Invertteri rinnalle

Tomi Mutikainen 19.02.2017 16:36

Terve,

Onko mahdollista kytkeä asuntoautoon invertteri niin että kaikista kiinteistä pistorasijoista saadaan sähköä myös puskissa? autossa on tälläinen sähkökeskus mikä lataa myös akkua niin tätä ennen tuskin kytkentä onnistuu?

Auto on vm.2004 Adria coral jos tästä on apua.

Matti Janhonen 19.02.2017 17:19

Kyllä se mahdollista on, mutta se mikä on mahdollista, ei välttämättä ole järkevää.

Puskaparkkeeraajan kannattaa päin vastoin suuntautua niin, että autossa kaikki sähkölaitteet pelaa 12 voltilla.
Se on sitten omasta matkustustyylistä ja vuodenajasta kiinni mikä on hupiakkujen todellinen kapasiteettitarve ja onko virran tuottamiseksi tarpeen asentaa esim aurinkopaneleita ja jos niin kuinka suuria.

Hannele Keski-Korpela 19.02.2017 17:36

Kyllä on ,minulla on sellainen kytkentä. Verkossa auton laturi lataa hupiakkua ja
invertteri erillistä vain invertteiä varten olevaa akkua. Verkon jännite menee invertterin lävitse kaikille pistorasioille. Jos verkko puuttuu , invertteri tekee sähköä samoille pistorasioille. Toiminta on lähes automaattinen, invertteri reakoi ulkopistokkeen kytkemiseen tai irroittamiseen automaattisesti, akkukäytössä invertterin kytkin päälle. Invertteri on 1000W UPS siniaaltoinvertteri lataustiominnolla, eli siihen menee sekä verkkosähkö että akkusähkö, joista jatkuu
230V pistorasioihin.
Heikki

Timo Haapanen 19.02.2017 17:39

Miten siinä on estetty se ettei ulkopistorasian tapit tule jännitteelliseksi?

@timppa

Juhani Backman 19.02.2017 17:54
Hannele Keski-Korpela

Kyllä on ,minulla on sellainen kytkentä. Verkossa auton laturi lataa hupiakkua ja
invertteri erillistä vain invertteiä varten olevaa akkua. Verkon jännite menee invertterin lävitse kaikille pistorasioille. Jos verkko puuttuu , invertteri tekee sähköä samoille pistorasioille. Toiminta on lähes automaattinen, invertteri reakoi ulkopistokkeen kytkemiseen tai irroittamiseen automaattisesti, akkukäytössä invertterin kytkin päälle. Invertteri on 1000W UPS siniaaltoinvertteri lataustiominnolla, eli siihen menee sekä verkkosähkö että akkusähkö, joista jatkuu
230V pistorasioihin.
Heikki

Olisko kytkentä kaaviota tälle systeemille?

Hannele Keski-Korpela 19.02.2017 17:57

Ups invertteriä syötetään ulkorasiasta ja kun invertteri kytketään akulle katkeaa invertterin sisällä yhteys takaisin päin. On mitattu tapit useamman kerran jännitteettömiksi.
Meille sopii tämä käytäntö, voi pysähtyessä käyttää kahvinkeitintä ja mikroa sekä esim. tukankuivaajaa ym. 230V laitteita. Voi olla väärä systeemi pitempiaikaiselle
puskassa olijalle.
Heikki

Hannele Keski-Korpela 19.02.2017 18:00

Olen sen joskus paperillekin laittanut, jos ei löydy piirrellään uusi.
Heikki

Timo Haapanen 19.02.2017 19:31

No juu, selvä sitten. Eikä yhtään väärä sydeemi pitkäaikaiselle puskavaanarille. Itsellä 1500 W:n puhdas siniaalto vertti mutta tein johdotukset mikrolle, kahvinkeittimen paikan viereen ja kylppäriin. Kahvinkeitin tekee aika nopsaan sen tiputuksen ja sen jälkeen aina välillä kytkee lämmityksen, ei loppujen lopuksi niin kovin paljoa ehdi viemään. Mikrossa sama, muutama minuutti.

Katolla 370 W:n panelit, etelässä ei sähkö helposti lopu. Sähköstä en ole maksanut vuosiin.

@timppa

Seppo Suomi 19.02.2017 19:55

Pystyy sitä syöttämään takaperin pistokkeesta. Varmasti vaarallista, jos ei tiedä mitä tekee, ja varsinkin jos on huono muisti. Tuon C-pap laitteen takia tarvitsen 240 v makuutilaan jonka vuoksi olen temppuillu tuon invertterin kanssa. Ei suositeltava systeemi, saati sitten varmasti EU-direktiivi ja muut pykälät sen kieltäisi jos vain tietäisivät mitä teen.
@seppo

Hannele Keski-Korpela 19.02.2017 21:24

Meillä on kaikki kiinteästi asennettu ja invertteri hoitaa automaattisesti vaihdon,
huonomuistisuus ei haittaa. Systeemissä tietenkin johdonsuoja- ja vikavirtasuoja.
Heikki

Sippo Nevalainen 20.02.2017 08:10

Tuosta C-pap:sta sen verran että minulla on ResMed:n laite jonka käyttöjännite on 24V . Laitteeseen saa konvertterin joka muuntaa 12V - 24V. Näin ollen ei ole tarvista invertterille vaan laite on kytketty 12V verkkoon. Hupiakkuna on 110Ah. Tähänasti on pärjätty pari yötä ilman verkkovirtaakin kesäparkissa. Tällä yhdistelmällä on käsittääkseni pienempi virrankulutus kuin invertterin kautta. Konvertteri tosin piti ostaa itse sitä ei keskussairaala antanut. Hinta oli verkkokaupassa n. 70€.

Sippo

Juhani Backman 20.02.2017 09:04
Hannele Keski-Korpela

Olen sen joskus paperillekin laittanut, jos ei löydy piirrellään uusi.
Heikki

Enpä löytänyt kaaviota jos mahdollista niin piiteleppä tänne uudestaan
Kiitos etukäteen! Ps. Yritin invertteristä suoraan ulko pistokkeeseen niin ei onnistu otti laturin mukaan niin kuin tietenkin pitikin samoin kuin verkkovirrasta.


Ei sitä muuhun tartte mut ku o niin vanha tv et ei oo 12v ja joku tarttee joskus hiusten kärventämiseen,
muokattu: 20.2.2017 09:08
Timo Haapanen 20.02.2017 09:29

Tuossa on aika monen merkkiseen puhaltimeen 12 voltilla toimiva muunnin.

http://www.directhomemedical.com/1001956-dc-power-cord-cpap.html

Eivät myy eurooppaan mutta varmaan näitä täälläkin on.

@timppa

ps. Osta Juhani uusi telkkari, ei maksa paljoa eikä vie sähköäkään paljoa.

Kaj Nyyssönen 20.02.2017 11:13

Tässä yksi esimerkki miten inverttteri on kytketty mukaan pistorasiaverkkoon. Meillä jää ilman invertteri syöttöä kaksi pistorasijaa ensimmäisessä on akkulaturi C-Tec ja toisessa sähköpatteri 1500W.

Kun ajopeli on kytketty valtakunnan verkkoon vetää laitteessa oleva ESMI-rele katkaisten invertterin syötön rasioihin. Ao rasiat saavat valtakunnan verkosta nyt syötön vaihtokoskettimien kautta.

Tässä systeemissä pitää itse kytkeä invertteri päälle, muistaen että tyhjäkäynnillä invertterillä on suuri tehonhukka.

Liitetiedostot

autosahkokeskus.jpg
Sippo Nevalainen 20.02.2017 11:48

Tuossa on aika monen merkkiseen puhaltimeen 12 voltilla toimiva muunnin.

http://www.directhomemedical.com/1001956-dc-power-cord-cpap.html

Eivät myy eurooppaan mutta varmaan näitä täälläkin on.

@timppa

Aikaisempi C-pap oli Puritan Bennet, käyttöjännite oli 12V. Johdon tei itse ja hyvin pelasi osat löytyi autotarvikeliikkeestä, tupakansytytin pistoke, 3m kaksinapaista johtoa ja 3mm plugi ja hyvin pelasi. Harmi vaan että laitteella tuli tunnit täyteen 14600!
Sippo


PS. Vaikutti kyllä siltä että tuo linkissä esitetty oli pelkkä kaapeli 12V syötölle, näytti olevan vaan kelat molemmissa päissä. PPS. Tässä tuo ResMed:in konvertteri http://www.resmed.com/fi-fi/consumer/products/accessories/s9-90w-power-supply.html
muokattu: 20.2.2017 12:16
Hannele Keski-Korpela 20.02.2017 12:21

Tässä systeemi lohkokaaviona. Tässä on lataava UPS invertteri tavallaan älykkääna
keskusyksikkönä jolloin ei tarvita mitään muita virityksiä. Eli ulkoinen syöttö menee läpi invertterin pistorasioille, samalla se lataa akkua. Kun ulkoinen syöttö katkeaa,
tekee invertteri automaattisesti akusta 230V samoille pistorasioille jos rele Ja inv.
kytkin ovat kiinni.
Jos on vain yksi hupiakku niin oma akkulaturi täytyy mahdollisesti ottaa pois pelistä
koska invertteri hoitaa akun latauksen.

Liitetiedostot

img_1380.jpg
Eero Raina 20.02.2017 16:32

Mulla on coralis 1500w invertteri, joka myös syöttää auton pistorasioihin verkkovirtaa, mutta kytkennät on käsin, eli katkaisja, millä valitaan joko verkko tai invertteri ja sitten vielä akkukaapelissa pääkatkaisija, ettei syötetä invertterille virtaa väärinpäin sitä se ei kestä. Mutta toimii kyllä ihan hienosti, että saa aamukahvit mokkamasterilla keiteltyä ja puskassakin markiisin ulos, kun se on verkkovirralla.

Tomi Mutikainen 20.02.2017 18:25

Kiitos vinkeistä. tämmöisen löysin netin syövereistä.
http://www.mg-engineering.fi/productGallery/products.php?t=2&i=21&lp=2&l=fi

eli jätän vain laturin pois tuosta systeemistä niin saa pelitämään, tai siis laturi erikseen verkkovirtaan.

Eero Raina 20.02.2017 18:36

Mulla on siten, että laturi lataa akkuja, jos ei ota sitä virtajohtoa irti laturista, mikä kannattaa tehdä jos aikoo käyttää pitempään, mutta kahvinkeiton, emännän hiusten föönaamisen ja markiisin levityksen takia en ole sitä ikinä nypänny irti siinähän lataa akkuja samalla...vaikka lopputulos lienee vain kuormittava, mutta käyttö niin lyhyt aikaista, että sillä ei ole merkitystä. Koteloon sivupenkin alla sopii juuri kaksi 100 ah;n akkua invertteri ja laturi.

Raimo Lakka 17.05.2020 11:44

Tarkoitus laittaa vaunun katolle 100w paneeli. Sieltä kaapelit säätimelle, säätimeltä siniaalto UPS laturi-invertterille,ja siitä akkuun. Oma laturi pois pelistä.
Onko invertteri sammutettava kun kytkee vaunun autoon, kun autohan lataa ajaessa akkua ?

Vai asenna ja unohda !


Tarkoitin tietysti että kaapelit säätimeltä akkuun !
muokattu: 17.5.2020 13:08
Timo Haapanen 17.05.2020 13:12

Säädin ei tykkää tilanteesta missä panelit syöttävät virtaa ja akut ovat irti kytkettynä. Katkaisija panelien ja säätimen väliin?

En tunne lainkaan laturi-invertteriä mutta kytkennässä panelit->säädin-> akku ei tarvitse tehdä mitään, auto lataa ja panelit lataavat samaa akustoa ja sillä selvä.

@timppa

Petteri Haverinen 17.05.2020 16:59

Timppa!

Millaisen invertterin hommaisit auton nyt jos olisit uutta hankkimassa?


Itse mietin tälläisen hankintaa: Wechselrichter Victron Phoenix 12V - 800W VE.Direkt Schuko reiner Sinus tai sitten pykälää suurempi eli sama merkki mutta 1200Va. Tulee autoon, lähinnä rouvan hiustenhoitolaitteiden käyttöön...
muokattu: 17.5.2020 17:08
Petteri Haverinen 19.05.2020 09:48

Saa tietysti muutkin kommentoida, mutta mä tilasinkin tälläisen, kun katselin noita rouvan hiustenhoitolaitteiden teholukemia..

https://www.ebay.de/itm/Spannungswandler-Wechselrichter-reiner-Sinus-1500-3000-Watt-12V-230V-Inverter/260946033749?_trkparms=aid%3D111001%26algo%3DREC.SEED%26ao%3D1%26asc%3D20160908131621%26meid%3D23e6ab1e2cc343189fa3ace3387d72e2%26pid%3D100678%26rk%3D3%26rkt%3D3%26mehot%3Dpp%26sd%3D350692598171%26itm%3D260946033749%26pmt%3D1%26noa%3D1%26pg%3D2380057&_trksid=p2380057.c100678.m3607&_trkparms=pageci%3A37c53450-999c-11ea-9ba3-74dbd1805c17%7Cparentrq%3A2bad5e871720a6e67f45b4cbffe80b14%7Ciid%3A1

Timo Haapanen 19.05.2020 12:05

Taitaisin ostaa juuri tuon mikä sulla on linkissä. Autossa on nyt tämä 1500 W
https://www.aurinkosahko.net/product/32/siniaaltoinvertteri-12v

Moitteettomasti toiminut mutta pikkuisen tyyris enkä usko näiden normituotteiden laatueroihin. Vertin ulkoiset mitat määräävät myös hankintaa, mulla on kapea laatikko eikä sinne kaikki mahdu.

@timppa

Ari-Pekka Wiik 10.11.2023 18:29

Vaikkakin vanha topikki, niin juuri itse näitä asioita smurffasin, kun taas aiheellinen asia. Edellisessä autossa 3000w vertteri, jota käytettiin jatkojohdosta = ei tod. käytännöllinen ratkaisu..
Nyt hommaan tämän..

https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/invertterin-prioriteettikytkin/

Varmaan monella jo käytössä, mutta täältä en moista ehdotusta löytänyt..
Voi olla, että ois löytynyt myydään osiosta, missä mitä ihmeellisempiä "ketjukarkauksia", mutta ihan kaikkia alueita en alkanut selaamaan.. ;-)
Tällä onnistuu pistorasioiden käyttö ilman ylimääräisiä sähkövetoja tms.

Vesa Varis 10.11.2023 19:01

Mulla on ollu jo kahdessa vika autossa tuo erotusmuuntaja käytössä. On tosi näpprä, ei tarvitse viritellä mitään lisäpistorasioita, kun kaikkia olemassa olevat rasiat ovat käytössä. Olit sitten verkkosähkössä tai invertterin perässä.

Reijo Fredriksson 11.11.2023 17:24

Mulla renogyn puhdas siniaalto invertteri tulossa autoon, vanha 600W, mikä lie,vaihtuu 2000W, on samalla ups. Autossa valmiina prioriteettivalitsin. Tähän löytyy suomenkielinen käyttöohje vain minulta ! https://eu.renogy.com/2000w-12v-pure-sine-wave-inverter-with-ups-function/

Seppo Suomi 12.11.2023 10:36

Mistähän maasta tuo lähetys tulee ? En oikein ymmärtänyt sitä. Tuleeko suoraan Kiinasta ?

Reijo Fredriksson 13.11.2023 15:54

Saksasta tullut, odottaa pöydällä, vaihdan kaapelit paksummaksi vaan. Kiinassahan se tehdään varmastikin. Tulostin kaukosäätimelle oman kotelon pinta-asennukseen, ei tule ylimääräisiä reikiä sitten.

Timo Haapanen 13.11.2023 17:08


Renogy on amerikkalainen brändi, jonka pääkonttori sijaitsee Kaliforniassa ja tuotantolaitokset Thaimaassa.
Renogy aloitti 2010 Louisiana State Universityn opiskelijoiden pienenä projektina Louisiana Business and Technology Centerin avulla ja tuella Renogysta on kasvanut kukoistava yritys.

Lisätietona se että Victron Energy on hollantilainen vuonna 1975 perustettu yritys. Sen päätoimialana on laturien ja invertterien valmistus, tuotantoa Kaukoidässä , Intiassa, Malesiassa ja Ruotsissa.

Valmistusmaa ei kerro tuotteen laadusta juuri mitään.

Jari Tietäväinen 13.11.2023 20:51
Ari-Pekka Wiik

Vaikkakin vanha topikki, niin juuri itse näitä asioita smurffasin, kun taas aiheellinen asia. Edellisessä autossa 3000w vertteri, jota käytettiin jatkojohdosta = ei tod. käytännöllinen ratkaisu..
Nyt hommaan tämän..

https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/invertterin-prioriteettikytkin/

Varmaan monella jo käytössä, mutta täältä en moista ehdotusta löytänyt..
Voi olla, että ois löytynyt myydään osiosta, missä mitä ihmeellisempiä "ketjukarkauksia", mutta ihan kaikkia alueita en alkanut selaamaan.. ;-)
Tällä onnistuu pistorasioiden käyttö ilman ylimääräisiä sähkövetoja tms.

Minulla vankkurissa vastaava laite asennettuna. Näppärä on, kun invertterisähkö tulee samoista pistorasioista kuin verkkosähkö eli auton jokaisesta pistorasiasta. Ei tarvinnut uusia sähkövetoja tai pistorasioita eika tarvitse pelata jatkojohtojen kanssa.

Tai no jääkaapille kuitenkin piti vetää uusi johdotus. Oli alkujaan samassa johdossa keittiön pistorasioiden kanssa. AES-jääkaappi olisi kytkeytynyt automaattiasennossa sähkölle, kun invertterin laittaa päälle. Ja sehän ei ole järkevää.

Vankkurin myyjäliikkeen sähkömies hoiti nuo asennukset.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.