Fiat Ducato/Bürstner aurauskulmien säätö

Jari Pasanen 02.11.2022 08:38

Vm 2013 Ducato-alustainen Byrre kaipaa katsastusmiehen mukaan uudet raidetangon päät (lähinnä oikea) ja koiranluut taakse. Kysyin tarjouksia muutamilta huoltokorjaamoilta ja sain muutaman tarjouksen, en kaikilta pyytämiltäni. Ongelmaksi koitui aurauskulmien säätö. Takapyöriin ei saa kiinni mittapeilejä kun renkaat ovat korin alla. Kyseessä siis puoli-integroitu auto. Mm:ssa Vianor perusteli asiaa näin. Ei pysty tekemään kunnollista aurauskulmien säätöä. Raskoneelta en ole vielä saanut tarjousta. Millaisia kokemuksia muilla m.autojen käyttäjillä on vastaavasta tilanteesta?

Matti Asikainen 02.11.2022 09:44

Autoa valmistettaessa auraus on säädetty tyhjälle alustalle. Kun siihen rakennetaan matkailukori päälle, niin etupää painuu ja haritus lisääntyy. Ensimmäinen rengaskerta kului voimakkaammin sisäreunoiltaan. En löytänyt sellaista korjaamoa, jolla olisi tarkat laitteet matkailuauton käsittelemiseksi, mutta Juvalta löytyi apu. Korjaamolla oli vielä vanha "lauta", joka pantiin lattialle ja ajettiin toinen etupyörä sen päälle metrin verran. Laitteen antaman arvon mukaan korjattiin sitten aurausta. Taka-akselin suuntausta tällä ei tietenkään voinut tarkistaa, mutta etupyörien suuntaus korjaantui kuitenkin niin hyvin, että seuraavan rengaskerran kuluminen oli normaali.

Markku Hämäläinen 02.11.2022 15:50

Mielenkiintoinen ilmiö.
Kun -70 ja -80 luvulla tehtiin henkilöauton etupyörien suuntaus, kukaan ei puhunut nelipyöräsuuntauksesta mitään.
Etupyörien auraus asetettiin kohdalleen ja siinä kaikki.
Ohjausta kääntelemällä tarkastettiin muutos suuntauksessa ja todettiin pyörien oleva suoraan ajosuunnassa.
Nykyään jos ei pysty tekemään nelipyöräsuuntausta niin ei voi säätää etupyöriäkään.

Toivo Koistinen 02.11.2022 16:45

Nyt kai se, että takana on munlaiset jouset, kun ne perinteiset lehtijouset. Sillonhan taka-akseli oli siinä mihin se oli pantu
Tuo matkailuauto sisustus, ja painon lisäys meillä rintajouppi otti jo uutena huomioon. Säädätti aurauksen heti, ja siittään on ollu asia kunnossa.
En muista, että kun paikallinen korjaamo laittoi muutama vuosi sitten taakse lisälatit, että säätelikö auraukset mutta lulen että sääti, ainakaan ei rengaskuluminen ole muttunnu.
Tp

Tapio Pankka 02.11.2022 19:25

Kun vaihdat ne raidepäät, niin jätä kontramutteri siihen asentoon missä se on ollut. Kierrä samanlainen uusi raidepäät sitä mutteria vasten. Auraus asettuu hyvin lähelle vanhaa arvoa.
Vanhan koulukunnan asentaja katsoo vaikka mittatangolla tarkasti aurauksen jos sitä haluaa.
Takapyöriä ei tarvita pelkän aurauksen säätöön mitenkään. Eri asia on sitten kulkukulmat ja muut.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.