Käännettäessä jyrisee?

Jouni Kyrö 06.10.2017 09:46

Onko kenelläkään ollut Ducatossa (vm. 2014) sellaista ongelmaa, että kun hiljaisessa vauhdissa kääntää, esim. parkkipaikalla, niin kuuluu kelju jyrinä joka tuntuu tärinänä ratissa?
Se ei kuulu aina, mutta usein kuitenkin. Kyseessä ei ole sellainen tapaus, että kääntäisin ratin tappiin asti, vaan ihan pienikin ratin kääntö saa sen aikaan. Eikä sekään vaikuta kumpaan suuntaan kääntää, tai peruuttaako vai ajaako eteenpäin.

Seppo Yliniemi 06.10.2017 10:12

Sama jyrinä meilläkin ei tietoa mistä johtuu,on arvaus että ääni tulee tehostajasta?


Vm.2016
muokattu: 6.10.2017 10:13
Jukka Rajamäki 06.10.2017 15:02

Minulla oli muutama vuosi sitten Ford Hymerin kopalla. Alkoi ensin hieman jyristää ja lopulta tehostaja oli pois pelistä. Syyksi paljastui puhki hankautunut tehostajan metalliputki. Myyjäliike vaihtoi putken takuuseen, litkut piti maksaa itse

Erkki Vesterinen 06.10.2017 20:38

Samallaista jyrinää ja ratin täryytystä on ollut minunkin 2011 Dukatossa yleensä ollut, 2 kertaa aina katsastuksen jälkeen ja sitten loppunut.

Juha Helenius 06.10.2017 20:39

Minulla ollut nyt kahtena vuonna katsastuksen jälkeen samainen jyrinä.
Poistunut molemmilla kerroilla,kun olen veivannut rattia edes takaisin,
ääriasennosta toiseen.
Ensimmäisellä kerralla kesti aika kauan,ennen kuin jurina hävisi.
Sain pyöriä parkkipaikalla kauan aikaa.
En tiedä mitä ne katsastuksessa touhuaa,että näin käy.
Meneekö sinne tehostajaan jostain ilmaa.
Niin autona siis Ducato 2.3 vm.2012

Seppo Yliniemi 06.10.2017 21:32

Joo ei täryytä kokoajan ,olen huomannut että tärinä tulee kuivalla asfaltilla käänteissä.
Voisko olla että ohjaustehostajan ylipaine venttiili antaa tärinän,en tiedä minkälainen systeemi on tehostajassa on..?

Harri Halinen 06.10.2017 22:28

Kannattaa tarkistaa tehostimen öljymäärä ja kunto. Ducatoni 2009 ko. öljysäiliö on niin pieni että öljyn ollessa alarajan lähellä jyrinä alkoi. Öljy tuli ohuena sumuna eli vajeni hiljakseen (noin kerran vuodessa 1/2 desin lisäys) eli vajeni siten ettei siitä jäänyt jälkiä vaan öljy jäi maailmalle. Huollossa terävä huoltomies (Ford-mies Ford huollossa!) kuitenkin löysi tämän pikkuvuodon ja kiristi liittimen ja jyrinäongelma poistui ilmauksen jälkeen.

Hannu Mankisenmaa 07.10.2017 01:24

Itsellä hiukan vanhempi Ducato(250). Vaihdoin eteen jarrulevyt siihen ja kun etupää oli ilmassa kääntelin sitä renkaasta. Kun sain työn tehtyä ja lähdin ajamaan, niin ohjaustehostin "jurrasi", eikä toiminut oikein,
Tein helpon ilmauksen ja ongelma poistui heti.
Ilmaus ohjeet löytyy tältä palstalta.

Seppo Yliniemi 07.10.2017 08:17

Öljyä on ylärajassa,kyllähän siellä jotain häikkää on .
Onneksi takuuauto ,se on heidän huoli.
Ei niin pahalta tunnu kun on vain Fiat.

Harri Halinen 07.10.2017 10:35

Sepon autossa lienee ilmavaivoja. Varmaan ääni pahenee ääriasennoissa?

Seppo Yliniemi 07.10.2017 11:50

Jos on ilmavaiva niin miksi ei jurraa aina,on pitkiä aikoja ettei kuulu mitään ylimääräistä ääntä.

Sen olen pannut merkille kun tankki (120litr)on täynnä ääni tulee herkemmin,Oisko sittenki tehostavan jokin paineventtili joka ääntää,vain arvaus ei tietoa.?

Matti Janhonen 07.10.2017 15:42

Onhan siellä oikea öljy.
Tehostaja on ranttu öljystään.

Seppo Yliniemi 07.10.2017 16:08

Saataapi olla väärät öljyt ,mitä lienevät tehtaalla laittaneet.?

Erkki Vesterinen 07.10.2017 16:50

Minulla dukatosa ei ole muulloin ollut , kun katsastuksen jälkeen.
Tärinä poistuu melko pian muutaman ajonjälkeen.

Seppo Siironen 07.10.2017 19:58

Ei tuo pelkästään Ducaton ominaisuus ole. Sprinterissä ollut sama ilmiö katsastuksen jälkeen useampanakin vuotena. Johtunee jotenkin siitä, että toimituksessa ohjausmekanismia käännellään "väärästä päästä" ja kone ei ole silloin käynnissä. Ilmalla järjestelmässä lienee tekemistä asiassa vaikka en syytä paremmin osaakaan selittää. Muutama kierros parkkipaikalla ja ohjausta vuoronperään kumpaankin ääriasentoon niin taas toimii ongelmitta seuraavaan katsastukseen...

Kari Ström 08.10.2017 16:20

Tehostajan öljy vähissä ainakin omassa fiiussa 2016 malli.Ulkopuoli säiliön näyttö näytti täyttä mutta tikku vajaata.Herkkä on vajaa dl lisää värinät hävisivät.

Seppo Yliniemi 08.10.2017 16:49

Mittatikussahan on kaksi eri rajaa ,toisella puolella tikkua lämpimän öljyn raja ja toisella kylmän öljyn raja.


Kumpaan rajaan laitoit."?
muokattu: 8.10.2017 16:54
Seppo Yliniemi 20.10.2017 13:33

Diaknoosi tehty korjaamolla jyrinästä,etujousen yläpäänlaakeri vaihtoon.
Kulutus tavaraa kesti tässä tapauksessa 48000 km.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.