Fiat Ducaton mittarivalot myös päivänajovalojen kanssa ?

Matti Anttila 23.05.2018 14:14

Uudemmissa Ducatoissa on nopeusmittari hyvin huonosti luettava pienikokoinen ja ilman valoja hämärä.

Saksalaisten nettipalstojen mukaan on olemassa ohjelmapäivitys, jonka avulla mittarivalot saa palamaan
yhdessä led päivänajovalojen kanssa. (Ihanne olisi tietenkin saada myös takaparkit päälle,mutta se taitaa olla Fiatille jo liian vaikeaa..)

Onko kukaan saanut tätä päivitystä asennettua Suomessa ja onkohan se vielä takuunpiirissä olevalle autolle maksutonta ?

Timo Haapanen 23.05.2018 14:51

Kysymykseen en osaa vastata, mutta todella huonosti se näkyy. Mun katsannossa mittari jää ratin taakse ja pitäisi kallistaa itseään jotta näkisi. Isosta navista tulee katseltua, navi on mittarikaaressa kiinni ja siinä se on melkein kuin hud-näyttö.

@timppa

Matti Asikainen 23.05.2018 15:54

Eikös se ole parasta laittaa oikeat valot päälle, jolloin myös takavalot palavat mittarivalojen lisäksi. Ei niitä ajovaloja niin usein kärähdä, että niiden hinta ylittäisi ohjelmapäivityksen hinnan. Olisi sekin valoturvallisuus siten hoidettu. Ajovalojen käyttöä päiväaikaan ei ole kielletty ja jää pois myös ajovalojen sytyttämisen unohtuminen olosuhteiden muuttuessa.

Juhani Halmeenmäki 23.05.2018 16:50

Päiväajovalot vaan näkyvät päivällä paremmin kuin ajovalot.

Timo Haapanen 23.05.2018 17:01

Paljon paremmin, ja hämärän alkaessa näkyvät aina vaan paremmin. Samoin sumussa. Paivävalojen tultua en ole yhtään lamppua autoihin vaihtanut. Osasyy on tietty pimeassä ajamisen vältteleminen, siitä hommasta tuli mitta täyteen työaikana.

@timppa

Markku Hämäläinen 23.05.2018 18:23

Tuosta takavalojen palamisesta.
Jos valoja ei osaa käyttää vaan ajaa pimeällä takapäällä näkyvyyden ollessa rajoitettuna, on syytä pysyä poissa liikenteestä.
Samoin jos ei näe päivänvalossa 4 m2 matkailuauton takaseinää sekin on syy välttää liikkumista yleisillä teillä.
Maanteillä tavoittamisnopeusero on laillisilla nopeuksilla 20 km/h.
Jalankulkijat, joilla ei ole valoja eikä päivällä heijastimia, kohdataan paljon suuremmalla nopeuserolla ja nekin täytyy havaita.
Itse käytän päivänajovaloja ajovalopolttimoiden ja laturin säästämisesi.
Pystyn kyllä kytkemään myös parkit ldr valojen kanssa ja käytän sitä mahdollisuutta kirkkaana päivänä metsätapaleilla joissa kirkkaus vaihtelee.
Laturi syöttää myös jääkaapille sähköä.
Paljonko ilmastointi vaatii, sitä en tiedä, mutta laturi on sen takia isompi.

Matti Janhonen 23.05.2018 19:03

Mitään noista ongelmista ei ole kun ajaa ajovalot päällä.
Saahan sitä konstailla.

Moniin autoihin on saati päivävalokikkailulla niin kalliit integroidut desing-umpiot, että onpa todella hyvä jälkimarkkinointituote autofirmoille.

Timo Haapanen 23.05.2018 19:17

Taitaa 180 W mennä hukkaan kun ajovaloja ja parkkeja polttelee, ja lamppuja joutuu vaihtamaan. Päivävaloilla saa jääkaapin 'ilmaiseksi'

@timppa

Juhani Backman 23.05.2018 19:57

Entä jos laittaa omat auton parkit vaikka 10-20 ledit päivävaloiksi kun niitä parkkeja ei mihinkään tarvii ja vaihtaa katsastukseen takas normix .


Tietenkin kaikki muut takana ja sivulla ledeiksi.
muokattu: 23.5.2018 19:59
Matti Asikainen 23.05.2018 21:03

Kaikki edellämainitut muutokset ovat hyttysten kuurnimista matkailuauton käytön kokonaiskustannuksissa, yhtä tyhjän kanssa.

Raimo Nieminen 23.05.2018 21:41

Linkin mukaiset on ollut jo pitkään Ducaton parkkien tilalla.Ei ole innokkainkaan kansalaispoliisi räpsytellyt himatuikkujaan.Noi peräpää pimeänä olevat päivävälot on syvältä.
https://www.banggood.com/Car-LED-CANBUS-10SMD-5630-Super-White-T10-W5W-194-168-2825-Side-p-950946.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

Timo Haapanen 23.05.2018 22:18

Minkä ihmeen takia himmeiden takaparkkien pitäisi päivänvalon aikaan palaa??

@timppa

Jarmo Välimäki 23.05.2018 22:21

Timo kerkis ensin,juuri näin.

Raimo Nieminen 24.05.2018 07:25

Perustuuko nykyautojen päivävaloautomatiikka hämärätunnistukseen ? Elikä vaihtaa automat normaalivalaistuksen esim: tunneleissa.Jos näin ei ole ,niin perseestä ovat.Törmännyt näihin päivävalovesseleihin kun sumussakin riisikupissa on perä pimeänä,ajetaan vain päivävaloilla kun semmoiset tuikut nyt sattuu olemaan.Näissä tapauksissa ei ainakaan automatiikka toimi tai sellaista ei ole laisinkaan.Kuinkas aikoinaan nämä keltaiset huomiovalot,pitikö olla parkit päällä ?Noi takaparkithan on 5 wattiset,ei liene kovinkaan kummoinen homma korvata ne tehokkailla ledipolttimoilla.Minusta on tärkeää että peräpää tulee huomatuksi,vaikka olisi sitten vähän leveämpikin ahteri kysymyksessä.Rekat tulee huomatuksi ja hyvä niin.

Timo Haapanen 24.05.2018 08:24

Valoja pitää osata hallita kuten ajamista muutenkin, kuten esim. turvaväli ja nopeus. Jarruvalot erottuvat paremmin silloin kun muita valoja ei ole. Takaparkkien kirkastaminen olisi iso turvallisuusriski.

Muualla euroopassa ajellaan yleisesti ilman minkäänlaisia valoja.

Itse jaksan vääntää vääntää valot päälle tunneleissa yms. Hyvä muistutin tähän on tunneleissa yövalaistukseen siirtyvä navi.

Jaksan myös laivaan ajessani siirtyä parkkeihin etten hämärässä ruumassa häikäise paikannäyttäjiä.

@timppa

Markku Hämäläinen 24.05.2018 10:29

Montako peräänajoa on sattunut päivänvalossa normaaleilla ajonopeuksilla, kun perävalot evät pala?
Jos ajaa edellä nomaalinopeutta ajavan perään päivän valossa on syytä mennä silmälääkärille.

Matti Janhonen 24.05.2018 10:30

Päivävalot on ihan yhtä hyvä keksintö kun hirvipilli tai auton maadoitusnauha auton alla.
Niin ja olihan se magneettikuulakin joka vähensi kulutusta.

Matkailuauto vaatii liikennevirran mukana liikkuessaan noin 60 kW tehon = 60.000 W.
Takaparkit vie tästä tehosta 10 W joten...

Raimo Nieminen 24.05.2018 11:52

Yllämainituista hirvipilli oli ihan ehdoton.

Jarmo Leinonen 24.05.2018 12:49

Päiväajovalot eteenpäin ovat ok. Itsekin asentanut, mutta aina siten että myös takavalot palavat.
Valottomia "peräpäitä" eikä noita muovisia mopoautoja olisi saanut koskaan sallia tieliikenteeseen. Molemmat ovat selkeä turvallisuusriki. Se kun vain sattuu olemaan niin, ettei suurin osa tielläliikkujista osaa kääntää sitä valonappulaa oikeaan asentoon vaikka olosuhteet niin vaatisivat. Sen kaikki voivat todeta ihan itse ilman sen kummempia todisteluja.
Tämä on minun mielipiteeni, eikä muutu edes hovissa;).

Matti Janhonen 24.05.2018 13:41

Liikenteessä ajovalot merkitsee muille tienkäyttäjille päiväaikaan lähinnä sitä, että ne on päällä.

Varsinainen informaatio muille tienkäyttäjille omista aikeista tapahtuu vain vilkuilla/hätävilkuilla ja jarruvaloilla.

Jos ajatte paljon keski-euroopan liikenteessä niin paras investointi turvallisuuteen niillä joilla vielä ei ole lisäjarruvaloa on asentaa kunnollinen lisäjarruvalo.
Ja tietenkin asennettuna niin korkealle, että näkyy henkilöautojen yli rekan ohjaamoon.

Timo Haapanen 24.05.2018 14:45
Matti Janhonen

Päivävalot on ihan yhtä hyvä keksintö kun hirvipilli tai auton maadoitusnauha auton alla.
Niin ja olihan se magneettikuulakin joka vähensi kulutusta.

Matkailuauto vaatii liikennevirran mukana liikkuessaan noin 60 kW tehon = 60.000 W.
Takaparkit vie tästä tehosta 10 W joten...

Tämä on taas niitä juttuja että kun Matilla ei ole niin se on kaikilla muillakin turha.

Päivävalot ovat nykyaikaa ja erittäin mukavat. Todellinen säästö on lähes 200 W riippuen sivuvalojen määrästä.

Säästää auton laturia ja poistaa lähes kokonaan polttimoiden vaihtotarpeen, ei hapetu kylkivalot, ei pimene mittarivalot. Lisäksi ajovalojen polttimot pysyvät kirkkaina ja umpiot säilyvät hyvinä.

Vaikea keksiä päivävaloista mitään negatiivista.

@timppa


Pitäisikö minun polttaa parkkejani päivällä sen vuoksi kun jotkut eivät osaa käyttää valojaan oikein? Ei sumutakavaloakaan osata, ei jarruvaloja, eikä vilkkujakaan.
muokattu: 24.5.2018 15:20
Matti Janhonen 24.05.2018 15:23

Eihän niissä negatiivista, mitä nyt turhuus.

Niistä on autojen umpiokehityksen myötä tehty mallisuojattu jälkimarkkinointituote ja myyjälle erittäin kannattava sellainen. Maurin Hymerin etu-umpion hinta merkkiliikkeessä 1700 euroa. Hui!

Kävin pari päivää sitten J-Caravanilla tekemässä 3 e kaupan ja siinä uusia m-autoja katsellessani tein havainnon, että m-autojen takavaloista ollaan tekemässä myös kallis jälkimarkkinointituote.
Mallisuojattuja takavaloja ja hintaa vähintään 6-700 e jos ostamaan joutuu.

Timo Haapanen 24.05.2018 16:41

Kävitkö ajovalon polttimon ostamassa?

@timppa

Timo Haapanen 24.05.2018 17:45
Matti Janhonen

Eihän niissä negatiivista, mitä nyt turhuus.

Niistä on autojen umpiokehityksen myötä tehty mallisuojattu jälkimarkkinointituote ja myyjälle erittäin kannattava sellainen. Maurin Hymerin etu-umpion hinta merkkiliikkeessä 1700 euroa. Hui!

Kävin pari päivää sitten J-Caravanilla tekemässä 3 e kaupan ja siinä uusia m-autoja katsellessani tein havainnon, että m-autojen takavaloista ollaan tekemässä myös kallis jälkimarkkinointituote.
Mallisuojattuja takavaloja ja hintaa vähintään 6-700 e jos ostamaan joutuu.

Juu, mutta integroidun ostajan pitää ymmärtää mihin ryhtyy.

Tavallisen Ducato 2015 umpio maksaa 118€

@timppa

Juhani Halmeenmäki 24.05.2018 18:23

"Perustuuko nykyautojen päivävaloautomatiikka hämärätunnistukseen ? Elikä vaihtaa automat normaalivalaistuksen esim: tunneleissa.Jos näin ei ole ,niin perseestä ovat"
Yleensä kyllä, hämärätunnistin yleistyi vauhdilla.

"Kuinkas aikoinaan nämä keltaiset huomiovalot,pitikö olla parkit päällä"
Takavalojen = "takaparkkien" piti olla päällä, mutata helppouden takia yleensä kytkettiin kaikki seiseontavaloasennon tuikut palamaan huomiovalojen kanssa.

"Entä jos laittaa omat auton parkit vaikka 10-20 ledit päivävaloiksi kun niitä parkkeja ei mihinkään tarvii ja vaihtaa katsastukseen takas normix ."
Yleensä se parkkipolttimo on jossain ajovaloheijastimen syövereissä tai umpion keskellä, näkymisen kannalta huonommassa paikassa kuin oikeat päiväajovalot.
Eikä se määrä vaan laatu. Yhdelläkin ledillä saa tarpeeksi lumeneita, ja toisaalta kaksikymmentäkään huonoa ei vastaa viittä hehkuwattia.


Kyllähän näitä päiväajovalojen osaamattomia käyttäjiä suurempi riski on ne kuskit, jotka kuvittelee parkkien olevan sama asia. Ja siis ihan tavallisten parkkien, joiden näkymisteho esim nyt kun aurinko paistaa urakalla, on jotain olemattoman ja surkean välillä.
Sitä ihmettelen eniten, että kun ne parkit pitää joka kerta erikseen laittaa nappulasta päälle ja pois, että miten viitsivät. Ja miksi ottaa tietoisesti riski siitä, että jonain päivänä vallesmanni kirjoittaa lappusen, tai kolahtaa?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.