Hupiakun latauksesta kysymys..

Hannu Porkola 19.09.2019 16:50

Vaihdoin toiseen asuntoautoon, jossa asennettu aurinkopaneli/ invertteri systeemi. Huomasin, ettei hupiakku lataudu auton käydessä. Onko vika, vai tarkoitus että syystemi erillään käynnistysakusta ja laturista?

Timo Haapanen 19.09.2019 17:42

Ei tarvitse olla erillään, vialta vaikuttaa ellei sittten ole tehty jotain erikoista kytkentää. Panelit voivat olla tuotannossa sekä auton käydessä että maasähkössä ollessa.

Jos invertteri on iso ( > 300 W ) en käyttäisi sitä maasähkössä ollessa enkä auton käydessä. Tulee isoja virtoja vehkeille, antaa pelkän akun tehdä töitä, siellä on tarpeeksi isot johdotukset yms.

@timppa

Hannu Porkola 19.09.2019 19:04

Ok kiitos vastauksesta. Sulakkeita kävin läpi, eikä niissä vikaa. Pitääpä viedä korjattavaksi asiantuntijalle. Aurinkopaneli on 100W, säädin Alden220, invertteri Buttner-MT- SI-N1700. Hupiakkuna on Exide geeli es900 80AH. Keitettiin 1100W kahvinkeittimellä kahvit ja veti akun tyhjäksi, aika joutava systeemi ja lisäksi kallis , jos ei edes kahveita jaksa keittää:( Mietin vain, että jos laturi ja aurinkopaneli antaisi akulle virtaa samaan aikaa pystyisikö systeemillä sitten keittään ne kahvit ?

Timo Haapanen 19.09.2019 19:44

Voi olla että sieltä on sulake palanut juuri siksi että on kokeiltu auton laturia ja kahvikeitintä. Ei laturilla ja panelilla kahveja keitellä vaan akulla joka sitten ladataan em. vehkeillä. Mikä on akun kunto?

Mulla on keitin 700 W ja kahvit keitetään sillä joka aamu reissussa ollessa. Akkuja on kaksi ja paneleita kolme.

@timppa

Mikko Tamminen 19.09.2019 21:25

Kallista kahvinkeittoa! No jos ei ole kaasuhellaa ni sitten. En kyllä keksi mitä tarvetta invertterin käytölle olisi! Tietokoneet ja puhelimet ja tv:t saa toimimaan 12v!

Timo Haapanen 19.09.2019 23:04

Totta! Ei meilläkään isoa invertteriä käytetä muuhun kuin kahviin ja mikrouuniin. Niihin pienlaitteisiin joihin ei saa jännitteenmuuttajaa kävisi joku alle 100 W:n siniaaltovertti.
Iso invertteri siksi kun me ei koskaan osteta sähköä ja halutaan siitä huolimatta olla vapaita sekä säilyttää normaali matka-auton asumisen taso.

@timppa

Hannu Porkola 19.09.2019 23:16

No onhan se noinkin niinkuin Mikko asian näkee. Ilman invertteriäkin pärjää hyvin. Perkolaattori kaasuliedelle lähti tilaukseen. Invertterille jää ainoaksi työksi puskaparkissa kannettavan lataaminen, en muuta käyttöä keksi.

Mikko Tamminen 20.09.2019 08:16

Kylllä sille kannettavallekin löytyy 12v laturi eikä maksa juuri mitään invertteriin verraten! Hyötysuhdekin parempi

Hannu Porkola 20.09.2019 08:37

Niinpäs näyttää olevan noita 12v latureita. Haukusessa vielä asiat, kun vasta vuoden verran ollut karavaanari aina oppii uuttaa :)

Timo Haapanen 20.09.2019 09:34

Yhdellä panelilla ja yhdellä akulla pärjää kesäaikaan ilman maasähköä vaikka kuinka pitkään kunhan ei tyhjennä akkua sillä vertillä.

Kaksi akkua niin kahvit voi keittää mutta latautumiseen menee yhdellä panelilla melkoisen pitkään.

Kaksi akkua ja kaksi panelia niin homma toimii hyvin.

Itsellä on akuissa vaihtokytkin, hyvin tulee kahvit ( 700 W ) yhtä akkua käytettäessäkin kunhan akku on kunnossa.

@timppa

Hannu Porkola 20.09.2019 13:17

Noita kahveja saatu keitettyä tälläkin systeemillä, jos akkussa vaan tarpeeksi virtaa, viime reissussa ilmeisesti pääsi vähiin, ettei kestänyt. Onneksi automaattisesti invertteri katkaisee virrat, jos vähiin menossa. Tarkistin nyt käynnistysakun päällä olevan 50A sulakkeen. Oli kärähtänyt. Onko näin , että kärähdys tulee jos autoa käyttää samaan aikaan invertterin kanssa?

Timo Haapanen 20.09.2019 17:23

No hyvä sitten ettei akku ole huonossa kunnossa. Akun täyteen lataaminen vie helkkaristi aikaa verkkovirrallakin.

Jos se palanut sulake oli auton laturin ja hupiakun välinen sulake niin kyllä se palaa jos invertterillä kuormitetaan auton käydessä 100 A. Ja on hyvä että palaa koska muuten saattaisi palaa auton laturi.

@timppa

Juhani Backman 20.09.2019 17:50
Timo Haapanen

No hyvä sitten ettei akku ole huonossa kunnossa. Akun täyteen lataaminen vie helkkaristi aikaa verkkovirrallakin.

Jos se palanut sulake oli auton laturin ja hupiakun välinen sulake niin kyllä se palaa jos invertterillä kuormitetaan auton käydessä 100 A. Ja on hyvä että palaa koska muuten saattaisi palaa auton laturi.

@timppa

Voi se 50a sulake palaa jos käynnistät auton ja olet kiinni verkkovirrassa.

Mikko Tamminen 20.09.2019 18:34

Joskus kannatta harkita keitätkö kahvit akulla vai haluatko pitää oleskelutilan lämpimänä!

Tapani Pokkinen 20.09.2019 19:01

Tiedä noista sulakkeiden palamisistä? Nyt 5v ollut 100l pakastin kiinni invertterissä, kesällä reissuilla liki aina päällä, niin ajaessa kuin paikoillaan, emmekä ole ikinä sitä autoa käynnistäessä sammuttaneet. Ei ole ollut mitään ongelmia. Toki akkukapasiteettia löytyy.

Timo Haapanen 20.09.2019 21:43
Juhani Backman

Voi se 50a sulake palaa jos käynnistät auton ja olet kiinni verkkovirrassa.

Monasti olen täällä varoitanut käynnistämisestä maasähkössä ollessa. Kalliita vikoja on tullut maasähkölatureihin näin tehdessä. Ei ne hienot vehkeet kuitenkaan aina ymmärrä jos virtaa tulee äkkiä monesta paikasta.

@timppa

Timo Haapanen 22.09.2019 13:32

Täällä oli joskus juttua hajonneesta maasähkölaturista, se oli jossain vanhemmassa italian autossa. Ko. laturi ei kestänyt hupiakkujen kahdennusta, kaksi akkua ottaa vastaan niin paljon enemmän ampeereja ettei se laturin tyyppi sitä kestänyt. Nämä nyt yleisimmät EBL-laturit kyllä kestävät.

Harmi kun en muista laturin nimeä. Kuukkeloin silloin asiaa ja samaa vikaa esiityi ympäri eurooppaa.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.