Kaasusuodatin

Jyrki Pikkarainen 29.01.2020 20:12

Onko antaa vinkkejä mistä esim. nettikaupasta voisi tilata kuvien mukaisen prakto-kaasufiltterin.
Löytyy netistä kun laittaa hakuun, mutta ostopaikkaa en ole vielä löytänyt.

Jyrki

Timo Haapanen 29.01.2020 21:11

Vaikea on. Jospa ottaisit yhteyttä suoraa Praktolle. info@prakto.be Linkin kun laittaa liitteeksi tietävät mistä puhutaan.

Tai on tässä puhelin ja fax
http://www.camping-car.be/PRAKTO_1.pdf

Tuohan on kuten auton öljysuodatin, kierretään irti runko-osasta.

@timppa

Jyrki Pikkarainen 29.01.2020 22:23

Tuo on yksi vaihtoehto tai sitten sieltä voi ainakin saada jonkun paikallisen jälleenmyyjän yhteystiedot.
Koetan vielä kaivella, jos sattuisi jonkun verkkokaupan valikoimista löytymään.

jyrki

Jukka Hänninen 30.01.2020 06:02

On muitakin kasufilttereitä. Suoraan pulloon kiinnitettäviä.

Kiitos taas Timppa, yksipuolisesta ulkomaista vaihtoehtoa suosimisesta.
Voe fidyy sun kanssasi !

Minun kauttani löytyy vaihtoehtoja.

Liitetiedostot

dscf6821.jpg
Jukka Hänninen 30.01.2020 06:15

Muitakin, monia vastaavia löyty

Tässä Certools-filttereitä, samat kuin ylemmässä luvassa.
Parhaat ja edullisimmat markkinoilla. Myös eniten myydyt.

Jos Timpalta kysyt, niin hän suosittelee aina kalliimpaa ja huonompaa.
Ja ennenkaikkea suoraan ulkomailta ... -Kade mies kun on ..

Jukka Hänninen 30.01.2020 06:16

Muitakin, monia vastaavia löyty

Tässä Certools-filttereitä, samat kuin ylemmässä luvassa.
Parhaat ja edullisimmat markkinoilla. Myös eniten myydyt.

Jos Timpalta kysyt, niin hän suosittelee aina kalliimpaa ja huonompaa.
Ja ennenkaikkea suoraan ulkomailta ... -Kade mies kun on ..

Liitetiedostot

dscf6816.jpg
Petteri Haverinen 30.01.2020 08:04

Äläs nyt Jukka. Jos ketjun aloittaja kysyy tietyn merkkistä vaihto patruuna omaan järjestelmään, niin hienosti Timppa jaksaa googlettaa kysyjän puolesta. Sinä taas kauppaat omaa tavaraasi, joka ei taida sopia tuohon vaihtofilterin paikalle?

Timo Haapanen 30.01.2020 09:06

Jos tuosta asennuksesta haluaa aivan kympin tehdä kannattaisi asentaa truman suodatimet pullonvaihtajan molemmille puolille. Tai sitten kumpaankin pulloon omansa esim. Certoolsit.

Tuo Prakto joutaisi roskikseen, sen tilalle menisi parikymmenen sentin pätkä kupariputkea. Asennusliikkeltä alle tunnin homma.

Tuossahan on nyt se tilanne että pullonvaihtaja sekä kolarikytkin jäävät pullon ja suodattimen väliin.

Tässä kahta truman mallia, musta on aivan uusi malli. https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enFI879FI879&sxsrf=ACYBGNRHR6zCZJyUE-tLSXYiQhWQmNbbtA:1580367246833&q=Truma+filter&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwiCyfLi3qrnAhVlxaYKHT7DAeEQsAR6BAgJEAE&biw=1280&bih=657#imgrc=KvFCgCRQVzoaGM

@timppa


Taas oli hyvä esimerkki siitä tilaako täältä vai ulkoa. Kotimaasta yksi tulostimen kasetti posteineen 39€ Saksasta kaksi kasettia kotiin 25€ Kyllä ne kauppiaat lopulta oppivat kun kauppa ei muuten käy.
muokattu: 30.1.2020 09:09
Petteri Haverinen 30.01.2020 10:24

Ikävä kyllä usein hinnoittelu menee Suomessa juuri noin.
En tiedä, johtuuko se siitä, että Suomen myyjä ostaa tavaran esim Saksan myyjältä ja lisää siihen oman myyntikatteensa tai vielä ketju menee niin, että Suomessa on ensin maahantuoja sitten vielä piirimyyjä, jolloin lopullinen hinta vain nousee.

Suomen myyjän pitäisi varmaan tilata tavara suoraan valmistajalta, jolloin ketju olisi lyhempi ja myös myyjä saisi myyntikatteen, mikä on tietysti ihan edoton myyjän toiminnan jatkumisen kannalta.

Timo Haapanen 30.01.2020 10:41

Nyt olin taas hitaalla. Olin tykkänäään muissa hommissa kun päähän tuli kuva suodattimesta ja paineensäätimestä. Miksi ihmeessä sinne on asennettu tuo säädin??

Duocontrol CS pullonvaihtajassa on säädin:
''DuoControl CS on kaasunpaineen turvasäädin, jossa on automaattinen vaihtaja kahdessa kaasupullossa olevaa liitäntää varten matkailuvaunuihin ja matkailuautoihin. Kaasunpaineen säätölaite takaa tasaisen 30 mbarin lähtöpaineen sallitulla 0,6 – 16 baarin tulopaineella.''

Siellä on nyt kaksi säädintä peräkkäin, lisäksi toinen on 28 mbar joka pudottaa n. 7% lieden ja lämppärin tehosta pois. Mitä toimittavat kuvassa näkyvät kaksi sulkuhanaa?

Nyt kannattasi käydä asentajalla ja otattaa tykkänään pois ylimääräiset vehkeet.

@timppa


Vapaa-ajan tavaratalo on yksi harvoista liikkeistä joka myy caravantavarat euroopan hinnoilla. Vert. Bestcaravan joka ottaa jopa 30% enemmän.
muokattu: 30.1.2020 10:44
Jyrki Pikkarainen 30.01.2020 10:47

Tarkoitus oli ainoastaan vaihtaa olemassa olevaan järjestelmään uusi suodatin.
Jos löydän jostain uuden suodattimen tai päädyn poistamaan tuon nykyisen kokonaan, niin samalla näen onko siihen oikeasti kertynyt sisälle mitään. Halkaisen vaikka suodattimen keskeltä.
Nimimerkillä Suomalainen ei usko ennen kuin näkee ja savolainen ei ennen kuin itse kokee...

Jyrki Pikkarainen 30.01.2020 10:55

Timpan vastaukseen:
autossa on noiden 2:n irtopullon lisäksi kiinteä kaasusäiliö. Tuo toinen sulku liittyy siihen.
Kuvassa ei vaan näy sen sulun takaa lähtevää kaasuputkea.

jyrki

Timo Haapanen 30.01.2020 11:48

No nyt arvailen. Alempi hana on pelkkä sulku.
Tämä:
https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/nestekaasulaitteet-ja-lammitys/tuote/kaasun-pikasulkuventtiili-2-x-rvs-8-helmiliitos-8-mm-putkeen-/9952470/

Ylempi on sellainen jossa ohjataan sivulähtöä joka menee tankille.
Tämä:
https://verkkokauppa.siilincaravan.fi/nestekaasulaitteet-ja-lammitys/tuote/pikasulkuventtiilil-t-liitoksella-3-x-rvs-8-8-mm-helmiliitokset/9952469/


Kahdella sulkuhanalla ohjataan tankilta tulevaa kaasua siten ettei täyden paineen kaasu pääse kolarikytkimeen. Suljetaan toinen ja avataan toinen. Pulloista otettaessa toisin päin.

Kuvassa on molemmat hanat auki, sivuotto tankista on auki ja kolarikytkimeen pääsee täysi tankin paine väärästä suunnasta. Näin oletan.

Tankista otettaessa ei ole kolarikytkintä lainkaan. Harmaalla alueella ollaan pari askelta.

@timppa


Tankissa on huoneenlämmössä painetta 7kg/cm² . Kolarikytkimessä on paineensäätimen jälkeen 0,03 kg/cm² Mitä mahtaa kolarikytkin tuumia tuosta 7 kilon paineesta joka tulee väärästä suunnasta. Pidä ehdottomasti alempi hana kiinni ( vaakasuorassa ) silloin kun ylempi on auki tankkiin päin. Ylempi on avoinna tankkiin vaakasuorassa, pystysuunnassa ylempi sulkee sivulähdön. Koskaan se ei sulje pääputkea. Näin luultavasti on asentaja ajatellut.
muokattu: 30.1.2020 12:06
Jyrki Pikkarainen 30.01.2020 12:39

Olet täysin oikeilla jäljillä, mutta kuitenkin hieman sivussa.
Tankista ei tuohon linjaan painetta tule, koska kiinteässä tankissa on vielä oma sulkuventtiili, joka on kiinni.
Tuota tankin sulkuventtiiliä ohjataan sisältä asunto-osan näyttötaulusta ja se on aina lähtökohtaisesti kiinni-asennossa.
Kaasupullokotelossa tankista tulevan linjan mekaaninen sulku voisi toki olla kiinni-asennossakin, mutta
tilanne, että esim irtopulloista loppuu kaasu vaikka yöllä ja siirrytään käyttämään kiinteätä säiliötä, niin ei tarvitse käydä ulkona kaasupullokotelossa kääntämässä hanaa auki-asentoon.

jyrki

Timo Haapanen 30.01.2020 14:09

Juu, mutta sinne kolarikytkimeen ei pitäisi päästää tankin täyttä painetta väärästä suunnasta. Mutta näköjään se kestää sen särkymättä.

Tämä kolmitieventtiili olisi sinne oikea ratkaisu, eikä maksaisi juurikaan enempää kuin kaksi hanaa. Venttiilin asennot: tankki, jolloin pullon putki on kiinni ja pullo jolloin tankki on suljettu. Kolmannessa asennossa kaikki ovat suljettuna.
https://www.wynen-gas.de/three-way-valve.html

Sitten vielä tankille oma kolarikytkin sinne kotelon kattoon
https://www.wynen-gas.de/controller-equipment-with-test-connection.html

Tietysti jos tankki on aina ajaessa kiinni ei tuota tarvita.

@timppa

Ilkka Vänttinen 30.01.2020 14:31

Onko ko kaasusuodatin miten yleisesti käytössä. Minulla ei ole ollut missään autossa eikä ole ollut ongelmia. Myös olen liikkunut paljon ulkomailla. Kertokaa kokemuksia.

Timo Haapanen 30.01.2020 15:29

Nykyään väitetään kaasussa olevan epäpuhtauksia. Laitteet ovat paljon monimutkaisempia kuin takavuosina. Itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia ilman suodatintakaan, nyt on n. kuudes vuosi kun on suodatin ollut.

Jyrkin kaasuasennuksesta huomaan yhden asian kerrallaan. Tuossa Prakton suodattimessa on korkein työpaine 4,5 bar, lukee isolla siinä kyljessä.
Jos tankissa on propaania on paine +20° lämmössä 7 bar. Kuumana kesäpäivänä ( 32° ) paine on 12,5 bar.

Euroopassa tankataan pro/but seosta. Linkissä näkyy miten paine nousee seoksen kyseessä ollen. Keltainen käyrä 50/50 seoksessa menee sekin yli tuon purkin kestävyyden jos on lämmin päivä. Alempi diagram:
https://www.engineeringtoolbox.com/propane-butane-mix-d_1043.html

@timppa


Lämpötila on ainoa asia mikä vaikuttaa nestekaasusäiliön paineeseen. Kaasun määrä ei vaikuta asiaan.
muokattu: 30.1.2020 15:31
Jukka Hänninen 30.01.2020 15:54
Petteri Haverinen

Äläs nyt Jukka. Jos ketjun aloittaja kysyy tietyn merkkistä vaihto patruuna omaan järjestelmään, niin hienosti Timppa jaksaa googlettaa kysyjän puolesta. Sinä taas kauppaat omaa tavaraasi, joka ei taida sopia tuohon vaihtofilterin paikalle?

Eipä ole ennen tullut vastaan moista, sentään kentällä noita nähnyt 15 vuoden aikana, mutten tuollaista.
Ei ihme, ettei löydy vaihtopatruunaa, kun koko filtteriä ei ilmeisesti saa enää mistään, ehkä jostain hyllystä voisi löytyä joltain löytyä. Vielä kun kyseessä lie kallis, kun sisältä ohjaillaan tsydeemiä
Timppaa olen aina kehunut hakemisen ja löytämisen mestariksi. Itsekin monesti reissun päältä soitellut ja aina avun saanut, milloin mihinkin kysymykseen.
Kaasuasioissa on Timpallakin vielä paljon oppimista, eikä kaasuasentajan paperit paljoa tietämystä anna. On ne paperit mullakin, lähinnä koeponnistuksissa tarpeen, joskaan niistä ei Suomessa toistaiseksi ole isompaa merkitystä. Mulla on saksankieliset paperit, TÜV valtuudet esim. kiinnittää tankkipullo kahdella ruuvilla koteloon. Vaan ei niillä oikeuksilla pitkälle pötkitä.
Mun ope oli Wilhtomin omista/ perustaja, yli 50 vuoden alalla toiminut todellinen kaasuasiaguru Vilho Tuominen, jonka rinnalla esim SFC:n kaasuasiantuntija P R on pelkkä oppipoika.
Palaan vielä EU-settiin, jota myydään täyttöadapterisettinä, mm iso saksalainen tukku- ja vähittäismyyjä Reimo GmBH myy ainakin suomeksi "saksalaisen kaasupullon täyttöadapterisettinä"
On kaksi täysin eri asiaa täyttää kaasupullo LPG:llä, propaani-butaani nestekaasulla kymmenillä tuhansilla LPG-GPL-GLP autokaasua myyvillä eurooppalaisilla huoltoasemilla, tai vaikeasti löydettävissä olevilla kaasuntuottajien omien erimerkkisten kaasupullojen täyttöasemilla. Niihin ei yleensä ole asiaa yksittäisen pullon täyttäjällä, varsinkaan ulkomaalaisen pullon. Tämä Euro-Set liitinsetti, 4-5 liittimellä (adapterilla) on sivuventtiilipulloon, saksalaiseen, tai suomalaiseen (myös ransk, holl, itäv) sivuventtiilipullon W21.8L sopiva kierre toisessa päässä, ja päässä toisessa useimpiin yleisiin ulkomaalaisiin pulloihin suoraan sopiva kierre.
Tämä adapteri siis toimii välikappaleena (adapterina) joka mahdollistaa suom/saks ym kaasuletkun kiinnityksen useimpiin markkinoilla oleviin sivuventtiilipulloihin. Se ei siis ole ulkomaalaisen sivuventtiilipullon täyttöadapteri, vaan liitin eri pullojen ja letkunkiinnitysten välikappale, eli adapteri.
Tämä epäselvä sana-merkitys-käsitesotku sitten mahdollistaa jopa täysin väärän tulkinnan ja puutteellisen tiedon niin, että varsinkin suomalaiset tarvikemyyjät luulevat ja väittävät tällä EU-setillä olevan mahdollista tankata suomipullo eri maissa, ja vielä LPG täyttöpisteissä.
SFC:n virallisen kaasuasintuntija Paavo Rousku ei ole vsta 1998 hänen kanssaan useinkin tekemisissä olleenna ole tehnyt mitään asian korjaamiseksi. Kehittämässäni LPG täyttöadapterissa on kyseessä täysin eri tuote, Tukes in 2006 hyväksymällä ja kehittämälläni kaasupullojen täyttöadapterilla voi tankata LPG autokaasua itse suoraan huoltoasemien LPG tankkauspisteistä omaan kaasupulloon tai -tankkiin täyttöpistoolilla, jokseenkin samoin kuin bensaa tankatessa.
Tästä ratkaisevasta erosta ei riittävästi puhuta, joten tarvikemyyjät erehdyttävät monissa maissa tuhansia ostajia hankkimaan täysin turhan ja väärinmyydyn Euro-Setin, täyttöadapterin asemesta. Itse asiassa oikeita itsetäyttöadaptereita myyvät tarvikefirmat vain postimyynnissä, kun taas Euro-Set on hyllytavaraa liikkeissä. Sanotaan nyt sekin, että Euro-Setin kate on normaalia paljon isompi, kuin posti- ja jälleenmyynnissä.
Tämä olisi jo ihan oma aiheensa, ja saatanpa siksi laittaakin. Harmittaa hyväuskoisten puolesta, sillä esim Reimon hinta on 23 euroa+postikulut.
Multa eräs vaanari eilen tilasi itsetäyttöadapterin Dish+Euronozzle ja liitteeksi laittoi kuvankaappauksia ennen tämän keskusteluketjun lukemistaan, sitä ennen oli tilannut Best-Caravanilta Euro-setin, kunnes tankkipullo ym asiat selkenivät.
Timpan kuvista voi päätellä, että Kreikassa onnistuu tankkaus myös tavalliseen pulloon yllättävän helposti.
Muutenkin omalla adapterilla LPG:n tankkuu omaan pulloon tuntuu ainakin Kreikassa yllättäen onnistuvan helposti.
Juuri tämä EU-setin myynti kertoo karua kieltä kysynnästä ja suomalaisten haluttomuudesta investoida kalliisiin tankkipulloihin ja kiinnityksiin. Siksi pyrinkin tuomaan esiin komposiittipullon edullisuutta ja suoraa tankkaamista pulloon ilman ulkokiinnityksiä yms lisukkeita. Toivon ymmärrettävän, että kun Suomesta ei saa LPG:tä, niin hinnalla on iso merkitys. Mainontaan ei kertakaikkiaan ole varaa pienen kysynnän vuoksi.
Filttereissä on enemmän potentiaalia, mutta isot pärjäävät isommilla katteilla, kun minunkaltaiseni muutamaan artikkeliin keskittyvät pienyrittäjät joutuvat satsaamaan hyvään palveluun ja viidakkorumpujen kuminaan.
Juuri siksi toivoisi Timpan kaltaisten aktiivien vähintään edes mainitsevan minut yhtenä vaihtoehtona, toisin kuin ennen kyrpiintymistäni minun jatkuvaan 'unohtamiseen'. Toivottavasti asia korjaantuu kun nyt olen hiukan marissut ...


Sori nyt kovasti ja pahoitteluni, mutta meni parin sitkeän ulkopuolisten keskeyttelyjen jälkeen väärään ketjuun, tämä pitkä vollotus. Oma vika silti. Piti menemän siihen Kreikan tankkuujutun jatkeeksi.. Harmillista
muokattu: 30.1.2020 16:38
Timo Haapanen 30.01.2020 19:47

Ihmettelen kolmea asiaa Jyrkin asennuksessa. 1. Kuinka ihmeessä voi olla noin torvelo asentaja. 2. Miten asennus on mennyt läpi Saksan kahden vuoden välein tapahtuvassa tarkastuksessa. 3. Kuinka maahantuontikatsastuksen kaasuasentaja on asennuksen täällä hyväksynyt.

Asennus on vaarallinen ja pitäisi korjata. Nämä kaasujutut ovat sellaisia asioita ettei tavallinen vaanari voi mitenkään tietää ovatko ne oikein tehdyt.

@timppa

Jyrki Pikkarainen 31.01.2020 14:34

Nyt en varmasti osaa kertoa kaikkia asioita oikein, koska en usko järjestelmän olevan virheellisesti rakennettu.
Järjestelmä on asennettu autoon alkuperäisenä lisävarusteena tehtaalla, auton valmistuksen yhteydessä.
Sen jälkeen tarkastettu ja hyväksytty määräajoin mm. auton Suomeenkin tuonnin yhteydessä, kaasuasennuksiin erikoistuneessa liikkeessä, ilman huomautuksia.
Alkuperäiseen aiheeseen sen verran, että voin laittaa kuvan halkaistusta suodattimesta, kun siihen vaiheeseen pääsen. Ainakin minua kiinnostaa saada selville onko tuohon suodattimeen kertynyt epäpuhtauksia vai ei.

jyrki

Timo Haapanen 31.01.2020 16:19

Mutta kun homma kaatuu jo tuon suodattimen paineenkestävyyteen.
Ja toinen on se että on mahdollista päästää jossain tilanteessa jopa 15 bar:n paine kolarikytkimeen väärästä päästä, kytkin on rakennettu 0,03 bar:n paineelle.

Kyllä ihmeellistä olisi jos tehtaalla asennettaisiin kolmitiehanan sijasta vääränlaiset hanat. Eikä tankin paineensäätimessä ole ajoneuvokaytön hyväksymismerkintää. Kupariputken taivutuksista näkee ettei ole tehtaalla taivutettu.

@timppa

Seppo Suomi 01.02.2020 08:44

En minäkään ole kaasuasioiden ammattilainen mutta siitä en oikein saanut selvyyttä mistä menee käyttölaitteille kaasun otto ? Meneekö se noiden kahden sulkuventtiilien välistä ? Minusta se näyttäisi kaikkein loogisimmalta. Olisiko tämä auto ollut tehtaalta lähtiessä varustettuna vain kaasutankilla ja kun se on tuotu Suomeen niin rakennettu kaasupullokotelo ? Myöhemmin rekisteröinnin jälkeen yhdistetty takaisin verkostoon kaasusäiliö. Tämä voisi selittäisi oudot varusteet tuolla kuvan oikeassa yläkulmassa.
@seppo

Reijo Koski 02.02.2020 20:11
Timo Haapanen

Mutta kun homma kaatuu jo tuon suodattimen paineenkestävyyteen.
Ja toinen on se että on mahdollista päästää jossain tilanteessa jopa 15 bar:n paine kolarikytkimeen väärästä päästä, kytkin on rakennettu 0,03 bar:n paineelle.

Kyllä ihmeellistä olisi jos tehtaalla asennettaisiin kolmitiehanan sijasta vääränlaiset hanat. Eikä tankin paineensäätimessä ole ajoneuvokaytön hyväksymismerkintää. Kupariputken taivutuksista näkee ettei ole tehtaalla taivutettu.

@timppa

Etkös sinä itse tuolla ylempänä todennut, että Duocontrollissa on itsessään 30 mbar paineensäädin, ja tuo suodatin näyttäisi olevan tuon Duocontrollin jälkeen...


Eikun perhana, nyt vasta älysin mistä se tankin putki tulee, luulin sen olevan toinen noista duocontrollin letkuista. Perun siis ylläolevan kommenttini.
muokattu: 2.2.2020 20:21
Timo Haapanen 03.02.2020 07:45

Ylemmän jälkiasennushanan kohdalta tulee. @timppa

Seppo Suomi 03.02.2020 10:26

Tässä on nyt ihmelty aikamme koko systeemiä niin Jyrki kertoisitko mista kohtaa kuvasta kaasu menee käyttölaitteille ? Meneekö oikeasta yläkulmasta vai keskeltä oikealle seinän läpi ?
@seppo

Timo Haapanen 03.02.2020 12:24

Tankilta kaasu tulee oikealta seinän läpi ylemmän hanan kautta. Pullosta se tulee kolarikytkimestä alas ja koukkaa jälkiasennushanoista alempaan, siitä tankkipuolen hanan läpi suodattimeen. Tämä on OK koska paine on jo laskettu mutta tankilta tulee täysi paine suodattimeen. Jyrkiä ei tässä moitita ollenkaan vaan asentajia. @timppa.

Timo Haapanen 03.02.2020 12:24

Tankilta kaasu tulee oikealta seinän läpi ylemmän hanan kautta. Pullosta se tulee kolarikytkimestä alas ja koukkaa jälkiasennushanoista alempaan, siitä tankkipuolen hanan läpi suodattimeen. Tämä on OK koska paine on jo laskettu mutta tankilta tulee täysi paine suodattimeen. Jyrkiä ei tässä moitita ollenkaan vaan asentajia. @timppa.


Marokossa kämppäreitä tutkimassa nyt .
muokattu: 3.2.2020 12:26
Seppo Suomi 03.02.2020 15:55

Jos olen käsittänyt oikein että kaasu tulee noiden kahden hanan välistä säiliöstä niin onko tuossa mitään järkeä ? Mikäli kaasu tulisi tankista oikealta ylhäältä paineenalentimen kautta suodattimelle ja poistuisi kulutuslaitteisiin näiden kahden hanan välistä niin mielestäni systeemi toimisi. Suodatinhan olisi silloin vain kaasusäiliön piirissä mutta sehän on taas toinen asia.
@seppo
PS. Jyrki ei ainakaan vielä ole kertonut mistä se kaasu tulee tähän viritykseen sieltä isommasta tankista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.