuin seurauksin. Oli onni, että tämä tapahtui vasta nyt, eikä esim. maalis-toukokuun aikana, jolloin olimme matkalla Välimeren rantamilla. Kun olemme jälleen valmistelemassa kulkineen talvisäilytystä, kannattaa muidenkin huomioida em vaara. Vakuutusyhtiö on antanut korjaamolle laskutusluvan.

KAUPPI ERKKI I 30.08.2006 20:24

Kyllä lanka parin sentin korkeudella auton ympärillä olisi jälleen ollut kova sana tietenkin pienellä virralla höystettynä. Monet rosvopaistit sieltä talven aikana saa kerätyksi. :-)

HAAPANEN TIMO S 31.08.2006 18:21

Saksassa näätien syömät sähköjohdot ovat toiseksi yleisin sähkövika.Jospa täkäläiset näädät ovat eurooppalaistuneet.Olen aivan tosissani,ehkä tallisi lähistöllä asui tälläinen veitikka.Näätäkanta on kasvussa. Pari vuotta sitten löysin yhden uteliaan yksilön kesämökkimme minkinloukusta.

HYTÖNEN RAIMO 31.08.2006 22:29

Jes, näin on. Myyvät jopa alan liikkeissä laitteita, joilla näädät pyritään pitämään loitolla.

RAIMESALO RAIMO 01.09.2006 08:56

En ole nähnyt koskaan näädän papanaa, mutta tunnistan kyllä hiiren ja rotan ulosteet. Autoni moottoritilassa oli niitä joka puolella. Nyt kun johtosarja korjattiin, niitä löytyi myös kojelaudan sisältä.

HALTTUNEN TEUVO 01.09.2006 13:33

Kuluttajasuojalain 5 luvun 12 pykälän 2 momentin 5 kohdan mukaan tavaran tulee kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa.

Takuu tai muu 2 momentissa tarkoitettu sitoumus ei rajoita tässä laissa säädettyä virhevastuuta.

LEHTOMÄKI SIMO 01.09.2006 13:38

Pitää paikkansa, nuo näädät Saksassa nimittäin. Ostin vuosi sitten sieltä aurinkoakin tarkemmalta vanhalta herrasmieheltä asuntoauton ja ihmettelin kun hän oli verkottanut kanaverkolla auton etuosan, siis alustan, kauttaaltaan. Kysyin häneltä syytä moiseen ja hän kertoi, että näätiä varten nuo ovat etteivät pääse syömään eristeitä ja sähköjohtoja. Minä kyllä revin ne pois kaikki, koska alustasuojautin auton täällä Suomessa.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.