- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Jarrujen ilmaus,yksin.
Jarrujen ilmaus,yksin.
Eli vaihtelin eukon pökötiin jarru nesteen,oliko se viisasta vai ei siitä onkin yhtämieltä että tai ei ole.
Siis kun vaihtaa nesteet tarvitaan jarrujen ilmaus,yksin se ei onistu jos ei ole tarvittavia vehkeitä.
Netissä on myynissä kaikenlaisia ilman poistoon tarkoitettuja härpäkkeitä ,mutta kun mietin asiaa niin TI- mies tekee joillain euroilla siihen tarvittavan laiteen.
Mietin asiaa ja avuksi tuli polkupyörän pumppu,halpa dupelex ventiili ja käytetty
jarruneste säiliöön korkki.
Siis kaikki perustuu ilman paineeseen ,punpulla nostetaan paine säilöön ja löysätään pyörä kerrallaan että neste on nestettä,ilman ilmaa.
Tässä pitää olla tarkkana että säiliössä on aina jarru nestettä ,muuten tulee lisää töitä.
Kuva laitteistosta jonka kustannukset ovat joitain eroja;
Minä olen ilmannu yksin vanhala konstilla. Tyhjennän säiliön, joko imemällä, tai otan yhdestä pyörästä ilmanipan auki, ja siihen sopiva muoviletku, joka johtaa astiaan, ja pumppaan polkimella nesteen pois kaikki.
Sitten kaadan uutta nestettä säiliön, ja jatkan pumppaamista polkimela, kunnes uusi neste on siinä pyörässä asti.
Suljen nipan, ja jatkan jokapyörän kanssa samoin. Niksi on siinä, että kun se letku on sielä kokoajan astiassa, ja nesteen sisällä pää, niin se ei päästä ilmaa takaisin.
Tosin nykyään, kun ikääkin on, niin vien korjaamolle, joka sen tekee, samalla kun vaihtaa jäähdytys nesteen tehostajan öljyn, huoltaa ilmastoinnin.
Tp
Laite jolla hyvin helposti vaihtaa nesteet ei paljoa maksa. Bilteman halvin jolla omani ole vaihtanut kustansi alle 7 euroa. Paineilmatoiminenkin vain kympin enemmän. Vaihto alkaa oikea taka, vasen, oikea etu, vasen ja lopuksi kytkin. Kytkinhän toimii samasta säiliöstä kuin jarrut ja vaihto vähintään yhtä tärkeää kuin jarrujen. Työsylinteriä ei saa täysin tyhjäksi sillä se on kytkinkopan sisällä kytkinakselilla, tarkasti tehden sen voi imeä ohuella letkulla ja sopivalla ruiskulla pois. Neste ei paljoa maksa, yksin puuhatessa sitä hieman tuhlaantuu. Tekemisen "ilon" lisäksi säästöä syntyy ja tulee silmäiltyä muitakin alustan osia.
Näillä ohjeilla Ducato x250.
Liekkö pässy elakkeelle se sitroenin tehtaan johtajan siskonmiäs, joka on kai ollu siellä sähkömiehenä.
Muuten hyvä auto, mutta ne sähköt.
Vaihoin öljyt ja suotimet, ja hoksin, että ilmansuotimen kotelon takana vedetty sähköjohtonippu, kai tietämiskone koteloon, koska nitä oli monta.
Se kotelo on vähän semmonen ihme härpäke, ja oli irronnu kiinnike ripostuksistaan
Ilmasuodin kotelon reuna hangannu johtojen suojan rikki, ja kohta olisi kai seisty tienvarresa ihmettelemässä, mikäs tälle nyt.
Takaluukun läpiviennissä taannoin joka johto korjaamolla liteltiin, kun sepää meni sekasin.
Tp
Nyt on Sitikalla ajeltu yli 2 kk, Sähköt ovat pelanneet ihan ok, mutta hiukan hirvittää nuo monet elektroniikkaohjatut lisäarvot/laitteet. Niitä on enemmän kuin paljon ja kun ne alkavat hajota alkaa myös suhina lompakossa.
Tosin eihän niitä varmaan itse Citroen teekään. Uudessa TM:ssa on esittely/testi uudesta C5:sta joka paljolti muistuttaa minun Sitikkaani, jotain siitä puuttuu, ja jotain muuta turhaa on enemmän.
Tämä kirjoitus pääosin siis Toivolle joka on Sitikka -miehiä.
Joopa joo,kaikki ei ole miltä se näyttää,eli kun ilmaa pököä VM 2008 niin siinä on omat komervinkit,siis ilmauksen pitää olla määrityksessä järjestyksessä,siis se abc- yksikkökin sotkee sitä ilmaista,jos sinne on ilmaa pääsyt.
Siis kun ennen oli pari putkea ristissä,niin ilmaus oli yksinkertainen asia mutta tämän päivän autoissa näin ei ole ?.
Vaikea vastaankaan väittää toisten kokemuksille. Meikäläisellä on vuosikymmeniä ollut vanhan autokannan kanssa yksinkertainen käytäntö, mikä aina toiminut. Kahdessa autossa viidestä on jopa ABSit. Koskaan en ole kaveria ilmauksessa tarvinnut, ellei koko järjestelmää ole tyhjennetty ja kaikkia nesteitä uusittu.
Kun täällä kerrottuun tapaan pistää pyörän jarrusylinterin ilmausruuvin päälle tiukasti sopivan muoviletkun ja sen toisen pään jarrunestettä sisältävään astiaan, niin mitään ylimääräisiä ilmoja ei systeemiin pääse. Avaa sen verran ilmausruuvia, että siitä nestettä tulee juuri ja juuri. Polkee jarrun pohjaan, laskee hiljalleen ylös ja kiristää ilmausruuvin, huolehtii, että jarrunestesäiliössä on nestettä, niin mahdollinen ilma tulee pois. Operaation voi toistaa kerran- pari.
Ilmaus aloitetaan kauimmaisesta jarrusylinteristä ja lopetetaan lähinnä jarrunestesäiliötä olevaan jarrusylinteriin. Vaikeampiakin keinoja voi olla, mutta tuolla on pärjätty. Tosin nuorin auto on vuodelta 2000; ehkä kehitys on kehittynyt tässäkin.
Harri. Karrikointia oli vähän mulla, nimittäin kun uutena meilä tietämiskonevian takia seisoi korjaamolla kahdeksan vikkoa tuo sitikka, oli syynä se, että sitä siirrettiin korjaamolta toiselle välillä, kun ensimmäinen ei vikaa saanu paikallistettua, kun tuossa 03 vusimallisa on kuulemma 10 tietokoneta.
Montako nykyautoissa on
Toinenkin useita viikkoja vikaa haki. Antoivat velotuksetta sijais auton, kun oli halvempi se, kun että tehtaalta olisi tullut miehet lentikoneella komentaan se käyntiin.
Siitäpitäen se on pelannu, paitsi johtohommia, kun ovat kovettuneet, ja katkeilleet.
Mutta on tuo sinun puhe monimutkaisuudesta totta, koska autot kohta tekevät kaiken itte vastaantulevien kanssa valojen vaihtoa myöden, niin se korjailu on tosi kallista, että kuka tohtii tuommosen käytettynä ostaa.
Tp
Omalla kohdalla ainoa ilmauksessa ja jarrunesteen vaihdossa poikkeava on ollut ja on SBC jarruinen mersu.
Kaikki muut ovat absista riippumatta olleet ns normikauraa. Roskista löydetyllä alipainepumpulla hoituneet ongelmitta.
Mietiskelin miksei sovellu sellainen että paineistetaan uusia nesteitä sisältävä jarrunestesäiliö ja kiinnitetään se auton ko säiliöön ja ilmataan sitten jarrut. Vanhat nesteet jätehuoltoon ja uudet saa jäädä sisään?
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen.