Kaasupullokysymys?

Lasse Laine 10.06.2018 19:35

Moro!
Kaasupulloasiat tuntuvat käyvän tunteisiin. Aikaisemmin kuljimme kahdella pullolla keväisessä Euroopassa ilman ongelmia. Tänä vuonna Irlannin viileässä huhti- ja toukokuussa pullo sitten tyhjeni - tuli kylmä!

Kahvipöydässä sitten kuulin ns. "tyhmän kysymyksen": "Miksi et käytä painoventtiileillä varustettuja pulloja? On olemassa adapteri, jolla painoventtilipullon voi muuttaa kierreventtiiliseksi." Asiaa tutkiessani törmäsin tähän:
https://www.netticaravan.fi/tarvikkeet/kaasutarvikkeet/painoventtiili-adapteri-kierreventtiili-lahdolla/13458

Nyt se KYSYMYS: Ovatko Euroopassa myytävät painoventtiilipullojen venttiilit samanlaisia? Voiko esim. suomalaista kaasugrilliä käyttää saksalaisen/espanjalaisen/jne. pulloista?

Asiallisista vastauksista kiitollisena
Lasse

Timo Haapanen 10.06.2018 22:57

Eihän kaasu voi loppua, se on mahdotonta, kaksi pulloa riittää!!!

Kyllä espanjan pullon painoventtiili on samanlainen kuin meillä.

@timppa

Matti Janhonen 11.06.2018 09:25

Olipa Timolta asiallinen vastaus kysymykseen.

Saksalaiseen kaasupullo on kierreventtiilipullo (KV) ja sen liitinkierre on sama kun suomalaisissa pullossa jolloin mitään adapteria ei tarvita. Paineenalusventtiilin voi kiinnittää suoraan pulloon.

Espanjalainen kaasupullo taas on painoventtiilipullo (PV) ja jotta sitä voi käyttää tarvitaan adapteri (oli kuvassa) Adapteri ei ole paineenalennusventtiili vaan siihen tulee kiinnittää paineenalennuventtiili jolloin grillikäyttö on mahdollista.

Noita adaptereja on myynnissä hyvin monen laatuisia ja hintaisia. Halvimmissa kierteet ja tiivistyspinta on kun olisi puusorvilla tehtyjä.
Jos adapterin ostat niin osta mieluusti hieman laadukkaampi ja jossa lukitushauleja on kuusi.


Kari Korvenvalta 11.06.2018 12:01

Hei!
Tähän kaasupullo asiaan jatkoa.
Miksi asuntoauton kaasupullossa on kierreliitäntä? Kun aikanaan annoin asentaa veneseen kaasuliettä niin siihen tuli painoliitin suoraan letkuun. Eli aivan samalla tavalla kuin kotona grillissä. Se oli paljon yksinkertaisempi systeemi ilman erillistä paineen säädintä.
Kari

Jyrki Salo 11.06.2018 14:26

Kyllä saa olla painoventtiilikin ,mutta yleensä tulee korkeus esteeksi.

Jyrki.

Veli-Pekka Merikallio 11.06.2018 15:01

Seurannut herkeämättä ehkä yhtä maailman tärkeimmistä kysymyksistä eli kaasun käyttöä matkailtaessa.
Pani oikein mietiskelemään, tulisinko lainkaan toimeen kaasuttomalla matkiksella, mihin aikuisten oikeesti välttämättä kaasua tarvitsen - en mihinkään.

Jääkaappi toimii akulla ja verkolla, aamukahvit keitellään kahvinkeittimellä, ruokailu on oikein ohjelmanumero ja se on viisainta tehdä paikallisia ruokia maistellen ravintolan puolella, aamiaissämpylöitä ei tarvitse lämmittää millään.

Noh, jos oikein vilpoisella kelillä tulee matkailtua, mikä tuiki harvinaista, koska useimmiten lähdemme etsimään luonnon lämpöä, saattaa kaasusta olla jotain apua, toki korvaaviakin lämmönlähteitä on saatavilla.

Kovin vähän on itsellä kaasuntarvetta ja jatkossa entistä vähemmän, kun alamme harrastaa leirintämatkailua nopealla henkilöautolla ja majoitumme täydenpalvelun paikkoihin, joita Euroopassa on lähes kaikilla campingeillä (mökit) ja matkan varrella motellit/hotellit/airbnb yms.

Vaan edelleenkin kukin valitsemallaan tyylillä, kaikki on oikeassa ja respectiä kunkin valinnoille.

Timo Haapanen 11.06.2018 15:26
Kari Korvenvalta

Hei!
Tähän kaasupullo asiaan jatkoa.
Miksi asuntoauton kaasupullossa on kierreliitäntä? Kun aikanaan annoin asentaa veneseen kaasuliettä niin siihen tuli painoliitin suoraan letkuun. Eli aivan samalla tavalla kuin kotona grillissä. Se oli paljon yksinkertaisempi systeemi ilman erillistä paineen säädintä.
Kari

Jälkeen -07 pitää matka-autossa paineensäädin kiinnittää pullokotelon seinään. Jos näissä uudemmissa haluaa käyttää painoventtiilipulloa jää ainoaksi vaihtoehdoksi liittää se autoon käyttämällä Lassen linkittämää painoventtiiliadapteria.

Vanhempaan autoon painoventtiili käy vallan hyvin kunhan siinä on ajoneuvokäytön hyväksyntä EN12864
Tässä esimerkki uudenlaisesta matalasta painoventtiilistä:
http://tuotteet.etra.fi/tuotekuvat/21290160/aga-matalapainesaatimet-kotitalouskayttoon.jpg

Tässä linkin tuotteessa on ajoneuvokäytön hyväksyntä vaikka esitteessä mainitaan sen olevan kotitalouskäyttöön.

@timppa

Toivo Koistinen 11.06.2018 15:48

Kaasuton matkailuauto on täysin mahdollinen, ja niitä peltikuorina kai onkin jo.
Akku jääkaapi, ja diesel lämmitys, ja hella. Se on siinä.
Tosin jos lämmitys on dieselillä, niin kaasu kyllä riittää keittelyssä aika pitkään, jos on komresori jääkaappikin
Kaasukeitin on nopea, ja hyvä keittelyssä, ja jos kaasun tarkistukset ovat kunnossa, on se turvallinen.
TP


Pelkänä keittimenä käytössä kaasupullon hanan voi kiertää kiinni, kun ei käytä hellaa
muokattu: 11.6.2018 15:50
Matti Janhonen 11.06.2018 16:48

Monien autojen pullokotelot on niin matalia, että hyvä kun edes sivuventtiilipullo sopii.

Hyvin monissa autoissa on lämmittimessä on myös sähkövastus joka riittää 3/4 vuodenajan matkustamisessa hyvin pitkälle. Tämä seikka näissä kaasukeskusteluissa usein unohdetaan.
10 A sulakkeen perässä toimii varsin hyvin ja niitähän sulakkeet vähintään alkaa olla lähes joka paikassa.



Timo Haapanen 11.06.2018 18:17

Nykyään maassa kuin maassa alkaa parin euron sähkö olla historiaa, 3-5 euroa on hyvin tavallinen taksa.

@timppa

Matti Janhonen 11.06.2018 19:34

Sähköllä on montaa hintaa ja hinnoitteluperustetta maista riippuen.
Stellplatzeilla hinta vaihtelee 0,5 e - 1.0 e/kWh. Joskus harvoin könttähinta on 2 e.

Campingeilla hinta vaihtelee maittain aika paljon.
Monilla campingeilla sähkö sisältyy hintaa, Näin on paljon esim. Kroatiassa
Sitten on niitä camping-alueita jota myy sähköä 50-75 cent/kWh. Mittaus tapahtuu usein etänä ja kulutus näkyy respan näytöllä maksettaessa.
Myös x euroa/yö hintaa esiintyy ja silloin hintahaitari on laajempi 2,5-6 yö. Ranska ja Espanja perii kovinta e/yö hintaa noin keskimäärin, joskin Espanjassa on paljon paikkoja jossa sähkö sisältyy hintaan.

Autoissa ja vaunussa alkaa olla jo ilmastointilaitteita jotka lisää ajoneuvokohtaista sähkönkulutusta.

Toivo Koistinen 11.06.2018 19:58

Sähkölämmityksessä on se, että jos sen varassa, nin sillon on reissaminen sellerplatsista toiseen malli.
Vähän sama kun ajelet henkilöautola hotellista toiseen yöpymään.
Muuten, jos aiot ninsanotusti " vapaana " kaikesta matkailla, on lämmitys hoidettava jollain konstilla, ja se on sitten keskustelun alkuun
Kaasupulloja, ja millaisia, ja mistä, tai diesel.
Huvittaa, kun autokauppiaat innoissaan esittelevät miten hienoa, kun tässä autossa on kuulkaa LATTIA LÄMMITYS. Mutta kukaan ei mainitse mielellään, että kaamos reissulla Kilpisjärven seudulla jos et ole tolpassa roikalla, niin jalka palelee, kun katselet hienoja kristallilasi kaapin oveja -27,6 asteen pakkasessa.
Sekun se lämmitys toimii vain 230 v virralla
TP

Timo Haapanen 11.06.2018 20:19

Posti pudotti juuri Vicariuousesta tilaamani uuden Roteiro Campista oppaan alennuskortteineen:
https://www.vicarious-shop.com/products/camping-portugal-2018-roteiro-campista

Katselin sähkön hintoja, esim. Armação de Pêran varsin kelvollisen kämppärin hinnaksi jää ( syysmatkalla ) 9€ Roteiro- alennuksella. Sähkö maksaa 3,5-4,5€ ampeereista riippuen. Toisessa hyvässä kämppärissä, Camping Albufeirassa samat hinnat.

Siis sähkö nostaa 30-40% yöpymisen hintaa. Kyllä ne kennot ja kaasu ovat hyvin käteviä reissukavereita.

@timppa





Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.