Hymer vm. -99, märkä laminaattilattia

Tapio Siltala 02.10.2017 22:06

Kertokaapa aloittelevalle onko riski ostaa auto jossa alkuperäisen muovimaton päälle on asennettu laminaatti.
Laminaatin päällä ollut paksu muovimatto jonka seurauksena kosteus on tiivistynyt alkuperäisen muovimaton ja irtonaisen muovimaton väliin ja imeytynyt laminaattiin.
Laminaatti on mukavasti kuprulla...

Purin pari laminaatin palaa pois, alta löytyi siis kostea muovimatto.

Minkälainen riski on että kosteus on päässyt pidemmälle rakenteisiin?
Kalusteiden (kaapit, istuinrungot jne) alareunat näyttää ehjiltä, ei turvonneilta.
Auto on vielä liikkeen omistuksessa, enkä toistaiseksi voi purkaa koko laminaattia pois, lähtee toki samalla sekunnilla jos päätän ostaa ko. auton.

Mitä siis löytyy muovimaton alta? Lastulevy? Vaneri? Vesivaneri?

Matti Janhonen 02.10.2017 22:45

Matkailuauton lattian hengittää vain alakautta, koska lattian pinnassa on kauttaaltaan ehjä muovimatto, joka liimataan pohjalevyyn ennen kun kaappeja ja asunto-osan koria aletaan kasaamaan lattian päälle.

Tuo kuvaamasi rakenne on oikea nakki, koska siinä kosteutta jossain määrin sitova laminaatti on jäänyt kahden muovin väliin. Vaikea ymmärtää mitä tuossa on ajateltu, tuskin mitään.

Mitä todennäköisemmin sen alkuperäisen muovimaton alta löytyisi jos avaisi paksuhko kuusivaneri (jos lehtikuusivaneri niin hyvä, solumuovieriste ja alapinnasta ohuempi vaneri.
Tämä alapinta on se joka johtaa kosteuden pois lattianrakenteista ja kun auto on jo noinkin vanha niin runkona on vielä puusoirot.
Usein alapinta kastuu vesisateella ajon aikana mutta kun puu välillä pääsee kuivumaan, se ei siitä kosteudesta ole moksiskan.
Mitä todennäköisemmin alkuperäisen lattian päällä olevassa laminaatissa oleva kosteus ei ole päässyt alkuperäisestä lattiamatosta läpi. Myöskin tuo kaappien alaosien turpoamattomuus tai pintaviilun irtoamattomus kalusteista kertoo siitä, että kosteutta ei sittenkään ole ollut paljon.

Altapäin lattian alapintaa tarkasteltaessa kiinnitä huomiota siihen onko lattia pysynyt suorana, eikä painumia eritysesti korin kiinnityuskiinnityskohdissa runkoon ole. Tarkasta samalla alahelma seinän ja lattian rajapinnasta että siinä oleva runkopuu on kova. Usein se nurkkasauma on suojattu huonosti ja kannattaa ensi töikseen poistaa siitä kaikki kuivumista estävä massa ja jos ostat auton voit ensi keväänä käsitellä ne runkopuut pellavaöljyllä.
Talvi pakkasineen on paras kuivattaja.

Vanhan matkaulauton ostaminen on aina riski, mutta kun auto on vielä liikken omistuksessa ja he itsekin ovat voineet todeta rakennevirheen, niin suosittelen hinnoittelemaan riskin ota tai jätä tarjoukseksi myyjälle.

Olisin taipuvainen uskomaan, että itse alkuperäinen alapohja ei tuosta ole vauroitunut, mutta takuuseen siitä ei tietenkään voi mennä.


Tällä systeemillä Hymerisi on kasattu. Nyt vain teknikka ja automatio on pidemmälle vietyä kun 1999. Kannattaa katsoa video läpi niin ymmärtää miksi- vanhoja autoja on niin vaikea joskus korjata kun on. On ne vesijohtojen, sähköjen, kaasunputkien sun muun veto sinne kaappien taakse ja lattian alle ollut helppoa kun asunto-osan seiniä ei vielä ole asennettu. https://www.youtube.com/watch?v=sKRH2if0h-8
muokattu: 3.10.2017 11:27
Tapio Siltala 03.10.2017 21:43

Kiitos vastauksesta!
Laminaatin alta löytyi ehjä muovimatto eikä kosteus ollut edennyt mihinkään.
Kaikki siis ok.

Matti Janhonen 03.10.2017 21:58

Näin oletin. Laminaatti sitoo vettä aika huonosti, mutta turpoaa kyllä hieman kostuessaan ja siitä nuo kuprut.

Joskus olen nähnyt liikuessani sovelluksia laminaatin käytöstä matkailukäytössä, kun etuteltan lattia oli tehty suoraan hienon sepelin päälle lukkosaumalaminaatista. Siinä tuo pieni turpoaminen ei haittaa, lattia on siisti ja helppo pitää mopilla puhtaana.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.