Hupiakun vaihto / vänkärin penkin irrotus, integroitu 2020 Ducato

Antero Virkkala 25.11.2023 15:55

Liikkeen esittelyautona puolitoista vuotta toiminut Sunlight I68 on ollut meillä vähän yli 2 vuotta. Starttiakku meni vaihtoon jo viime syksynä, osasyynä ehkä pitkät seisonta-ajat liikkeen pihassa. Nyt syysretkellä hupiakku tuntui tyhjenevän nopeammin kuin viime vuonna, ja ajattelin varmuuden vuoksi vaihtaa sen. Netissä on paljonkin ohjeita Ducaton penkin irrotuksesta, mutta en ole löytänyt ainuttakaan, jossa operaatio olisi tehty integroidussa autossa, missä moniin ruuveihin (ja sähköliitoksiin?) on hankala päästä käsiksi, kun ei ole apukuskin ovea.

Pari hyvän tuntuista ohjetta olen löytänyt Motorhomefun.co.uk -sivustolta, nimittäin:

https://www.motorhomefun.co.uk/forum/threads/struggling-to-remove-ducato-driver-seat-swivel-base.249778/

ja

https://www.motorhomefun.co.uk/forum/threads/x290-step-by-step-access-to-the-under-driver-seat-leisure-battery-compartment.250152/

Arvostaisin kovasti, jos joku akunvaihdon läpikäynyt jaksaisi käydä läpi myös nämä löytämäni ohjeet ja kertoa, onko jotain muutettavaa tai lisättävää. Jälkimmäisessä ketjussa, ohjeiden jälkeisissä kommenteissa sanottiin, ettei kaikkia pultteja tarvitse irrottaa kokonaan vaan löysääminen riittää.

Sitten vielä tällaisessa ketjussa:

https://www.motorhomefun.co.uk/forum/threads/removing-a-ducato-swivel-seat-heavy-or-what.248754/

... sanotaan, että sähköliitin on turvavyön esikiristintä varten, joka voi teoriassa (?) poksahtaa, ja että parasta olisi irrottaa starttiakku ja antaa sen olla irti 10 minuuttia ennen istuimen sähköjohdon irrottamista. Joku toinen taas sanoo, että johdon päässä on vain sensori, joka kertoo istuuko penkissä joku.

Petteri Haverinen 25.11.2023 16:59

Varsin samalta näyttää, kuin puoli-integroidun istuin.
Itse otin ensin sen keltaisen liittimen auki penkin etuosan suojamuovin takaa.
Sitten penkin kimppuun. 5 kuusiokolo on helppoja, mut kello 19 pultti (taka-osasta katsoen) aukeaa joko kääntölevyn reiästä tai sitten uudemmassa 19 mm lenkillä sivulta.
Tuo vaihtuu juuri 20/21 vuoden malleissa. Uudemmassa tuo sivulta helposti avattava. Lisäksi penkin ulkosivulla on yksi maadoitusjohto kiinni , 13 mm avaimella aukeaa. Sit nosta penkki taakse päin. Laita lattialle joku suoja alle…


5 kuusiokoloa …
muokattu: 25.11.2023 17:01
Jari Kortesalmi 25.11.2023 20:09

Kuusi pulttia auki ja turvatyynyn liitin ja jos on vielä turvavyön hälytin 5 minuutin homma penkin irroitus. Aika painava on ahtaassa autossa liikutella ettei vaan tule mihinkään naarmua penkin rungosta,paino arvio 30kg. Penkkiä liikuttamalla eteen ja taaksepäin saa pultit helpolla auki.

Jari Kortesalmi 25.11.2023 20:14

Siis neljä pulttia takaa ja kaksi edestä,nousee kerralla koko kääntökehä mukana,ja turvatyynyn johto tuli mulla ainakin kääntökehän reijästä penkin sisälle,eri auto kylläkin kysymyksessä.

Eero Bruun 25.11.2023 20:50

Minun taidoilla en menisi edes yrittämään vaan itse veisin auton sinne, missä akkuja vaihdetaan ihan rutiinilla. Nostan kuitenkin hattua heille, jotka tekevät ja haluavat tehdä nämä hommat itse. Siis ei ollut neuvo vaan toteamus minun omista taidoista näihin hommiin.

Reijo Fredriksson 26.11.2023 10:32

Edelliseen integroituun autoon (vanhempi), vaihdoin akun siihen vänkärin penkin alle, 6-kolopultit auki, pöytä pois, penkki siihen, irrotin johdot siitä vaan, ei ongelmia. Penkki painaa tosi paljon. Akun vaihto, penkki takas ja liittimet ja kaapelit kiinni. VINKKI: Vaidoin 6-kolopultit tavallisiin 6-kanta pultteihin koska helpompi seuraavan kerran avata, jos tarvetta. Tila kiintolenkkiavaimelle/räikälle on paljon suurempi kuin 6-kolo avaimelle ja siinä räikkä (kokeus). Siinä syy tähän vaihtoon. Tuo akkufirmaan vienti ei ole huono vaihtoehto, samalla voi harkita ostaako toisen akun rinnalle siihen, jos mahtuu/on tarvetta. Tuskin siitä vaihtotyöstä hirveitä laskutetaan.

Antero Virkkala 26.11.2023 12:55

Kiitos vinkeistä ja rohkaisuista. Minulla oli jo aika selvä käsitys siitä, minkälainen operaatio odottaa, eikä ainakaan vielä ole esitetty ongelmia, joita en etukäteen tiennyt. Yksi integroidun auton ongelma on, että sähköliittimen irrottamiseksi istuimen alustan oikealla puolella oleva muovinen peitelevy pitänee irrottaa, ja peitelevyn ruuvinreikiin ei pääse katsomaan, että minkälaista avainta ruuveille pitäisi tarjota. Mutta kaipa tilanne on sama kuskin puolella, luntataanpa sieltä.


Reijo: tuossa Motorhomefun.co.uk -sivuston ohjeessa neuvotaan käyttämään L-mallista kuusiokolo-/torx-avainta mieluummin kuin räikkävarteen kiinnitettävää. Sen verran olen katsonut, että penkin kiinnityksessä on sekaisin kuusiokolopultteja ja hylsyavaimella käännettäviä.


Mitä tulee ehdotukseen viedä auto liikkeeseen, niin yritän itse ensin. Onhan tässä koko talvi aikaa. Meillä on aika paljon huonoja kokemuksia ammattilaisten työstä. Veneen moottori piti irrottaa vetolaitteen tiivisteen vaihtamiseksi, ja tietenkin moottorilla piti tehdä kunnon kolo puuseinään. Keittiörempan tein itse, mutta asentajaa tarvittiin, kun yhdestä yläkaapista puuttui saranaporaukset (huomasin vasta kun kaappi oli jo asennettu). Asentaja (nimikkeeltään asennustarkastaja) ei suostunut ottamaan kenkiä pois vaan käveli ulkokengillä ensin parketin poikki ja sitten vielä keittiön uuden työpöydän päällä. Porasi sitten toisen puolen saranoille ruuvit vääriin paikkoihin ja joutui laittamaan puutapit peittämään vikapaikassa olevia reikiä. Asuntoauton ostopaikastakin on sellaisia kokemuksia, että yritän mieluummin itse.


Vielä sellainen asia, että akun asennuspaikan mittoja ei näköjään luotettavasti näe netistä, kun on erilaisia penkkejä ja niille erilaisia asennuksia. Jos vien liikkeeseen, minun pitää joko valita sellainen akku joka varmasti mahtuu, tai sitten tehdä päätös hyvin nopeasti kun tilanne selviää.

Reijo Fredriksson 26.11.2023 13:38

Kyllä käytin L-mallista aluksi, mutta sen jälkeen räikkää, olivat minulla niin tiukassa että jouduin käyttämään pientä jatkovartta. Akun navat kannattaa suojata hyvin ettei tule kontaktia mihinkään irrotu/asennus vaiheessa, samoin olla tarkkana kun kaapeleita irroittaa.

Petteri Haverinen 26.11.2023 14:33
Antero Virkkala

Kiitos vinkeistä ja rohkaisuista. Minulla oli jo aika selvä käsitys siitä, minkälainen operaatio odottaa, eikä ainakaan vielä ole esitetty ongelmia, joita en etukäteen tiennyt. Yksi integroidun auton ongelma on, että sähköliittimen irrottamiseksi istuimen alustan oikealla puolella oleva muovinen peitelevy pitänee irrottaa, ja peitelevyn ruuvinreikiin ei pääse katsomaan, että minkälaista avainta ruuveille pitäisi tarjota. Mutta kaipa tilanne on sama kuskin puolella, luntataanpa sieltä.


Reijo: tuossa Motorhomefun.co.uk -sivuston ohjeessa neuvotaan käyttämään L-mallista kuusiokolo-/torx-avainta mieluummin kuin räikkävarteen kiinnitettävää. Sen verran olen katsonut, että penkin kiinnityksessä on sekaisin kuusiokolopultteja ja hylsyavaimella käännettäviä.


Mitä tulee ehdotukseen viedä auto liikkeeseen, niin yritän itse ensin. Onhan tässä koko talvi aikaa. Meillä on aika paljon huonoja kokemuksia ammattilaisten työstä. Veneen moottori piti irrottaa vetolaitteen tiivisteen vaihtamiseksi, ja tietenkin moottorilla piti tehdä kunnon kolo puuseinään. Keittiörempan tein itse, mutta asentajaa tarvittiin, kun yhdestä yläkaapista puuttui saranaporaukset (huomasin vasta kun kaappi oli jo asennettu). Asentaja (nimikkeeltään asennustarkastaja) ei suostunut ottamaan kenkiä pois vaan käveli ulkokengillä ensin parketin poikki ja sitten vielä keittiön uuden työpöydän päällä. Porasi sitten toisen puolen saranoille ruuvit vääriin paikkoihin ja joutui laittamaan puutapit peittämään vikapaikassa olevia reikiä. Asuntoauton ostopaikastakin on sellaisia kokemuksia, että yritän mieluummin itse.


Vielä sellainen asia, että akun asennuspaikan mittoja ei näköjään luotettavasti näe netistä, kun on erilaisia penkkejä ja niille erilaisia asennuksia. Jos vien liikkeeseen, minun pitää joko valita sellainen akku joka varmasti mahtuu, tai sitten tehdä päätös hyvin nopeasti kun tilanne selviää.

Niinkuin kirjoitin, niin 2020-mallissa piti yksi pultti irroittaa kääntölevyn reiästä, mut 2021 mallissa oli pultti vaihtunut 19 mm lenkillä avattavaksi sivulta.
Varmaankin 2 akkua samalla kanttaisi laittaa ja itse tilasin täältä , muistaakseni rahti oli 29€.

https://www.autobatterienbilliger.de/VARTA-LA95-Professional-AGM-Versorgungsbatterie

Timo Haapanen 26.11.2023 17:36

Petterin linkissä oleva akku on ulkomitoiltaan juuri sopiva. Kaksi mahtuu aivan tarkalleen.

Antero Virkkala 27.11.2023 20:44

Valintani osuisi tuohon Vartan 95Ah-akkuun, jos hankkisin uuden lyijyakun. Mutta nyt näyttää siltä, ettei sitä kannata Saksasta tilata. Suomen Akut myy samaa akkua 200€:lla, ja jos pääsee itse hakemaan, voi tulla jopa halvemmaksi ostaa Suomesta. Kahta akkua en luultavasti asenna. Meillä on Ecoflowssa enemmän käytettävää kapasiteettia kuin mitä saa 100AH:n lyijyakusta, ja kiinteän akun tehtävä on vain syöttää jääkaapin ja lämmityksen ohjausta, valaistusta ja vesipumppua. Älylaitteet, kamerat, kopterit, imuri ja tukankuivaaja hoidetaan Ecoflow:lla tai maasähköllä.

Mutta kun tässä on kevääseen asti aikaa, tutkin myös litiumvaihtoehdon. Esim. Renogy mainostaa 100Ah:n BMS:llä varustettua akkua 359€:lla. Tiedän, ei saa ladata pakkasella, mutta sille ei ole tarvettakaan. Hyvä, jos voi kuitenkin olla talven paikallaan ylläpitolatauksessa. Sitten pitäisi tutkia, mikä booster-laturi ja miten asennetaan autoon, jossa on Euro6-moottori, älylaturi ja EBL31.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.