Fiat Ducato 2,5 TD käynnistysvaikeudet (1994 uudempi)

Jan Arens 05.11.2017 21:00

Yhtenä aamuna auto enää ei käynnistynyt, ison höyläämisen ja parin tunnin lohkolämmityksen seurauksena kuitenkin käynnistyi, mutta kierrokset eivät nouse. Imusarjassa oleva hehkutulppa sanoi myös ison rasituksen seurauksena työsopimuksen irti. Piipusta tulee valkoista parafiinihajusta savua. Suodatin vaihdettu, polttoaine vaihdettu, mutta ongelma ei poistu. Jos moottori on ihan työlämpötilassa, sitten välillä onnistu myös täydet kierrokset, mutta tätä vain hetkeksi, käynti muutenkin epätasainen. Itse epäilen ilmavuotoa imun puolella.

Raimo Hytönen 24.11.2017 22:29

Epäilen vesi. (tai oikeammin jäähdytysnestevuotoa) johon myös savun haju ja väri viittaa. Todennäköisin vuotopaikka kansi tai kannentiiviste, muualtahan se ei oikein pääse palotilaan.

Jan Arens 25.11.2017 21:54

Jäähdytysnesteen taso ei ole alentunut, vaikka ajoin 30 km-ttä, ölyn seassa ei ole jäähdytysnestettä eikä päinvastoin. Epäilen suutimia, seuraavaksi vien suuttimet tarkistettavaksi.

Matti Janhonen 26.11.2017 14:39

Suurinvialle on tyypillistä, että suutn on viallinen tai sitten ei.

Kun autossasi -94 2,5 TD on jakajapumppu se mahdollistaa suutinten karkean testauksen ihan paikan päällä.
Kone käyntiin, kierrosluku reipas mutta ei kova ja sen jälkeen avataan yksi putki kerrallan suutinputken kiristysmutteria.
Tällöin moottorin käyntiäänen muutos paljastaa onko suutin ok vai ei. Jos käyntiääni muuttuu kun yksi sylinteri tipahtaa pelistä pois niin suutin on ok. Jos taas suutin ei toimi kunnolla niin savutuksen tule loppua kun suutinputkea irroitetaan.
Samalla nähdään se tuleeko suuttimelle saakka ilmaa. Ilmakuplat aiheuttaa epämäääräsiä turskahduksia ja tämä näkyy kuplina kiristysruuvin juuressa sen ollessa löysällä.

Näillä jakajapumpuilla on ollut ongelmia ilmauksien kanssa ja vallankin jos pumpun nimi saattuu olemaan Lucas.

Tuon mallin ruoskutuksen katkaisu (sammutus) tapahtuu ruiskutuspumpun päällä olevalla solenoidilla jota ohjataan virta-avaimesta. Tällä ventiilillä olo voi joskus olla kun Hamletilla, ollakko avoinna vai eikö olla, se takertelee.
Pistä virta päälle ja irroita varovasti solenoidista sille tuleva virtajohto.
Jos tällöin ei kuulu magneetiventiilille tyypillistä naksahdusta on syytä olettaa, että venttiili on viallinen, tämä kuitenkin sillä oletuksella, että tämä virtapiiri on kunnossa ja sen taas voi todeta yleismittarilla.

Jan Arens 07.12.2017 21:23

Purkasin välillä suutimeiden putkia ja huomasin, että ruiskutuspumpun kaasun akselin( virallisesti akseleraatorin vipun akseli) väliltä vuotaa polttoainetta. Otin yhteytta korjaamon kanssa ja sieltä selitetiin, että akselin holkki kuluu väljäksi ja pumppu alkaa vuotamaan ja/tai vetämään ilmaa järjestelmän, sieltä myös ongelmat. Pumppu kainaloon+200 euroa ja homma hoituu! (Pakiautokeskus.ee)

Liitetiedostot

pc070343.jpg
Timo Haapanen 07.12.2017 22:19

No tuohan olikin tuttu vika kaikista pumpuista missä on mekaaninen 'kaasuvipu'

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.