Ihmeellistä, Truma toimii !

Veli-Matti Jumisko 08.03.2018 10:48

Meidän -95 Hymerin 3002 lämmitin on "aina" ollut hieman epävarma. Sitä on hoonailtu ja naputeltu, piirikorttikin vaihdettu kertaalleen muun sälän lisäksi. Normiongelmana pannu kuumeni liikaa ja heitti itsensä päältä. Lähti kyllä jäähdyttyään päälle. Tämän talven olen pitänyt vaatekaapin välipohjaa ylhäällä ja ovea kiilattuna auki. Ja ihme on tapahtunut! Lämmitin toimii!
En tiedä mistä pannun ylikuumeneminen alunperin johtuu. Oulussa useampikin karavaanarikorjaaja on ollut asian suhteen yhtä ulalla. Ja lämmitin niin vanha ettei Euroopastakaan saa enää varaosia, vaikka joku olisi vian selvittänykin.
Pannun ympärillä ilma kiertää niin se toimii. Saatan jättää pakkasellakin vaikkapa 16-vuotiaan koirani autoon levollisemmin mielin. Ei tarvi muutaman tunnin välein tarkistaa onko lämmöt päällä.

Markku Hämäläinen 08.03.2018 14:50

Mistä lähtien kaminalämitin Truma 3002:ssa on ollut piirikortti?
Onko kyse kuitenkin Truman 3400/6000 sarjasta?
Jos kyse on tuosta 3400/6000 sarjasta kannattaa sille tehdä tuuletus aukot.
Niitä on tungettu liian pieneen tuulettumattomaan tilaan, josta syntyy ongelma

Veli-Matti Jumisko 08.03.2018 18:19

Anteeksi kauhiasti,
sekoilin. Tietenkin on kyse 34002 -pannusta.

Aikojen alussa kun se temppuili oli esim yksi "paperinen" lämpöputki hapertunut lähdöstään irti ja lämpö tuli suoraan umpinaiseen kaappiin. Ainakin kaappi lämpeni.
Tuuletusaukkona mulla toimii nyt siis avattu välipohja ja raollaan oleva kaapinovi. Kyllä kai tuossa pannussakin on jotain vialla vai olisko alunperinkin saksalainen tehnyt suunnitteluvirheen ahtaessaan vekottimen liian pieneen koloon? Toistakymmentä vuotta tuo meille on temppuillut.

Markku Hämäläinen 08.03.2018 19:06

Kyllä niissä kaappiasennuksissa on ollut muillakin ongelmia.
Tee kunnon tuuletusaukot siistillä ritilöillä jos kerran tuuletus auttaa.

Raimo Hytönen 08.03.2018 22:56

Minulla ilmeni edellisessä autossa (3002) vastaava ongelma. Syyksi osoittautui liian lähelle palopesää vääntynyt alumiininen lämpösuoja, johon kiinnitetty ylikuumenemissuoja sammutti kaminan omia aikojaan. Vika poistui kun käänsin lämpösuojaa hieman ulommaksi.

Mauri Laukkanen 09.03.2018 08:38

Pakko todeta että Saksalinen suuniteltu ei tässä Truman ,koskien Trumatic C 3402 C 6002 ja myös Truma combi 4/6 E puhaltimia ole onnistunut.

Esim,kyseisten vehkitten ns, emolevy on väärässä paikassa ,siis kiinni tulisessa pannussa?.
Miksi sitä ei voitu asentaa pannun ulkopuolelle niin monelta ongelmalta olisi vältytty.
Elektristen laitteitten pahin vihollinen on lämpö,sen tietävät kaikki jotka niiden kanssa työtä tekevät.
Mutta tämä Truman tapaus on susi jo syntyessään,kun esim, laitetuuletimen asennus sille piirilevylle on hankalaa ja kun tääläkin on todettu että se truma on
useassa autossa pienessä kopissa missä lämmön nousu tuhoaa sen elektroniikan
ja myös puhaltimien laakerit.
Siis susi jo syntyessään ,se Truma on pakko todeta!!!.


Niin minun Truma comb 6E on nyt kiinni siipimutterilla kun sitä pitää säänöllisesti irroitella vikojen takia. Ehkä laitan seuraavaksi jonkinlaiset liukukiskot niin vielä se korjaus helpottuu,sääliksi käy ihmisiä jotka ei itse tee korjauksia,kun amattimies korjaa niin se satasen helma vilahtaa nopeasti!!. Siis mitä tästä opimme??. Kun se emolevy maksaa melkein 800€!! ja puhallin mootori noin240€ sekä paloilma puhallin vielä enemmän,niin onko enkä niin että bisnes i bisnes tämä härpäke on ??.
muokattu: 9.3.2018 09:01

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.