Jäätyvät vessat/vesisäiliöt

POKKINEN TAPANI 18.02.2008 15:38

Olen ties kuinka monesta saitista lukenut kuinka vessat ja vesisäiliöt pruukaa vaanareilla jäätymään. Ainakin meillä matkailuautoja käyttävillä tuo asia on varsin yksinkertaisesti ratkaistu, siis kaksoispohja-auto vesikeskuslämmityksellä. Mikä kumma saa porukoita hankkimaan meidän olosuhteisiin näitä kesäkeleihin tarkoitettuja vermeitä ja sitten urputtamaan; että myyjät heitä huiputtaa? Joku roti soisi olevan ostajallakin.

NYYSSÖNEN KAJ 18.02.2008 15:59

Pulma liittyy usein siihen että käytetään irto sähkölämmittimiä jotka kyllä lämmittää sen ilmatilan jossa oleskellaan mutta ei niitä piilossa olevia putkistoja.

Eli ei minullakaan paikat jäädy

jos kone käy myös vesisäiliötila jossa myös harmaavesisäiliö lämpenee vesi Webastolla sama vesi kierto käytetty kuin koneella (moottoria ei tarvitse lämmittää jos ei halua) Trumatic 2400 kaasulämmitin joka on asennettu vesisäiliötilaan jonka se pitää pakkasillakin lämpimänä hukkalämmöllänsä
TERVO JARI 18.02.2008 20:02

Lueppa kirjoituksesi kertaan tai kahteen uusiksi . . .

On pikkasen ristiriitasta . . .

Jari

Ps. Joku roti kirjoittajallakin . . . .

LAUKKANEN MAURI 18.02.2008 21:24

Eipä siinä jäätymisessä kaksoispohjat auta;MINUN SUOMI AUTOSSA JÄÄTYY!!. MUTTA; jos vähän tekee lisätöitä niin asia on helppo korjata. ESIM, jos ajat pitkää matkaa ja on se NS.lämmön vaihdin joka lämmitää as,osan mootorin lämöllä,MUTTA se ALDE ei lämmitäkään sitä alakertaa missä se tekniikka vesiputkineen ja säiliöineen on,koska se termostaatti on siellä as.osassa ja ALDE huilaa !! Kyllä se alakerta vatii sen oman lisälämmitimen,kuten jo tuossa alussa todetiin,koska eristykset as.osassa ja alakerassa ovat erilaiset. Truma 2400 on hyvä ratkaisu. Yleensä se alakerta on eristetty huonommin kuin varsinainen as.osa. SIIS jos hankitette sen kasoispoja auton; YLEENSÄ SE VAATII LISÄ TÖITÄ,ennen kuin se on valmis meidän koviin talviin. Kaikella on hintansa;niin myös alko-alustalla . Totesi m laukkanen

POKKINEN TAPANI 18.02.2008 21:53

luin kertaan, jos toiseen. Taidan olla tyhmä, kun en ymmärrä mikä siinä kirjoituksessani oli ristiriitasta.

Mutta, mutta, kirjoitin minkä kirjoitin ja vastaan aina huutoihini. Se mitä tuossa aloituksessa halusin sanoa, on se. Miksi jo usean vuoden, kenties vaunun kuin autonkin jälkeen hankitaan näitä kesämalleja, jos kuitenkin aijotaan talvellakin liikkua ja niitä vesiä käyttää.

Onhan toki kaksoispohjalla varustettu matkailuajoneuvo jonkin verran tyyriimpi hankkia, vaan pakkoko sen tarvitsee olla uusinta kuosia ja viimeisintä väri-valo-maalaus- tai muutakaan hilivitkutin mallia. Ja ainahan se auto muuttuu saman tien käytetyksi kun se liikkeen portista ulos ajetaan.

Peräänkuulutan siis meidän kuluttajien omaa järjen käyttöä, kuin myös kuluttajan vastuuta. Onhan se täysin selvä asia ettei mitkään eristämättömät ja ajoviimalle alttiit, auton alla olevat säiliöt voi kovilla pakkasilla jäätymättä säilyä. Turha siinä on alkaa pelkästään myyjiä parjaamaan, jos itse käyttäytyy kuin pullopersesika.

ps. Voihan se olla niinnii, että olen vain itse maalaisjärkeni kanssa jäänyt väärälle vuosisadalle.

SUONPURO PAULI 18.02.2008 22:12

Moi.

Kannattasko pitää ihan vaan hana-auki, ei tarttis pohtia taas ihan turhia!

POKKINEN TAPANI 18.02.2008 22:13

Tuntematta kuljintasi, niin tottahan se Alden termostaatti täytyy kovilla pakkasilla säätää matka-ajossa huomattavasti korkeammalle; tai jopa kääntää jatkuvalle kierrolle, jotta lömpö kierää kunnolla myös välipohjassa. Siihen ei mitään toista lämmitintä tarvita. Kokemusta -36 pelkän Alden varassa paikoillaan ja hyvin vörkkii. Samoin ajettu -32 ja auton sisällä + 28, pelkän lämmönvaihtimen käytöllä. Tosin nokka täytyy olla täysin ummessa ja moottorissa kierroksia.

Se mitä sanoit välitilan huonommasta eristyksestä, hieman hämmästyttää. Niin omassamme (Burstner A 648-2) kuin tuttavieni kulkimissa, on se varsinainen paksu finfoam siellä auton pohjassa ja vesiputkisto kiertää tätä välipohjaa. Samoin alaosan seinäeristeet samaa kuin ylhäälläkin. Siinä välilattiassa ei taasen ole mitään ns eristemateriaalia. Niesman mm käyttää ainakin kasitonnisessa tuota mainitsemaasi toista ilmalämmitintä keulassa, joka erinomainen alkulämmön nopeudessaan, joskin paikkojen lämmettyä pelkkä Aldekin riittää vallan parahultasesti.

PALIN MATTI 18.02.2008 22:20

Nyt ei kyllä oikeen taho voia jaksaa saattaa ymmärtää tuota. Kelläpä se vessan paskasäiliö olis sielä kaksoispohojasa? Tai sen alla. Ylleensä se vessa säiliöineen (Thetforth) on siinä samasa asuintilasa niitten samojen lämpöeristeitten sisäpuolela.

Mikä siinä on sitte se itkettävä ongelma?

VIRTA URPO 18.02.2008 23:04

Mauri puhuu asiaa. Meidän autossa ei kaksois pohjaa. Truman lämpöputket siististi laitettu kulkemaan kalusteissa pohjan yläpuolella tai osittaisen kaksoispohjan sisällä. Käyttövesiputket sidottu putkien ympärille juuri talvikäyttöä ajatellen, eli kun lämmitin Truma 6200EH päällä niin putket ja putki tilat pysyy sulina. Matkaan kun lähdetään ja aletaan ottaa hyöty lämmönvaihtimesta , tulee sama ilmiö mitä edellä kerrottiin ei vielä ole jäätyneet kun on seurattu lämpöjen laskua kanavissa. WC.ssä kun käynyt niin huomaa kuin kylmää vesi on jos ja kun päästää hanasta alkuu. Eli tosi kylmäksi tilat jähtyy ajossa. Jos kuitenkin haluaa edelleen jatkaa ja ottaa kaiken hyödyn vaihtimen lämmöstä asuinosaan, kannattaa 6200EH kytkeä sähkö asentoon, niin puhallin pyörii perusnopeudella ja kierrättää kummikin ilmaa koko ajan kanavissa putkien läheisyydessä( raukka kattila kun ei ymmärrä vaikka 230V puuttuukin ). Tämä hieman auttaa asiaa tai sitten vaan Truman säädin isommalle ja vaihdin pois päältä. T:Upi

POKKINEN TAPANI 19.02.2008 11:38

Näyttää tämä keskustelu, kuin yleensäkin tällä palstalla, menevän siihen, että toiset puhuu aidasta ja toiset sen yksittäisestä seipäästä.

Olen alusta alkaen puhunut vesikeskuslämmitteisestä matkailuautosta ja sen putkistoon kytketystä lämmönvaihtimesta. En siis konsanaan tarkoita mitään asuinosaan jatkettua toista auton lämmityskennoa, eihän ne mitään lämmönvaihtimia käsittääkseni ole. Se lämmönvaihdin joka vesikeskuslämmitykseen kytketään toimii muuna kuin pelkästään normaalina lauhduttimena. Teknisesti siinä on kaksi eri vesijärjestelmän kieroa, vastapäivään ja sen tehtävänä on siirtää moottorin lämpöä patteriverkostoon tahi päinvastoin, jos satutaan olemaan esim puskaparkissa jollain pilkki-ym-ym-retkellä.

EEROLA TEEMU J 19.02.2008 12:20

Senverran vielä vesilämmityskokemuksista (n. -30 C asti), ettei siihen sulana pysymiseen tarvita edes kaksoispohjaa, kun harmaavesisäiliössä on kunnon eristys ja lämmitysputket kulkevat säiliön kautta. Muut vesivermeet ovatkin samassa lämmössä, missä asutaan ja vesiputket kulkee samoja reittejä pattereiden kanssa. Silloin on ihan sama tuleeko lämpö vaihtimen kautta moottorista vai Aldesta.

Kuvittelisin syyksi jäätymisiin, ettei ilmalämmityksen ohjausta ole niin helppoa järjestää jokaiseen kulmaan, missä vesiputkia kulkee. Kylmää autoa käyttöön otettaessa sisäilma on lämmintä paljon aikaisemmin kuin lattian rajassa kulkevat putket ja muut rakenteet. Putkiinhan on voinut jäädä vähän vettä, mistä syntynyt jäätulpppa ei helpolla sula.

TERVO JARI 19.02.2008 18:25

Tarkoitan vaan noita "sanakääntehiä" Kopio: Ainakin meillä matkailuautoja käyttävillä tuo asia on varsin yksinkertaisesti ratkaistu, siis kaksoispohja-auto vesikeskuslämmityksellä. Kopio loppu.

Tuossa edellä kirjoitat että me matkailuautoja käyttävät olemme ratkaisseet . . . . niin ja niin . . . .

Ja perään heti kerrot että Kopio : Mikä kumma saa porukoita hankkimaan meidän olosuhteisiin näitä kesäkeleihin tarkoitettuja vermeitä ja sitten urputtamaan; että myyjät heitä huiputtaa? Kopio loppu.

Seuraavaan "hengenvetoon" kirjoitat että samaiset matkailuautoilijat ovat hankkineet "ei asianmukaisia" kamppeita ja ovat sitte itkemässä "pakkasen panemaa kampettaan" . . . .

Noo . . ei tämä oo mitenkään vakavaa . . . Mutta "joku roti kuiteski" . . . .

Jari

Ps. Elä vetele hernehiä . . . Emmääkäää . . .

LAHTI ANTTI 19.02.2008 19:12

Eli mitä opimme tästä lyhyestä mielipiteiden vaihdosta.

Ostakaa vaunu, niin ei jäädy vessa eikä mikään muukaan! Kaikki putket on lämpimässä tilassa, kuten WC:n säiliökin.

Iloista vessan käyttöä kaikille!

SIHVOLA MARKUS A 19.02.2008 20:14

Moro! En tiedä ,minkälainen systeemi Laukkasella on,mutta käsittääkseni lämmönvaihdin käyttää asunto-osassa samaa kiertoa kuin aldekin.Näin ollen se toimii saman termostaatin perässä ,kuin alde.Tämän takia se onkin mielestäni pitemmillä matkoilla verraton peli,säästää kaasua aika lailla.Alde ei tarvitse olla päällä,riittää kun on kiertopumppu toiminnassa.

SIHVOLA MARKUS A 19.02.2008 20:23

Meni väärään väliin toi juttu, mutta voisin tähän lisätä vielä, että oma autoni ei ole varustettu kaksoispohjalla.Sen sijaan vesipuoli on eristetty ja varustettu lämmityksellä.Hiukkasen jotain huonosti jäätyvää siemeneksi ja ripaus maalaisjärkeä sekaan, niin olettaisin siinä olevan eväät,millä ainakin minä yritän pärjätä

LAUKKANEN MAURI 19.02.2008 22:01

Kyllä minun kirjoitus oli tarkoitettu OPIKSI NIILLE jotka ovat autonvaihto/osto aikeissa. Kuten täällä on useaan otteeseen tullut ilmi SITÄ OIKEATA TALVIAUTOA ,EI vielä taida olla;on vain erilaisia VIRITYKSIÄ sen vakio varustelun lisänä,jolloin sanotaan että tässä se OIKEA TALVIAUTO: Kävin tuossa katsomassa UUTTA Detflessiä joka oli NS.talvi auto;VOI SITÄ LETKUJEN/PATTEREITTEN MÄÄRÄÄ joka kierteli ohjaamoa!,minusta se vaikutti enemmän HARAKAN PESÄLTÄ: Minulla on ns,lämmönvaihdin;moottorin lämpö kiertää lisä- kennon kautta as,osassa,jossa on truman kaksi nopeuksinen puhallin. Ja minusta se on juuri tarkoitettu AJON AIKAISEEN LAMMITYKSEEN. Jolloin se alden termari ajaa pattereitten lämmön alas. On aivan selvää jos kääntää se alden lämmön täysille.niin lämpö on hyvä kaksoispohjassa,mutta as.osassa sitä on liikaa. Mutta siinä taas se suunittelu ja käytäntö ei kohtaa!. Auton merkki on muuten Burstner;saksalaista laatu työtä;kö ? Kysyy m laukkanen

NYYSSÖNEN KAJ 19.02.2008 22:39

Maurin kanssa samaa mieltä mutta vanhan miehen viisautena siihen haluan viellä lisätä:

Ei lämmitys tee talvi"matkailuvälinettä" yksistään. kyllä siihen kuuluu energia taloudellisuus oleellisena tekijänä! Kyllä minun auton saa kelillä kuin kelillä pysymään lämpöisenä MUTTA ei se tee siitä talviautoa. Webasto 9,2 kW Trumatic 2,4 kW Tehoa kahden omakotitalon verran! En minä kehtaa noin hirveästi energiaa tuhlata. -30 asteen lämpötilassa tarvittava lämmitysteho on +20 asteeseen n. 115W/asteCelsiusta*50 astetta lämpötilaero = 5,75 kW lämmitystehon jatkuva tarve.

PYLKKÖ RAIMO O 19.02.2008 23:12

Niitä talviautoja ei ole varmaankaan tuotu Suomeen yhtään kappaletta.Rahamies saa kyllä kopin lämpimäksi,kun vaan energiaa tuhoaa riittävästi. Vesiongelmilta säästyy sillä,ettei rakenna vesiputkia eikä muitakaan vesiastioita kulkimeensa.. Mulla oli parempi versio edellisessä autossani,jossa wc-pönttö sai vetensä omasta säiliöstään,ei tarttenut putkistoihin laskea vettä pelkän wc:n takia talvella.Nykyisin taitavat olla kaikki niitä isosta säiliöstä käyttövetensä ottavia vessoja?.

EEROLA TEEMU J 20.02.2008 00:13

Mahtaakohan sulla m laukkanen olla liian kovat vaatimukset? Kyllä talvikäyttöön sopivia m- autoja on, jos nyt pysytellään vaikka n. -30C rajoissa. Mikä on OIKEA TALVIAUTO vaikka sinun mielestäsi, on tietysti vaikeampi määriteltävä. Varsinkin jos ei oikein mikään kelpaa. Matkailuvaunupuolella on ollut vuosikymmeniä muutamia pohjoismaisia ratkaisuja, joissa kaikissa on vesikeskuslämmitys eikä mitään ongelmia talvikäytössä. M- autopuolella on aivan samoja ratkaisuja ja nekin on vesilämmitteisiä. Jos se vaatii pikkasen letkuja, niin ketä haittaa?

En päässyt jyvälle, miksi perättäisissä lauseissa kerrot "Truman 2 nopeuksisesta puhaltimesta" ja "Alden termarista". Jos sinulla on aito lämmönvaihdin, niin sellainen on vain vesikeskuslämmityksessä, jolloin vesi kiertää koko patteriverkoston kautta, ei vain ohjaamossa. Vai onko autossasi sekä Truma että Alde? Silloin ei ainakaan ole mitään ongelmaa lämmön suhteen jos vaan raaskit pitää lämmöt päällä.

Ongelma taitaa lopulta olla siinä, että Buerstnerin rakentajat eivät ole rakentaneet sitä m- autoaan pohjolan oloihin. Onneksi markkinoilta löytyy sellaisiakin m- autoja, jotka on rakennettu kylmiin olosuhteisiin, joten älä tuomitse kaikkia valmistajia. Monet valmistajat ovat luopuneet trendikkäästä kaksoispohjasta ja syynä voi olla paino,kustannukset ja huono lämpötalous?

LAUKKANEN MAURI 20.02.2008 08:16

Kyllä minun vaatimus ,mikä tulee siihen ns.talviautoon on kohtuullinen. A;käyttö/harmaavesi järjestelmän pitää kestää MEIDÄN TALVI! B;ENERGIAN kulutus pitää olla KOHTUULLINEN. C;Auton/Vaunun paino KOHTUULLINEN (auton paino MAX;3500kg. B;riittävästi tilaa;koirankopit ei kelpaa!! -Tässä ne tärkeimmät asiat,kuten alan miehet/naiset ovat huomioineet TÄMÄ 3,5T on raja as.autoille mikä vaikeuttaa toteuttamasta kyseisiä ratkaisuja. Ostin muuten Pro Mobil nr;1 Januar/2008 numeron jossa oli liitenä cd,levyke; Eura Mobilen mainos,kuinka se oikea KAKSOISPOHJA- auto tehdään,muuten hyvä mutta KOPPA (kori)MUOVIA;LASIKUITUA. Kyllä se siitä; tuumii m laukkanen

NYYSSÖNEN KAJ 20.02.2008 11:54

Laukkaselle tiedoksi: hanki C-kortti 18 tonnin koppiauto 2,5m leveä 3,6m korkea 12m pitkä ja eristytä se itse kaikilta sivuilta 100mm lämpöeristeellä johan tarkenee vähälläkin energiamäärällä.

Tiedän että yksi tällainen olisi nyt myynnissä (se ei ole omani) näin tuminkaj

MERIKALLIO VELI-PEKKA 20.02.2008 11:56

Hei, mä oon huuli pyöreenä lukenut tätä jaarittelua ja useassa viestissä mainittua -30C:n pakkasia, ajeletteko te kaikki jossainpäin Siperiaa, montako -30C:n päivää on suomeniemellä tänäkin talvena ollut? Eikö teistä kukaan jäätymistä pelkäävä voisi käyttää huoltsikoiden vessoja, laskettelukeskusten suihkuja yms. julkista palvelua pahimmilla pakkasilla, itselleni ne kyllä kelpaavat. VP.

LAHTI ANTTI 20.02.2008 13:08

V-P. Kun yöllä tulee hätä, niin on paljon mukavampi nousta peiton alta ylös ja astua muutama askel omaan lämpöiseen vessaan. Tai sitten pukea osittain päälle ja lähteä ulos hakemaan unenpöppörössä sitä alueen veskiä. Varsinkin jos sattuu olemaan kipakka pakkaskeli tai räntäsateinen ilma. Sitä käyttöä vartenhan se vessa siellä, omassa tapauksessani,vaunussa on.

Terv. Antti

EEROLA TEEMU J 20.02.2008 18:39

Ei siitä ole kuin pari vuotta, kun jo Ylläksen korkeudella oli yli -30C yöpakkasia vielä maaliskuussa. Tammikuulla vielä kovempia, päivälläkin. Ei ole mitään mieltä lähteä talvimatkailemaan niin että luottaa huoltoasemien tai muiden yleisten tilojen lämpöön jos pakkanen yllättää. Kyllä vähintään + 20C pitää löytyä omasta matkailuajoneuvosta, vaikkei siellä suihkussa kävisikään. Myös WC:n ja vesien pitää toimia ilmoista riippumatta. Loman vietto ei varmasti ole hauskaa muutenkaan jos vesiputketkin ovat jäässä.

LUOTO KARI 20.02.2008 19:30

Adriamme ensimmäisen talven aikana huomasin, että myyjän lupaukset talviominaisuuksista eivät aivan täyttyneet. Olihan se harmaavesisäiliö varustettu lämmitysvastuksella, mutta kun se tyhjennyshana jäätyi... No nyt on vastuksia alusta täynnä ja vihdoinkin päästiin myös testaamaan, jotta toimiiko. Ja toimiihan ne. Aamulla oli -25 ja harmaavedet tyhjennettävissä. Riittää minulle. Kaikki meni takuuseen. Onhan kaksoispohja tietenkin paras ratkaisu, mutta myös kallein.

VIRTA URPO 20.02.2008 21:49

Laitettiinko se folio nauha / nauha hanan ympärille ja loput poistoputkeen? Vedettiinkö uudet syötöt akulta kytkimen kautta. Kun tuo kaapelivahvuus/ neliöt joka "patukalle" jää aikas ohuiksi ,jos tuo lisä kuorma samaan?? Näyttäis se säiliön lömmitys patukka olevan liian tehoton pitään vettä riittävän kuumana jotta hana pysyis sulana. Myöskin se patukka toimii vasta kun säiliössä riittävästi vettä, koska se ei ole pohjalla vaan n. 5 cm ylempänä.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 21.02.2008 09:35

Minä en Teemu lähde talvimatkailemaan minkäänlaisella kulkupelillä -30C pakkasella, sieltä kulkineesta on kaiketi tultava joskus ulkoilmaankin, eikä oikke inspiroi ulkoilu tollasessa kelissä. Meitin koirukin kääntyy takaisin ovelta ja tuhahtaa isäntäänsä hölmöksi. No onneksi ilmasto lämpenee kesää kohti mennessämme ja sulaa vihdoinkin ne jäätyneet vessat ja putket! VP.

EEROLA TEEMU J 21.02.2008 12:08

VP, en kyllä lähde minäkään. Mutta kun sitten lähden Lappiin, niin en voi takuuvarmasti valita parasta mahdollista ulkoilusäätä pariksi viikoksi. En myöskään lähde hetikohta köröttelemään takaisin kotiinkaan, sillä kova pakkanen on hyvä syy pysytellä autossa lukemassa kirjaa, katselemassa dvd- elokuvia tai vain laiskotellen nauttia lämmikkeitä. Kun pohjoisessa käy kevättalvella niin yöllä voi olla -30C, mutta päiväsaikaan vain kymmenkunta astetta -siis ihan kunnollinen ulkoilusää.

LUOTO KARI 21.02.2008 19:58

Joo, hanan ympärille ja loput poistoputken ympärille. En kysellyt, miten ovat tehneet, mutta oletukseni on, että uusia vetoja ei ole tehty akulta. Sekä "patukka" että hanan vastus ovat saman ohjauspaneelin kytkimen takana. Ongelmana oli myös sivulta harmaavesisäiliöön tulevien viemäriputkien jäätyminen silloin, kun säiliössä alkoi olla vettä niin paljon, että sitä alkoi "nousta" viemäriputkiin. Tämä korjattiin laittamalla 230V vastuskaapeli näiden putkien ulkopuolelle ja eristämällä putket. Näyttää tämäkin viritys toimivan ainakin tuonne -20 vaiheille.

Viitaten otsikkooni, niin myyjään ja sen huoltoon pitäisi voida luottaa näissäkin asioissa. Jos he eivät tee vastuullisia sähkökytkentöjä, niin onhan se jo aika vakava juttu. Molempien osapuolten kannalta.

NYYSSÖNEN KAJ 21.02.2008 20:06

Lämmittääkö tuo foolio myös ajon aikana?

VIRTA URPO 21.02.2008 23:26

Vastaan Karin puolesta Kaj:lle että kyllä lämmittää se patukka ja folio ovat 12V, mutta tuo mistä hän puhui niistä viemäriputkista jos verkko käyttöisiä, niin tuskin on kytketty ja lisätty invertteriä. Eipä nuo ehdi paljon varmaan jäätyä, kun oletettavasti liikkeelle lädettäessä käydään tyhjäämässä yleensä ajokaivoon. Ihmettelen mikseivät niihinkin laittaneet sitä Folio nauhaa ja 12V:iin ? Meillä Adriassa on niissä viemäri putkissa sellaiset folio pintaiset eristeputket valmiina. Ei kylläkään kovin paksut, mutta tyhjää huomattavasti paremmat.

LAUKKANEN MAURI 23.02.2008 16:43

Kun tuossa kirjoitin siitä Eura Mobilen mainos videosta niin jos kiinnostaa; http://www.promobil.de/ talviauton aineksia:ko? kysyy m laukkanen

LUOTO KARI 24.02.2008 19:47

Kiitos Urpo, oikein vastattu. Olisi tietenkin ollut parempi se 12V:n lämmitys viemäreihinkin. Mutta kuten sanoit, menettelee, jos tyhjentää ennen liikkeelle lähtöä.

NYYSSÖNEN KAJ 24.02.2008 20:49

Tuota montako päivää akkusi kestää jos joudut jättään sen parkkiin kadun varteen?

LUOTO KARI 25.02.2008 19:46

Tarkoitat ilmeisesti, jos nuo 12v:n vastukset ovat päällä. Muistaakseni ovat yhteensä n. 100W, joten eiköhän akku siitä aika nopeasti kyykähtäisi. Onneksi kysymys onkin kohdallani täysin teoreettinen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.