Hupiakut

Jouni Ratilainen 15.10.2020 12:53

Kun nyt tuli siirryttyä vaunusta autoon kysyisin millaisia akku varustuksia on yleensä autoissa. Ostokissamme on yksi 85 ah:n akku hupi akkuna. Koe reissumme aikana oltiin muutama yö puskissa ja aamulla oli akku jo melko tyhjä. Lämpötila oli ulkona n-+3 astetta. Lämmitin on truma . Akku on myyjän mukaan uusi ja kyllä se on päivän ajon jälkeen täydessä jännitteessä. Mietin tässä pitääkö hankkia toinen samanlainen akku rinnalle tai salkku agri.

Toivo Koistinen 15.10.2020 14:17

Molemat vaihtoehdot hyviä, tai molemmat. Mutta jos mahollista aggrekaatti kulettaa mukana, nin kyllä se sitten. Sillon ei virtapuute koskaan yllätä, kun koneen saa käyntiin, ja lataamaan akkua.
Jos tulee vielä ajatus joskus kompura jääkaapista, niin siinäkin. Tosin jos etelän mailla kulkee, niin paneelithan kehittyy, mutta pohjosessa talvella on ainoa iso akkuvarasto, tai, ja aggrekaaati.
Tp

Timo Haapanen 15.10.2020 14:41

Onko ledivalaisimet ja uudehko telkkari yms? Oliko akku jo ekana aamuna tyhjä? Kyllä yhden yön pitäisi riittää, akkuhan ei ole välttämättä hyvä myyjän puheista huolimatta.

Itsellä kaksi 100 Ah:n akkua ja viime viikonloppuna molempina aamuina jännite 12,5 V . Lauantaina paistoi ja virtaa tuli paneleista 6-7 A lähes koko päivän. Tänä vuonna reilu kuukausi yhteensä reissattu eikä kertaakaan maasähkössä.

@timppa

Esa Ojala 15.10.2020 16:45

Kannattaa laittaa toinen akku heti ja aurinkopaneeli tai pari lisäksi jossain vaiheessa.
Generaattorihan sinulla on jo konepellin alla.

Toivo Koistinen 15.10.2020 18:57

Juuri niin. Tosin eikös pitäisi päivän ajoilla parisata ampperia lataantua. paneeli on hyvä, ja kone lataa.
Ainoa on jos pohjoisesa kaamosaikaan yöpyy ilman tolppaa, voi käydä, että kone ei lähdekään 30 raatin miinuslämmössä, ja sillon ollaan pulassa, ennekun falk ehtii hätiin.
Aggrekaatissa on se hyvä, että kun ei tarvi, voi jättää kotiin. Maksaahan hyvä semmonen sen tonnin, mutta siinäpä on jopa kotosalle varavoimaa.
Tämä letka oli hyvä, se toi jokapuolta esiin, mitä kaikkea on mahollista laittaa avuksi.
Tp

Esa Ojala 15.10.2020 19:24

Minä vierastan tuota agren kuskaamista.
Kunnon akkupaketti ja aurinkokennot.
Jos käy niin, että akusto tyhjenee lähelle puolta, täräytää vain auton käyntiin ja käytössä on tehokas akkulaturi.
Jo puolen tunnin käytöllä saa isoon akkupakettiin sähköä talteen reilusti.
Ja kuten Timppa jo tuossa aikaisemmin mainitsi, kannattaa tarkistaa, että kaikki lamput ovat vähän kuluttavia ledejä jne...

Jouni Ratilainen 15.10.2020 19:27

Kiitos kaikille kommenteista. Meidän matkailu on pääasiassa napapiirin pohjoispuolella. Myös koko suomi on mahdollista reissu aluetta. Nyt vain on meininki reissata myös talviaikaan jolloin ei noita sähkötolppia joista saa virtaa ole liiemmälti tarjolla. Nuo laskettelukeskukset ei houkuta.
Täytyy tutkia kaikki kulutus kohteet mitä ne kuluttaa ja karsia niistä pois mitä voi vain muuttaa. Ilmeisesti tuo Truman puhallin on suurin kuluttaja vuorokauden aikana. Toki sisä lamput pitää myös muuttaa ledeihin mitkä voi.
Telkkari vie n.30w.

Kerron tarkemmin millaiseen ratkaisuihin olen päätynyt kunhan nuo ratkaisut on tehty.

Jouni Ratilainen 15.10.2020 19:35

Kyllä aurinkokennot ovat hyviä mutta täällä pohjoisessa on talvella aika vähän tuota aurinkoa. Minä ajattelen myös sitä jos joku muukin tulee yön aikana samaan pensaaseen niin ei ehkä suu mettä keitä jos vierellä käynnistää Fiatin koneen rouskuttamaan aamulla kuuden maissa. Pienen agrin kyllä saa aika hiljaiseksi jos sillä on eristetty pesä missä tuhista.
No, kaikki on vielä auki.

Timo Haapanen 15.10.2020 19:42

Ne 10 W:n halogenit heti roskiin, ledeillä se putoaa 2-3 wattiin. Poltat kolmea lediä yhden halogenin tilalla ja kolme jo melkein riittää iltavaloksi.

Telkkarikin vie tuplat siihen mitä uudet ellei se nyt aivan valtavan kokoinen ole.

@timppa

Toivo Koistinen 15.10.2020 20:20

Onhan se extreemeä, kun tutkailee, mitä laitteita voi pitää päällä pohjolan yössä.
Sitten jos alkaa virta vähetä.pistä koneen vebasto pöhisemään tunniksi, ja starttaa kone rouskuttamaan lataamaan akkuja.
Anna koneen sitten käydä riittävän pitkäään, että starttiakkukin lataantuu vebaston nielemän sähkön verran, ja näin voit pistää pötkölleen toivoen, että aamusella kone herää.
Valintaahan se mitä tekee.
Etelässä ei kyllä aggregaattia tarvi, jotenka sielä paneelit, ja akkukapasiteetti piisaa.
Eikä täälläkään talvella ole se 30 raatia jatkuvaan, enempi nykyään syyspuolella vähemmän, mutta joskus... Myös aggrekaatin kuljetus paikka autossa on hyvä suunitella, mistä sen sa otettua helposti, ja käymään, jos tarvii.
Tp

Esa Ojala 15.10.2020 20:34

Eihän ne paneelit talvella juuri mitään tuota, siksipä kannattaa laittaa mahdollisemman suuri akkupaketti.

Ja ei tietenkään kannata naapuria häiritä aamu kuudelta, varmaan muutama ampeeri vielä löytyy, että voi sitten myöhemmin käynnistellä koneen oli se sitten mikä tahansa :D

Tommi Kylänpää 15.10.2020 20:51

Yhdellä akulla hyvin pärjäillyt, ei mitään härpäkkeitä. Jos haluan virtaa säästää, telkkaria vähempi, valoja en juurikaan polta, on paristo kaamosvaloja tunnelmaa tuomassa. Aamulla truma pois ja harrastusten pariin / ajoa.

Toivo Koistinen 16.10.2020 06:43

Juuri niin. Yleensä nuo vehkeet toimii yönseudun hyvin, ilman ongelmaa, koska kun jos asuntopuolen akku tyhjääntyy, ja sen se tekee aamusella aikasen jos tekee.
Nin pistää vebaston konehuoneesa töihin, ja sittten kone käyntiin, ja se on siinä. Antaa hyristelä puolentuntia, niin se lämpiää.
Aggrekaatti on oikeastaan hätävara pohjosessa, jos ei leirillä yövy, eli ompahan jos tarvii, mutta muuten se joutaa olemaan sielä omasa tilassaan.
Maksaahan se, mutta harrastus maksaa, ja eipä sitä tarvi uusia yhtenään, 10 vuotta, ja vajaa satanen vuuessa, niin sehän säästyy leirimaksuissa.
Tosin eilissä oli ratiossa, ja töllössä huonoa mainosta karavaaneista, jotka yöpyilee mailla, ja mannuilla sotkemasa paikkoja kemsalla, ja muuten.
Ei karavaanarikansa, ja matkailuyritykset on nostamasa kapinamieltä, ja se ei ole hyvä.
Ration kuuluttaja oli harrastelllut karavaaniuta, ja huomannnu uutena asiana, minkä leirin pitäjätkin vahvisti
Auto tulee leirille kun se sulkeutuu, yöpyy, ja lähtee ennen kun leiri avautuu. Sehän on vanha asia, että leirin ulkopuolella ollaan yötä, ja kävellään leirille suihkuun.
No tänä kesänä on ollut paljon uusia karavaanius harrastajia.
Tp

Seppo Suomi 16.10.2020 08:05

Paljonkohan nuo euro5/6 autojen omat generaattorit tuottaa lataussähköä ( regeneratiivinen lataus ) joutokäynnillä ?


Noista sotkijoista ja suihkuun käveliöistä sen verran että se taitaa olla samanlainen myytti kun että kaikki mu.....laiset ovat varkaita ?
muokattu: 16.10.2020 08:09
Timo Haapanen 16.10.2020 09:14

Jos autossa on 'vanhanaikainen ' laturi ja yksi hupiakku voi sinne puolessa tunnissa mennä ehkä max. 10 Ah. Jos akku on n. puolet kapasiteetistaan antanut on se ottavimmillaan juuri silloin.

Puolen tunnin jälkeen akku jo alkaa pudottaa vastaanottamaansa virtaa eikä seuraavan puolen tunnin aikana mene luultavasti kuin 5 Ah. Täyteen lataaminen edellyttää kokopäiväista moottorin käymistä.

Tässä hyvät selostukset uusien autojen laturien toiminnasta
https://navigreen.fi/2020/02/14/lisaakuston-lataaminen-alykkaalla-latauksella-varustetuissa-ajoneuvoissa/

Kyllä starttiakkukin on kovilla ajottaisessa pikalatauksessa.

@timppa

Tommi Kylänpää 16.10.2020 10:36

Aamulla akun valo näytti keltaista elikkäs puolittaista varausta. Ajoin juuri 13min ja näyttää jo vihreätä. No eihän se tietenkään täynnä vielä mutta kokemuksesta tiedän että ensi yönkin pärjäisin jo näillä keleillä. Yleensä tulee tunti päivässä ajoa vähintään jolla pärjännyt talvipakkasillakin. Akku normi ensi asennus.

Timo Haapanen 16.10.2020 10:45

Juu kyllä jännite nousi mutta akkuun ei ehtinyt mennä kuin muutama Ah. Jos tunnin ajolla pärjäät niin et kuluta kuin ehkä 20 Ah vuorokaudessa.

@timppa

Timo Svärd 16.10.2020 11:06

Hyvä ratkaisu tähän akkusähkön riittävyyteen on akkumonitorin ( shunt mittaus ) käyttö jolloin akun tai akuston riittävyydestä voi arvailun jättää vähemmälle. Akkumonitorilla selviää käyttäjälle myös helposti akuston kapasiteetin mitoitus, että onko kapasiteettiä yli vai alle tarpeen. Jos tätä asiaa lähestyy matemaattisesti niin yksittäisten tai kaikien käytössäolevisn kulutuskojeiden laskennan voi aloittaa jännitteestä ja ilmoitetusta tehosta.
Jos tarkkoja olllaan niin tähän matematiikkaan tarvitaan hyvälaatuinen jännitemittari sekä tasasähkö pihtiamppeerimittari.
Vaihtoehtoisesti akkumonitorista näkee suoraan esim. starttiakun tilan ja varsinkin hupiakun / akuston jännitteet, lataus tai purkausvirran, tehon lataukselle tai kulutukselle. Monitori laskee myös akun kapasiteetin mukaan jäljellä olevan käyttöajan kulloisenkin kulutuksen mukaan ja siitä näkee milloin on aika ryhtyä akustoa lataamaan esim. verkkosähköllä, auringolla tai agregaatilla. Kun monitoriksi valitsee Bluetooth mallin niin tiedot akustosta näkee suoraan puhelimesta kun se puhelin on kuitenkin kasvanut kiinni siihen käteen ;)
Akkumonitorin asennuskaan ei ole vaikeaa se kun kytketään akun miinuskaapelin väliin.
Kun pohjoisesta oli kyse niin näitä monitoreja saa vaikka sieltä Rovaniemeltä os. https://www.suomenakut.fi
Tämä ei ole sponsoroitu ilmoitus vaan tämän tarkoituksena on tuoda helpotusta karavaanarin elämään ja ompahan yksi asia vähemmän mitä murehtia.

Esa Ojala 16.10.2020 14:19

Tuota voin suositella. Helppo asentaa ja saa tarkkaa tietoa akusta, myös käynnistysakun jännitteen.
Autojen/vaunujen omat mittarit ovat aikalailla epätarkkoja.

https://www.suomenakut.fi/lisavarusteet/victron-smartshunt-500a-50mv-9-90vdc-bluetooth-vedirect/p/8719076044253/

Toivo Koistinen 16.10.2020 14:20

Tekniika on kehittyää kovaan tahtiin. katellu jopa pieniä lapsia, kun jo aäypuhelin kädessä, ja sitä sivellään.
Ei ihme, että autotkin avustelee kuskia ettei tarvi parhaisa kun ohjaat, muun hoitaa kone
Näin näkyy jo akustonkin kanssa. Puuttuu vaan se minun visio autosta, jossa kone generaatoria pyörittää, ja kaikki muu toimii sähköllä.
Itse auto vahtii teknistä tilaa lämmittää koneen, ja pistää lataamaan. Mainoksessahan se loppuun sadan tonnin mersun peltikuorihan oli jo kaasuton.
Tp

Jouni Ratilainen 16.10.2020 14:45

No joo
Otimpa aamulla ihteäni niskasta ja rupesin tekemään epätieteelllistä tutkimusta. Hymerissähän on myös ampeerimittari josta näkee suurinpiirtein mihin virtaa menee. Kun oli kaikki sisävalot ja truma päällä virran kulutus oli n.10 A. Laskin tuossa jos kaikki valot palaa ja telkkari on päällä kulutus on teoriassa 140W eli n.12 A Löytyihän se sähkösyöppö eli 10W:n halogeeni 11 kpl.Eihän ne kaikki koskaan palaneet yhtäaikaa mutta pienistä puroista ne joetkin alkavat. Kävin sitten hakemassa uudet led lamput. 4kpl. 1.8 W ja loput 1.2W. Virran kulutus näkyi juuri ja juuri mittarista. Teoriassa laskien kulutus valoilla n.3,8A. Oli myös mukava huomata että nuo ledit antavat hieman enemmän valoa. Suurin työ oli saada lamppujen kuvut auki.
Tälläistä tämä on näiden loppuunajettujen ja ikäloppujen pelien kanssa värkätessä. Vaunussahan minulla oli jo ledit mutta sitä näkyy välillä olevan sokea.
Tuo on vielä ratkottava kuinka sitten jos jumitun useammaksi ajaksi samaan paikkaan. Ainakin jos on jonkin kaupungin parkissa ei ihmiset katso hyvällä jos auto käy paikoillaan joutokäyntiä puolikin tuntia. Kyllä varmasti löytyy sinivalkoinen auto muistuttamaan joutokäynti kiellosta yleensä pankkisiirto lappu myös tökätään käteen. Kyllähän siihenkin on ratkaisu vireillä mutta siitä tuonnempana.

Ville Säynäjäkangas 16.10.2020 15:07

Onko joku saanut oikeasti tyhjäkäyntisakkoja, sanotaan nyt viiden vuoden sisällä? Itse en ole kuullut yhtään tapausta. Silloin kun tyhjäkäyntilaki tuli, niin sitä kytättiin ja sakoitettiin.
Toinen asia on, että eihän se tyhjäkäyntiä ole, jos moottori on töissä lataamassa akkua. Sama asia jos betoniauto käy paikoillaan, töissä se on eikä tyhjäkäynnillä, muuten ei betonimassa liiku.

Ari Kuusisto 16.10.2020 16:17

Käytän paikallaan retkeilyautoa pidempiäkin jaksoja, en ole viranomaisilta kysynyt sitä, miten menee kun ylitän akunlatauksessa tyhjäkäyntisäännöt,mutta aion asian selittää näin, akkuni tyhjät = pitää ladata ,meillä kaksi vaihtoehtoa 1.lataan paikallaan tunnin, polttoainetta kuluu noin 0,5-1 litra tunnissa jos se ei käy onko parempi että 2.lähden turhanajoon ja päästelen 50-100km joka täysin laillista ja polttoainetta kuluu 5-10 litraa, mitä teemme että maailma pelastuu ?

Toivo Koistinen 16.10.2020 16:21

Otteeet kiristyy, kun aletaan puhumaan saastuttamisesta, ja poltomoottorien haitoista, niiin en ihmettele jos lappu työnetään kouraaan.
Mutta panelien lisäksi on toinenkin ratkaisu sähköön, jos ei aggrekaatttikaan käy, eli polttokenno aggrekaati.
Maksaahan se ja kovasti.
Siten on perinteinen keino, eli mennä leirille, ja tolppaan.
Tp

Matti Asikainen 16.10.2020 16:26

Akkujen tilan tarkasteluun oli ennen ohjaustaulussa jännitemittari, josta näki valinnalla akkujen jännitteen, sekä lisäksi virtamittari, joka näytti paljonko virtaa kulkee ja mihin suuntaan. Nykyisissä autoissa taitaa olla tähän tarkoitukseen LEDit, mutta se on kyllä takaperoista kehitystä. Mittarit tosin vaatii enemmän omakohtaista ajattelua ja ymmärrystä, mutta onkohan siinäkin asiassa menty takaperin ja onko istuttu fysiikan ja matematiikan tunneilla vain kännyä lääppimässä.

Timo Haapanen 16.10.2020 16:31

Eikös nykyään ole digitaaliset numerot melkein kaikissa ohjaustauluissa. Vesisäiliöt prosenttiluvulla.

@timppa

Ari Kuusisto 16.10.2020 18:40

No, onko joku saanut , tai kuullut jonkun saaneen sakot tyhjäkäynnillä akkuja ladattaessa tai ikkunoita sulatellessa ennen liikkellelähtöä.
Noista diginäytöistä matkiksissa, onko nuo näytöt todellisia numeroarvoja eli onko sivuvastuksella toteutettuja ja onko akkujen tiedot sinne aseteltavissa, esim. jos niihin vaihtaa eri akut kun alunperin joutuuko asettelemaan arvoja.


Mulla käytössä vanhanaikaisempi Victron 702, kun tuo Smartshunt.
muokattu: 16.10.2020 18:53
Mauri Laukkanen 16.10.2020 19:04

Joopa joo,kun noita akkuja on latailtu jo vuosikymmeniä, niin taas taas on keksitty jokin jokin ihme ,eli kuinka yritetään kumota fysiikan lakeja.
Eli ei se normaali akku ota sitä virtaa sisään kun määrätyn määrän, sen huomaa kun lataa akkuja, latausvirta laskee ajan funktioina,vaikka laturi ois 500A.

Toivo Koistinen 16.10.2020 19:38

Tärkeintä lienee, että virta riittää, ja jos käy, ettei, niin sitä saa jostain lisää. ei siinä muuta. Tarkastuttaa vaikka, että akut ovat kunnossa, ja jos ei niin vaihtaa.
Juuri äskön vaihdatin starttiakun AMG akkkuun, kun sanoi myyjä, että se on hyvä. Entinen toimi, mutta ikää jo 9 vuotta. Näkemä miten sitten pelaa.
Tp

Ari Kuusisto 16.10.2020 20:20

Niin mikä on se ihme mikä on keksitty millä fysiikkaa kumotaan.

Jouni Ratilainen 16.10.2020 20:29

Tuohon auton joutokäyntiin liittyen sattui tapaus 80 luvulla Joensuussa kun kuorma-autoilija aamulla lähtiessään joutui käyttämään autoa joutokäynnillä että lasit sulaisi ja paineet jarruihin nousisi niin naapuri valitti siitä ensin autoilijalle savusta ja melusta. Lopulta tämä ilmoitti viranomaisille siitä ja viranomainen tuli ja kielsi turhan käytön. Loppujen lopuksi autoilija joutui etsimään autolleen erillisen parkkialueen
Tämä siis kaupungin omakoti alueella.
Nyt kun tuo ilmasto keskustelu käy kuumana ei tarvita kuin riittävän innokas yksityisautoilun kieltäjä joka ilmoittaa poliisille joutokäynnistä niin niiden on pakko tulla paikalle.
Ei kai meidän tarvitse uhalla ärsyttää niitä jotka näkisi mieluusti kaikkien soutavan Gretan venettä. Kyllä haasteita riittää muutenkin että karavaani matkailu säilyisi. Nytkin syyllistetään kaikkia karavaanareita levikkeiden sotkemisesta vaikka sotkijoita on pieni mutta näkyvä porukka. Yleensä ei karavaanari. Tietty olen nähnyt kuinka asuntoautosta tyhjennettiin kemsaa kylän sadevesi viemäriin.

Ari Kuusisto 16.10.2020 21:12

Nyt on akuutti ongelma enemmänkin ympäristöön heitetyt kirurgin maskit joita 1,5 tunnin pyöräilyllä näin toistakymmentä ympäri kaupunkia, kiinnittävät toivottavasti huomion nyt näihin.
Eikä poliisi kerkeä tunnissa paikalle tyhjäkäyntiä toteamaan ja seuraavaksi onkin jo toisella paikkakunnalla.

Toivo Koistinen 17.10.2020 07:12

Jouni puhuu asiaa. Kun tämä porukka on pieni, muta tosiaan erottuva porukka juuri näiden vehkeiden takia, niin sillonhan on oikeenkin hyvä, etä mejän käytös on esimerkillistä, emmekä aiheuta närää mussa ihmisisssä.
Olen kuullu kommentin.
Kun on noin kallit komeat vehkeet, niin luulisi olevan varaa elää säällisesti, eikä olla kun maanomistajat, ja parkeeraillaan mihin halutaan, ja sotkut jätetään.
Kyllä. siinä vaikutta myös ehkä kateuskin Suomalainen perisynti, mutta sehän kannustaa, ettei ole syytä olla katteellinen.
Tuo Arin esiin ottama maski asia kyllä nousee esiin kaupungeisa varsinkin muoviroskan ohessa, kun se näkyy siellä.
Koiran jätöksethän on joka keväinen lehtikirjoitus, ja some aihe, jopa väkivaltana, ja myrkytyksinä se esiintyy kärjistyneenä
Ei näin pieneen maahan vajaa kuusmiljoonaa ihmistä kovin hyvin mahu, se pitää ymmärtää.
Tp
PS
Henkilöauton ovitaskun on kertynny maskeja. Tuli mieleen, kun niitä voi pestä, että kokeilempa, että kuumailma puhaltimella kuumennan sitten. parhaiten ne kuiten toimii turvaväli kaiteena

Jani Majaniemi 20.10.2020 00:35

Terve. Täysin uutena jäsenenä aloittava, ja tänään tiistaina auton hakeva mielenkiinnolla lukee tätäkin keskustelua. Tänään ollut ponnetestit ja mittaukset ja öljynvaihtohuolto. Eli ilmeisesti jos ei ole lisäakkua, niin se kannattaa välittömästi hankkia? Toosaa ei viellä ole, ja sitäkin mietin et netistä ne saa ilmankin kätevästi. Oma tulee ainakin alustavasti ympärivuotiseen käyttöön, ja toiveena on tietysti kun aina tolppia ei ole saatavilla,niin että vehje lähtee myös seuraavana päivänä käyntiin :)

Toivo Koistinen 20.10.2020 06:17

Perustavaa laatua oleva ksymys, eli auto pitää aina saada käyntiin.
Suuri akkukapasiteetti on hyvä, samoin vedasto koneessa, tai asunto-osan alde kierrosta konen lämmitys, koska se tapahtuu kaasun antamalla energialla, ja lämin konehan lähtee käyntiin, kun ajopuolen akku ei ole ollut työssä lämmitttämässä konetta.
Jos ei tätä mahollisuutta, eli ajoakulla on lämmitettävä kone, eli vebasto, ja käynnistettävä, niin keskitalvella kylmällä ilmalla, on ainoa varma konsti aggrekaatti. Se voi olla mukana, tai jos ei tarvi, niin kotona.
Yhteen aikaan oli lehet mainosta pullollaan semmosista melekeen taskulampun kokosista vara-akuista, joilla sai ilmeisesti vaikka kasipillarin pakkasesta käyntiin, mutta ei juurikaan enää näy, elikä sekin asia on liene loppuun käsitelty.
Tässäkai se suurinpiirtein on. Riittävästi akkuvirtaa käynnistykseen, niin virta huolet ovat poissa. Tässäkin letkassa on monta hyvää konstia miten tuo asia hoidetaan. Tekniikkaahan on.
Tp

Jorma Koso 20.10.2020 08:20

Oma kokemukseni akuista yli 20 vuoden mökki/vaunu käytössä (aurinko paneeleista ampeerit molempien akkuihin yhteensä 4 x 100 ah). Käytössä noin 16 vuotta olivat pelkästään nämä niin sanotut lyijy vapaa-ajanakut ennenkuin päätin kokeilla geeli akkuja, alkuun 2kpl. Geeli akut ovat ehdottomasti parempia latautumaan ja säilyttämään virtaa + muut hyvät puolet, nyt kun olen niitä vuosia vertaillut. Nyt on uusinta vuorassa 2 tiensä päähän tullutta lyijy vapaa-ajanakkua ja ehdottomasti geeliakut tilalle. Tähän joku kommentoi varmasti ettei hinta/laatu suhde ole järkevä, minun mielestäni on, sillä Saksasta tilattu Ebay.de 12v 100 ah geeli akku joka tarkoitettu aurinkopaneeleille DHL:n koti ovelle tuomana 144,90 Euroa/kpl ja tuli 5 päivässä.

Timo Haapanen 20.10.2020 09:33
Jani Majaniemi

Terve. Täysin uutena jäsenenä aloittava, ja tänään tiistaina auton hakeva mielenkiinnolla lukee tätäkin keskustelua. Tänään ollut ponnetestit ja mittaukset ja öljynvaihtohuolto. Eli ilmeisesti jos ei ole lisäakkua, niin se kannattaa välittömästi hankkia? Toosaa ei viellä ole, ja sitäkin mietin et netistä ne saa ilmankin kätevästi. Oma tulee ainakin alustavasti ympärivuotiseen käyttöön, ja toiveena on tietysti kun aina tolppia ei ole saatavilla,niin että vehje lähtee myös seuraavana päivänä käyntiin :)

Lisäakku?? Kyllä kaikissa matka-autoissa on erillinen ns. hupiakku jonka tyhjeneminen ei vaikuta starttiakkuun mitenkään. Puskissa yöpyjät asentavat usein toisen hupiakun siihen rinnalle.

Todellisuudessa aika vähällä virralla tullaan toimeen. Jos on yksi 100 Ah:n hupiakku voi siitä käyttää n. 50 Ah. Jos sitten ajellaan seuraavana päivänä muutama tunti tulee se akku n. 80 % täyteen eli siellä on 80 Ah josta voi käyttää vain n. 30 Ah ettei akun varaus menee alle 50 %.

Akun viimeisen 20% täyttäminen vaatii kokonaisen vuorokauden latauksen oli laturi mikä tahansa, virtaa ei akku siinä lopussa ota vastaan kuin n. 1 A Jos hupiakkuja on 200Ah on viimeinen 20 % n. 40 Ah ja sen täyttöön menee n. 40 tuntia.

@timppa

Petteri Haverinen 20.10.2020 09:40

Meillä menossa toinen as.auto ja molempiin olen laittanut heti hankinnan jälkeen toisen hupiakun sekä aurinkopaneelin.
Nyt on kaksi 95 ah agm-akkua ja 200 watin aurinkopaneeli Victronin säätimellä. Reilu kuukausi sitten oltiin paikoillaan 7 yötä Mosenlin rannalla, päivällä paistoi aurinko, mutta yöllä lämpötila laski jopa alle 10:een asteeseen. Lähtöaamuna paikanpitäjä ihmetteli, että onko heillä sähkömittari rikki, kun on sama lukema kuin tullessa. Ei ollut rikki, ei meillä ollut edes sähköjohto kiinni tolpassa koko aikana.
Kulutus koostuu valoista, trumasta sekä pitkien hiusten kuivakuksista. Televisiota ei olla vielä kaivattu, tosin vasta 62 yötä oltu viimeisen vuoden aikana autossa yötä.
Ohjeen mukaan pitäisi ennen reissuun lähtöä pitää autoa roikassa kotoana vuorokausi, jotta ehtii ladata akut täyteen, mutta en ole tätä enää kokenut tarpeelliseksi. Toki talviaikaan voi tilanne olla toinen.

Aiemmin oli auton katolla yksi 150 watin paneeli ja olen yllättänyt miten paljon 200 watin paneeli antaa enemmän virtaa verrattuna vanhaan vai johtuuko se siitä, että on agm-akut vai lyhemmästä johtovedosta. Laiton aurinkopaneelin suoraan apparinpuolle katon etureunaan ja tilaa on myös kuskinpuolella etureunassa. Hieman on ollut mielessä toisen 200 watin paneelin asennus, sillä eihän se maksa kuin 120 euroa. Asennustarpeet on jo sekä ostin eka tilauksen yhteydessä liitosjohdot toiselle paneelille. Ei siis tarvitse tehdä toista reikää kattoon.

Kuvasta näet hieman järjestelmän toimintaa. (asensin laitteet autoon päivää ennen reissuun lähtemistä)

Liitetiedostot

img_3014.png
Vesa Varis 20.10.2020 10:45

Kiitos Timppa hyvistä vinkeistä hupiakun suhteen!

Jani Majaniemi 20.10.2020 10:45

Toinen akku siis tulee hupi hommiin välittömästi. Tuossahan on se alde, joka ilmeisen hyvä lämmityslaite, webasto puuttuu mut lohkolämmitin on, toivottavasti vehkeen saa myös ilman piuhaa käyntiin jostain puskasta :o :)

Timo Haapanen 20.10.2020 10:51

Jos laitat sen toisen 200 W tulee päivisin niin paljon kun akusto ottaa vastaan eikä esim. se hiusten kuivaus juurikaan hetkauta akkuja, iso osa kuivaajan virrasta tulee suoraa taivaalta. Itsellä 370 W ollut neljä vuotta eikä koskaan ole akut loppuneet.

Viime kesänä vaihdoin PWM-säätimen MPPT säätimeksi eikä käytännön tilanne muuttunut miksikään, mitään eroa lataukseen ei käytännössä huomannut. No nyt keskityin asiaan ja opettelin säätimen näytön tulkinnan.

Keskimäärin 15-20 % enemmän tulee MPPT säätimellä, näen näytöstä esim. lukemat panelilta tulee illansuussa 3 A mutta akuille menee 3,6 A tässä on 20 % ero.

Joskus päivällä mikron käytön jälkeen voi paneleita tulla 16 A ja akuille mennä 18,4 A Esimerkit selventävät sen miksi eroa ei käytännössä huomaa, jos tavaraa tulee taivaalta tarpeeksi ei nuo erot tunnu missään.

@timppa





Tämä siis Petterille
muokattu: 20.10.2020 11:25
Petteri Haverinen 20.10.2020 11:09

Mulla on kokemusta vain 100/20 Victronin MPPT-säätimestä. Mietin jo säädintä ostaessa, että on laajennusmahdollisuus toiselle paneelille. Säätimesssä on bluethooth ja puhelimessa appi, joka on minusta toimiva systeemi.

Timo Haapanen 20.10.2020 11:24

On toki sulla hyvät sydeemit. Kirjoitin tuon lähinnä siksi kun mulle on monella teoreettisella esimerkillä kerrottu kuinka paljon menee aurinkotehoa 'hukkaan' PWM säätimellä. Menköön kun on mitä hukkaa. Akkujen vastaanottokykykin tulee päivallä vastaan.

@timppa

Petteri Haverinen 20.10.2020 11:53

Tuosta kuvasta voi käsittääkseni sen verran tulkita, että tuo valkoinen kohta on latausta ja tuo sininen kohta tarkoittanee sitä energiaa mitä olisi ollut tarjolla, mutta akut ovat jo täydet..

Liitetiedostot

img_3014.png

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.