Jakohihnan vaihto

ESKELINEN MATTI 25.07.2007 12:35

Tietäskö kukaan missä kannattaa vaihdattaa jakohihna kaikkine mausteineen Fiiuun vm. -03 2.0 JTD Oulun lähistöllä

KORHONEN PENTTI 25.07.2007 17:13

Tervehdys!

Aikaisemmin oli Easy-Km, eli entinen Posti-Telen autokorjaamo, jolla oli mm. Ivecon merkkihuolto. Minä käytin aikoinaan siellä. Raskone taisi ostaa Easy-Km:n. Kysyppäs sieltä, että ottavatko enää "kevyempää" kalustoa huoltoon. Oulussahan se sijaitsee Ruskossa Moreenikuja 2.

NIKOLA HEIKKI 26.07.2007 19:53

Suzu-auto Raahe

KORKALA TOMMI 27.07.2007 21:57

Diesel-Turusen talossa Kärkkäistä vastapäätä on korjaamo, jonka nimeä en nyt muista. Olen pääsääntöisesti siellä vaihdattanut jakohihnani ja meinaan vaihdattaa jatkossakin. Kuten myös muut korjaukset siellä. Asiantunteva kaveri ja hinta/laatu-suhde erittäin korkea. Jakohihnan vaihto viimeksi jäi tarvikkeineen alle 300 euron. Tosin tarvikkeet hain itse Tarviketorilta. Sinne, suosittelen!

PETRELIUS MIKKO H 17.12.2007 18:35

Minulla on Ducato -03, ajettu 30000 km, hihnan vaihto ilmeisesti ajankohtainen. Se Kärkkäistä vastapäätä oleva huolto on Oulun Turbo- ja Autosähkökorjaamo Oy, Alasintie 11. Soitin sinne ja lupasivat vaihtaa osineen 350 euroon.

ESKELINEN MATTI 18.12.2007 09:42

Jakohihnan vaihto suoritettu jo aikapaäiviä sitten, ostin hihna paketin itse( sis. vesipumpuun ) Tarviketorilta hinta 140 €. Raskoneessa tekivät vaihtotyön 220 €, mutta ilmoittivat sitte että Fiattiin pitää aina jakohihnan vaihdon yhteydessä vaihtaa myös hihnapyörä eli "limppu", siitä lisähintaa 360 €.

PALIN MATTI 18.12.2007 11:10

Koskeeko kaima tuo "limpun" vaihtomääräys siis vain tuota 2,0 JTD:tä? Ja kummasta "limpusta" on kyse, kampiakselin vai nokka-akselin? Vaiko molemmista? 2,8 JTD:een tarvii vaihtaa vain kaksi ohjainpyörää hihnan lisäksi.

Tuo käyttöpyörien vaihto tuntus järkevältä, jos remeli vaihettas 120 000 km välein. Toellisuuesa tullee useammin vastaan se 4 vuojen aikajakso. Itse en ole kuullut minkään korjaamon esittäneen tuollaista "määräystä".

Itse huollatan Ducatoni paikallisessa Citroën-liikkeessä. Suorittavat myös nokkahihnan vaihdon asiakkaan itse hankkimilla osilla. Poikkeuksena on joittenkin tarvikeliikkeitten myymä Contitech merkkinen hihna, jota eivät suostu paikoilleen asentamaan. On kuulemma huonoja kokemuksia Continentalin remeleistä.

ESKELINEN MATTI 18.12.2007 15:25

En tosiaankaan tiiä kummasta limpusta on kyse,enkä sitä onko se vaihto suositus muihinkin fiatin malleihin se vaihettu limppu on melko painava mötikkä, yllätys de oli mullekkin, mutta otampahan seur kerran tarkemmin selvää kaikkien osien vaihtotarpeesta. Vuodet ne mullakin tuli ensten vastaan, eihä mun fiiulla ole ajettu vielä 60000 km

JYLKKÄ PEKKA 18.12.2007 15:38

Raskoneella Ylivieskassa vaihatin tuohon Ivecon 2,8 remmin ja vaihtoivat myös kaksi ohjainpyörää syystä että vaihtotakuu on kolme vuotta tai 60 000 km jos remmi katkeaa tänä aikana remonttikulut menee Raskoneen piikkiin.Onko Fiiatissa vaihtoväli 4v tai 120 000 km eikö nämä koneet ole miltei samat ?

VARIS MARKKU 18.12.2007 16:10

Paikallinen Ducatohuotaja kertoi, että joissakin uusimmissa malleissa 1. tarkastus tehdään 120tkm kohdalla ja vaihto ehka 200tkm kohdalla. Hihna on aiemmista muuttunut kovasti, vaatii jotain erikoistyökaluja ja on erittäin tarkka ajoituksen suhteen. Olisiko siis lopultakin Dukatoissa joiltain osin saatu aikaan kestävämpi versio? Ihmeitten aika ei sittenkään taida olla ohi(mutta nythän onkin Joulu tulossa). Hyvää Joulua lajitowereille Markku

PALIN MATTI 18.12.2007 17:08

On, on.

EEROLA TEEMU J 18.12.2007 17:34

Haiskahtaa varaosien pakkomyynniltä. Antoivatko oikein kirjallisena sen 3v/60000 km takuun hihnalle ja mahdollisille katkeamisesta aiheutuville kaikille vaurioille? Monelle m- autolle tulee tuona aikana vain +/- puolet noista kilometreistä.

PALIN MATTI 18.12.2007 18:28

Kyllä ne ohjainpyörät kannattaa aina vaihtaa hihnan kanssa. Ovat sellaisia kertavoideltuja laakeroinniltaan. Eivätkä maksa paljon.

JYLKKÄ PEKKA 18.12.2007 19:00

Kyllä remontti menee Raskoneen piikkiin,sanoivat että vaihto näkyy heidän koneelta sen takia ei kirjallista takuulappua.

Tuskin höpöjä tuommoisessa asiassa puhuisivat ja suullinen takuu on sama kuin kirjallinen.

EEROLA TEEMU J 18.12.2007 19:04

Ilmanmuuta kannattaakin ja taitaa kuulua normaaliin vaihtopakettiin. Ajatukseni oli vielä siinä yli 300 euron käyttöpyörälimpussa, jonka vaihdosta tuossa ylempää kerrottiin. Niitähän ei sentään aika kuluta vaan kilometrit. Toki pitää nekin tarkistaa.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 18.12.2007 21:46

Joo, on saatu aikaan kestävämpi ratkaisu, mulla -07 mallissa on metallinen nokkaketju, aika turvallisen oloinen. VP.

HALMEENMÄKI JUHANI 18.12.2007 23:00

Se limppu on noitten PSA'n 2,0/2,2 HDi-moottoreiden vakiovika ja suomeksi kampiakselin hihnapyörä jossa kuminen värinanvaimennin. Ei kestä 100tkm nimittäin. Fiathan ristii tuon HDi-moottorin JTDeeksi, mutta koneen koko kertoo. Ja uusimmissa on sitten tuo PSAn ja Fordin yhteistyömoottori, joka on ihan eri asia taas. Mutta yhteys mm Transitiin & Volvoon.

JANHONEN MATTI 19.12.2007 11:25

Ihan vaan muutama kommentti käytyyn keskusteluun. Hihnan vaihdolla ei ole (ellei asentaja tyri) eikä saa olla mitään vaikutusta venttiilikoneiston ajoitukseen suhteessa kampiakseliin, eikä ruiskutuksen. Ruiskutuksen ajoituksen hoitaa JTD-koneessa (yhteispaine) kampi- ja nokka-akselin kulmia mittaavat anturit joiden singaalit välittyy ruiskutusta ohjaavaan box´siin joka analysoi tiedon + muut asiaan vaikuttavat tiedot ja lähettää käskyn sähköisesti ohjattuihin suuttimiin. Ei hihnan vaihto mikään ihme homma ole, se vaan on mystisoitu jotta sillä voidaan rahastaa. Sehän on vain piirustuspöydällä autoon suunniteltu jälkimarkkinointuote, jolla asiakkaat saadaan kutsumatta ja ilman markkinointikuluja, takaisin kalliiseen huoltoon määräajoin. Onneksi nokkaketjut on tulossa takaisin moottoreihin ja tämä rahastus loppuu tai itseasiassa alenee noin kolmanteen osaan nykyisestä.

Käyttävää pyörää ei välttämättä ole lainkaan vaan sen virkaa hoitaa suoraan kampiakseliin tehty hammastus. Ohjauspyörät taas on laakeroituja hihnan kiristyspyöriä. Käytännössä samanlaisia kun tuulettimen hihnan kiristyspyörät, jotka on varsin huonosti laaketoituja ja ns. kulutusosia monissa merkeissä. "Limppua" ei suinkaan pidä vaihtaa aina hihnanvaihdon yhteudessä vaan silloin jos se on rikki, mikä taas tuntuu koneen tärinänä, usein vain värinänä. Värinänvaimentajan yksittäisvaihto on helppo homma ja vaikeaksi sen tekee vain suojamuovien purku ja se vaikeasti kiristettävä laturin hihna. Kampiakselin värinä on moottorinvalmistajien ikuinen ongelma, jota on yritetty ratkaista jopa erityisellä tasapainotusakselilla. Fiat pyrkii estämään uusimmissa malleissa värinää kampiakselin etupäähän kiinnitetyllä värinänvaimentimella à 360 e ja takapäähän kiinnitetyllä kaksoismassavauhtipyörällä à 1000 e. Ja jos oikein "hyvä" tuuri käy niin molemmat on yhtä aikaa rikki. Veikkaan, että tästä tulee uusi kestoaihe parin kolmen vuoden sisällä tälle palstalle. Tätä moottorin tärinää tai värinää taas ei pidä sotkea Fiatin pakkastärinään, mikä taas suurelta osin johtuu moottorin kumityynyistä. Tämä "limppu" on pultilla kampiakselin päähän kiinnitetty hihnapyörä, joka käyttää laturia, ilmastoitikompuraa jne. ja johon on itegroitu kampiakselin värinänvaimennin kuten Halmeenmäki edellä kertoi. Korjaamojen tyypit saisi kyllä lopettaa tuon korjaamoslangin puhumisen asiakkaille ja ilmasta asiat niiden oikeilla nimillä. Näin monilta väärinkäsityksiltä - ja joskus myös turhilta rahanmenoilta - vältyttäisiin. Tiedän kyllä, että turha on toiveeni. Hyvä esimerkki on tuo sana "tietokoneohjattu". Monissa tapauksissa kyse on vain ohjausboxsista, joka 5-6 tietoa analysoimalla säätää jotain toimintaa esim. sytytystä ja sen ajoitusta. Kotona lähes vastaavia boxseja löytyy mm. uusista pyykinpesukoneista eikä niiden kohdalla - vielä - puhuta mistään tietokoneohjatusta pesukonesta. Ja tuo hybridi, sehän se vastaa rahakkaalta maistuu, kohta varmaan lattiamopitkin on hybridejä.

HÄLVÄ TEUVO 19.12.2007 12:29

Jumatsukka. Tuo Janhosen Matti puhuu asiaa. Jos ne huollon tyypit puhui samalla kielellä, niin ymmärtäis tavallinenkin karavaanari, joka( siis minä) ei ymmärrä kuin, että ei pidä sekoittaa keskenään polttoainetankin ja vesitankin reikää. Ja, että on joku vaihdeloota jossain auton uumenissa, jota hämmennetään sillä m-kun näkösellä tapilla siinä edessä kojelaudassa. Seurauksena auto kulkee joko etteen tai taaksepäin vaihtelevalla nopeudella. Jne

Terv TeeHoo

LAHTI TIMO 27.12.2007 00:37

Oma jakohihna laakereineen vaihdettu v. 96 Ducatossa viime vuonna, km vain 90.000 km (ilmeisesti tosi vähän ajettu. Edellisenä vuonna vaihdettiin/uusittiin: etupyörien laakerit+jouset(ei mennyt läpi katsastuksessa)+jarrusylinterit, valojen suuntaus ohjamosta ylös/alas (ei mennyt läpi katsastuksessa), viidennen vaihteen rattaat yms. Koko homma noin. 3000 €. En tiedä onko minun auto ns. "maanantaiauto" vai onko muilla samanlaisia kokemuksia muilla? Tosin aikaisemmin ei oel ollut maksuja/ongelmia. Voinko vilä paremmin mainostaa Ducatoa??

HALTTUNEN TEUVO 18.03.2009 13:02

Sattui Jyväskylässä aikarako suunnitella jakohihnan vaihtoa: Työ, hihna ja rullat, Delta Auto 580,-, ad n.390,-, Citröen n.700,-. ad:n osasarjan hinta 122,77 (Gates- hihna + rullat). Raskone ei ollut kiinnostunut ja ad:n nosturikaan ei soveltunut "Rotterin" alle. Vaihto jossakin muualla...

SALONEN KIMMO 18.03.2009 21:55

Vaihtakaa vaan sovinnolla se PSA HDI koneiden kampiakselin limppu jakohihnan vaihdon yhteydessä ja joskus välilläkin. Alkuperäinen kesäkuuhun 2002 käytössä ollut on kelvoton ja rikkoontuessaan aiheuttaa helposti täystuhon (jakopää) Jos kolina alkaa kuulua ajossa lopettakaa ajaminen siihen paikkaan.Uusi tarvikelimppu maksaa 110-120 Eur eikä ole ainakaan alkuperäistä huonompi. Paljon tyhjäkäyntiä käyvissä autoissa (jakeluautot) nämä alkuperäiset ovat kestäneet 30-40 tkm.

KUJANPÄÄ MARKKU 19.03.2009 09:58

No just, sehän se, kampiakselin limppu?!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.