Jääkaappi lämpenee ajon aikana!

LEHTINEN ANTTI 20.08.2006 21:12

Kun ajon jälkeen pysähtyy on jääkaapin kojeisto aivan kylmä. Johtunee siitä, että siellä käy ajon aikana liian kova tuuletus. Autossani jääkaappi sijaitsee heti leveämmän asunto-osan alussa. Laitoin talvisuojat paikoilleen. Tilanne korjautui vähän, mutta silti lämpenee. Llisäksi pitää olla tarkkana kesällä, että muistaa heti pysähdyttyä ottas ainakin ylempi suoja pois, taitaa olla muuten tulipalovaara, että vähän on hankalaa. Onko kukaan samaa ilmiotä havainnut ja onko löytynyt parannusta?

TOIVONEN MARTTI 21.08.2006 15:20

Siis onko ongelma se että jääkaappi on kaasulla ja sammuu ajaessa? Muuten ei oikein ymmärrä että kojeisto on kylmä ja jääkaappi lämpenee.

Eikö olisi yksinkertaisinta ja turvallisinta käyttää jääkaappia ajon aikana 12 voltilla? Silloin ei olisi aukinaista kaasupulloa mahdollisen kolarin sattuessa, jossain päin maailmaa se on kiellettyäkin.

mot

RYTKÖNEN MARTTI 21.08.2006 15:27

Jääkaappi on toiminut 12 voltilla ajon aikana ja pysähdyksissä moitteettomasti. Pysähdyksissä tietenkin sähkö tai kaasu järkevämpi. Olen joskus kokeillut kaasua ajon aikana ja on toiminut.

KOMULAINEN JORMA 21.08.2006 16:23

Minulla ratkesi jääkaappi ongelmat kertaheitolla kun asensin jäähdytyselementin jääkapin yläritilän sisäpuolelle. Elementin rakensin kahdesta puhaltimesta halkaisialtaan noin 10 cm. Ennen elementtiä jääkaapin sisälämpö +17c kun ulkona oli +25c ja nyt elementin kanssa +3c, ja on aivan sama onko käytössä sähkö vai kaasu. Laitoin puhaltimiin vielä säätöpotikan jolla voi puhallusta säätää portaattomasti.

Kun laitat mail osoitteen voin lähetellä kuvan "jäähdytyselementistä".

Niin piti vielä sanomani että kuluttavat niin vähän sähköä ettei kahden vuorokauden päälläolo näy akussa vielä mitenkään..

Jorkki -
RUUTIAINEN HARRI 21.08.2006 17:23

Minäkin laitoin jo edelliseen autoon puhaltimet yläritilän sisäpuolelle, siinä olikin jääkaappi oikukkaampi kuin tässä nykyisessä kulkimessa jossa myöskin on yksi 12 cm tietokoneen tarvikepuhallin hönkimässä ilmaa ulos yläritilästä. Olipas muuten oivallisen pitkä lause ;)

MANNINEN JYRI 21.08.2006 19:35

josko laittaisit minullekin kuvan jäähdytyssysteemistäsi. olen itsekin harkinnut moisen pusaamista ajokauden päätyttyä, ja olisi kiva kuulla sitä jo kokeilleen kommentteja.

mailiosoitteeni on jyri.manninen@pp.nic.fi

kiitos jo etukäteen!

T Jyri Manninen SFC-113123

HAAPANEN TIMO S 21.08.2006 20:12

Tarkennahan Antti vähän niitä oireita.Hyvä tuuletus on eduksi kaapille.Kyllä sen pitää n.20-25 astetta ulkoilmaa kylmemmäksi jäähtyä kaikilla käyttötavoilla.Jos kaapisi oli kaasulla,varmistitko ettei myös 12v ollut päällä?Et ehkä näe sen merkkivaloa koska todennäköisesti 12v toimii vain auton käydessä.Tietokoneen puhaltimet ovat helppoja asentaa ja toimivat äänettömästi jääkaapin takana.

ANTTILA MATTI 22.08.2006 16:26

Moi

Saisinko minäkin kuvat jäähdytyssyteemistä

email: matti.anttila@kolumbus.fi

KEKÄLÄINEN RIITTA 22.08.2006 22:05

Heips ! Saiskohan sinulta vielä meillekin kuvat siitä jäähdytyselementistä. On nimittäin sama ongelma jääkaapin kanssa. meili: riitta.matkamies@pp.inet.fi

karavaanari savosta 65787

LEHTINEN ANTTI 22.08.2006 22:34

Tämä lähti nyt väärärille teille tämä keskustelu. Lämpenee ajon aikana sekä 12V:llä että kaasulla. Kaasulla tosin vielä enemmän. Liekki ei sammu kylläkään. Jääydytystuuletin minulla on, mutta se nyt ei auta kun on viileää jo muutenkin. Paikoillaan ollessa jäähdytystuuletin auttaa mukavasti kaappia muutaman asteen kylmemmäksi.

ESKOLA PENTTI E 23.08.2006 08:25

Jos sinulla riittää vielä energiaa ja aikaa, niin lähetä minullekin kuvat osoitteeseen pentti.eskola(a)kolumbus.fi. Kiitokset etukäteen!

TERVO JARI 23.08.2006 18:13

sellaaset puhaltimet jossa on issessään termostaatti joka hoiteleen noi kierroksensäätö hommelit, niitäkun on tietokonekomponentteja myyvissä liikkeissä saatavilla ja saa niitä vanhoista tietokoneistakin ku purkaa moisen. Tässä viestiketjussa "käväs" kamu joka vois meitä avitta antamalla tietoa minkämerkkistä ja tyyppistä puhallinta vois pyytää komponentteja myyvän kaupan tiskillä.Itselläni (puretuistakoneista) on käytössä NMB:n puhallin jossa on sisäinen termostaatti ja hyllyssä toinen samat ominaisuudet omaava Nidec beta V 6411d p TA 300 DC Ja ihan kotimaista tekoo, tuosta itäSuomesta Made in China Heh heh.. Mutta noi mitä ittelläni on, voipi olla että niitä ei enää suap mistään, joten olisi kiva että hän antaisi tänäpäivänä myynnissä olevien mallien "tiedot" jotta saisimme "oikeenlaiset föönit".

Jari

Ps. Lähettelin kuvia niitä sinulta pyytäneille, sellasia missä näkyi minun tekeleeni/versioni kahden puhaltimen "paketista". Toivottavasti et tykkää lantaa ja kuvia saaneetkaan ei tykkäisi lantaa saamastaan postista.

KOMULAINEN JORMA 24.08.2006 10:19

Morjens Jari En tykkää ollenkaan huonoo, päinvastoin. Eihän ole olemassa ideaa jota ei voi kehitellä eteenpäin. Se termostaattiohjattu puhallus on varmaan se "evo 3" Tämän kesän käytön perusteella huomasin että tuulettimen minimiteho riittää jäähdytykseen. Kyllähän se on kätevää jos termari käynnistäisi puhaltimet vaan tarvittaessa, esim talvikäyttössä.

Jorkki -
HAAPANEN TIMO S 24.08.2006 20:20

Olisikohan niin,että kaapista on nesteet karannut ja kierto loppuu auton täristessä?Kuinka vanha kaappi on?Eräs vaihtoehto on että ajossa pakoputken ympärillä oleva kuuma ilma lämmittää kaapin jäähdytysripoja .(voi olla kaukaa haettu ajatus)Voisihan tehdä kokeen,poista yläritilä kokonaan ja aja koelenkki. Luulisi ilman näin keinoin vaihtuvan. Onko se aiemmin jäähtynyt ajettaessa?Käytätkö paikoillaan ollessa kaappia kaasulla?jos käytät 220 v emme voi verrata tilanteita.Jatketaan tästä.

KAUPPINEN VEIKKO 28.08.2006 18:35

KYLLÄKAI SE NIIN ON,ETTEI KULUNEEN KESÄLÄMPÖISEN AJAN MATKAILIJA AIVAN JÄÄKYLMÄÄ VIRVOKETTA SAA,JOS LIIKKUU VANHEMMILLA VÄLINEILLÄ.OLEN RAKENNELLUT JONKUN AUTON AIVAN "RAKENNUSSARJASTA" JA AJELLUT HÄÄVIMMILLÄKIN VEHKEILLÄ,MUTTA AIVAN SAMA ONGELMA ON AINA OLLUT.KOSKA ITSE EI OLE ENÄÄ "EILISEN TEEREN" POIKA,NIIN EN TUNNE NÄIDEN 100 DONAN HYMYJEN RAKENTEITA,JOSKO NIISSÄ JÄÄPALAKONEET YMS MUKAVUUDET TOIMIVAT HELTEELLÄ. OLISI TEILLE KARAVAANARIKAVERIT YKSI KYSYMYS; AUTOSSANI ON PESUPÖYTÄ/HELLAN ALLA OLEVA JÄÄKAAPPI.SIITÄ LIENEE PALANUT 12 V KYTKIMESTÄ LAMPPU VAI ONKOHAN JO KÄYTTÖIKÄ LOPPUNUT? EN LÖYDÄ SULAKETTA,EIKÄ NÄYTÄ PÄÄSEVÄN SISÄLLEKKÄÄN
MITTAAMAAN VIRTAA. LAITE KUULUU SAKSALAISTEN RAKENTAMAAN INDEKROITUUN KULKUVÄ- LINEESEEN.(HYMER) OLISINPA MIELISSÄNI,JOS JOLLAKIN TEISTÄ OLISI TUOLLAISESTA KOKEMUKSIA. MUKAVIA SYKSY/RUSKARETKIÄ ITSEKULLEKKIN !

JOUKAINEN MIKA 29.08.2006 09:27

http://karavaanari.info/modules/newbb/viewtopic.php?topic_id=927&forum=10&post_id=5645#forumpost5645

(kiitokset "Vankkurille")

MARTISKAINEN KAUKO 25.09.2006 19:39

Saisko kuvat osoitteeseen kauko.martiskainen@luukku.com koska minullakin oli kuumalla ilmalla ongelmia kylmänä pysymisessä, siis jääkaapin.

NYYSSÖNEN KAJ 28.09.2006 12:09

Meillä Electrolux kaappi automaattisytytyksellä. 6v. vanha juuri uusittu koneisto koska nesteet vähenivät niin paljon ettei enää nimeksikään jäähynyt. Tämän korjauksen jälkeen laitoin kaksi 12V/100mA tuuletin yläritilän eteen. täysteholla ja tuulttimet rinnan kytkettynä niin +20 lämpötilassa mene koko kappi - 2...4 c eili pakkasen puolelle.

kuva asennuksesta (termostaattiohjaus poistettu koska sarjaankytkettynä 50mA, virrankulutus pienempi kuin termostaatin virrankulutus) http://groups.msn.com/kajnyyssonen/matkailuauto.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=7

Ajon aikana en ole tarvinnut tuuletinta koska ajoviima on tehostanut tuuletusta. Jääkaapin ottoilma konehuoneesta auton alla (keskimoottorinen VOLVO B10M)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.