Fiat 2,3 ltr. 130 hv ja 3,0 ltr 157 hv

HELLSTRÖM TESMA 11.01.2007 17:12

-Onko jollakin jo jotain kokemus- tai kuulepuhetietoa? Ovatko ottaneet opikseen ja tehneet niistä parempia/kestävimpiä. Onko ne uusia versioita, vai lainattu konsernin muilta tehtailta esim. Burnsteriin, jota olen haikaamassa? Entäs sen yhteydessä olevat vaihdelaatikot. Nää uudethan on kylläkin jo 6-vaihteisia.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.01.2007 18:40

Kolmelitrainen perustuu samaan moottoriin kuin 2,8 ja sitä ennen 2,5 ja sitä ennen 2,4. Mutta eipä niissä enää juurikaan mitään noin vanhaa ole jäljellä muuta kuin peruskonstruktion rakenne. 2,3 puolestaan on tuoreempi ratkaisu, mutta sekin jo edellisessä korimallissa käytetty.

HELLSTRÖM TESMA 14.01.2007 18:00

-Asia selkeni aikalailla. 130 heppanen on siis uusi, samoin kun sen yhteydessä oleva vaihdelaatikko. Kokemustietoa ei tietenkään voi vielä ollakkaan. Pieni riskihän siinä on, jos perustaa mietteensä aikaisempiin malleihin. Vaan tekeehän se sama tehdaskonserni Ferrareitakin, jos oikein muistan.

SILJAMÄKI ANTTI J 14.01.2007 20:40

Hei!

Olen ajanut vanhemmalla 2.3 litraisella (2003-malli) ja lisäksi 2.8 JTD:llä. "Vanhalla" 2.3-litraisella ajoin noin 20 000 km ja 2.8 JTD:llä on nyt tullut ajetuksi noin 13 0000 km. Uudella kolmilitraisella ajoin reilun 200 km:n lenkin.

Olen sitä mieltä, että kolmilitraisen lisähinta 2500 euroa kannattaa käyttää muuhun tai säästää, koska uuden 2.3:n tehot ja väännöt ovat paremmat kuin nykyisen 2.8:n, jolla pärjää todella hyvin nykyisessä liikenteessä.

Kolmilitrainen 157 hv melkoisen kevyellä ohjauksella ja lähes 3500 kg massalla on sellainen yhdistelmä, että talvikelillä tottumattoman käsissä se voi olla jopa vaarallinen laite. Toki kesäkelillä upeaa ajaa mahtavan vääntävällä moottorilla, mutta....

HÄLVÄ TEUVO 15.01.2007 07:58

Mulle on jotenkin tullut korvien väliin semmoinen käsitys, että näissä uusissa isommissa (2,3 ja 3,0) koneissa olisi jakopäässä hihnan sijaan ketju. Jos näin on, on se mielestäni parannus aiempaan. Voi unohtaa hihnanvaihdon ja huolen sen kestävyydestä. Tietääkö Juhani?

TeeHoo

ANTIKAINEN ESKO 15.01.2007 12:50

Kävin katsomassa täältä:

http://www.fiat-transporter.de/LCV_GERMANY/uploads/1006/1074086162/20060808/DucatoWarentrapo.pdf

2,3 litran koneessa on siis hihna ja 3,0 litran koneessa ketju.

HÄLVÄ TEUVO 15.01.2007 16:13

No niin näyttää olevan. Lienee sama asetelma Citroen Jumperissa.

TeeHoo

HALMEENMÄKI JUHANI 15.01.2007 20:31

Paitsi että Jumper ja Boxer ei käytä 2,3-litraista vaan PSAn omaa 2,2-HDi myllyä.

HÄLVÄ TEUVO 15.01.2007 22:03

Siis siinäkö Junperin kolmelitrasessa on ketju? Kiinnostaa sikäli, että suunnittelen nykyisen 2,8 litrasen vaihtamista siihen kolmilitraiseen.

TeeHoo

WILHELMSSON LEIF 15.01.2007 22:13

TeeHoo. Mitä mallia olet ajatellut Avanti Family, Avanti L, tai Avanti M ??

LW

HÄLVÄ TEUVO 16.01.2007 09:48

Leifille.

Mulla on nyt -05 Citroen Jumper La Strada Avanti L/2.8.Erittäin varusteltu. Ajettu 21t. Uuden veroinen. On myynnissä maahantuojalla (CM-Autocaravan). Jos kohtuullisesti saadaan myytyä, tilaan uuden Avanti L:n kolmen litran koneella. Sitten varustelen sen viimesen päälle ja sen jälkeen en enää luultavasti hanki uutta autoa, vaan ajan sillä niin kauan kuin polliisi suo. Ikää nyt 68 "and still going strong" , mutta varmaan rajansa kaikella. Ellei saada autoa myytyä ajan sillä "maailman tappiin". Nämä teräskoriautot ovat mainioita kulkimia pariskunnalle.

Tervehtien Teuvo Hälvä ( SFC 80347), Espoo

HALMEENMÄKI JUHANI 16.01.2007 19:59

Tuosta kolmelitraisen jakopäästä on liikkeellä ristiriitaista tietoa. Joittenkin mukaan ketju, toiset väittää hihnalliseksi... Automerkkien nettisivuilta ei vastausta löytynyt, eli pitäisi käydä jossain liikkeessä kurkkaamassa kumpi vai kampi siellä luuraa?

HÄLVÄ TEUVO 17.01.2007 09:44

Tuosta Eskon linkistä käy ilmi, että pienemmissä koneissa (Ducato) on hihna (Zahlriem) ja 160 Multijetissä (= iso kone ) on ketju (Steuerkette).

M.O.T

TeeHoo

HALMEENMÄKI JUHANI 17.01.2007 19:04

Nyt mä vasta hokasin... ...että se olikin ihan aito Fiat-esitteen linkki. Kumma kun moista tarkempaa esitettä ei ole itse merkin sivuilla!

MERIKALLIO VELI-PEKKA 18.01.2007 13:35

Uudessa 2.2 litrasessa on myös nokkaketju, ei hihnaa, miksiköhän?

TOIVONEN MARTTI 18.01.2007 16:35

Viimeinkin on huomattu ja uskottu että ketju on kestävyydeltään parempi.

Kuinkahan monta täystuhoa senkin uskominen on vaatinut? mot

HALMEENMÄKI JUHANI 18.01.2007 21:09

Nuo 2,0/2,2 ovat samaa moottoriperhettä, jonka PSA kehitti yhdessä Fordin kanssa. Ja samalla kertaa muuten syntyi myös V6-2,7 joka rohisee mm Jaguaarin pellin alla. Eli Fordilta se vitja on peräisin, PSA-mutkan kautta Fiatiin.

Ketjussa on kolme vikaa: äänekkäämpi, kalliimpi valmistaa ja huono varaosamyynnille. Ihan totta, paras on jos hihna kestää 80-100.000km niin saadaan myytyä yksi jakohihnanvaihto ennenkuin se 160.000km on täynnä. Sen jälkeenhän auto on kierrätystavaraa, noin valmistajan ja keskieurooppalaisen mittapuun mukaan.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.