FIAT 2.3 JTD 130 MultiJet automaattivaihteisto

Tero Sännälä 08.07.2017 17:59

Hei,

onko kenelläkään kokemuksia tuosta Fiatin 6 -vaihteisesta robottivaihteistosta. Tämä uusi Euro 6 Multijet2 malli kiinnostaisi, mutta en netistä löydä mitään kirjoituksia ja kokemuksia siitä. Osaako joku sanoa onko automaattivaihteisto toimiva peli asuntoautossa. Lähinnä kestävyys kiinnostaa ja miten tuo robottivaihteisto toimii. Esim onko moottorijarrutus mahdollinen ym.

Liitetiedostot

130_multijet.jpg
Juha Hietavuori 09.07.2017 08:33

Moi vaan , ei ole moista ollut vaikka taitaa viides auto olla menossa . Muutamalla tutulla ollut ja toimivat kuulemma suht , hyvin , mutta joissain ihmeellisiä sähkövikoja . Niinkuin Viiatissa yleensäkin , ja vaikeita löytää vaikka ehkä helppojakin korjata . Jos joskus Viiattiin saisi " oikean " automaattilootan , niin sitten sellaisen kyllä voisin hankkia .

Leif Wilhelmsson 09.07.2017 10:45

Mulla toinen auto tällä vaihteeella nykynen ajettu yli 150000 km ei vielä yhtään vikaa kummassakaan. Huollot tehty ohjeen mukaan auto 3.0 moottorilla.

Toivo Koistinen 09.07.2017 11:22

Noissa dgs vaihteistoissa taisi monilla merkeillä olla alkuun ongelmaa, muunmuassa WV konsernilla.
Nykyään kai jo saaneet toimimaan kun huollot muistaa. Jos joskus uusin autoa, niin siihen on hyvä olla tuo makaaniatomaatti.
Toivopoika

Matti Janhonen 09.07.2017 11:23

Vanhan hyvä ajan turbiinilla varustettu automaatti on matkailuautossa on hyvä.
Auton käsiteltävyys ahtaissa paikoissa on ihan omaa luokkaansa.
Samoin jos joutuu ruuhkissa tilanteesen jossa nyvitään etenpäin auton mittaa kerrallan.

Robottoivaihteisista ei ole kokemusta.
Voi jopa kyseenalaistaa onko ne varsinaisia automaatteja lainkaan.
Kun ne tuli matkailuautoihin niin niitä arvosteltiin niiden vaihtamisen hitaudesta.
Joidenkin ajotyyliin hitaus sopi ja toiset taas moitti viivettää. Mutta kun kone on 3.0 niin tuskimpa tuo hitaus mikään ongelma hyvin vääntävälle konelle on.
Uusissa saattaa jo olla sport-nappi jolla vaihtamista voi nopeuttaa.

Juhani Halmeenmäki 09.07.2017 19:54

DCT, Volkkarilla DSG, suomeksi kaksoiskytkinvaihteisto, on eri asia kuin robottivaihteisto. Robottivaihteisto on kuin puolikas siitä, tai pitääkö sanoa: manuaali, jossa kone käyttää kytkintä sekä vaihdekeppiä. Kun taas kaksoiskytkinmallissa on kaksi kytkintä sekä vaihteistoa. Noin simppelisti sanoen.
Ja kyllä se nyt vaan on niin, että muilla merkeillä DCT oli hyvin ongelmaton, siksi haluavatkin nimittää muuksi kuin DSG.
Nuukiahan nuo on kulutukseltaan, jopa manuaaliakin nuukempia. Siksi niitä käytetään.
Ja etenkin robotti tykkää, kun kuski avustaa vaihtamistapahtumaa kaasupolkimen liikeellä. Vai vaihtaako joku manuaalillakaan niin että kaasupoljin on aina samassa asennossa?

Toivo Koistinen 09.07.2017 20:22

Niitähän on moneen lähtöön ollut, ja on Traktoreissa juuri tuota kaksoiskytkin vaihteistoa käyttävät nykyään.
Ennen oli puoliautomaatti laatikoita, joita linja-autoissa käytettiin. Moksin tumpperissa oli samantapainen, jossa kaasulla piti hoitaa, kun samalla käsin vaihtoi, siinä oli sitten automaatti välivaihteita, ja turbiini
Koeajoin talvella skodan 1,2 tsi dgs autoa, ja ihmeen pirteä laite. Vaihtaminen sujui mutkattomasti, että eipä huomanut tapahtumaa.
Toivopoika

Sakari Lepola 11.07.2017 18:40

Meillä on 3,0 kone ja robottivaihteisto, nyt ajettu 22 tkm. Ei muuta kun hyvää sanottavaa. Vaihtaa hyvin, nykimättä ja pehmeästi. Toiminta on johdonmukaista, moottorijarrutus toimii hyvin ja toimii myös vakionopeuden säätimen kanssa. En enää vaihtaisi manuaaliin.

Aarre Vaikkinen 01.09.2017 13:38

Lepola kirjoittaa täyttä asiaa.Samanlaisia omatkin kokemukset.Autoni 55000km ajettu 2014v. mallia148 hv. Vaihteisto toimii hyvin,ongelmia ei ole ollut,talvi jäykkyys puuttuu,jollaista oli esim.ZF-n automaatti laatikoissa.Vaihteistohan on normaali manuaali laatikko jonka vaihdot tekee robotti.Ajo on kyllä mukavaa ja helppoa.Tarpeen tullen voi ajaa manuaalina.

Leif Wilhelmsson 01.09.2017 16:57

Mulla 3.0 ja Comfortmatic vaihdelaatikko toistaiseksi ei minkäänlaista ongelmaa nyt yli 150000 km ajettu. Kannattaa muistaa pari pientä nestettä jotka kannattaa vaihtaa joka toinen vuosi hydrauliiika öljy 0,7 litraa ja kytkin neste lukee myös käsikirjassa. Huollossa tahtoo unohtua eikä ole edes varastossa kun tänään kysyin.

Liitetiedostot

img_0851.jpg
Jorma Lepistö 02.09.2017 17:35

Vaihdettiin viime kesänä Brevio 640 150multijet vm 2013 ajettu 57000km jossa ropottivaihteisto nyt kilometrejä kertynyt 20000 lisää,ei mitään ongelmia ainakaan vielä olen erittäin tyytyväinen vaihteiston toimintaan,ei kokemusta muista automaateista joten ei voi verrata. Jyrkissä Norjan ylä-ja alamäissä käytin manuaalina,voi ajaa pääasiassa 4-5 vaihteilla

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.