Hupiakku

Pentti Talvitie 03.05.2020 12:43

Koronaviruksen takia ei ole tullut ajelua ,seisokissa "kakkosakun punainen vilkkuu otin akun navan irti. Talven seisokissa 5 kuukautta
Nyt tarvii tietoa ,jos akku täytyy vaihtaa mikä olisi paras vaihtoehto? Akku on nimeltään sonnenshirshen tai jotain sinnepäin.


Otin auton ajoon sata kilometriä ja kaikki ok.
muokattu: 11.5.2020 11:02
Mikko Tamminen 03.05.2020 12:56

Eikös se ny ensin kannattais ladata ja katsoo sitten jos tarvii jatkotoimia!


Tuskin sitä vaihtaa tarvii!
muokattu: 3.5.2020 12:57
Pentti Talvitie 03.05.2020 13:01

Parin viikon päästä ajoon sitten nähdään .

Toivo Koistinen 03.05.2020 13:19

Kannattaisi lataila sitä. Jos ei muuten nin kones käymään. Akku ei tykkää jos se on pitkään tyhjä.
Tp

Timo Haapanen 03.05.2020 19:21

Jälkiviisaasti pitää sanoa että sama irroitustyö viisi kuukautta sitten ja akku olisi kunnossa nyt. Kannattaa nyt kokeilla ladata sitä, vilkkuihan siellä valo vielä. Vuorokauden lataus ja sitten vuorokauden kuluttua jännitteen mittaus.

Moottoria käyttämällä menee kokolailla sama aika lopulliseen täyteen lataukseen.

@timppa

Toivo Koistinen 04.05.2020 18:33

Kone on kallis laturi, muta jos ei muuta maholisuutta ole. Parashan on jos pistää auton tolppajohto paikallen, ja pistorasiaan toinen pää, ja antaa latautua, tai irtolaturi jos on.
Tp

Seppo Luuri 10.05.2020 16:21

Tervehdys, jos autossa kuluttaa virtaa vain alden kiertovesipumppu aika ajoin, ja valaistus illalla noin tunnin verran. Kuinka monta vuorokautta 100 a akussa pitäisi riittää virtaa. Akku on kolme vuotta vanha, mutta jo kahden vuorokauden kuluttua akku on niin tyhjä ettei lämmitys enää käynnistynyt. Asia on uusi ensimmäinen alde lämmitys. Voiko kiertovesipumppu kuluttaa noin paljon, ei kai. Joudunko akkukaupoille?

Tapani Pokkinen 10.05.2020 18:23

En tunne tätä uutta Aldea, mutta vanhassa omi se 3000 compak ja kyllä se 3vrk kevätkäyttöä taisi olla aika maksimi. Meillä tosin oli 2×100ah akut ja silloin se 6vrk jälkeen alkoi olla jännitteet todella alhaalla. Eikä meilläkään ollut ikinä esim tv:tä autossa, vain lämmitys, valoja ja mitä vähän vesipumppua.
Nyt se sähkö on tosi helppo ratkaista aurinkopanelilla, niiden hinnat ovat tulleet rajusti alas.
Osta niin suuri aurinkopaneli kun saat katolle mahtumaan ja siihen edullinen säädin. Esim: Kärkkäinen myy edullisia paketteja. Ja toiset akkuliikkeet esim pystyvät myös hinnoittelemaan tuotteita kilpailukykyisesti. Kuten täällä Oulussa vaikka Akkutalo.
Tämän jälkeen ei enää tarvitse keväästä myöhäiseen syksyyn akun riittävyydestä huolehtia.
Saman tosin ajaa myös agrikaatti, mutta paneli on huolettomampi ja toimii ilman vaivaa, tyyliin asenna ja unohda.

Timo Haapanen 10.05.2020 19:49
Seppo Luuri

Tervehdys, jos autossa kuluttaa virtaa vain alden kiertovesipumppu aika ajoin, ja valaistus illalla noin tunnin verran. Kuinka monta vuorokautta 100 a akussa pitäisi riittää virtaa. Akku on kolme vuotta vanha, mutta jo kahden vuorokauden kuluttua akku on niin tyhjä ettei lämmitys enää käynnistynyt. Asia on uusi ensimmäinen alde lämmitys. Voiko kiertovesipumppu kuluttaa noin paljon, ei kai. Joudunko akkukaupoille?

Se akku pitää mitata. Ellei se ole ollut jatkuvasti täynnä niin kolme vuotta voi hyvinkin sille riittää.

@timppa

Seppo Luuri 10.05.2020 20:27

Kiitos neuvoista.Täytyypi ainakin ensin mittauttaa se akku ja sitten mahdollisesti Tapanin konstit.

Teemu Eerola 10.05.2020 23:18

Alde 3000 sarjan lämmittimien 12 V alkuperäinen kiertovesipumppu ottaa käydessään virtaa n. 0,2 A . Vuorokaudessa kuluisi maksimissaan 4,8 Ah jos pumppu pyörisi jatkuvasti. Näinhän se ei normaalisti tee, joten virankulutus on pienempi. Polttimen käynnistys ottaa max. 1 A virran, mutta vain muutaman sekunnin verran kulloinkin. 100 Ah kunnossa olevalla, täydellä akulla pyörittää Alde- lämmitystä helposti 10 vuorokautta, jopa paljon pitempään ilman latausta, ellei muuta kulutusta ole.

Tapani Pokkinen 11.05.2020 07:00

Muista en tiedä, mutta me käytimme sitä aldea talvisin liki aina jatkuvalla kierrolla. Näin lämmitys oli kaikkein miellyttävin. Ja mitä tulee siihen 3000 malliin niin taitaa se palopuhallin olla sen mallin virtasyöppö?
Sitä edellinen auto oli pystyaldella ja se ei paljon sähköä viennyt. Oikein sopivissa syys tai kevätkeleissä riitti pystymallin lämmitys pelkkänä veden lämmöllä pistelämmittimenä. Ja muutoinkin pystylämmitin sytytettiin vain kerran ja sen jälkeen liekki paloi aina. Vain termostaatti nosti ja laski liekkiä. Se malli omi todella akkuystävällinen, mutta huonoa siinä oli liika lämpö kesäisin, jos halusi vaikka tiskivettä lämmittää.
Mutta tosiaan, aurinkopanelit ovat puskaparkkilaisen hyviä kavereita. Eipä tule enää edes kotipihassakaan kytkettyä valtakunnan verkkoon kun imuroinninkin hoidan invertterin kautta.
Toki pihassa saatan talvella käyttää lokilämmittimen ihan seinäsähkön kautta ja siihen se enimmäkseen jää.
Nyt meinasi tulla vale, talvella saatan laittaa kaksikin kertaa seinäjohdon kiinni kun auto seisoo pitkiä aikoja ajamatta katoksessaan.

Matti Asikainen 11.05.2020 11:02

Viimeisessä autossani (Dethleffs T6501) oli Alde 3010 ja 80 Ah:n akku. Auto oli minulla 11 vuotta uudesta asti ja ympärivuotisessa käytössä (80 - 100 yöpymistä vuodessa). Kotipihassa se oli aina kiinni sähkötolpassa, josta se sai virtaa 2 tuntia vuorokaudessa. Kun luovuin autosta, oli alkuperäinen starttiakku edelleen täysin kunnossa, mutta asuntopuolen akku pääsi eräällä matkalla yöaikaan niin tyhjäksi, että se ei enää elpynyt täyskuntoiseksi. Uusittu akku oli vielä 7 vuoden jälkeen täysin käyttökuntoinen.

PS.
Ympärivuotisesti käytin myös kotipihassa tuulilasipeittoa, joka talvella suojasi lumelta ja kesällä oksilta ja lehdiltä, ettei tarvinnut tuulilasin aluskaukaloa puhdistaa mädäntyneestä töhnästä eikä vapauttaa lasinpyyhkijöitä lumen ja jään sisältä ajoon lähtiessä eikä liioin raaputella jäätä tuulilasista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.