Hyvää sanottavaa saksan tuonnista

TUORI JARI 04.02.2007 21:12

Kerronpa täällä oman kokemukseni saksan kaupoista.

Olen nk vihreä karavaanari, eli kun lähdin matka-askia hankkimaan, en tiennyt niistä yhtään mitään. Nykyisin tiedän.

Lähdin liikeelle siitä, että selailin nettiä ja totesin noin 15min jälkeen, että budjetillani (n. 20 000e) en saa haluamani ikäistä autoa, jossa kilometrejäkin olisi alle 100tkm. Kasvatin hieman budjettiani, jatkoin selailua ja muodostin käsitykseni siitä millaisen pohjaratkaisun yms varusteet haluan. Edelleenkin hinnat olivat sietämättömissä luvuissa minulle ja vaatimuksilleni. Sain kuitenkin vinkkiä muutamalta työkaveriltani, että katsoppas saksan valikoimaa. Ja toden totta, saksastahan auton saisi budjetillani.

Olemattomasta saksankielestäni johtuen jouduin tai sain käyttää nk. jopparia autoni hankinnassa. Muutamien suositusten saattelemana päädyin Heikki Backin sivustolle (http://www.caravanauto.com/) ja siellä silmääni sattui 2003 vuosimallin weinsberg, 2.8 koneella ja alle 100tkm mittarissa. Ja herkuissa löytyy mm. molemmat ilmastoinnit, joita suomiautoissa ei juurikaan ole tarjolla tässä hintaluokassa. Heikin kanssa puhelimessa sain todella asiantuntevan ja vakuuttavan kuvan sekä autosta että kauppamiehestä. Päädynikin tekemään kauppaa autosta ja sovimme, että auto tulee joulun välipäivinä sompasaareen. Auto tuli ja sain sen "heittämällä" suomen kilpiin. Kaikki meni todella hienosti ja sain Heikiltä kaikki tarvittavat paperit ja tiedot auton maahantuontiin ja rekisteröintiin. Papereissä minä olin auton ostaja ja maahantuoja, Heikki myyjänä saksassa.

Autoon tarvittavat suomennokset teetin tampereella Italia Motorissa, jossa siis asennettiin lohkolämppäri ja kampikammion huohottimen lämmitys. Ja tietysti perushuolto päälle, niin ja aurauskulmat. Kaikki tapahtui vakuuttavalla ammattitaidolla myös täällä.

Autolla tuli tehtyä muutamia lyhyitä reissuja eteläsuomessa ja kaikki meni nappiin. Mitä nyt tietysti sain nastan tuulilasiin yms. Auto on siis alkanut suomettua oikeinkin kivasti ;-)

No sitten tehtiin pikkusen pitempi reisu ja käytiin täältä tampereelta sukulaisissa pohjois-karjalassa. Ja kuinkas ollakaan mainiosti pelanneesta ducatosta ilmestyi öljylammikko koneen alle. Suomalainen mies kun olen, niin vitutus oli niin armoton, ettei meinannut eteensä nähdä. No sen verran näin kuitenkin, että auton alle katsellessa paikaksi varmistui se pahin mahdollinen, eli kampiakselin kytkimenpään stefa. tämä havainto oli omiaan kasvattamaan edellämainittua tunnetilaa, sen saatte uskoa!

No öljyvuoto oli sen verran vähäistä, että kotiin tultiin kyllä, ei siinä mitään, mutta kuntoonhan tuo on saatava, makso mitä makso. Kotipihassa vielä varmistin, että auto ei ollut aikaisemmin vuotanut tippaakaan. Alkoi siis tällä matkalla.

Soitto Italia Motoriin vahvisti oletukseni, maksaahan se! Sovittiin, että tekeevät siellä diagnoosin ja kustannusarvion ja sieltähän pamahti, että 1000e. Tiedän, että se ei ole ainakaan liikaa tuosta remontista (vrt. delta-auto), mutta se oli paljon kun se tulee puun takaa melko uuteen autoon.

Remontin alettua soittelin Heikille kertoakseni ikävän uutisen autosta. Mutta yllätyksekseni Heikki totesi, että hän pistää puolet remontin kustannuksista. Tämä jos jokin on sitä todellista vastuullista kaupankäyntiä! Heikillähän ei yksityisenä ihmisenä ole mitään lainmukaista vastuuta tällaista maksaa. Eikä moraalinenkaan vastuu ole kovin korkealla, koska auto oli totaalisen ehjä kun sen suomeen Heikiltä sain.

Jos olisin ostanut auton suomessa käytettynä yksityiseltä ihmiseltä nuolisin todennäköisesti haavani itse. Jos taas olisin ostanut auton suomalaiselta autoliikkeeltä olisin pahimmassa tapausessa asiani kanssa käräjillä ja mikä pahinta olisin maksanut autostani noin 10 000e enemmän hankintahetkellä!

Nyt auto on taas kunnossa ja odottaa seuraavaa matkaa. Loppu yhteenvetona haluan vain sanoa teille kaikille jotka mietitte auton hankintaa, että ottakaa saksaoptio vakavasti, se on todella helppo vaihtoehto ja kuten tarinani näyttää, vastuuntuntoisiakin kauppiaita on!

Paljonko se sitten tuli halvemmaksi? Se on vaikea kysymys koska suomessa ei vastaavia autoja vastaavilla varusteilla ole. Mutta vähän vanhempaa, vähän enemmän ajettua ja karvalakkivarusteilla myydään n. 8 000e kalliimmalla, joten kyllä tähän saksan autoon vielä muutaman stefan vaihtaa...

-Jari

VIRTA URPO 05.02.2007 00:20

No tuohon voisin hyvällä omalla tunnolla vastata , jotta ompahan " suomiautojen omistajien sanottava rinta rottingilla " ensin maksettu verot kuukausipalkasta tai kuka mistäkin, säästänyt usein siitä pienestä , jotta vuosien haave toteutuu. Ostanut suomesta ja maksanut siitä verot yms. työllistänyt suomessa myyjän, tarkastajat mutoskatsastajat yms. Tunnemme ainakin olevamme "kunnon veronmaksajia ja yhteiskunnan pyörittäjiä" sekä maksamme myös jatkossa polttoaineveroja. Työllistäkäämme ainakin osaksi suomalaisia ( autojahan ei enää tehdä / koota suomessa ).Onko järkeä viedä kaikki vähäkin työ suomesta ? Tyyliä Lidl. Tukekaamme suomalaista elinkeinoelämää,työllisyyttä, vaikka se maksaakin enemmän. Itsekin suomesta ostetulla (saksalaisella, koska saksakin ostaa monin verroin enemmän suomesta kuin Slovenia tai Italia ) ajelen ja ylpeänä siitäkin pienestä, rahvaan pelistä.

KALLELA PENTTI 05.02.2007 07:20

Ja me niinkus ollaan ny sitte maanpettureita jokka hakeneet autonsa tai muun kulkupelin esim saksasta?..... :-)

KORHONEN KARI 05.02.2007 10:06

Voi Urpo,Urpo!!!Joka päivä kuuluu uutisista kuinka meidän kättemme tekosia myydään hyvällä voitolla ulkomaille.Pankki,puhelinfirma jne.lista on pitkä!Scanfill aloitti yt.neuvottelut,taas,sanoi uutiset tänään.Veromarkoilla pelastettiin pankit!Vieläkö pitäis yrittää pelastaa jotakin!Voihan perkele!ON SE VAAN NIIN TYHMÄÄ MAKSAA LIIKAA!

KORHONEN KARI 05.02.2007 16:51

Perskuta kun tohkeissani unohin mainita että:Ostin autoverosta vapaan Chevyn ja menin ulkomaille ja ryyppäsin ja söin ja muutenkin nautin elämästä ihan ite sen 11500€ edestä minkä säästin.Verottajaakin muistelin ja naureskelin.

LAUKKANEN MAURI 05.02.2007 18:08

Tässä taas hyvä esimerkki kuinka pitää toimia:ONNITELEN HYVÄSTÄ KAUPASTA!. Jos meitä jotka ovat hakeneet auton,tai vaunun olisi enemmän,niin kyllä silläkin asialla on vaikutusta meidän kotimaan as.auton ja vaunujen hintoihin,koska se on nyt NIIN monta kertaa todistetettu että ne ovat EDULISEMPIA,kuin vastaavat täällä! (ps. Kuinka monta as,auto liikettä on suomessa jotka tekevät tätä työkseen,siis välitävät näitä autoja myyntiin?)

TUORI JARI 05.02.2007 19:09

En kirjoittanut viestiäni, jotta voisitte kertoa minulle olevani maanpetturi, jos haluaisin kuulla toisten mielipiteen itsestäni, liittäisin kuvani viestiin ;-) Kirjoitin viestini koska haluan rahalleni vastinetta ja uskon, että meitä on muitakin. Minulle on aivan sama mistä ostan, kunhan rahalleni saan maksimaalisen vastineen. Hyväntekeväisyyttäni en tuotteista ole valmis ylihintaa maksamaan, ehkä olen liian köyhä tai ahne, tiedä sitten.

En kuitenkaan koe olevani maanpetturi koska autoa hankkiessani olen jättänyt rahoistani osan a) suomalaiselle autonmyyjälle b) mahdollisimman suomalaiselle rahtilaivayhtiölle (finnlines) c) suomalaiselle katsastusasemalle d) paikalliselle autohuollolle

En voi sille mitään, että en voi elää pelkästään suomalaisilla tuotteilla. Matkaaja ja Talbot on molemmat kai kuollu jo? Myöskään palavia nesteitä ei suomen maaperältä porailla. Koska tästä huolimatta olen tehnyt päätökseni ajaa ja jopa asua autossa, olen myös tietoisesti hyväksynyt ostavani hyödykkeeni globaalisti. Omavaraistalous meni jo, tervettuloa globaali oravannahkatalous!

Toki kritiikkiäkin saa esittää, mutta kyllä se on raha joka ratkaisee...

PYLKKÖ RAIMO O 05.02.2007 20:00

Kyllä Suomalaiset caravanliikkeet keräävät varmaan aikahyvät katteet,joten kannatan lämpimästi auton hakua Saksasta jne.Mikä se on se Suomiauto?,josta autoliikkeet täällä puhuvat?,kuten yllä jo todettiin,ei Suomessa tehdä autoja eikä muitakaan caravanlaitteita nykyään.Kaverini osti auton Saksasta ja maksoi siitä yli 10000e vähemmän,kuin vastaaviilla varusteilla Suomessa myydystä olisi joutunut maksamaan (siis uusi auto. Saksankielen puute vaivaa monta auton ostajaa,mutta onhan näitä välittäjiä,jotka sen taitavat. Menestystä vaan autonhakijoille ulkomailta!

EEROLA TEEMU J 05.02.2007 20:05

Älä edes puhu mistään petturuudesta. Joka kolmas m- auto Suomessa myydään ns. uitettuna tuoden Saksasta jobbareitten toimesta pääasiassa (ja loputkin yleensä tuodaan laivalla). Ollaanhan me suomalaiset edustajiemme välityksellä sentään ostettu oliko se nyt 4 miljardilla eurolla Saksan ilmatilaa. Ja kaikki ihan turhaan hukkaan ja ihan persiisiin ilman mitään saatua vastinetta. Joten vähän on kuin itseltään ostaisi kun Saksasta hakee poies edes jotain vastinetta rahoille.

Rahalla ei ole isänmaata "joten jokainen säästetty euro on omassa taskussa". ( Lainaus 2CV- Killan pääperiaatteista ). Ja niin pitää ollakin, koska kukas meistä muu huolehtii kuin me itse.

KARVONEN VIRVA 05.02.2007 20:17

Toimme Dethleffsin Ford Transitin alustalla (2006vm) Lähetin kyselyt takuuhuolloista itsetuotuun autoon ja tässä vastaukset

AREVASERVICE DETHLEFFS ASUNTOOSAN TAKUUKORJAUKSISTA

Hei!

Teemme kyllä Dethleffs takuuhuollot, jos kaikki takuupaperit ovat kunnossa. Laskutamme työt suoraan tehtaalta.

JA AUTOKIVITILALTA TAMPEREELTA FORDIN ALUSTAAN

Terve

Kyllä autossasi on takuu voimassa. Voimme hoitaa takuukorjaukset "alustan" osalta. Soittele/viestitä jos jotain tarvit.

ELI SE NIISTÄ TAKUUHUOLTO PEIKOISTA

JANHONEN MATTI 06.02.2007 22:03

Onkos jälleen syntymässä uusi jakolinja Suomesta/Saksasta ajoneuvonsa hankkineet? Muutamia tilastotietoja keskustelun suolaksi, nyt kun AKE:n rekisteröintitilastot on valmistuneet. Matkailuvaunut v. 2006: Matkailuvaunujen ensirekisteröinnit = 1.951 kpl Yksittäin (käytettynä) tuodut ja rekisteröidyt = 280 kpl Matkailuvaunuja rekisteröity yhteensä = 2.231 kpl Matkailuavaunuja poistunut rekisteristä = 423 kpl Vaunuja rekisterissä 31.12.2006 = 62.584 kpl missä kasvua edellisen vuoden vastaavaan aikaan 1.808 kpl.

Senkin noista AKE:n tilastoista näkee, että Pohjanmaan, Etelä,- Keski ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa asuu yhteensä 15 % Suomen väestöstä mutta näissä maakunnissa on kaikista rekisterissä olevista matkailuvaunuista 25 %.

Matkailuautot v. 2006: Ensirekisteröinnit 1.928 kpl Yksittäin (käytettynä) tuodut ja rekisteröidyt = 659 kpl = 25,4% rekisteröidyistä Matkailuautoja rekisteröity yhteensä = 2.587 kpl Rekisteristä poistunut ? (Arvio max 150 autoa, koska autojen keski-ikä on n. 9 vuotta) Huom. yksittäin maahantuodut m-autot sis. AKE:n tilastoissa yksittäin maahantuotujen h-autojen tilastoon.

Yhteensä 2006 Matkailuajoneuvoja rekisteröitiin yhteensä 4.818 kpl Nettolisäys arviolta n. 4.250 kpl

Tuontilukujen perusteella on syytä olettaa, että käytettyjen tuonti on hyödyttänyt sekä ajoneuvonsa Saksasta että Suomesta hankkineita. Kyllä noin suuri suoratuonti ja ennenkaikkea sen Suomen myyntiä voimakkaampi kasvukulma on aivan varmasti hillinnyt matkailuajoneuvojen hintakehitystä Suomessa.

KALLELA PENTTI 06.02.2007 22:11

.... ajatella uuden yhdistyksen perustamista...... :-)))

KARVONEN VIRVA 06.02.2007 22:22

Heil Wohnmobil!!

PALIN MATTI 07.02.2007 10:54

Kyllä, kyllä! Iliman muuta pittää piironkiautoilijoitten huomioia myös nämät "tuontiautoilijat". Ehottaisinki, että tähän uuteen autokaravaaniyhistykseen perustettais sellanen sisänen tuontiautokerho, joka sitten myöhemmin voisi rekisteröityä omaksi yhistykseksi ja hakea SF-C:n jäsenyyttä! Eikö oiski hyvä? :-))

LAUKKANEN MAURI 07.02.2007 21:25

Yritin tuolla jo kysellä, kuinka moni liike ,siis yritys tuo maahan näitä tuontiautoja,siis käytetyjä. Näitten autojen määrät eivät näy tuolla edellä mainutussa tilastoissa,(luulisin) koska ne tuodaan maahan yrityksen nimissä,jolloin tämä uitettujen tuontiautojen todellinen määrä varmaan on vaikeammin todistetavissa!.

JANHONEN MATTI 07.02.2007 21:59

Sillä ei ole väliä kuka ajoneuvon tuo maahan koska ne tilastoidaan Tullin toimesta tuotaessa/verotuspäätöksen teon yhteydessä ja AKE:n toimesta autoa rekisteröitäessä. Matkailuautot ei suoraan näy AKE:n tilastoissa koska AKE tilastoi yksittäin maahantuodut matkailuautot käytettynä maahantuotujen h-autojen tilastoon. Se, että AKE:lla ei ole netissä tilastoa näille käytettynä maahantuoduille matkailuautoille on vähän kummallista. Samaan aikaan yksittäin maahantuodut asuntovaunut tilastoidaan omaksi kohdakseen AKE:n tilastoissa jopa kuukausitason tarkkuudella. Uteliaana pyysin ja sain AKE:lta excel-taulukon josta selviää merkeittäin v. 2006 yksittäismaahantuodut (käytettynä tuodut)matkailuautot. Eli kyllä kaikki tuodut ja rekisteröidyt on tuossa tilastossani mukana. Toinen tilasto on Tullin veropäätöstilasto v. 2006 (nollaveropäätökset) mutta sitä en edes jäljittänyt koska rekisteröintihän se ratkaisee onko auto liikenteessä vai ei.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.