Hiukkasuodattimen tukkeutuminen

Pekka Immonen 01.11.2022 12:44

Vikakoodi ilmoittaa hiukkassuodattimen virhetoiminnosta. Autossa palaa keltainen merkkivalo. Mikä on korjaus "tautiin"

Risto Salomaa 01.11.2022 13:34

Pääsääntö on töpseli kiinni omaan tai firman lukijaan ja toimenpiteet sen mukaan.


Minkä merkkisestä ja vuosimallista on kyse
muokattu: 1.11.2022 16:43
Tapio Pankka 01.11.2022 17:03

Ota hiukkassuodatin irti. Parin tunnin työ. Kaksi purkkia Mr. Muscle uuninpuhdistajaa suodattimen sisään. Tunnin odottelu ja huutelu lämpimällä vedellä. Sen jälkeen hiukkassuodatin on kuin uusi. Kustannukset pari kymppiä+parin tunnin työ.
Vaihda myös paine-erosensori, hinta 35€.
Mr. Muscle toimii myös muuttuvasiipisen ahtimen ja egr venttiilin puhdistamiseen.
Vaihtoehtoisesti vie korjaamolle joka vaihtaa uuden hiukkassuodattimen, kustannukset 800€.

Pekka Immonen 02.11.2022 08:56

Fiat Ducato v 2016 kahden litran kone.

Ville Säynäjäkangas 02.11.2022 17:09

Auton moottori ja pakokaasujärjestelmät tykkäävät kierroksista.
Nykyisin ahdetuissa autoissa on harmittavasti hyvin alavääntöä ja sitä sitten käytetään. Tämä johtaa monenlaisiin ongelmiin mm. pakojärjestelmän tukkeutuminen, huono lataus, hidas lämpeneminen, jne.
Ikinä ei pitäisi ajella alle 2000rpm kierroksilla, eikä säästää viimeistä desiä polttoaineen kulutuksessa. Pienempää pykälää vaan ja hönkää koneeseen.
No tämä nyt oli vaan tällaisen inhorealistin autoinsinöörin höpötyksiä ;)

Lauri Niittynen 02.11.2022 18:03
Ville Säynäjäkangas

Auton moottori ja pakokaasujärjestelmät tykkäävät kierroksista.
Nykyisin ahdetuissa autoissa on harmittavasti hyvin alavääntöä ja sitä sitten käytetään. Tämä johtaa monenlaisiin ongelmiin mm. pakojärjestelmän tukkeutuminen, huono lataus, hidas lämpeneminen, jne.
Ikinä ei pitäisi ajella alle 2000rpm kierroksilla, eikä säästää viimeistä desiä polttoaineen kulutuksessa. Pienempää pykälää vaan ja hönkää koneeseen.
No tämä nyt oli vaan tällaisen inhorealistin autoinsinöörin höpötyksiä ;)

Ducato 2,3 koneen suurin vääntö on 1950 kierroksella. Siitä vähän yli ja kutonen päällä on sopivasti sopiva rekkamatkavauhti ja kulutuskin pienimmillään, jos ei voi kuuttakymppiä ajella. Sitä alemmilla kierroksilla voi ajaa tasaisella lasketellen, muttei paljoa kuormittaa. Kulutus nousee ja uupuu.

Taitaa nykyään kaikissa olla vaihtovirtalaturi ja lataus toimii aina, kun se kytketään päälle. Ja pitäisi kaiken muunkin toimia pienillä kierroksilla, kun automaatit niitä käyttävät. Manuaalilla voi ajaa pienemmälläkin vaihteella, jos korvat kestävät.

Joskus näyttää dieseliä kuluvan enemmän, ilmeisesti silloin on jälkipoltto päällä vaikkei mitään tietoa mittaritauluun tulekaan?

Toivo Koistinen 02.11.2022 19:00

Villen kansa samoilla ajatuksilla. Sehän on vanha katsastumiehen antama neuvo. Tuuleta konetta joskus.
Itsellä on tapana joskus polokasta pienemmällä vaihteella kymmenkunta kilometriä, niin puhaltuu paikat puhtaaksi, eikä kone nokiinnu,
Toinen mitä käytän kanssa. Liikuttelen käsijarru vipua ettei jaruvaijeri, ja liikkuvat osat jumiinnu. En tietenkään ajaissa.
Tuosta sanonnasta, että nykyset ahdetut koneet on isolla alaväännöllä, en ihan samaa mieltä.
Autokauppiaskin puheli, että koneet pienenee niin, että tulee "pakolliseksi" automaattivaihteisto, kun manuaalilla ei pääse liikkeelle kunnolla.
Niissä on julmat tehot kyllä, mutta kierroksilla. vanha Amerikalais sääntö on yhä. mitä heviosvoimista, kunhan litrat riittää, ja se pitää sitikalla paikkansa. 2 L. 90 hepoista vanhuksessa, mutta lähtö on helppoa, ei tule ristauksesta lähtiissä "autokoulua"
Tp

Ville Säynäjäkangas 02.11.2022 19:21

Liikkeellelähtösitkeys on eri asia kuin alavääntö. Tyhjäkäynnillä turbo ei vielä pyöri ja ykkösvaihteella hyvin vähän jos ollenkaan, mutta kun saadaan isompia vaihteita päälle niin jopa alkaa ahtopaine nousta pienilläkin kierroksilla. Vääntö mitataan dynamometrissä isoimmalla vaihteella kiihdyttäen.

Ville Säynäjäkangas 02.11.2022 19:26

Vaihtovirtalaturit toki on nykyautoissa ja lataa se paremmin pienillä kierroksilla kuin anglian lucas 35A tasavirtalaturi, MUTTA ei se vaihtovirtalaturikaan kaikkea tehoa anna pienillä kierroksilla. Jos tämä epäilyttää niin ampeerimittari kouraan ja testaamaan.


Ei ne automaattilaatikot sisällä mitään maailman viisautta. Ne säädetään toimimaan vain ja ainoastaan pakokaasupäästöjen ehdoilla, eikä hyvän voimalinjan toiminnan tai pitkäikäisyyden takaamiseksi. Valitettavasti.
muokattu: 2.11.2022 19:31
Toivo Koistinen 03.11.2022 06:32

Niin ahtopaine nouse aina vain kunkierrokset nousee, koska pakokaasun virtaushan sitä ahdinta pyörittää. Siksi aalkierroksilla liikkeelle lähtö on pienellä koneella huonoa, kun ei ole sitä alavääntöö, eli alakierros sitkeyttä
Sitä volkkarin kaksois ahdin systeemiä pitävät hyvänä, kun toinen on remmiahdin, ja nimenomaan alakierroksilla pyörivä, ja antaa alakierroksilla jo, eli liikkeelle lähtiissä sen alavännön litrasella konella, minkä meillä antaa kakslitranen.
Pitää kai sanoa, mitä hevosvoimista kunhan litrat riitävät, tai on remmiahdin. Tosin siihen alkusitkeyteen pienillä koneilla auttaa automaatilatikko, joka osaa kaasun säätää, eli kuten autokauppia ennusteli, että kohta manuaali laatikko pitää erikseen tilata.
No kohta sähkömootoriveto hoitaa hommat.
Tp

Esa Veijola 03.11.2022 08:28

DPF anturi rikki.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.