Kaipailen kokemuksia Rellun 3.0 dCi:stä

MYLLYRINNE KALERVO 26.07.2007 12:10

Itse olen ajanut n. 10 000 km Rellun (Nissanin) 3-litraisella 140 heppaisella. Alusta on mukava, kulutus pysytellyt n. 11 l/100 km tienoilla. Käyttämäni nopeudet ovat olleet rajoitusten mukaisia - hiukan yläkanttiinkin. Koneessa on puhtia lähes yhtä paljon kuin lastutetussa 2,8 JTD:ssä oli. Öljyä on lisätty tuona aikana yhteensä reilu litra. Etupään nivelistä olen kuulevinani alkavaa kolinaa (huolto ei kuullut...). Onko muilla nivelet kestäneet?

Kuuluvin poikkeama Ducatoon on ilmeisesti turbosta 1900-2500 kierroksen välillä kiihdytettäessä kuuluva, ajoittain jopa hiukan häiritsevä ujellus. Samaten kun kaasun nopeasti päästää, hukkaportti (?) vonkaisee kuuluvasti. Huolto on asiaa tutkinut, muttei ole vielä löytänyt lopullista ratkaisua ääniin. Onko muilla tuon 3 litraisen omistavilla samanlaisia kokemuksia?

SIIRILÄ KARI 27.07.2007 09:03

28000 km on meidän autolla ajettu ja on todella mukava ajettava. Norjan reissulla kulutus oli 11,1/100km. Pärnun lähellä tuli testattua alustan kestävyys. 90 mittarissa jysäytin rautatien ylikäytävään. Oli melkoinen pamaus, ei ilmeisesti mitään hajonnut, mutta vaimon nenänpää oli hetken valkoinen. Moottorin turbo "rohisee" 2200-2300 kierros alueella, se on voiman ääni. Tällä kierrosalueella ei välttämättä tarvi ajaa. Kuutos vaihteella 105 mittarissa kone kiertää 2000 ja 85 mittarissa viitosella samoin. Joku kertoi että Renu kulkee 150 km/h, itse olen ajanut 135 ja sitten loppui kuskin kantti. Kyllä on uskomaton ero verrattuna tämän päivän matkista 90 luvun matkikseen. Ei 10000 km ajetun auton nivelet voi olla kuluneet. Ettei olisi jokin osa löystynyt, siis pultit.

MYLLYRINNE KALERVO 27.07.2007 12:07

Kiitos kokemustesi jakamisesta!

Tuo etupään ajoittainen pikku naputus saattaa tulla moottoritilan alapuolen muovisesta suojalevystä, joka on etupäästä vain puskurin alaosan päällä ilman ruuvikiinnitystä. Päässee nousemaan hieman ilmavirrasta ja sitten kuopissa ottaa taas puskuriin kiinni. Täytyy laittaa pehmikettä väliin...

Mielenkiintoista, että autossasi tuo "sivuääni" on noin pienellä kierrosalueella. Olen kyllä sitä mieltä että mikään tuollainen ylimääräinen turbon ääni (mistä sitten johtuneekin: väljyys, kavitointi tms.) ei kyllä ainakaan lisää turbon ikää, todennäköisemmin päinvastoin. Samaa mieltä oli huoltokin, miettivät toimenpiteitä. Tämän vuoksi olisi avartavaa kuulla lisää kokemuksia tuosta äänestä, myös siitä, jos ääntä ei jonkun 3.0 dCI:ssä ole.

PUTTONEN MATTI 31.07.2007 15:06

18.000 mittarissa ikää tasan vuosi. Navigaattorin mukaan Euroopan retkellä kertyi 5480 km, mikä merkitsi 13,15l kulutusta sadalle kilsalle. Navin mukaan menee alamäkeen parhaimmillaan 145km/h. Turbo tulee mukaan kierrosluvulla 1600, mikä havaittiin Andorran mäkiä kiivetessä. Eniten minua häiritsee tyhjäkäynnillä kuuluva "lotina" jota ei ollut uutena. Nivelistä ei kuulu mitään ääniä. Tuulettomalla kelillä tosi helppo ajettava, iso tuulipinta-ala puuskittaisella tuulella jonkin verran haittaa. Mulla auto on Adria 697SL alkovimalli.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.