Hymer sähkörappu

Jyrki Itkonen 24.10.2017 11:05

Moro!

Tähän rappuun liittyen oli paljonkin keskustelua, mutta en löytänyt omaan ongelmaani liittyvää asiaa.Eli meillä on 2015 mallia oleva Hymeri ja nyt sen sähkörappu tulee itsestään alas. Se teki sitä eilen, kun vaihdoin talvirenkaita. Sitten vein auton parkkiin ja illalla rappu oli alhaalla.Nostin sen ylös ja taas aamulla se oli alhaalla.Onko kellään kokemuksia vastaavasta ja miten siitä ongelmasta pääsisi eroon?

Matti Janhonen 24.10.2017 12:24

Pane tämän otsikon alla viestihakuun hakusanalla Sähkörappu.
Mauri on kirjoittanut siitä hyvä jutun muutama vuosi sitten.

Jyrki Itkonen 24.10.2017 16:11

Kiitos vastauksestasi Matti!

Olen selannut nuo keskustelut, mutta niissä ei ole ratkaisua ongelmaani. Tuo minun rappuni toimii kahdesta katkaisijasta, joista toinen on sivuoven pielessä ja kojetaulusta sen saa vain ylös, kun summeri samalla soi. Mitään automatiikkaa siinä ei ole. Siksi on omituista, että se tulee itsestään alas, kun auto seisoo parkissa!

Nyt rupesin huvikseni latailemaan apuakkuja ja hetken päästä kun lataus alkoi, se rappu tuli taas ulos itsestään. Aluksi kun nostin sen ylös se tuli heti alas itsestään. Sitten lopulta jäi ylös. Parin tunnin kuluttua kun menin autolle, se oli taas alhaalla. Mielenkiintoinen asia ja harmillista, kun takuu loppui elokuussa. Silloin ihan viime vaiheessa vaihtoivat mittarin, koska ABS varoitusvalo hömötti. Äkkiä tulee mieleen, että se olisi voinut vaikuttaa tuohon rappuasiaan, mutta ei ymmärrä miten. Ehkä se on sattumaa, että nyt tuo rappu liikkuu omiin nimiinsä!

Täytyy miettiä mitä sen kanssa tekisi!

Matti Janhonen 24.10.2017 16:59

Laiton vinkin tuohon Maurin juttuun siitä syystä, että siinä kuvataan hyvin tuo toiminta hyvin.
Päättelin tuon Maurin jutun ja kertomasi perusteella ei oikeastaan ole muuta mahdollisuutta kun että rapun alaslaskutoiminto saa kuitenkin jostain virtaa ja rappu tulee alas. Ilman että moottori pyörii se ei alas tule.

Mutta mistä niin siinäpä mysteeri. Ensimmäisenä tulee mieleen katkaisijavika kun siinä ei ole automatiikaa


Mauri Laukkanen 24.10.2017 19:35

No ensimäisenä tulee mieleen kosteus/vesi,siis pitäis kömpiä auton alle ja seurata
johtoja,niitä on yleensä viisi;
yhteinen maa ja kiinni/auki,sekä hälytys nc/no kärjet.

Oletan että vesi on pääsyt kytkentä koteloon ja siitä ongelmat johtuvat,eli ei vakavaa vikaa.

Jyrki Itkonen 25.10.2017 10:54

Juu, hei "vika" taisi olla siinä, että molemmat akustot olivat aika alhaisessa varauksessa. Ilmeisesti jostakin syystä rappu saa ohjaussingnaalin siinä tilanteessa. Nyt akut ovat varautuneet ja rappu näyttää pysyvän ylhäällä, mutta seuraan tilannetta. Mutta tässä tietoa muillekin, jos näin sattuu käymään!

Tämä asuntoautohomma on aika uutta meille ja monta asiaa on joutunut opettelemaan kantapään kautta. Nämä "viat" ovat joskus vähän samanlaisia kuin aikanaan oli nykyistä useammin tietokoneiden kanssa, kun ne eivät toimineet "oikein" ja olivat "sekaisin". Toki kyllä noita ihan oikeitankin vikoja esiintyy aika ajoin.

Kiitos kommenteista! Palaan asiaan, jos "vika" ei korjaantunut latauksen kautta. Hyvää talven odotusta!

Seppo Suomi 29.10.2017 22:14

Onko tässä mallissa rapussa 2 kpl jousia. Jos poikki/irronneet niin mitenkähän se vaikuttaa ?
@seppo

Jyrki Itkonen 30.10.2017 16:27

Ei ole jousia, vaan moottori on suoraan kiinni rapussa. Se on Thule sähkörappu. En ole nyt päässyt katsomaan onko rappu nyt tullut itsestään ulos, vai johtuiko itsestään ulostuleminen tosiaan siitä, että akkujen varaus oli tosi alhainen. En kyllä ymmärrä miksi moottori saisi siinä tilanteessa sähköisen ulostulosignaalin. Ehkä joku muu ymmärtää?
https://www.ebay.co.uk/p/Thule-Dropdown-550-Step-12v-Electric-309968-Motorhome-Caravan-Camper-Omnistep/1374641704

Jyrki Itkonen 09.11.2017 17:32

Eipä se rappunen pysy sisällä vaikka akut ovat täynnä. Ajaessa onneksi pysyi. Täytynee ottaa yhteyttä huoltoon. Siellä on niin paljon erilaisia johtoja yms. tilpehööriä akkutilassa, ettei niistä ota selvää erkkikään.

Jyrki Itkonen 15.01.2018 21:01

Laitan vielä tämän viestin ajatuksella, että siitä olisi apua muillekin. Tämä juttu kun oli niin iso mysteeri ja on sitä vieläkin, vaikka rappu nyt toimii.

Nimittäin viime viikolla olimme lähdössä 6-7 viikon laskettelumatkalle Itävaltaan, jossa olimme Hymerillä jo viime vuonna. Silloin muutaman kerran alkoi alamäessä tulla mittariin varoitusvalo: check transmission handbook. No se ajastaan hävisi ja näkyy googletuksella oleva yleinen asia Fiateissa.

Nyt otin Hymerin liikenteeseen ja 200 km ajon jälkeen tuo hälytys taas tuli ja automaattivaihteet eivät toimineet muuten kuin käsin vaihtamalla. Samalla meni liukkauden esto pois päältä.

No rappusen sain hetkeksi aikaa toimimaan, kun uusin sen rempatessa rikki menneen sisäkatkaisijan. Sitten ajoin erittäin mukavaan ja tehokkaseen korjaamoon nimeltään ST-Motors Juvanmalmi Vantaa. Laivaliput oli seuraavalle päivän illalle hankittu, kun siellä pantiin tuulemaan. Katsoivat vikakoodit ja sinne oli tullut vikatilakoodi jarruihin ja kaasuun. Päätettiin vaihtaa jarrussa oleva lähetin, jonka tilasivat seuraavaksi aamuksi. Rappukin rupesi tulemaan taas alas, kun vikakoodi jäi päälle, kun menin yöksi kotiin.

Aamulla sitten vaihdettiin jarrupolkimen lähetin ja varmuuden vuoksi vaihdoin myös rappujen releen vaikka se taas toimi normaalisti. Nyt kaikki on toiminut 2500 km ihan ok., kun tultiin Itävaltaan.

Sen minkä maallikkona ymmärrän asiaa, niin Fiatissa nämä jutut pelaavat väylän kautta. Alpeilla alamäessä jarrua painamalla alamäkijarru kytkeytyy päälle eikä automaatti vaihda isommalle. Sitten kaasulla saa taas automaatin vaihtamaan. Ja sitä jarrua tulikin paineltua 3 kuukauden alppireissulla aika tavalla, joten tuntuu loogiselta, että se jarrupolkimen lähetin oli hajonnut.

No sitten tuo sähkörappunen. Se saattoi olla merkki siitä, että tuo jarrupolkimen lähetin oli rikki. Kuulostaa hullulta, mutta rappusesta tulee signaali myös auton tietokoneeseen sillä tavalla, että summeri alkaa huutaa, jos rappu on alhaalla, kun koneen käynnistää. Saattaa toki olla, että rappusen rele, jonka varmuuden vuoksi siis vaihdoin, hajosi sattumalta samaan aikaan kun jarrupolkimen lähetin.

Uskomaton juttu, mutta noin se meni ja taas kaikki on ok!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.