Kääntöpenkki

KARVONEN VIRVA 04.03.2007 13:04

Transitissa ja luultavasti ehkä joissain muissakin malleissa on ongelmana kääntöpenkin aiheuttama istuimen liiallinen korkeus, penkki on ihan alaasennossakin liian korkealla ja reidet (ei paksut)ei meinaa mahtua ratin ja penkin välistä. Onko löytynyt kenelläkään muuta ratkaisua kuin uusi matalampi penkki esim. kallis Recaro

KUITTINEN HEIKKI J 04.03.2007 17:20

Mikä korimerkki, autotyyppi ,vuosimalli,onko turvatyyny ratissa, ylttääkö jalat muuten polkimille, onko ohjaustehostin ? Jos ei tyynyä vaihdata syväkeskeisempi ratti vanhan tilalle ,edellyttää että sellainen löytyy. Mitä on penkin alla koteloko vai putkijalka? Jalustaa voi aina alentaa,kuinka helposti eri juttu. Recaron hinnalla tekee osaava melkoisesti töitäkin. Perustiedot välttämättömät!!!

KARVONEN VIRVA 04.03.2007 17:52

2006 vm ford transit fortero, alkovi, turvatyyny ratissa, ei tahdo kunnolla yltää kantapää lattiaan, ohjaustehostin on. Penkin alla kotelo jossa myös akku sisällä, kotelon alentaminen voi olla hankalaa. Kummalista että tuo ei ole ollut ongelma jo tehtaalla koska penkin kääntömekanismi jo uudesta lähtien.

JANHONEN MATTI 04.03.2007 23:00

Etpä taida olla ainoa jolla korkeudensäädön kanssa on tullut ongelmia. Koeistuin messuilla itsekin ao. autoa ja kunnon ajoasentoa ei meinannut löytyä. Olkoonkin , että eihän siiitä nyt mitään lopullista muutaman minuutin istumisella voi sanoakaan. Äkkiseltää tietysti tule mieleen "Pielavetinen" eli välistä pois viisi senttiä ja sillä siisti. Ongelma vaan on siinä, että sitä istuinpenkin rakennetta ja turvavöiden kiinnitystä ohjaan joukko direktiivejä ja on aivan varma, että niiden pohjalta on jo tehty joitain kansallisia lakeja ja määräyksiä asiasta. Itse kysyisin katsastusmieheltä asiasta. Fordin pitäisi certifioida autoon uuden tyyppinen penkki jossa säätövaraa on riittävästi. Oletko muuten katsonut noita muita kääntyviä pilot-penkkejä, josko niistä olisi apua asiassa. Nehän on certifioituja tuotteita.

KARVONEN VIRVA 04.03.2007 23:34

Yksi vaihtoehto voisi olla pehmusteen ohentaminen kunhan riisuu lämmittimen ym kankaat ensin ehjänä pois..en tiiä.

HUKKANEN ESKO V O 05.03.2007 09:17

Samaa ongelmaa minäkin podin jonkinaikaa. Sitten valitsin kahdesta pahasta toisen. Poistin koko kääntömekanismin, jolloin istuin aleni noin neljä senttiä. Meitä on kaksi, joten istuimen kääntymättömyys ei ole niin iso haitta. Sensijaan ajaminen sujuu paljon paremmin. Ajamiseen tuntuu kuluvan paljon enempi aikaa kuin paikalla istumiseen, joten sekin puolusti valintaani. No tietysti monelle on tärkeämpi kääntyvä istuin. Tämä pienempi paha on tallin nurkassa odottelemassa parempia aikoja. Elämä on valintoja EH.

MIKKONEN MATTI 05.03.2007 10:41

Janhonen on käyttänyt ilmaisua pari kertaa aiemminkin ymmärtääkseni jokseenkin suoranuottisen ongelmaratkaisun synonyyminä. Paikkakunnalta lähteneenä kiinnostaisi kuulla mitä sillä oikeasti tarkoitetaan.

JANHONEN MATTI 05.03.2007 18:28

"pielavetinen" on meilläpäin käytetty väliaikaisen korjaustyön huonoa laatua (adjektiivimainen) ilmaiseva sana. Tyypillisiä "pielavetisiä" ovat mm. rautalankaremontti, ilmastointiteipillä kiinnittäminen, kaljatölkillä ja lemmareilla korjattu pakoputki, plastix-korjaukset, huonot hitsaukset jne. "Kyllä se siinä kestää, korjataan sitten paremmin......" Aiemmin "pielavetinen" liitettiin autoihin, traktoreihin mopoihin mutta tänä päivänä sanaa kuulee käytettävän jo atk-laitteiden korjausten yhteydessä. Vippaskonsti tarkoittaa vähän samaa asiaa. Eri puolilla Suomea tämäntyyppisiä sanoja on varmaan koko joukko käytössä. Oletan, että sanonta on syntynyt jo sodan aikana tai välittömästi sen jälkeen, jolloin autoja jouduttiin pitämään ajokunnossa mitä ihmeellisimmin konstein. Mihinkään tyhmyyteen tms. sana ei mielestäni viittaa, koska tyhmä ei "pielavetistä" kykene tienpäällä tekemään. Tunnetuin Pielavetinen on tietenkin UKK mutta häntä ei pidä sotkea "pielavetiseen".

SAARNIO MAURI 05.03.2007 20:49

Käy jossain paikkakuntasi pienehkössä metallifirmassa kysymässä istuimen alla olevan peltilaatikon madallusta.Fiatissamme oli sama ongelma ja purin kotelon pois, leikkasin n.40mm pois välistä,hitsasin kiinni koko matkalta ja maalasin spray-maalilla.Katsastusmies ei ole tähän puuttunut,tosin ei ehkä ole edes huomannut koko asiaa.Akku on yleensä paljon penkinaluskoteloa matalampi,joten madallus onnistuu.Transitin penkkiin en ole tutustunut,joten en siitä osaa sanoa enempää,mutta katsomallahan se selviää.Irrallisen kotelon leikkaus osiin ja kokoonhitsaus on pieni homma eikä ihmeitä maksa ja purkamisen, maalauksen ja takaisinkiinnityksenhän voi tehdä itsekin,vaikka näin talvella-lämmitys vaan "päälle" ja hommiin.PS.itse en kääntöalustaa poistaisi lopullisesti sillä ohjaamoistuimet ovat auton kuin auton parhaat istuimet.

MOISANDER JOUKO 06.03.2007 23:03

Jeps. Minä rälläköin 100 mm pois penkin laatikosta. Akku soipii vielä alle ja ylettyy Emännänkin jalat lattialle. Sitten tein vielä lattiasta tasaisen, nyt se on samalla korkeudella kuin asunto-osankin lattia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.