Fiat Ducato vm. 2014 häiriökoodi P0697

Vuokko Salmi 18.08.2020 08:40

Olemme etsineet vikaa, vaihtaneet ECU:n mutta vika ei ole korjaantunut. Nyt vika päällä Vakionopeuden säädin ei toimi, jäähdytyspuhaltimet päällä kokoajan. Aiemmin vika kuittaantui kun starttasi useamman kerran, nyt ei enää. Epäilemme johtosarjaa tai vaihdettua Ecua (käytetty). Onko kellään löytynyt vastaavaan vikaan apua?

Mika Jokinen 18.08.2020 09:11

Näyttäisi äkkiseltään olevan koodi, joka tulee, kun ecun yksi 5v anturisyöttö tuupertuu, eli on liikaa kuormaa. Vika voi olla jossain anturissa, tai toimilaitteessa joka käyttää samaa syöttöä, syöttöjohto hinkautunut puhki ja maihin, tai ecut on viallisia.
Mittailu hommiahan siinä seuraavaksi pitäisi tehdä. Kaiketi jokaisesta kylästä löytyy seppä, joka moisen pystyy mittaamaan. Lahden alueelta tiedän ainakin Päijät-Hämeen caravanin ja Autoalarmin moisia mittailuja pystyvän suorittamaan.
-Mika

Vuokko Salmi 18.08.2020 11:40

Kiitos. Olemme yrittäneet paikallistaa vikaa mittauksilla mutta se ei ole tuottanut tulosta. Mittauksissa selvennyt ettei jännitettä tule esim. kytkimessä olevalle anturille eikä myöskään vakionopeussäätimelle? Voihan se olla että jokin johto on rispaantunut, tuntuu vaan niin ihmeelliseltä kun vika aiemmin korjaantui.
-Juhani

Mikko Tamminen 18.08.2020 12:21

Viittaisi tuossa tapauksessa vaan kontaktihäiriöön!Liikutteleppa niitä johtoja hiukan jos taas vaikka piostuisi!

Seppo Suomi 18.08.2020 12:27

Onko ECU:n vaihto koodattu autolle ? Sain tällaisen vastauksen kun aioin vaihtaa ko. yksikön autooni. Vaihto jäi tekemättä.

Vuokko Salmi 18.08.2020 15:12

Hei. Johtoja on tullut heiluteltua, mutta ei vielä hyvällä tuloksella. Täytyypä varmistaa onko ECU:n vaihto koodattu. Muistelen, että jollain on aikaisemminkin ollut vastaava häiriö?

Mika Jokinen 18.08.2020 16:28

Ei sinne kuulukkaan tulla virtaa, jos on vika päällä. Ecu pudottaa koko syöttölinjan mykäksi, jos menee liikaa kuormaa, eli helpoin tapa selvittää onko ecu rikki, on katkaista johto ecun liittimen läheltä. Tämän jälkeen, jos ecu on ehjä, rupeaa se syöttämään taas sitä 5v siihen kamman puolimmaiseen pätkään johtoa. Jos näin käy, on vika loogisesti johdossa katkoskohdasta eteenpäin. Tämän jälkeen pitäisi tietää, mitä toimilaitteita on kytketty tuohon syöttöön ja ruveta nyppimään niitä irti, kun viallinen anturi tai oikosulku on poistettu rupeaa kestämää 5v syöttö päällä.
-Mika

Vuokko Salmi 18.08.2020 17:12

Tätä oli tarkoitus testata seuraavaksi.
-Juhani

Vuokko Salmi 19.08.2020 07:47

Mistähän olisi mahdollisuus saada johdotuskuvia?

Mika Jokinen 19.08.2020 13:38

Mielestäni ne on pakko saada maahantuojalta, toki maksua vastaan, tai sitten joutuu avaamaan maksulliset tunnukset johonkin porttaaliin, josta niitä saa ladata.
-Mika

Vuokko Salmi 23.08.2020 17:11

Monta tuntia ja ehkä muutama turhakin mutta vika löytyi, se oli hiukkassuodattimen paine-eromittausanturi. Sen vaihto ja hiukkassuodattimen regenerointi ja moottorin vikavalo poistui, nyt toimii kuin pitääkin.

Seppo Suomi 23.08.2020 17:48

Kiitos !!
Olet valitettavasti vähemmistöä joka kertoo miten asia ratkaistiin,
Onneksi ei ole ollut vielä tätä vikaa autossani. Muita "Fiatismejä" kyllä on löytynyt.

Timo Haapanen 23.08.2020 18:08

Tuttavalta kaksi kertaa mennyt tuo anturi 2010 mallisesta. Heillä toisella kerralla korjaamon testeri ( Fiat huolto Luxemburgissa ) näytti vikapaikan heti.

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.