Kaivataan pyörämökin 230VAC ongelmaan apua.

Petri Ahonen 15.03.2021 21:07

Ongelma on lyhykäisyydessään seuraava. Autossa on kaksi maadoitettua pistorasiaa. Kun auto kytketään atomivoimaan ja laitetaan töpseli seinään pistorasiaan 1. sähköä tulee 15sekunttia ja sitten laite sammuu, sama toistuu vielä kerran, mutta kolmannella kerralla ei tapahdu mitään. Töpseli siirretään pistorasiaan 2, kaikki toimii niinkuin pitää. Töpseli siirretään takaisin pistorasiaan 1. ja laitetaan invertteri päälle, taas kaikki toimii hyvin. Eli pistorasian 1. toiminnassa on vikaa kun auto on kytketty valtakunnan verkkoon, missä on ongelma, osaako joku heittää arvauksia?

Toivo Koistinen 16.03.2021 06:03

Vahva virta asioisa suositan ammattikorjaamoa, koska sähkö on kaasun ohella vaarallinen isäntä.
Tp

Petteri Haverinen 16.03.2021 08:07
pistorasiaan lie kytketty invertteri, jota on tarkoitus käyttää vain silloin kun, ei ole 230 verkkoon laitettu autosta johtoa kiinni. Huomaa myös, että invertterissä on joku max teho eli esim hiustenkuivaaja ei toimi täydellä teholla...

Esa Varonen 16.03.2021 10:51

Noin varmaan asia on kuin Petteri edellä kertoo. Minä merkkaisin pistorasiaan tekstin VAIN INVERTTERI ja tehon paljon se kestää.

Timo Haapanen 16.03.2021 11:33

Jos pistorasiaan 1 tulee virtaa silloin kun ei olla maasähkössä on asia niin kuin Petteri ja Esa arvelevat. Ja jos näin on ei rasiaa 1 pidä käyttää koskaan maasähkössä ollessa.

@timppa

Alf Lindblom 16.03.2021 14:26

Pistorasiassa 1voi olla löysä tai hapettunut liitos tai löysät pistokkeen liittimet. Voi olla myös pistorasiaan 1 tulevan kaapelin huonot liitokset. Tulipaloriski, kannnattaa tarkistuttaa ennenkuin tulee vahinko. Tuo sama riski on myös invertteriä käytettäessä.

Petri Ahonen 16.03.2021 17:59
Alf Lindblom

Pistorasiassa 1voi olla löysä tai hapettunut liitos tai löysät pistokkeen liittimet. Voi olla myös pistorasiaan 1 tulevan kaapelin huonot liitokset. Tulipaloriski, kannnattaa tarkistuttaa ennenkuin tulee vahinko. Tuo sama riski on myös invertteriä käytettäessä.

Taisin kuvata "ongelmaa" vähän huonosti. Alf tuntuu olevan lähinnä oikeilla raiteilla. Pistorasiaan 1 on tullut sähköä aina, kun ollaan valtakunnan sähköverkossa ja 2000W invertteri on taannut sen, että siihen tulee sähköä myös akkukäytössä. Nyt tuo 1. pistorasia teki topin, edellä mainitulla tavalla, eli pätkii jostain syystä verkkosähkössä. Autossahan on jossakin rele, joka ohjaa pistorasioille, joko valtakunnan tai invertterin 230VAC. Nyt valtakunnan 230 ei pääse 1. pistorasialle, eli onko Alf oikeassa? Nyt vaan pitäisi keksiä, missäpäin ongelma voi olla? Onko lisää vinkkejä.
Toivo Koistiselle kiitos asiallisesta varoituksesta vahvasähkön suhteen. Yli 40vuoden alan työkokemuksella osaan suhtautua sähköön kunnioittavasti.


Vaikuttaa siltä, että vika on: 1. Invertterin jälkeisessä jakorasiassa 2. Pistorasiassa 1 3. Kaapelissa jakorasia ja pistorasian välillä Invertterin sisällä on tuo mainitsemani "rele" joka ohjaa syöttöä pistorasioille (valtakunta/akku) ja kun lähtöjä invertterillä on vain yksi ja pistorasioita 2, on jossakin jakorasia. Siispä tutkimaan.... Kiitokset kaikille osallistuneille.
muokattu: 16.3.2021 18:27

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.