Hinta Saksassa?

TOIVONEN MARTTI 03.02.2007 19:49

Katselin tuossa retkiautojen hintoja Suomessa ja Saksassa. Adria Twin, se 2007 malli 2,3 moottorilla kotomaassa esim. http://www.kauppacaravan.com/hakuri/details.php?id=23760&printable=yes 49,450 ilmeisesti plus toimituskulut ja www.mobile.de -sivuilta löytyi samaa autoa uutena vaikka kuinka paljon alle 38 000, vähän käytettynä (niin että alvi ei enää mene Suomessa) 35 tuhannen pintaan.

Onkohan matkailuvälineiden myynti Suomessa kannattava bisnes? mot

LAUKKANEN MAURI 03.02.2007 20:13

Meinaatko ruveta maanpetturiksi,eihän niitä HYVIÄ autoja myydä kuin täällä KOTO SUOMESSA!

KARVONEN VIRVA 03.02.2007 20:13

Jälleenmyynti useimmiten perustuu voitolliseen toimintaan, ilman voittoja ei pysty tarjoamaan myöskään palveluja joita me kaipaamme aika ajoin. Katerakennelma on vain hieman vääristynyt koska helpot kaupat määrittelee usein kateprosentin. Se ei ole hullu joka pyytää.. Ehkä me itse olemme osasyyllisiä siihen koska olemme pelon vallassa valmiita maksamaan "tutulle" kauppiaalle kotikaupungissa niin hyvin jo ennalta jotta vikojen tullessa on kenen puoleen kääntyä. Silti kauppiaan ei tarvitse antaa omia takuita vaan toiminta perustuu veloitettaviin tehdastakuihin (huono bisnes autokauppiaille) ja vielä enemmän takuun ulkopuolisiin töihin kuten lisävarusteasennukset (laitemyynti+asennuskate) ja itseaiheutetut ja kulumiseen liittyvät takuun ulkopuoliset työt. Sain juuri mailia AREVA SERVISESTÄ Dethleffsin takuuhuoltoliikkeestä josta kysyin Saksasta itsetuodun auton takuukorjauksista ja vastaus: "Hei! Teemme kyllä Dethleffs takuuhuollot, jos kaikki takuupaperit ovat kunnossa. Laskutamme työt suoraan tehtaalta." on aika yksiselitteinen eli kyllä asiakkuus kelpaa jonka koen aika huojentavaksi asiaksi.

JANHONEN MATTI 03.02.2007 20:50

Ilmeisesti sekä saksalaisen että suomalaisen jälleenmyyjän tehdashinta on sama. Suomessa myytävän ajoneuvon hintaa nostaa Suomen korkeampi alv ja rahtikulut, mitkä yhteensä tekee keskihintaisessa matkailuautossa n. 3.000 e. (Myös Saksassa on pitkiä kuljetusmatkoja) On huomattava, että toimituskulut kattaa ainakin osan rahtikuluista. Kauppatapa on molemmissa maissa sama eli ensin ostetaan perusauto ja sitten rasti ruutuun menetelmällä ryhdytään sitä varustelemaan - asiakkaan laskuun. Uusia autoja myyvien liikkeiden fyysinen ympäristö on myös hyvin samanlainen ja tasoinen Saksassa ja Suomessa. Kristallikruunujen alta niitä uusia ajoneuvoja ostetaan kohta molemmissa maissa. Joten ajoneuvojen hintaero ei suoraan selity em. tekijöillä. Ilmeisesti Suomen matkailuajoneuvomyynnin volyymi on vähän kun kioskimyyntiä Saksan markkinoihin verrattuna ja tästä syystä meillä on kioskihinnat.

KALLELA PENTTI 03.02.2007 23:02

Veikkaanpa jottei suomimyyjä saa autoa samaan hintaan tehtaalta kuin kymmeniä kertoja enemmän myyvät sakemannit tai muunmaalaiset........

HÄLVÄ TEUVO 04.02.2007 10:47

Uusissa ei ole ihan kaameita eroja. Katsoin La Strada Avanti L:n hinnan Saksassa. 2.2 litrasella koneella, ihan tavallisilla varusteilla 43980€. La Stradat ovat sielläkin hieman kalliimpia kuin muut. Johtuu siitä, että ne viedään käsistä pienehköstä käsityöpajasta. Laatutyötä. Kun tuohon hintaan lisätään rahti Suomeen, lohkolämmittimet, lokarit,ruostesuojaukset jne hintaa kertyy ihan reippaasti. Omani maksoi kaikkine temppuineen ja herkkuineen liki 49000.

TeeHoo

JANHONEN MATTI 04.02.2007 11:00

Tehdashintaan vaikuttaa varmaan hyvin moni tekijä josta ostovolyymi on vain yksi mutta toki merkittävä tekijä. Toinen tärkeä tekijä on se rahoittaako myyjä ostajaa vai ostaja myyjää - rahamies ostaa aina halvimmalla. Kun katsoo myyjien määrä Saksassa niin näyttääpä noita myyjiäkin olevan Suomeen nähden varsin runsaasti. Saksassa on hyvin paljon samantyyppisiä ja kokoisia liikkeitä mitä esim. kehä-kolmosen varressa Koskelassa olevat uusia ajoneuvoja myyvät liikkeet on. Tuskin liikkeiden merkkikohtaiset myyntivolyymit muutamaa todella suurta liikettä lukuun ottamatta, niin hirveästi poikkea toisistaan. Jälleenmyyjien ketjuuntumisella ja sitä kautta ostovolyymin kasvulla on ostohintaan myös merkitystä mutta se taas ei aukene ulkopuoliselle.

KARVONEN VIRVA 04.02.2007 12:15

Laskelma on aika tuttu muistakin kaupan aloilta. Myyt 1 milj. 20% katteella = 200.000 euroa katetta Myyt 10 milj 10% katteella = 1.000 000 euroa katetta eli volyymi ajaa pienempään katteeseen eli olet halvempi.

Tähän kun vielä lisää kanta-asiakkaiden tarvikeostot jotka helppo hoitaa paremmalla katteella asennuksineen niin eihän se muut tarvitse.

Uusissa autoissa ei veron ym. asioiden takia ole niin paljon hintaeroa kuin hieman käytetyissä. Kannattavin kauppa tapahtuu yksityiseltä alle 30tkm ajettu auton hankinta...toinen on liikkeiden esittely ja vuokralla olleet yli 6tkm ajetut

SARANPÄÄ MATTI L 04.02.2007 21:12

Lievästi yksinkertaistettu! Kuka pystyy kymmenkertaiseen myyntiin entisillä kuluilla? Ei tuloksen teko nyt ihan noin helppoa ole!

(Enkä nyt sitten tarkoita etteikö Saksasta saisi halvemmalla)

KARVONEN VIRVA 04.02.2007 22:05

Laskelma oli karrikoitu mutta ilmiö on kuitenkin hyvin tuttu kaupanalalla olleille. Nyt en enään jaksa Saksa juttuja paitsi jos jollakin on todellista kysyttävää ennen hankintapäätöksiä, tämä kaikkien Saksasta hakeneiden todistelu sen fiksuudesta..se on joillekin kauppapäätöksensä vahvistamista oikeaksi, itse olen kirjoitellut siinä hengessä että jos soku tarvitsee neuvoja tai kokemuksia niin auliisti kerron. Kun itse lähdin tähän Saksasta auton ostamisen oli neuvot varsin vähäisiä ja sitä en toivo kenellekään...hyviä auton hankintoja niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Hyvää tulevaa lomakesää

PIHLAJASAARI ARI 05.02.2007 12:03

Asiassa kannattaa huolella selvittää se seikka, että muualta tänne tuotava auto varmasti täyttää autoverovapaan matkailuauton edellytykset Suomessa. Useimmiten pakettiautokorisia laitteita joudutaan korottamaan tavalla tai toisella, jotta sisäkorkeus 190 cm tietyllä alalla täyttyy. Adrian 'Scandinavian Edition' taitaakin olla suurelta osin juuri tässä, pienessä sarjassa varsinaisesta sarjatuotannosta muutettu malli. Tämä asia vaikuttanee hintaan?

HÄLVÄ TEUVO 05.02.2007 14:59

Ari on oikeassa. Tämä seikka kannattaa katsoa. Näissä uusissa alustoissa ja tämän vuoden malleissa( esim. Pössl,La Strada jne) sisäkorkeus täyttää niukin naukin vaaditun 190. Lahden messuilla pähkäiltiin Vesa Tammen kanssa mm. Pössliä, joka oli kuin olikin himpun verran korkeampi. Sama koskee La Stradaa. Asia on mittautettu katsastuksessa. Molemmat olivat Citroen Jumperiin tehdyt. Adriasta ei havaintoja, luultavasti samanmoinen.

TeeHoo

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.