JAKOHIHNAN VAIHDON AJANKOHTA

SUUMÄKI HEIKKI 24.08.2006 21:20

Eri moottoreille annetaan jakohihnan vaihdon suositukseksi 60000-120000 km tai niin ja niin monta vuotta (esim.5 vuotta). Moottorin valmistuttua se makaa varastossa, ennenkuin se siirtyy eteenpäin.Selvitimme erään intergoidun matkailuauton historiaa (siihenhän tarvitaan moottorin valmistajalta moottorin lisäksi, vain vaihteisto ja vehopyörästö, ehkä myös kojelauta ratteineen, isommat osat mainitakseni, varsinkin jos alusta on alkon. Vuoden 2002 mallisessa autossa oli moottorin vuosimalli 1999 vuodelta. Ikä selvisi moottorin sarjanumerosta. Terveisin Hekuli

EEROLA TEEMU J 24.08.2006 22:43

Jos kyseessä olisi Ducato, niin vaikea olisi ollut myydä 2002 vanhalla TDI:llä varustettua m- autoa uuutena, kun JTD.tkin oli jo keksitty.

Nuo jakohihnan vaihtovälit vaihtelee maasta toiseen. Esim. saksalaiset huoltokirjat ei tunne vaihtovälinä muuta kuin kilometrit, siis mallista riippuen 90-120 tkm. Kyllähän se hihna ikääntyy paikallaan seistenkin, mutta tuskin yhtä paljon kuin käytössä. Hihnan voi myös tarkastuttaa huollossa, jolloin ainakin uhkaavat rikkoutumissyyt tulee esiin. Ei ne hyllyssä olevat vaihtohihnatkaan välttämättä kovin tuoreita ole.

JOS moottori olisi todella ollut 3 vuotta seisomassa ja sitten hihna menisi esim. 3 v käytön ja vaikka 50 tkm jälkeen ja aiheuttaisi ison remontin, niin näytön ollessa luotettava, maksaja olisi ko. auton myyjä/alustan valmistaja.

PALIN MATTI 25.08.2006 10:56

Kirjoitit Teemu näin: "Nuo jakohihnan vaihtovälit vaihtelee maasta toiseen. Esim. saksalaiset huoltokirjat ei tunne vaihtovälinä muuta kuin kilometrit, siis mallista riippuen 90-120 tkm".

Itselläni on juuri kädessäni vuonna 2005 hankkimani 2,8 JTD Ducaton saksankielinen käyttöohjekirja. Siinä mainitaan jakohihnan vaihdosta seuraavaa (oma suomennos): "Moottorin ohjauksen hammashihnan, sekä muiden käyttöhihnojen vaihto 120 000 km (tai joka toinen (2) vuosi). () = 2,3 JTD-moottorille 240 000 km tai 60 kuukauden välein". Näin siis kertoo saksalainen ohjekirja, painettu todennäköisesti v. 2004.

Saman ajoneuvon suomenkielisessä huoltokirjassa esitetään jakohihna vaihdettavaksi 120 000 km tai neljän (4) vuoden välein. MItään muuta ei mainita. Näyttää siis siltä, että Suomen olosuhteissa ei kalenteriaika raiskaakaan hihnaa yhtä rajusti, kuin keskieroopassa, vai häh?

HALMEENMÄKI JUHANI 25.08.2006 18:44

On muuten jopa totta. Esim Australiassa kumiosien kesto on huomattavasti pienempi kun ilmasto on kuiva & kuuma. Ero Keskieurooppaan ei ole huima, mutta on kuitenkin.

KORHONEN KARI 26.08.2006 09:55

Kokemuksen syvällä.jne.20000km oli matkaa hihnanvaihtoon ohjekirjan mukaan. Menin tuonne Palliinin valtakuntaan ja ei hihna tykännä.Meni poikki ja uusiksi ja samalla uusittiin Pösön 16 venttiiliä.Eli seuraava hihna vaihdetaan huomattavasti aiemmin kuin ohjeen mukaan,tulleepi halavemmaksi..

EEROLA TEEMU J 26.08.2006 17:51

Ovat saksalaiset tarkistaneet huolto- ohjeitaan, koska heidän Ducaton 2,8 TDI:n vm -00 huoltokirjassa vaihtoväli on 120 000 km ja kunnon tarkistus 60 000 km kohdalla. Mitään "tai"-sanallisia ehtoja ei kirjasta löydy.

Mitä lyhyemmiksi valmistajat hihnojen vaihtovälin ilmoittavat, sitä enemmän siirretään vastuita käyttäjille. Nythän monet valmistajat ovat taas siirtyneet h- autopuolella takaisin metalliketjuihin.

Tarkistutin hihnan 50 000 km kohdalla, jolloin sillä oli ikää nelisen vuotta. Vaihtaminen tulee ajankohtaiseksi jossain 80-90 tkm kohdalla jos siihen asti kestää/kestän. Ei tulisi mieleen neuvoa ketään hihnan vaihtoajoissa, koska katkeava hihna tulee paljon kalliimmaksi kuin tiheäkin vaihtaminen. Toki hihna voi katketa muustakin syystä kuin vuosista ja voisi kuvitella, että tyypillinen m- autokäyttö on vähemmän rasittavaa kuin esim. ammattikäyttö tavaraliikenteessä.

HALMEENMÄKI JUHANI 27.08.2006 16:40

Ammattikäyttö tuntuu olevan kevyempää, johtuen siitä että koppa ei ole aina täynnä kuten matkailukorin kanssa.

Hihnan kestoikä riippuu myös jakopään rakenteesta: oikein tehtynä 120tkm vaihtovälinä on ihan hyvä aika, ja kestäisi tuplatakin. Jos joku muuten luki Autobild-juttua aiheesta noin vuosi sitten niin siinähän kerrottiin että nixmanni on kestänyt auton iän kestävän jakohihnan. Kestää vaihtamatta sen 160tkm mitä henkilöauton kuuluukin...

PALIN MATTI 27.08.2006 19:00

Miten niin pakettiautolla kevyempää? Ei kai sillä jakohihnalla voimaa pyöriin välitetä. Sehän käyttää vain moottorin apulaiteita, jotka eivät tunnista miten takakontti on kuormattu. Polttoaineen ruiskutuspainepumpunkin kuormitus on aina vakio JTD:ssä. Vai mistä se ero sitten kuormituksen mukaan tulee?

HALMEENMÄKI JUHANI 27.08.2006 21:24

Isomman massan kiskominen vaatii isomman tehon & väännön käyttöä ajossa, siksi. Jopa yleensä hyvin pärjänneellä Volsullakin tuli muuten samasta syystä murheita henkselin kanssa: siirtyminen vaffempiin powerdieseleihin ja lisäksi "nykäysrasitusta" rassaamaan entisestään. Levensivät remmiä korjaukseksi. Eli kyllä se hihna on altis kuormalle, ja teholle, ja jopa sille miten hyvin pakkaskankea mylly pyörii kokonaisuutena. Muistakaas se Ducaton ohjaustehostin kanssa...

ANTIKAINEN ESKO 28.08.2006 13:40

Katso tavaratorin viesti: Jakohihna Fiat Ducato

SAASTAMOINEN REIJO 06.09.2006 11:58

Enpä ota kantaa hihnojen kestävyyeteen tai milloin kukakin sen vaihtaa,mutta kerronpa oman kokemuksen.H-autoni hihnat olen pyrkin vaihdattamaan ajoissa(ohjakirjan mukaan)onneksi!Nimittäin keväällä matka tysäsi motarille,josta auto pajalle.Sieltä soitettiin kone romuna vaihtokone 6th ekee! Hetken päivät nikoteltuani kyselin ja siunailin niin rupesihan se aurinkokin paistamaan.Olin nimittäin vaihdattanut hihnan ohjeiden muaisesti oli sekä aikaa että km jäljellä ja mikä parasta merkkikorjaamolla tälläkertaa.Ensin väittivä,että minä olen maksaja sitten lupasivat puolet.Lopulta kuluttaja-asiamiehen suosituksen mukaisesti 80%.Maksoin siis 1,2th ekee. Eihän voida olettaa että asiakas vaihteee hihnoja varmuuden vuoksi ennen luvattua (määrättyä) suositusta.Sen jälkeen kyllä ottaa riskit itselleen jos ei toimi ohjeiden mukaan.Yrittivät kyllä pajalla selittää,että kun on toi vaihto noin lähelläkin yms..Ei uponnut.Muuttakoon sitten suosituksia tai laatua.Tästä saa tehdä jokainen omat johtopäätöksensä,mutta minä vaihdatan hihna merkkiliikkeessä ajallaan.Varsinkin jos hihnan katkeaminen aiheuttaa tuhoja.REPE

HALMEENMÄKI JUHANI 06.09.2006 21:15

Esimerkiksi Opeleissa on lukuisia ennenaikaisia katkeamisia, millä tahansa osilla. Johtuu väärin suunnitellusta jakopäästä. Sitten on esim tuo VAG, jonka dieseleissä oikea kiristysrutiini on erittäin tärkeä. Ko moottoriin kiristin on aina samaa kanadalaista tekoa, osti sen sitten minkä hintaisessa, värisessä tai tekstisessä paketissa tahansa...

HALTTUNEN TEUVO 07.09.2006 13:45

Yritin tarkistuttaa hihnaa, mutta sanoivat sen vaativan niin paljon purkutöitä ettei tarkisteta vaan vaihdetaan määräajoin, Ducato 2,8, -04. Ko. firma ei silloin enää ollut valtuutettu huoltopaikka kuten edellisenä vuonna. Eipä arvannut tuotakaan etukäteen!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.