Hupiakku

Seppo Klemetti 24.07.2022 17:38

Nytpä olisi kysymys autosähköasiantuntijoille, ei arvuuttelijoille. Tai jos on jollakulla sattunut samanlainen tapaus.
Olin korvessa parin yön kalareissulla. Siellä nyt ei tarvinnut oikeastaan sähköä kuin muutaman kerran kun laski vettä hanasta. Kun ajelin satakilometriä kotiin, pihassa vilkkui auton kopan sähkötaulussa alhaisen jännitteen punainen merkkivalo. Auton hupiakun puoleinen nappi näytti, ettei akussa ole virtaa puoltakaan jälellä, ja n. 10,5 V jännite. Illalla yritin saaha telkkaria toimimaan mutta näytti ettei virta/ jännite riitä sen käynnistykseen. Pistin auton roikkaan ja tellu rupesi toimimaan. Akun ikää en muista mutta kyllä sillä sitä ainakin 5 vuotta on. 105 Ah. Latasin akun laturilla täyteen ja otin sen pois testiin. Laitoin sen kiinni akkuvenemoottoriin. Pyöritin sitä 2 h ja moottori eikun pyörii, jännite laski 10,5 V. Epäilin ettei kuivilla pyörivästä moottorista ole tarpeeksi vastusta ja laskin tynnyriin vettä ja laiton moottorin siihen. Siinä se oli 3 tuntia ja moottori eikun pyörii. Lopulta jännite oli 4,5 V ja lopetin kokeen. Moottori on vanha venäläinen, pieni rupeli ja en tiijä tehoja. Liekö se sitten sellainen, että se pyörii niin kauan kunnes akku on täysi nolla.
Siispä onkohan esim. tv sellainen yleensä, että se vaatii vähintään sen 12 V jännitteen, että se toimii, entäs vesipumppu ja jääkaappi. Jääkaappi ei lähtenyt päälle 12 V asennossa. Liekö se sitten suojattu siten, että auto pitää olla käynnissä. Tuo jäi kokeilematta. Käsittääkseni kaappi imaseisi muuten hupiakun nopeasti tyhjäksi.

Eihän tässä mitään, uusia akkuja löytyy satasella mutta mielenkiinnosta olisi mukava tietää, onko autossa jossakin joku häikkä. Muuten kokeilin auton käynnissä ollessa lataako se hupiakkua. Kyllä sinne melkein 14 V tuli auton laturista.
PS. Ja pitäähän sitä kehuakin lopuksi. 6 kpl kilosia( mittakaloja) taimenia tuli kotiin asti.

Ari Kuusisto 24.07.2022 17:53

Ainakin akku on nyt hyvin syväpurettu 4,5 volttiin.
Eli sen operaation akkusi nyt muistaa.
Tavallinen vesiakku ei tuosta tykkää, AGM kestää vähän paremmin syväpurkamista ja Geeliakku tätä paremmin.

Lainaus:Varaustilaa, jossa kennon purkautuminen alhaisella virralla on jatkunut alle sallitun loppujännitteen kutsutaan syväpurkautumiseksi.Jos mittari näyttää 12,4-12,7 V, akku on 75-100% täysi. Hyväkuntoisen täyteen ladatun akun pitäisi antaa tulokseksi vähintään 12,5 V. Jos yleismittari näyttää jännitteeksi 11,5 V, akku on totaalisen tyhjä.


Etäasiantuntijat voi analysoida lisää , mutta tämä oli akkutekniikkaa.
muokattu: 24.7.2022 17:56
Timo Haapanen 24.07.2022 17:54

Tuo 10,5 V tarkoittaa tyhjää akkua. Tavallinen akku on täysin tyhjä kun jännite on 11,5 V.
Ja sitten tämä '' Latasin akun laturilla täyteen ja otin sen pois testiin'' Kuinka pitkään latasit? Jos lähtötilanne oli 10,5 V ei se akku kunnolla ( 100 % ) täynnä ole kuin vasta vuorokauden latuksen jälkeen.

@timppa


Nyt vasta huomasin Arin kirjoittaneen samat asiat jo ennen mua.
muokattu: 24.7.2022 20:04
Seppo Klemetti 25.07.2022 15:26

Oli latauksessa taas 15 h ja nousi yli 12 V:n ja heti kun otti laturin pois oli ruvennu purkamaan. Eipä sen kanssa kannata vekslailla. Peräkontissa uusi ja pitää laittaa paikalleen. Ja ostin samamerkkisen kun tuokin pelitti ainakin sen 5 vuotta ellei vuosi pari enempikin kun ei muista millon ostin. Oli viime elokuusta toukokuun alkuun koko ajan käytössä autossa kun rakennettiin mökkiä/taloa ja autossa asuttiin koko ajan. Truma pyöri koko talven. Ihme ettei se "levinnyt". On siis tullut käyttötuntejakin, jos sillä lienee merkitystä.

Kiitos Arille ja Timolle hyvistä neuvoista vastaisuuden varalle.

Ps. Saatiin muuten jatkuvasta asumisesta( 9 kk) asuntoautossa niin hyvä kokemus, etten suosittele kenellekkään, kun täällä palstoilla haikaillaan muuttamisesta asumaan vakituiseen vaunuun tai autoon. Ja meillä oli sentään käytössä mökin vanhassa osassa juokseva vesi, vesivessa, sauna, pyykkikone. Vieressä grillikota, jossa sai tehdä käryttää ruokia. Ja asuttiin vain kahdestaan.


Timo Haapanen 25.07.2022 16:22

Jännite 12,1 on vasta 50 % varauksesta.
Tuossa on sivulla 2 hyvä kuva jännite/varaustila. Muutenkin hyvää juttua.
https://www.aurinkopaneelikauppa.fi/WebRoot/vilkas04/Shops/20120903-11092-142553-1/MediaGallery/Aurinkopaneeli_akun_kaeyttoeohje.pdf

@timppa


Ja kun 11,5 on täysin tyhjä pelataan aika pienillä asioilla.
muokattu: 25.7.2022 16:24
Petri Ahonen 26.07.2022 11:09

Minulla oli vastaavat ongelmat kuin Sepolla, kävin ostamassa Motonetista akkutesterin, joka kertoi, että akut on "loppu". Vein akut varmuuden vuoksi akkuliikkeeseen, joka omalla testerillään teki saman diagnoosin. Nyt on autossa hupipuolella AGM-akut ja pelittää hyvin.
Tuo, on ihan yleistä, että jotkut laitteet toimivat matalammalla jännitteellä, varsinkin moottorit, joskin kierrosnopeus alkaa pikkuhiljaa laskemaan "loppua" kohden. Mitä vanhempi/huonompi akku, sen nopeammin (sisäinen resistanssi kasvaa akun vanhetessa/kypsyessä).

Seppo Mäenpää 28.07.2022 11:26

Juu. Ei nuo testisi ainakaan akun ikää lisänneet :D Eihän tuota saisi päästää edes tuohon 10,5V tasolle - saati 4,5V. Kun täräytät auton käyntiin, niin nouseeko hupiakun jännite? (=lataako)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.