Jumissa Ranskassa

Pentti Nieminen 30.08.2017 23:37

Tänään Ranskanmaalla teki Fiat tepposen .Pidettiin kahvipaussi La Palmen rekkaparkissa , vähän ennen Espanjan rajaa . Paussilta lähtiessä kuului konehuoneen puolelta jokin sivuääni, pysähdyttiin ,en uskaltanut jatkaa . Auton alle ryömin ja siellä yksi remmisiivu ilman hihnaa . Sen vähän mitä ymmärrän oli tuo remmisiivu ilmastointilaitteen kompressorille .Mitä muita tuo hihnaa pyörittää ? Auto kävi muuten ihan normaalisti , lataus toimi eikä lämpö noussut normaalista enempää . Onko laturi ja vesipumppu samalla remmillä ? Fiat Ducato vm 2010 130 multijet ,ajettu 33000 km .


Fiat kunnossa . Vaihtoivat korjaamolla uuden hihnan ja sanoivat että jos vika toistuu voi jatkaa matkaa .
muokattu: 1.9.2017 10:05

Liitetiedostot

20170828_204939.jpg
Matti Janhonen 31.08.2017 10:24

Jotain hyvää sentään, olet poissa moottoritieltä

Ranskassa on lakisääteinen tiepalvelu, johon tien päältä voi soittaa mm. niistä oranssin keltaisista tolpista.
Tiepalveluun saa tietenkin yhteyden myös suoraan puhelinmella.

Numeroa minulla ei tässä ole antaa mutta sen saat kun soitat SOS-Internationalin numeroon joko Kööpenhaminaan tai tai Helsinkiin. Molemmissa paiukoissa palvellaan suomen kielellä.
Helsinki +358 (0)9 25 27 11 00
Kööpenhamina +45 70105055

Ennen kun soitat niin selvitä sijaintisi joko osoitteena tai koordinaatteina.

https://www.sos.eu/fi/


Toki voit pyytää, että he toimittavat tiepalvelumiehen suoraan sinne missä olet. Siitä asia lähtee rullaamaan
muokattu: 31.8.2017 10:25
Toivo Koistinen 31.08.2017 11:23

Miten se oli, kun muistini mukaan kompura oli eri hihnalla. Tuo, että lataus toimii, eikä lämpö nouse kielii, että se, ja vesipumppu olisivat samassa. Miten jos kattelee, josko näkyy, ettei hihnan kappaleita mene toiseen hihnaan, tohtisiko lähtä ajamaan.
Ilmastoinin kompuran poisjäämisessähän ajon kannalta ei mitään vaikutusta, paitsi se ei toimi.
Muta jos tiepalvelu toimii siellä, niin varmintahan se on apu ottaa, niin saa avun ammatilaisilta, ja matkan jatkuminen on sitten turvallista.
Näin on hyvä karavaanipalstan toiminta, ja tarkoitus.
Toivopoika

Ismo Airikka 31.08.2017 11:29

Ilmastoinnilla oma hihna, laturilla oma ja vesipumppua käskyttää jakohihna...........

Jarmo Seppälä 31.08.2017 18:57

Tämä viesti taitaa tulla jo myöhässä, mutta jos autossa kaskovakuutus soita +358 10195111. Numero on vakuutusyhtiöiden hätänumero, josta saa apua Suomenkielellä. He tilaavat hinausauton paikalle, joka laskuttaa suoraan vakuutusyhtiötäsi ja selittää tilanteen puolestasi kuljettajalle, jos on kieli vaikeuksia. Hinausauto vie autosi lähimpään osaavaan autokorjaamoon ja te voitte mennä hotelliin odottamaan korjauksen valmistumista vakuutusyhtiön piikkiin (max.3vrk) .
Katso vain navista tarkka sijaintisi. Ei hätiä mitiä :)

Timo Haapanen 31.08.2017 19:44

Ismohan juuri kertoi että hihna on erillinen joten ajaa voi normaalisti. Sehän oli aloittajan kysymys. Pentti on varmaan jo pitkällä Espanjassa.

@timppa

Jarmo Seppälä 31.08.2017 20:09

No se on hyvä sitten, jos on pitkällä Espanjassa.

Timo Haapanen 31.08.2017 20:39

Hyvä on sekin kun tuodaan tietoa hinauspalveluista. Aika moni ottaa turhaan sen tehokkaasti meille myydyn autoliiton palvelun.

Ifilläkin on oma hinauspalvelu joka kuuluu kaskoon.
https://www.if.fi/web/fi/sitecollectiondocuments/private/oppaat/autolla-ulkomaille.pdf

IF HINAUSPALVELU ULKOMAILLA 24/7
puhelin +358 10 515 8777

@timppa

Matti Janhonen 01.09.2017 10:05

Asiasta hieman toiseen, mutta avausta sivuavaan asiaa.

Aina kun ilmastoinin kompura ihan yllättäen katkeaa on syytä tarkistaa, aiheuttiko katkeamisen kompressorissa oleva laakeri tai muu vika. Pelkkä hihnan vaihto voi olla vain tekohengitystä ja kohta hihna on taas poikki.
Myös hihnan nopea kuluminen voi olla merkki kompressoriviasta.

Huoltamaton ilmastointi aiheuttaa usein myös kompresssorivaurion, koska neste toimii myös voiteluaineena ja vajaalla nestemäärällä voitelu heikkenee ja ilmastoinnin teho laskee.

Jos ilmastointikompurasta alkaa kuulua poikeavaa ääntä, kannattaa ilmastointi kytkeä pois päältä, jolloin kompuran hihnapyörässä oleva kytkin aukeaa ja itse kompuran pyöriminen lakkaa.

Huoltamaton ilmastointi on myös melkoinen energiasyöppö ja jos ajaan paljon olosuhteissa jossa ilmastointia käytetään, niin sen minkä ilmastoinnin huoltamattomuudessa säästää sen dieselissä menettää ja saa vikaherkkyyden kaupan päälle.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.