Fiat-moottorin lämpimyys

ASIKAINEN MATTI 11.12.2007 11:21

Hankin keulalle Fiatin omat maskikappaleet kolme vuotta sitten talvilämmön takaamiseksi ja jätin välijäähdyttimen aukon täyttämättä. Vasta tänä syksynä hoksasin, että pyöreän Fiat-merkin alapuolisessa maskipalkissa on isot aukot maskipeittojen etupuolella ja niistä pääsee runsaasti ilmaa jäähdyttimelle. Laitoin leveällä ilmastointitepillä nämä aukot umpeen; nehän eivät näy silmään, ellei kumarru maahan asti ja katso ylöspäin. Nyt odotellaan vain, miten homma talvella toimii. Ainakaan toissatalvena ei kärsinyt pitää läämmityslaitetta täysillä, jos mieli pitää moottorin lämmön normaalina. MA

PALIN MATTI 11.12.2007 14:10

Huomasin viime talvena omassa JTD 2,8:ssa sellaisen ominaisuuden, että jos lähdin liikkeelle ja pidin lämpötilansäädön heti alusta alkaen täysillä, niin moottorin lämpö ei koskaan noussut normaaliksi. Kun pienensin reilusti lämpötila-asetusta, niin moottorin lämpö nousi hetkessä normaaliksi. Sen jälkeen saattoi lämpötilasäätimen kääntää vaikka täysille, eikä moottorin lämpötila enää pudonnut normaaliarvosta.

Tästä havainnosta valaistuneena kokeilin seuraavassa kylmänä lähdössä asettaa lämpötilasäätimen n. puoleen väliin skaalaa. Tällöin moottorin käyntilämpö nousi heti normaaliin lukemaan. Tässä Fiiussa tuo sana "heti" on luonnollisesti sellainen suhteellinen käsite.

Ajaessani lämmitän asuntopuolta lämmönsiirtimen avulla. Tämänkään päälle kytkemisen en ole havainnut vaikuttavan moottorin käyntilämpöön, vaikka kabiinikin todella lämpenee siinä ajaessa.

Et kertonut minkälaisella koneistolla Fiiusi on varustettu, mutta kokeile siis sinäkin näitä erilaisia lämpimäksiajovaihtoehtoja.

Lämmintä on aina riittänyt sisätiloissa ilman mitään ylimääräisiä keulan tukkimisia. Ainoastaan ne auton mukana tulleet kumiset suojat ovat paikallaan. Pohjasuojaa ei ole lainkaan.

RAIMESALO RAIMO 11.12.2007 14:29

Tyhmä kysymys: Mikä lämpötila on normaali Fiat 1.9TD moottorille (vm-98) kesällä. En nyt muista moottorin tyyppiä, koska auto on talvisäilössä ja ohjekirja autossa. Moottorit tunteva henkilö sanoi sen kuitenkin olevan alkuperäistä italialasvalmistetta, olisihan tyyppinä ollut joku 300 tms? Sähkötuuletin lähtee kyllä toimimaan, kun lämpötila on n. 93 astetta. Loppukesästä näytti lämpömittari noin 75 astetta, mutta ei koskaan noussut yli 85 asteen maantieajossa.

PALIN MATTI 11.12.2007 16:20

No ei ole tyhmiä kysymyksiä. Nykyisissä lämpömittareissa ei taida paljon lämpötila-asteita olla merkittyinä. Tässä 2,8 JTD:ssä on se mittarin neula tasan vaakasuorassa silloin, kun moottori käy termostaatin sille säätämässä lämpötilassa. Kellotaulun merkityksessä siis klo 09:00. Aiemin kertomassani tapauksessa lämpömittarin osoitus jäi klo 07:30:een, eikä siitä noussut, ennen kuin pienensin sisälämpotilan säätöä puoleen väliin.

Periaatteessa moottorin oikea käyntilämpötila on jossain 80 asteen ja kiehumisen välillä. Nykyisillä paineisilla jäähdytysjärjestelmillä voidaan ajaa jopa 120 asteen lämmöillä. Silloin on moottori jo kyllä ylikuormituksen puolella.

SARANPÄÄ MATTI L 11.12.2007 20:58

Mulla ei -03 2,8JTD:ssä ollut pohjasuojaa, nykyisessä -05 mallissa on ja mun mielestäni sekin vaikuttaa lämpiämisnopeuteen ja lämpimyyteen. Noita Matin neuvomia lämmönsäätö konsteja pitää myös kokeilla.

ASIKAINEN MATTI 12.12.2007 15:19

Kiitos kaima lämpimäksiajovinkistä. Autoni kone on 2,8 jTD eikä siinä ole pohjalevyä. Maskissa on, kuten jo sanoin, ne Fiatin kumiläpyskät, mutta sen pyöreän Fiat-merkin alle jää aukkoja, joita nämä gummit eivät peitä, vaan ajoviima pääsee horottamaan suoraan jäähdyttimelle. Sen takia teippasin ne umpeen. Gummiläpysköissähän on ne pienet luukut, jotka voi avata, jos lisäjäähdytystä tarvitsee.

PALIN MATTI 22.12.2007 12:56

Yksi huomion arvoinen asia Fiatin 2,8 JTD-moottorin lämmöntuotossa, edellä mainittujen lisäksi, on moottorin käyntinopeus.

Kun matka-ajossa on saatu lämpötuotto säädettyä kohdilleen 100 km/h nopeudessa, niin 80 km/h alueelle tultaessa auto viilenee, ellei lämpötilasäädintä käännetä suuremmalle.

Jyrkimmillään eron huomaa, kun pidemmän ajon jälkeen pysähdytään johonkin ja jätetään moottori tyhjäkäynnille. Silloin alkaa lämmityslaite pukkaamaan kylmää ilmaa melkein välittömästi, ellei säätöön kosketa.

Ilmeisesti tämä 2,8 JTD-moottorin vesipumpun vedensyöttöteho lämmitysjärjestelmään on niin heikko, että tällainen analogisuus suhteessa moottorin käyntinopeuteen ilmenee.

Missään muussa ajoneuvossa en ole koskaan törmännyt tällaiseen ilmiöön. Muista Fiatin Ducatoissa käyttämistä moottorityypeistä ei minulla ole kokemusta.

HAAPANEN TIMO S 22.12.2007 13:11

Samat temput täytyy Transportterissa tehdä,aikalailla vaihtelee siinäkin.

SIRKIÄ MATTI 22.12.2007 14:54

Sama tilanne on jo vanhemmissa 2.8 TDI (idTD) koneissa. Risteyksiin tyhjäkäynnillä rullatessa jo lämmityslaite alkaa puskemaan viileää ilmaa.

KUNNAS TAPANI 22.12.2007 15:02

Sama juttu on 2,3 JTD:ssä. Mutta onhan siinä se namiskuukkeli, josta voi lämpöä säätää, ja jos sittenkään ei riitä, niin Webasto päälle. Jos semmoinen on.

NOUSIAINEN HANNU 22.12.2007 15:06

Näin se menee meilläkin. 2001 Ducato idTD. Olin jo varailemassa termostaatin vaihtoaikaa, mutta tuo "ominaisuus" taitaa siis olla laajemmaltikin havaittavissa. Lämpömittari nousee asteikolla puoliväliin pitkilläkin ajoilla, muttei siitä yli vaikka maskin olenkin peittänyt suojalla. Ei auto silti ole kylmä vaikka moottorinlämpömittari saattaisi muuta osoittaa. Tiedä sitten kun oikea pakkanen alkaa.

KOIVUPURO PEKKA 22.12.2007 16:06

Maskipeitto ja pohjalevy niin ongelma häipyy ja jos ei häivy niin silloin vasta kannattaa alkaa termostaatin vaihtoa harkitsemaan!

NOUSIAINEN HANNU 22.12.2007 16:32

Onko esim. tällainen levy sopiva pitämään ajoviiman poissa, ja lämmöt korkeammalla ??

http://www.automeca.fi/Pohjalevyt%20ja%20viimasuojat.html

EEROLA TEEMU J 22.12.2007 17:06

Samaa mieltä. Tuossa 2,8 idTD:ssä on alkuperäinen termostaatti ja tehdasasennuksena pohjalevy. Lämpöä on riittänyt, kun kylmällä kaudella pitää maskipeittoa. Aluksi lämpö nousee aika hitaasti normaaliksi, mutta sen jälkeen lämmönvaihdin pitää ajon aikana koko asunto- osan lämpiminä n. -10 C ulkolämpötilaan saakka. Vielä kovemmilla pakkasilla pitää käynnistää avuksi Alde, jotta sisälämpötila pysyy +20 C paremmalla puolella.

EEROLA TEEMU J 22.12.2007 17:10

Tuo Jumper-Boxer-Ducato- pohjalevy näyttää päältäpäin samanlaiselta ja siinä on myös luukku suodattimen ja öljynvaihdon varalle. Kannattaa kysyä myyjältä, onko mallikohtaisia eroja.

HAAPANEN TIMO S 22.12.2007 17:32

Ei se pohjalevy auta mitään tähän kierrosluvun mukaan muuttuvaan lämpöön.

HAAPANEN TIMO S 22.12.2007 17:32

Pekalle vastasin.

KOIVUPURO PEKKA 22.12.2007 19:10

Kyllä oma kokemukseni on se että ehdottomasti pohjalevyn asentamisen jälkeen lämpö pysyy koko ajan normaalissa riippumatta kierroksista! Tässä voi olla jotain eroja riippuen vuosimallista ja moottori tyypistä, mutta itselläni ollut useita 2.8 koneita ja kaikissa maskisuojaus ja pohjalevy poistaneet tuon lämpötila ongelman kerralla! Otin asian tässä esille nyt tässä foorumissa, koska tuntuu olevan paljon epätietoisuutta ja turhia kuluja karavaanareilla esim. näitten turhien termostaatin vaihtojen takia!
Olemme toimittaneet pohjalevyjä jo useita vuosia Ducatojen 95-06 ( myös Peugeotin Boxerit ja Citroenin Jumberit) malleihin tarvikkeena ja nyt mallistossamme myös uuden mallisen Ducaton, Peugeotin ja Citroenin pohjalevyt ja uuden Transitin pohjalevyt! Kyselkää lisää ! Hinnat reilusti alle puolet alkuperäisten hinnoista!

SIRKIÄ MATTI 22.12.2007 19:46

Pohjalevy oli asennettuna jo autoa ostaessani. Lämpömittarin viisari ei nouse kunnolla näytön puoliväliinkään, vaikka jäähdyttimen puhallin lähtee käyntiin. Lämmintä ohjaamossa riittää hyvin normaaleilla maantie nopeuksilla. Lämmityslaitteen jäähdytysnesteenkierto paranee kierroksilla ajettaessa. Maskin peitot laitan n. -7 -10 asteen seutuvilla käyttöön. Lämpöisemmillä ilmoilla voi pitää vain puolet maskista peitettynä lämpöjen vielä nousematta liian ylös.

SIRKIÄ MATTI 22.12.2007 19:52

Pohjalevy on ehdoton apu ajoviiman alakautta tapahtuvaa jäähdyttävää vaikutusta vastaan, ja välttämätön rapasuoja, meidän suolatuilla talviteillä ajettaessa.

PALIN MATTI 22.12.2007 19:59

Oma käsitykseni asiasta: Moottoritilan pohjasuoja vähentää kylmän ilman virtausta konehuoneessa ja siten pienentää sen ulkopuolista jäähdyttävää vaikutusta. Moottorin käyntinopeuden hetkellinen pienentäminen ei vaikuta mitenkään moottorin käyntilämpötilaan, vaan ainoastaan lämmittimen kennossa kiertävän jäähdytysnesteen määrään ja tätä kautta lämmittimen kennon lämmönsiirtotehoon. Pieni kierto - viileämpi ilma, suuri kierto - lämpimämpi ilma. Moottorin jäähdytysnesteen lämpötilan muutoksesta, eli siitä, mihin pohjalevy vaikuttaa, ei tässä tapauksessa ole lainkaan kyse.

Lievä markkinointihenkisyys kuvastuu tuosta lausunnostasi siis, mikä on aivan luonnollista, koska käsitykseni mukaan myyt juuri näitä pohjalevyjä.

KOIVUPURO PEKKA 22.12.2007 21:47

Täytyy myöntää että alkujaan ajattelin ottaa asian vain esille, koska asiasta on käyty keskustelua tällä palstalla ja se tuntuu olevan oikeasti ongelma monelle. Tuossa eka viestissäni en ajatellut markkinoida tuotetta vaan vain kertoa havaitsemiani tosiasioita, joista oikeasti on kaikille hyötyä, mutta näkyi joku linkittäneen jollekin kauppiaan sivulle ja tasapuolisuuden vuoksi nyt sanottakoon että on näitä tarjolla meilläkin vaikka vielä ei ole saatu edes kuvaa kotisivulle kun on näitä vasta reilut 6-7 vuotta myyty! kaikki nykyiset mallimme on huoltoluukullisia ja tulpatulla öljypropun reiällä varustettuja malleja! Caravan lehdestä löytyy mainosta lisää ja toki voi kysellä hinta ym. tietoja suoraan vaikka sähköpostilla info@hoverfin.com Anteeksi jos jotakin haittaa tämä "mainostaminen", mutta ehkä tässä tietokin liikkuu ja jos se tieto vielä jotakuta auttaa niin sehän on vain positiivistä! Heittäkää kysymyksiä tai kommentteja asiasta, itsellä on kuitenkin 20 vuoden kokemus matkailuautoista ja liki 100 yötä vuodessa tulee autossa vietetyksi!

KORPPI SEPPO A J 22.12.2007 22:01

"vaan ainoastaan lämmittimen kennossa kiertävän jäähdytysnesteen määrään ja tätä kautta lämmittimen kennon lämmönsiirtotehoon. Pieni kierto - viileämpi ilma, suuri kierto - lämpimämpi ilma" -mielipiteestä.

PALIN MATTI 22.12.2007 22:08

Olet Pekka aivan oikealla asialla, niin kuin kauppiaan pitääkin. Se mihin kirjoituksessani puutuin, on tuo mainintasi avusta KAIKKIIN vaivoihin. Kuten varmaan edellisestä huomasit, ei se pohjalevy ole apu tähän kierroslukuun verrannolliseen lämmitystehon vaihteluun.

Ilman muuta on selvää, että pohjalevy auttaa silloin, kun ajoviima on niin kylmä, että se jaksaa ulkoisesti jäähdyttää moottoria enemmän, kuin sen oma lämpötuotto sitä lämmittäisi.

Ensisijainen keino on luonnollisesti edestä tulevan ajoviiman aiheuttaman moottorilohkon jäähdyttämisen estäminen, joka toteutetaan ns. maskisuojilla. Pohjalevy vaikuttaa moottorin käyntilämmön ylläpitoon lähinnä moottoriöljyn kautta. Sekä tietysti myös vaihteistoöljyn käyttölämpötilaan kovemmilla pakkasilla.

Tästähän me olemme samaa mieltä.

KOIVUPURO PEKKA 23.12.2007 11:40

Viittaisi hiukan siihen että joko lämpömittarissa vikaa tai sitten jäähdytyspuhaltimen lämpötilan tunnistimessa, koska oma kokemukseni on se että jäähdytyspuhaltimen ääni on Ducatoissa harvinaista herkkua edes kuumina kesäpäivinä, saati sitten talvisaikaan! Omassa autossani lämpömittari nousee aika nopeasti sinne mittarin puoliväliin ja pysyy siellä vauhdista ja kierroksista piittaamatta, no pitkään tyhjäkäynnillä ollessa se pakkasella ehkä hiukan vaipuu, siinä tilanteessa ei ole niin tullut seuratuksi! Toki kone kohtaisia eroja saattaa esiintyä, ainakin ongelma oli joskus 80-luvun lopun 2,5tdi koneissa jo samanmoinen! Pohjalevyissä on myös eroja ja alkuperäisessä levyssä olevat lukuisat reiät voi huoletta teipata talveksi ilman että tulee minkäänlaisia ongelmia. Itselläni oli kölme vuotta sitten tuollainen yli 4000kg asuntoauto 2,8 Fiat ja sen perässä autotraileri jossa auto kyydissä eli vetomassaa 2000kg, ulkona lämmintä 25 astetta ja ajo Helsingistä Ouluun, paikoillaan umpinainen pohjalevy ja talven jäljiltä pahvinpala syylarin edessä, eikä lämmöt normaalista nousseet!

HYTÖNEN RAIMO 23.12.2007 23:27

Jos autossa on oikea-asteinen ja oikein toimiva termostaatti, niin ei sen lämpötilan pitäisi niin kamalasti heitellä.

NIEMINEN RAIMO 24.12.2007 05:22

Onko näissä uudemmissa Fiiateissa kiertovesipumppu lämmityspuolella,siis letkun välissä ? Tämähän poistaisi viilenemisprobleeman esim liikennevaloissa jossa oma paine ei kierrätä nestettä lämmityslaitteelle riittävästi ja puhallin viilentää lämmityskennossa olevan vesimäärän nopeasti.

REINI SEPPO 01.01.2008 13:07
UUTTA VUOTTA KAIKILLE!!!

Kiva seurata kirjoittelua kaikkia koskevasta ONGELMASTA? Sen hän on lämpimän ilman sisään puhallus .Koska normaalisti ei olla huolestuneita moottori kohtalosta vaan omat jalat ensin!Nopeuden muutos 100-80km/h muuttaa vesipumpun kierroksia ja samalla nesteen virtausta,samanaikaisesti tapahtuva termostaati avautuminen lisäksi pahentaa asiaa. Periaatteessa on kaksi piiriä jossa neste virtaa 1. lämmityslaite (joka on tietysti talvella auki) 2.moottorin jäähdytys jota säätää termostaatti( tarpeen mukaan) Sulkemalla moottoria jähdyttävä "viima" nokka peitolla ja lämpö panssareilla savutetaan nopeasti haluttu lämmpötila ,mutta myös termostaatti avautuu ja neste kiertää helpoimman piirin (moottorin),Olisikohan Wanhaajan kaihtimesta apua?
Lämpöä ainakin pitemmässä ajossa tuntuu riittävän! Se pumppu oli oikeaan osunut HYVÄ RAIMO!!!!

NIITTYARO TAPANI 01.01.2008 13:58

En tiedä onko lisäpumppua vakiona mutta sellaisen saa ainakin Eberin mukana. Jos ajo on kovin vaihtelevaa kovalla pakkasella laitan Eberin päälle ja sen pumppu kierrättää kuumaa vettä kennostossa vaikka itse laite ei sytykään moottorin ollessa kuuma. Tämä käytäntö antaa ohjaamoon tasaisemman lämmön. Lienee Webastossa saman kaitainen pumppu joten menetelmä ei liene merkkiriippuvainen. Tietysti erillisen pumpun saa edullisemmin kuin esim. Eberin mutta on siitä lämmittimestä muutakin iloa.

ASIKAINEN MATTI 01.01.2008 14:31

Täydennyksenä alkuperäiseen viestiini: Pakkasta oli parikymmentä astetta ja lämmityslaite täysillä. Moottorin lämpö ei noussut normaaliksi ennenkuin pienensin lämmityslaitteen tehoa. Kabiinissa tuli sitten vilu ja lisäsin lämmitystä, mutta sitten tippui moottorin lämpötila. Yritin tasapainotella moottorin normaalilämmön ja palelemisen välillä. Moottorin lämmön pyrin kuitenkin pitämään normaalina, koska sen lasku kuitenkin kylmensi kabiinin.

HALMEENMÄKI JUHANI 01.01.2008 19:46

Moista saa varaosa- ja tarvikeliikkeistä. Bosch-mallista pumppua on käytetty mm Transporterissa, Mersun henkilömalleissa ja Omegassa tehostamaan lämppärin vedenkiertoa.

VIRTA URPO 01.01.2008 23:04

Adrian -07 ja 2,3 multijet koneellisen lämmönvaihdin ainaskin pukkaa hyvin tyhjäkäynnillä lämpöä kabiiniin. Oikeastaan tuntuu ,että sen kierto jopa parempi kuin sen ohjaamolämppärin joka sekin ehkä ns. hidas. Lämmöt pysy mittarin mukaan aina normaalissa, kun ne sinne ensin n. 10-15km jälkeen saatu. Autossa alkuperäis ( Carawall ) pohjalevy eikä ollut vielä maskisuojaa. Onkos kukaan miettinyt mitä tuo pohjalevy ajanmyötä vaikuttaa noihin muihin eriste yms. aineisiin, koska siellä koneen takana tosi kuuma kesällä. Tuli vaan mieleenn näin jälkikäteen, kun ajettelin kesäistä alppireissua noine nousuineen. Lämmöt ei koskaan mittarin mukaan kuiteskaan nousseet vaikka koneella varmaan muuten "hiki" olikin. Onkohan tuo Carawallin pohjalevy alkuperäinen vaiko heidän joku omansa. Se kun ei ole varustettu suodatin eikä öljyproppu aukottuksilla / luukuilla. Se kun on sellainen 3-osainen ja näyttää ihan ns. tee-se-itse tyyliseltä asennukselta ( eli käytetty kiinnittämiseen mitä ikinä nurkista löytynyt noita "värkkejä") -tyylillä . Oli pakko siistiä kun eka kertaa avasin öljyvaihtoa varten.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.