Integroidun kulutus??

KETOLA PAULI 26.07.2007 19:31

Mielessä on ollut jo hetken vaihto-operatsiooni, mutta haluaisin kysyä integroiduilla ajelevilta kulutuslukemia. Ei tarvitse olla mitään pilkuntarkkoja, mutta suuntaa-antavia. Eli paljonko sataselle, minkälaisella autolla ja kuormalla? Kiitokset jo etukäteen ja hauskaa kesän jatkoa :)

SUONPURO PAULI 26.07.2007 22:58

Moi.

Meillä Renault Izola 687 SPG ja tankkiin mahtuu polttoainetta 100L, sillä ajaa rajoitusten mukaan 1100km pikatie taipaletta. Laskeppa tuosta, itte en osaa....;=)

MANNINEN ESA 26.07.2007 23:05

Ethän Pauli pannut omiasi? Onko Rellu tosiaan noin "pihi"?

VIRTA URPO 26.07.2007 23:08

Kyl tuo Adria on puoli-integroitu. Kyselee kaveri integroidusta.Samaa luokkaa ne on jos et osta ihan kuorma-auton alustalle tehtyä Carthagoa tai noita Niesmanin isoja Tuohon kulutukseen , että onkos sillä merkitystä kun laittaa 70.000- 150.000 euroo pyörille ? Jos tuota integroitua haikailee. Menee monien litrojen verran taivaan tuuliin ajat tai et joks päivä, meinaan arvon alenemisena.

VIRTA URPO 26.07.2007 23:10

Esa. Foorti meni / menee aikoinaan kans noin pienellä.

NOUSIAINEN MARTTI 26.07.2007 23:29

Homasin että johan on venkoilijoita vastaamassa kysymykseesi. Taetaat olla savolaisija kaikki. Hymer 514 painoluokka 3500 kg kulutus 11-13 l /100km, riipuuen siitä paljonko käyttää ohjaamon ilmastointia. Tietysti keskikulutukseen vaikuttaa ajatko Suomessa vai Norjassa. Ihan paras tankillinen on ollut himpan alle 11 l sataselle.

BRAITHWAITE WILLIAM 26.07.2007 23:56
Moi!

Dethleffs I6842 2.5td Ei ole koskaan vienyt yli 12l. Kulutus on 10.5l-12l/100km riippuen kuinka paljon ylinopeutta moottoritiellä päästelee (siis yli sallitun 80km/h) Nopeusmittari näyttää tosin ainakin 5% liikaa, jolloin virhe on myös matka-ja trippimittarissa, joten se pitää noihin kulutuslukemiin lisätä. Rekisteriotteessa oleva kokonaispaino on 3,5tn mutta todellisuus on jotain muuta, eli auto painaa enemmän. Entinen autoni oli puoli-integroitu-89 1.9td Dethleffs ja se vei 9.5-10.5 l/100km. Auto oli paljon kevyempi kuin tämä nykyinen, joten ihan kohtuullisesti painoonsa ja kokoonsa nähden nykyinen integroitu malli mielestäni kuluttaa.

NOUSIAINEN MARTTI 27.07.2007 00:17

Telkkarissa yks ukko sanoi kerran,että kannatta ostaa Lada, jos meinaa ajaa. Hänellä oli kaveri joka osti Mersun niin sillä ei ollutkaan enää rahaa bensaan. (No Liimis tämä ei koske sinua, jos satut lukemaan)

KOTILAINEN ISMO A 27.07.2007 07:41

Iveco Flair 7100 iC,vm 07, kokonaispaino 6000 kg, automaattivaihteisto, 3,0 td, 13-15 litraa sataselle, nopeus 85-95. Selkeä kulutuksen nousu tapahtuu, jos matkavauhdin nostaa sataseen ja siitä yli. Sitten menee n. 16 litraa. Tuli testattua mm. saksassa, jossa saa ajaa tuota satasta.

ANTIKAINEN ESKO 27.07.2007 14:28

Autot Hymermobil, 3,5 to. Ensin B 564, 2,5 TD, 85 kW/115 hv, 76.000 km, keskikulutus 10,35/100 km. Sitten B 514, katolla sat. antenni lisää hieman ilmanvastusta, 31.000 km, 2,8 TD Power-moottori, 107 kW/146 hv, keskikulutus 11,08. Lähes kaikki ajo Keski- ja Etelä-Euroopassa. Kevyt kaasujalka.

Mutta: niin kuin joku sanoi, kulutuksella ei juurikaan ole merkitystä (näissä suuruusluokissa)! Integroidussa saa nauttia koko ajan ihan eri näkymistä ja tilan avaruudesta kuin puoli-integroidussa tai alkovimallisessa. Kulutus lähempänä edellistä kuin jälkimmäistä. Nauttimaan!

VIRTA URPO 27.07.2007 15:39

Hieno onnittelut. Olet ns. päässyt maaliin. kannattaa katsastaa http://personal.inet.fi/yritys/ismo.kotilainen/auto/ Näin sitä pitää.

KOTILAINEN ISMO A 27.07.2007 17:31

Tuumasit tuossa aiemmin, että menee euroja taivaan tuuliin arvon alenemisena, kun tuollaisen auton ostaa. Niin meneekin, vaan mitä sitten? Meinasimme perheen kanssa, että on turha jäädä odottelemaan eläkkeitä, ennen kun tuollainen hankitaan, voi nimittäin käydä vaikka niin, ettei koskaan mitään eläkettä nähdä. Olemme olleet äärimmäisen tyytyväisiä ostokseen. Vähäisetkin takuuasiat ovat hoituneet Caravan Larvannon kautta todella mallikkaasti. Kilometrejä on jo melkein 12000 ja asuttuja vuorokausia yli 50. Mutta johan tuo on ollutkin meillä melkein neljä kuukautta.

KORKALA TOMMI 27.07.2007 21:52

Fiat Adriatik 680 DP vm. 2003, paino 3500 kg, Kulutus näyttää olevan yleensä himpun alle 10 l/100 km. Joskus ehkä vähän yli. Eikä niin kamalasti väliä, painaako 85 km/h tai 100 km/h. Myöskään mäet tai vastatuulet eivät näytä vaikuttavan asiaan merkittävästi, ihme kyllä. Että kympin huiteilla syö meillä auto.

Alkoviautot söivät 2-3 litraa enemmän kuin tämä puoli-integroituni syö. Ja ehdottomasti mukavampi ajettava tämä nykyinen kuin alkoviauto.

NOUSIAINEN MARTTI 27.07.2007 22:24

Kaitpa siitä saa paremman mielen, kun kuvittelee ja vielä itse uskoo noita jopa alle kympin kulutuksia. Minulla oli ennen 2,5 Ducato alkovi korissa elle 6 m pitkänä, se kulutti 10-13 l / 100 km. Nyt on integroitu 2.8 Ducatolla. Taas kulutus saman verran suunnilleen. Olen kuullut muiltakin joilla on auto 3500 kg luokassa, siis muilla foorumeilla, että kokemukset ovat samanlaiset. Tietysti selkeasti kevyemmät autot ja tarkoin harkittu ajotapa joka tilanteessa,( Risteyksista ja valoista ei lähdetä kuin kuppa Töö..., eikun hauki rannasta)kuluttavat vähemmän. Mutta jos olet lomalla miettimässä että kuinkahan paljon enemmän tämä polkimen asento nyt kuluttaa saattaa mennä pihtailun puolelle. Ja pihtailuhan ei ooo kivaa. Ainakaan jos joutuu uhriksi.

MANNINEN ESA 27.07.2007 22:35

Huh ! ... sanoisin paljon. Matemaatikoille pähkinää: Kuinka paljon rahallista eroa euroissa mitattuna tulee m.auton "elinikänä" = 1 000 000 km:n aikana, jos auto kuluttaa 9 l/100 km tai vrt. Ismon peli 15 l/100 km. Litra tiisseliä maksaa yhden euron?

KALLELA PENTTI 27.07.2007 23:35

20-22 l/100 km..........

ITKONEN HEIKKI 28.07.2007 00:43

Adria Vision. Kulutus ollut ekan 6000km:n aikana 10,3-11,5:n välillä. Naftaa pakko laittaa, jos aikoo ajella!

Kilometrejen karttuessa odotan kulutuksen jopa hieman laskevan. Kokemuksesta, meinaan.

NYYSSÖNEN KAJ 28.07.2007 07:54

Minun auton Liikenneministeriön mukainen normikulutus on 0,83 litraa/100km/1m2 lattiapinta-ala.

Mailmalla olen pitkillä matkoilla saanut keskikulutukseksi 0,73l/100km/m2.

KETOLA PAULI 28.07.2007 09:53

Olipas miellyttävän monta asiallista vastausta, joten kiitokset kaikille kirjoittaneille. Eiköhän tuo päätös vähitellen selkene. Mukavaa kesän jatkoa kaikille.

KERÄNEN KAUKO I 28.07.2007 12:10

Kesälomalla ajelin Joensuusta Seinäjoelle kulutus oli 11.8 litraa. Euroopassa sen jälkeen moottoritiellä reilua satasta ajettaessa nousi noin 15 litraan. muuten heilui siinä 12.5 ja 14 välillä. Vakionopeudensäädin päällä melkein aina ja myös ilmastointi. Auto Rapido M990 kokonaispaino 3880kg kone MB 3litran V6 184hv

KUJANPÄÄ MARKKU J 28.07.2007 17:42

Puoli-integroidun Adria 575 Sportin/Fiat 130 Multijetin kulutus näyttäis olevan kypän paikkeilla. Silloin ajellaan reipasta mittarinopeutta 110-115. Kaiken kaikkiaan ihana kone ohitella rekkoja.

LAINE RAIMO 28.07.2007 21:13

Niesmann Bischoffin integroitu Arto kokonaispaino 3,5 tn, 2,8 Power Diesel (146hv). Ajettu 50 000 km keskikulutus 11,1 l/100km. Ulkomailla kulutus on 10,4 l/100km.

LINNAMÄKI LEA 29.07.2007 01:56

Viime mittauksella näytti tuota. Ennen vakionopeuden säädintä 2,1 litraa satasella enemmän.

NOUSIAINEN MARTTI 29.07.2007 09:29

Mutta se voi olla myös toisinpäin. Henkilöautoissa ainakin kulutus suurenee, koska säädin ikäänkuin jarruttaa monissa tilanteissa. On huomattu Touranissa kun seuraa ajotietokonetta.

NOUSIAINEN MARTTI 29.07.2007 09:35

Sen säätimen käytön muutenkin kyseenalaistan tässä ja nyt. Sillä helposi joutuu tekemisiin liian suuren tilannenopuden kanssa. On opeteltava kokonaan uusi ajotapa säädintä kaytettäessä. Muuten voi tulla tilanteita joissa reaktioaika punnitaan tarkkaan.

LINNAMÄKI LEA 29.07.2007 11:38

Joo, saman olen huomannut, mutta mulle kävi kyllä aivan päinvastoin. Mun ajonopeudet laski oikein rajusti. Ilman säädintä ajaa kohellan, niin että aina tulee perä edeltä vastaantulijoita kahdella kaistalla ja aina tarttee ohittaa, kun ovat tukkona edessä.

Nyt kun on säädin, pysyy tilannenopeuteni tiekohtaisissa nopeuksissa, ja harvemmin jos on rauhallista, ajan edes satastakaan, vaikka tiekohtainen nopeus oliskin 100:nen, ellei muu liikenne sitä vaadi.

Silloin jos tiellä on muita liikkujia, niin ei silloin oikein ole kiva törötellä 100:sen alueella jotain 85-90:iä. Mut ilman säädintä 100:sella aina mul oli tien tukkoja edessä. Mun ajotapani ainakin muuttui positiiviseen suuntaa ja paljon.

NOUSIAINEN MARTTI 29.07.2007 16:27

Vaimo miulle kehui säädotä kun hänellä se on. Okei kerran sitten piti ajaa Savitaipaleelta Lappeenrantaan ja sain ohjeen että laita vaan säädin päälle, on mukavampi ajella(automaatti Touran). Sille tielle se säädin antaa ihan liian kovaa kyytiä enimmäkseen, jos on laitettu liikenne merkkien mukaan asetukset.

NOUSIAINEN MARTTI 29.07.2007 16:31

Vielä piti sanomani että kyllä auto tiellä pysyy, mutaa jos tavaroita täytyy ruveta kaarteissa kiinni pitämään, tilannenopeus on mielestäni liian kova. Keskipakoisvoima voittaa.

PALIN MATTI 29.07.2007 17:17

Marzza hei! Minusta vaan jotenki tuntuu, että se liikennemerkkiin laitettu numero ei oo mikkään tasanoppeussäätimen asetusohojearvo. Mie piän, että se on sen merkin jäläkkeisen tieossuuen suurin sallittu ajonoppeus. Saatan tieteski olla jälleen taas vääräsä täsä asiasa, ku mulla ei itelä oo semmosta tasanoppeussääjintä missään autosa.

NOUSIAINEN MARTTI 29.07.2007 19:55

Mella Ystäväiseni ja kunnioitettu Kääkkä, niitten rajoitusmerkkien mukaan niitä kuitenkin asetetaan niitä vakionopeussäätimiä. Jä niin täytyykin, vai ? Tietysti voisihan sen laittaa esim seiskakasiin (78), kun tämä nopeus sattauu olemaan sopivasti vähän alle se suuurimman sallitun nopeuden esim. piirongissani. En mie ymmärrä miksi laittaa nopeus alle sallitun, kun muutenkin kaikki vitt...sailee tientukoista ja karamaakareista ja vessanvetäjistä jne. Niin se tulkoon sanotuksi, että jos sitä vakionopeussäädintä pitää kokoajan olla "ruuvaamassa", onko se enää mikään mukavuustekijä. Pikemminkin yksi hallintalaite lisää.

NIEMINEN RAIMO 29.07.2007 20:45

Kai siinä Touranissa jarrut on ? Ei ole kiellettyä jarruttaa vaikka vakionopeussäädin on päällä.Kyllä se laite jarrutuksen jälkeen hakee sen asennetun nopeuden.Mukava vehje kun ajelee esim T:re-H:ki ja asettaa nopeudeksi 130 km/h ei tarvitse montaa kertaa jarrutella päinvastoin ohituskaistalla pitää joskus antaa hanaa.Siis henkilöautolla nämä nopeudet.

NOUSIAINEN MARTTI 29.07.2007 21:29

Ei oo. Ei. Eihän nyt jarruja. Heko heko. Taas sitä ollaan niin neekeriä. VAKIONOPEUSSÄÄDIN... siinäpä vasta laite. Ilman ei tule toimeen. Eihän? En mie ole sanonut etteikö se jossain 120:in moottoritiellä saata olla hyväkin laite. Jos on tarpeeksi pitkä pätkä tietä. Ja liikennemäärä "sallii" laitteen käytön. Mieki ajelen melkein kerran vuodessa sellaisella tiellä. Sitäpaisti sillon kun mie olen kuskin paikalla, mie ajan, ja haluan kokoajan tuntuman ajokiin. Silloin kun mie olen matkustajana, joku muu ajaa. Mie olen kyllä ollu sellaisessa jonossa jonka vetäjällä on varmasti ollut vakioniopeussäädin, just sopivasti alle sen suurimman sallitun. Mistäkö tiedän? Siis on paljon ihmisiä jotka ei sitä laitetta tarvitse, eivätkä osaa sitä käyttää oikein.

KALLELA PENTTI 29.07.2007 21:44

Vakionopeussäädin on hyvä laite...... täytyy tietysti oman harkinnan mukaan miettiä käyttääkö sitä missä.......

NOUSIAINEN MARTTI 29.07.2007 22:20

Pentti puhuu asiaa, jota miekin olen tässä yrittänyt perätä. Miulla vain on paha tapa esittä välillä kiertoilmaisuja. Harkintaa sen käyttö varmasti tarvitsee. Eihän se ole mikään autopilotti.

PALIN MATTI 29.07.2007 22:40

Mikä se on Pena se sun autos vakionoppeus, mitä se kulukee sillon, ko sulla on se säätäjä käytösä?

LINNAMÄKI LEA 30.07.2007 02:13

Mullon suurimman osan päällä toi vakionopeuden säädin. Kaupungissa ja taajamissakin, missä vain nopeus yltää 40:iin, että se toimii. Maantieajossa 90 %:sesti. Mullon tietokone pöydällä, tulostin ja monitoimikone, autossa, mut ei ne minnekkään lentele siellä. Kansiot hyllyllä, sekä toisella hyllyllä lomake. Eihän mutkiakaan ennää oo kuin pienillä kyläteillä.

Meil on täst n. 7 km keskustaan, semmosta kylätietä, mut suurimman osan tässäkin ajan säädin kytketty päälle.

MOUHU JUSSI 30.07.2007 09:39

Niemiselle!Ei se vakionopeudensäädin hae automaattisesti sitä nopeutta jarrutuksen jälkeen takaisin.Se on "asennettava"uudelleen kun olet jarruttanut.Meitin vermeestä myös kytkimen painallus aiheuttaa uuden "säädön".T:JUSSI

LINNAMÄKI LEA 30.07.2007 10:42

Kyllä mun "vehkeessäni" ainakin napin painallus hakee, niin auto hakee itse edellisen säädön muistista. Ei muuten tarvitse hakea muussa tapauksessa, kuin että nopeus halutaan toiseksi, mitä se ennen jarrutusta on.

On tämä automaattivaihteinen auto ja siinä vakiononpeudensäädin, on se hyvä yhdistelmä, kerrassaan loisto yhdistelmä.

EEROLA TEEMU J 30.07.2007 11:36

Vilkaisin muutamia integroitujen testikulutuksia saksalaisesta Reisemobilista. He ajavat testissä kaikilla autoilla saman testireitin, missa on kaupunkialuetta, maantietä,moottoritietä ja lyhyehköt nousuosuudet 2,5% ja 6,5%. Reitti on yhteensä vajaat 200 km ja keskinopeudet osuuksilla n. 45- 100 km/h.

Buerstner Aviano i 684 Fiatin 2,3 JTD:llä (omapaino 3300 kg) kulutus keskim. 11,8 l/100 km. Knaus S-Liner Fiatin 3,0 JDT:llä (omapaino 3800 kg) 12,4 l/100 km. Hymerin Exis Ford Transitin 2,2 TDCi:llä (omapaino 2900 kg)11,4 l/100 km. Carthago Opus 5,6 MB Sprinterin 518 CDI:llä (omapaino 4600 kg) 15,8 l/100 km. *Renaultista löytyi vain puoli- integroitu Knaus Sun Ti 650ME Renault Master 3,0 dCi:llä (omapaino 3100 kg) keskikulutus 10,7 l/100 km.

Omat ajot Knaus Travel Liner 640:llä Fiatin 2,8 i.d.TD:llä (omapaino 3200 kg) ovat vieneet keskimäärin 11,0 l/100km. Talvirenkailla kulutus on yleensä yli 12 l, mutta kesäkelillä voi päästä 10 litraan pitemmässä ajossa. Kulutukseen voin vaikuttaa omalla ajotavalla 1-2 litraa.

NIEMINEN RAIMO 30.07.2007 19:18

MB:n vakionopeussäädin toimii seuraavasti. Viiksi sisään haetaan nopeus.Viiksi ulos katkaistaan toiminto. Viiksi ylös yksi kerta nopeuden nosto n 1 km/h viiksi alas nopeuden pudotus n 1 km/h.Jarruksen/kiihdytyksen jälkeen hakee automaattisesti asetetun nopeuden.Melko yksinkertaista vai mitä ? On varmaan erilaisia toimintoja eri autoissa,sitä en väitä.En kyllä käyttäisi koko säädintä jos jokaisen jarrutuksen jälkeen pitäisi hakea jotain asetuksia.Jos nopeusrajoitus tieosuudella muuttuu niin sitä laite ei tunne.

NIEMINEN RAIMO 30.07.2007 19:21

Joo tämän piti olla vastaus Jussille,tämä nyt meni yhden yli,mutta haitanneeko ?

KERÄNEN KAUKO I 30.07.2007 19:31

Näin on ja toimii tosi hyvin. Ajelin säädin päällä Euroopassa melkein jatkuvasti. Mulla on automaatti laatikko niin siinä ei tarvinnut paljoa jalkojaan käyttää. Taajamaan tullessa tönäisi säätimen ajoissa pois päältä ja parilla "viiksen" ei oman heilautuksella laittoi 50 nopeudeksi ja taas mentiin taajama alue vakaata menoa jne... Jos tiellä oli tiukka mutka johon ei voinut ajaa säädin päällä tönäs sen ajoissa pois ja antoi moottorin jarruttaa ja kaarteen alussa taas säädin päälle ja homma pelas. Se täytyy olla yksinkertainen laite koska minäkin sen opin. :)

TERNI KIMMO 30.07.2007 20:46

MB 613 -81 kone5,7l vapari,painoluokka 6t.Näyttäs maantiellä menevän 12-13l

MOUHU JUSSI 30.07.2007 21:05

Jep Raimo!Perille tuli.Ilmeisesti eri vermeissä erilaisia toimintamalleja.T:JUSSI

NOUSIAINEN MARTTI 30.07.2007 21:27

Kerran vielä pojat... Automattivaihde on maailman paras keksintö... ainakin melkein. Mutta... tykkään sairaan paljon siitä, että kun kaasujalkaa keventää sen tuntee heti, eikä vasta ojanpohjalla. Sitä on ikäänkuin kuljettaja, eikä matkustaja.

LINNAMÄKI LEA 30.07.2007 22:20

Kyl se vastauksesi meni ihan oikein. Jussille se osoittaa.

PURSIHEIMO TOPI 31.07.2007 13:40

Eikös säädin mene itsestään pois päältä, kun jarrutat ja palautuu entiselle säädölle, kun painat palautusnappulaa.

KERÄNEN KAUKO I 31.07.2007 15:11

Näin on, sen saa jarrusta ja sen saa kätevästi myös "viikseä" heilauttamalla itsestä pois päin. Entiselle sen taas saa nykäisemällä itseä kohti. Ja uuden nopeuden saa, esim. jarruttaa 50:piin ja viikseä painaa lattia päin ja nykäisee itseä kohti. silloin se tallentaa sen 50km/h muistiin. Vastaavasti korkeamman nopeuden saa nostamalla vauhtia ja viikseä nostaa kattoon päin ja nykäisee taas itseä kohti. Silloin jää muistiin se korkeampi nopeus. Koska autossa on automaattivaihteisto on tosi katevää ajella pelkällä "vasemmalla kädellä". :)

NYYSSÖNEN KAJ 31.07.2007 17:31

Niin mutta paljokas se piironki kuluttaa per 100km per neliömetri asuntopinta-alaa?

KERÄNEN KAUKO I 31.07.2007 18:18

Auton koko 2.31x7.40, en ole katsonut miten paljon lie renkaan leveys niitähän on neljä. Kyllä se varmaan jonkun millin kuluttaa tietä sataselle. Jos oikein sutti lähtöjä harrastaa ja kovia jarrutuksia, niin sillon se kuluttaa varmaankin enemmän.

Vai tarkoititko asuinpinta-alan kulutusta. Se ei kulu koska ajoaikana ei saa kävellä autossa.

Polttoaineen kulutuksen olen maininnut aikaisemmissa säikeissä.

KOTILAINEN ISMO A 31.07.2007 18:25

No pakkohan se oli laskea, paljonko menee ainetta per neliö per satakilometriä. Meillä 0,68-0,80 litraa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.