Fiat Ducato Hymerin kattoluukkujen ja listojen tiivistäminen

Pentti Marttinen 25.08.2021 14:40

Olisi tarkastettava kattoluukkujen ja listojen tiiveys ko. autossa. Mitään vuotoja ei ole havaittavissa ja saumat aika siistin näköiset,- eli varmuuden vuoksi.
Hetki sitten kävin eräässä Caravan kaupassa ja kerroin käyttötarkoituksen, mihin massaa käyttäisin.
Myyjä tarjosi Sikaflex 221i massaa, jota ostinkin kaksi patruunaa.
Nyt tässä olen tutkinut ja miettinyt, tuliko minulle nyt oikea tuote, vai olisiko joku muu tähän käyttötarkoitukseen sopivampaa?
Kiitos asiallisista neuvoista ja kommenteista.

Reino Kock 25.08.2021 15:14

olen käyttänyt tämä Dekalin tiivistemassa 8936.

Tapani Pokkinen 25.08.2021 15:17

Käyhän tuo muuten, mutta tulee melko pysyvä tiivistys?
Ennemmin luukut tiiviiksi Butyylillä, niin saa myös auki.

Markku Hämäläinen 25.08.2021 16:27

Liimamassoissa kuten Sika 221 (joka on sinänsä erinomainen liimamassa) on se vika, jos sauma repeää auki, se pysyy auki.
Butyylisauma tarttuu uudelleen ja on joustava, jos se pysyy vain notkeana.


Sika 221 sauman saa auki vain "kirveellä". Butyylisauman aukeaa rauhallisesti venyttäen. Meillä on 15 vuotta vanha Hymer, enkä aio luukkujen saumoja avata varmuuden vuoksi. Hymer käyttää polyuretaani eristettä joka ei ole arka kastumaan.
muokattu: 25.8.2021 16:32
Timo Haapanen 25.08.2021 18:49

Mun mielestäni myyjä tarjosi suuri oikeaa massaa. Tässähän ei ole tarkoitus irroittaa luukkuja vaan varmistaa saumat ulkopuolelta vetäen sievä massapalko luukun reunaan.

Butyyli sopii asennusvaiheessa sinne väliin mutta itse kyllä tähän tarkoitukseen käyttäisin tuota sikaa tai vastaavaa liimamassaa. Aika joustavia ovat nämäkin massat, ei ne repeä.

Omaan autooni tein melko uutena varmistuskittaukset katon listoille. Listat kiertävät koko katon ja vain kulmissa on n. 10 cm:n aukot, vesi seisoo siellä mielellään. Nätti n. 3 mm:n palko katon ja listan reunaan.

Pentti on aloittamassa juuri sellaista työtä joka jokaisen tulisi harkita.

@timppa

Timo Haapanen 27.08.2021 14:30

Kävin äsken auton katon reunalla ottamassa kuvan siitä millaista tiiveyden varmistamista ajan takaa. Kuvassa ohjaamon päällä olevan lasikuitumöykyn ja katon välinen lista.

Jos tuossa listan juuressa vesi vuorotellen jäätyy ja sulaa on ihme ellei se vuosien kuluessa mene sinne väliin. Liimamassa siinä rajakohdassa varmistaa täydellisesti pitävyyden. Eikä tuo ole butyylin kohde.

Kuvittelen aloittajan suunnitelevan juuri tälläistä varmistusta.

Tuttavalla on täysin samanlainen perävessa LMC kuin mulla ja melko uutena tuli vettä takaseinässä olevan peilikaapin takaa. Autossa on kuvaa vastaava lista myös takana poikittain, sehän se päästi vedet.

@timppa

Liitetiedostot

1630061110067.jpg
Heimo Turunen 27.08.2021 22:01

Minusta butyyli kuulu liitoksen sisään, autonvalmistajien säästelyä on se että se pursuaa esiin. Ajan kanssa se myös muhjantuu rumaks. Aloitaja on oikealla asialla, itse käyttäisin sika 521 uv.

Heimo Turunen 27.08.2021 22:01

Minusta butyyli kuulu liitoksen sisään, autonvalmistajien säästelyä on se että se pursuaa esiin. Ajan kanssa se myös muhjantuu rumaks. Aloitaja on oikealla asialla, itse käyttäisin sika 521 uv.

Mauri Laukkanen 28.08.2021 09:58

Kun ostin nykyisen Hymer 524SL as,auton ,niin imettelin kuinka huolimatonta työtä oli tehtaalla tehty.
Siis kysymys on juuri näistä listoista ja paikoista missä on liitymiä,siis massaa oli laitettu minusta likaa ja meinasin
poistaa ylipursuneet liimamassat, mutta toisaalta se onkin hyvä asia!
Hymerin teknologia rakentaa as, autoja on ylivoimainen, siinä on käytetty järkeä, mitä ei voi sanoa kaikista as,autojen valmistajista, valitettavasti näin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.