Fiat Multijet 160 3.0 Optimointi

Mika Rahunen 03.03.2020 23:56

Tuli hommattua Dethleffs I 6501 3.0 koneella ja manuaali laatikolla. Onko joku optimoinut Fiatin 3.0 konetta. Olen kuullut ettei kytkin kestä optimointia 200 hv ja 480 nm. Pitääkö paikkansa?

Toivo Koistinen 04.03.2020 06:05

Kylä se kestää, muta se kaikki riippuu jalasta joka sitä kytkintä käyttää. Noissa vehkeissä on konetehoon verraten tietty voimareservi kestossa
Ei se auton massa, ja muu siitä muutu, mutta jos jalka on raskas, ja pyörät pitävät hyvin, niin jokuhan sillon pettää.
Ei voima säre, vaan käyttäjä.
Kun sievästi lähtee, kuten pitää, ja muistaa käyttää vaihteita isoissa mäissä, niin ei ongelmaa, vaan kulku on kevyttä.
Mutta kuten vanha sanalasku sanoo.
Koistisella ei kestä kun metrinen ratakiskon pätkä. Jos pidempi, se vääntää pilalle, tai lyhyemmä se joutuu sillä hukkaan.
Tp

Mika Rahunen 04.03.2020 19:08

Näin minäkin kuvittelisin. Lähinnä sais egr:n pois käytöstä ja kevyempää kulkua samalla.

Matti Asikainen 04.03.2020 20:16

Ei olisi pitänyt ostaa Dethleffsiä, jos haluaa kilpa-auton. Hyvin on aina ehtinyt ajoissa perille, vaikka ensimmäisessä 7,2 tonnin matkailuautossani oli vain 106 hv:n 6 litrainen diesel. Ei lomalla saa olla kiire.

Toivo Koistinen 05.03.2020 06:04

Matti se siinä sanoo. Sinulla se litrakoko. Kuten Ameriikassa sanotaan. Mitä väliä hevosista, kunhan litrat riittä.
Sinulla niitä oli, joka tarkottaa, että kone väänti, kun koko kylä olisi ollut kammessa, mutta kiihtyvyys ei ollut mainittava.
Sillä oli hyvä lähteä. Nykyään henkilöautoissa on jopa alle litraset koneet, mutta kohta manuaali vaihteisto pitää erikseen ostaa, koska ne ovat automaatteja
Ne ovat toista sataa hevoisia koneita, mutta alavääntö olematon. Manuaali tekee autokoulut jokaristaukseen
Nykyään raskas liikenne lähenee tuhatta hummalaumaa, ja nuorna piti oppia, että vaikka koneessa olisi kuinka voimaa, nin vetoset eivän saa pyöriä tyhjää, koska kuten pyöräkoneessa, jos pyörä luistaa, niin kuuppa ei uppoa isänmaahan, ja lastiautossa liukaala ei pääsyt lähtemän, tai montulla pyörä hajosi
Vaikka ennen parinsadan hevosen voimala kulki pölikuormat, ei kukaan raskaan mies valita liiasta voimasta.
Voima tekee kulun keveäksi, ja sitä ei koskaan ole liikaa, ja paikat saa särettyä vähemmälläkin.
Tp

Mika Rahunen 05.03.2020 07:48

En Matti edes kuvitellut ostavani kilpa-autoa. Kulkupuolta varten talosta löytyy Corvette.
Kysyinkin kytkimen kestoa optimoituna, enkä tarvetta optimoinnille ;)

Matti Asikainen 05.03.2020 08:48

Topi, litroja oli, mutta sen puhdin kanssa oli vähän huonommin. Kerran kävimme eräällä mökillä Teiskossa ja sinne mennessä oli jyrkkä alamäki. No, tullessa oli tietenkin jyrkkä ylämäki ja kepitin alhaalla valmiiksi kakoselle ja sitten talla pohjassa mäkeen. Siihenhän se hyytyi ja varmuuden vuoksi laskin alas tasamaalle ja sieltä uusi yritys ykkösellä, jolla nousu onnistui. Volvo oli viisivaihteinen vuoden 1950 mallia. Onnea oli matkassa, sillä myöhemmin poikkeuksellisesti menin aamulla tehtaalle autolla ja ryhtyessäni peruuttamaan sitä P-paikan tasamaalla katkesi vetoakseli. No. korjaamon pojat kävivät aamun kahvitauon aikaan hinaamassa auton korjaamolle ja sain sen pois jo saman päivän päätteeksi. Vetoakseli oli löytynyt paikalliselta hajottamolta. Näin pelasi palvelu v. 1966.

Jari Siltanen 05.03.2020 08:49

Itsellä on Dethlefs multijet 130 2.3 koneella. Ostaessani tämä oli optimoitu 183hv ja savu oli sen mukainen, auto toimi hienosti mutta kulutus oli 17-18L/100km. Nyt tarvi itse ekankerran leimata niin eipäs menny päästöistä läpi vaikka oli viimevuonna menny(en tiedä oliko päästölapusta maksettu erikseen). Auto vietiin Korjaamolle missä todettiin pitkän tutkiskelun jälkeen että venttiilin nostaja on poikki, kansi irti ja tuomio 1 kpl. nostajia poikki ja 3kpl. pehmentynyt. Optimointi tehty suoraan sanottuna päin vi.... Samalla remontilla tehtiin uusi miedompi optimointi sekä huollettiin koko auto. En väitä eikä ole faktaa että kone olisi hajonnut vääränlaisesta optimoinnista. Autolla on nyt ajettu remontin jälkeen n. 3000km. tehoja hieman vähemmän mutta vääntö hieman kasvanut ja auttaa(mikä tärkein) mäkiä noustessa ja kulutus on tippunut 4-5L/100km. Iso kiitos tästä kuuluu Italia Motor Tampere ja Rinta-Jouppi caravan Vantaa.

Timo Haapanen 05.03.2020 09:11

No eihän noita 'optimoimattomia' ole juurikaan hajonnut. Eiköhän syy remonttiin löydy sieltä.

@timppa

Hannu Mankisenmaa 06.03.2020 22:22

testi meneekö nyt perille viesti.

Hannu Mankisenmaa 06.03.2020 22:39

Jari ja muut, jotka olettaa jotain mutteivat tiedä kirjoitan hiukan. olen aikanaan harrastanut ralliautoilua/sprinttiä 16-Vuotta kansallisella tasolla, että jotain tiedän, moottoreista, kun niitä olen rakentanut.
Ensiksi totean, ei moottori hajoa "optionnin takia" koskaan venttiilikoneista, vaan männät pettää tai kiertokangen punametallisetlaakerit, tai runkolaakerit. sinne kovin rasitus tulee aina, eikä venttiilikoneistolle.
Jari on mielestäni väärässä', kun kirjoittaa, että optiointi hajoitti venttiilikoneiston. ei sinne tehon nousu vaikuta, vai mitä.


Itsellä on matkailuauto jossa tehtiin optiointi, sen takia että erg-poistettiin , kun mustaa töhnää meni imusarjaan joka hajotti kaasuläppäkotelon, no olisihan sen saanut korjattua Fiat-liikkessä noin 1000€:lla. Kyllä huomasi eron, kun tehot oli ennen optiontia 130 hv ja vääntö 320 nm ja uudet tehot on 170 hv ja vääntö 390 nm. Kulutus tipahti noin litralla ja hyvin on Fiat 2,3 multijet toiminut sen jälkeen (koputan puuta). optionti tehtiin 2015 ja olen ajanut sen jälkeen autolla noin 60 000km. Totean vielä ei se lisäteho riko venttiilikonestoa. Vaihteiston ja kytkimen saa rikki vaikka kuin penillä tehoilla jos ajaa väärällä tyylillä autolla, eli vedättä liian isolla vaihteellla esim.
muokattu: 7.3.2020 11:57
Ari Kuusisto 07.03.2020 09:40

Mitenkäs jos kierrosherkkyys tulee optimoinnissa räväkäksi eikös silloin liikuteta rautaa nopeammin kun valmistaja on tarkoittanut ja venttiilikoneisto saa kyytiä.
Olen senverran vanhaan aikaa ollut kanssa läheltä seuraamassa että venttiilikoneisto kanssa on vahvistelun kohde kun viritellään.Tietysti metallit siltä ajalta parantuneet(kent,ohc).
Kulutushan oli ollut esimerkissä aika rajua että onko voinut tällainen tilanne olla?
Olen kuullut että silläkin saa nokkaketjullisia merkkejä ,jolla ajan, hajoamaan kun tekee sopivan moottorijarrutuksen nolosti.
Tietysti saattaa vaatia sopivat kilometrit ja kulumiset alle.
Ja mikä paikka milläkin merkillä on se "sulake" joka antautuu.

Mika Rahunen 07.03.2020 10:46

Kyllähän moottori tuommosen optimoinnin 200 hv ja 480 nm kestää. Nyt on kyse kestääkö kytkin. Olen kuullut että olisi aika rajoilla jo vakio väännöillä. Ei hevosvoimat riko voimansiirtoa vaan vääntö.

Toivo Koistinen 07.03.2020 10:48

Hannun linjoilla olen Ei minusta kierrokset nouse siinä, ja jos venttiilikoneisto on tarkoitettu noille kierroksille, ei voiman lisäys niihin vaikuta.
Venttiilien tehtävähän on vain päästää kaasuja kulkemaan, ja sulkea väliin paikat puristuksen ajalle.
Samoin nokaketju, ei se rasitu sen enempää jarrutti, tai kaasutti konetta, koska sehän pyörittää venttiilikoneistoa.
Kestäähän nuo, jos painaa kaasun äkkiä täysille paikalla ollessa, ja sen nopeampaahan kierrokset eivät nouse millonkaan.
Toisaalta eihän ajaissa huudateta koneta täysillä, kuten auttokisoisa, vaan optimi kierroksillahan ajetaan, joka riitää mejän tienopeuksiin, missä venttiilikoneisto, ja ketju on tarkotettu hyvin toimimaan
Voimansiirto, ja laakerit siinä työntekee, eli siirtää sen konenen voiman tiehen, jotta autto liikkuu, ja siinä kaasujalka, eli kuski on ratkasevassa asemassa
Näiden kestävyyttä aloitaja kyseli
Tp

Jari Siltanen 08.03.2020 09:06

Hannu jos luet kirjoitukseni sillai että ymmärrät niin taisin kirjoittaa jotenkin näin” En väitä eikä ole faktaa että kone olisi hajonnut vääränlaisesta optimoinnista.”
Uskoisin myös että näitä optimointi ”pajoja” on syntyny kun sieniä sateella ja jokainen väittää tekevänsä sen paremmin kuin toinen. En ala provosoimaan tai muuten riitaa haastaan mutta myös tälläkin palstalla on ”asiantuntijoia” jotka tietää ja sitten myös niitä jotka haluaa provosoida ja näin ollen tietää kaiken.
Kommentin aloittajan kannattaisi kysellä alan liikkeistä ja esimerkiksi Fiatin huoltomiehiltä asiasta.

Mika Rahunen 08.03.2020 23:37

Sain vastauksen kysymykseeni tuolta naamakirjan puolelta, joten homma selvä.

Timo Haapanen 09.03.2020 08:54

Ja siellä kerrottiin että ei hajoa kytkin joten siitä vaan sitten 'optimoimaan'. Hienoa kun meillä tuollainen fasen tapainen tietolähde joka hommaan.

@timppa

Mika Rahunen 11.03.2020 20:59
Mika Rahunen 11.03.2020 21:00
Mika Rahunen 12.04.2020 23:27

Nyt on päivitetty/optimoitu ja ei voi kuin suositella.

Tarmo Julin 22.04.2020 10:41

Jep. Sama homma tehty, kyl liikkuu herkästi.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.