Etuveto Transitin perävaunun vetomassat

Jouni Ratilainen 15.08.2020 16:02

Päivää pitkästä aikaa. On mennyt jokunen vuosi kun olen ollut tällä sivustolla.

Minua on ihmetyttänyt Etuveto Transittien alhaiset perävaunu massat. Liekö kaikissa etuvetoisissa Transiteissa vai onko jollakin korin valmistajalla korkeammat kuin jarrullinen 1000 kg.?
Ducato alustaisissa on yleensä 1500 ja yli.

Tiedän että Mersuissa on hyvät painot mutta Mersu ei ole minun suosikki. Riittää että tutuilla on ollut niitä.

Aikomus olisi vaihtaa vaunu käytettyyn as. autoon.

Minna-Maarit Hautala 16.08.2020 00:31

Osviittaa saat siitä kun katsot tyypillisen etuvetotransitin konehuoneeseen, siinä etupäässä keskellä pitäisi olla ajoneuvon tyyppikilpi jossa painot. Suurin lukema on ajoneuvo yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa. Siitä kun vähennät rekisteriotteen ajoneuvon suurimman sallitun kokonaismassan niin jää suunnilleen se mitä voi perävaunumassa korkeintaan olla kyseisellä ajoneuvomallilla. Sitten korin valmistajan mahdollisesti sallima massa saattaa olla paljon pienempikin mutta ei välttämättä.

Mika

Jouni Ratilainen 16.08.2020 07:35

Empä viitsi ajella ympäri Suomea katsomassa jobbareiden Transitteja. Kaikki vaihtoehdot kun ovat mikä missäkin. Tällä hetkellä en tiedä lähistöllä ketään joilla olisi etuveto Transit ja sillä korilla mitkä kiinnostaisi.
Kiitos vastauksesta kuitenkin.

Minna-Maarit Hautala 17.08.2020 17:41

Kaikilla meillä on omat ongelmamme, Transitin alustan arvostus muita korkeammalle pysyy vielä siedettävän rajoissa.
Saatoin selittää vähän epäselvästi, jos vilkaiset sen suurimman sallitun yhdistelmäpainon yhdestäkin autosta niin voit kenties päätellä onko automallille mahdollista laillisesti iso kärry. Jos paino on vaikka 4400 niin 3500 kilon omapaino sallisi korkeintaan 900kiloa, jos taas luku on 6000 niin silloin voi olla kahden tonnin kärry laillinen vaikka omapaino olisi 4000kiloa jos korin valmistaja on sellaisen painon halunnut sallia. Esimerkiksi vaimon Fiiatissa on omapaino 3400 ja yhdistelmän suurin sallittu paino 5400.
Mika

Jouni Ratilainen 17.08.2020 19:00

Kyllä tuo oli Ihan selkokieltä. Luulin vain jos transun omistajia olisi laittaneet viestejä omien ajoneuvojensa vetopainoista.
Minä ratkaisen tämän niin etten katsokkaan Itselleni Transitteja missä on etuveto. Joko rellu tai Ducato tai ei sitten mitään.

Ari Kuusisto 17.08.2020 21:24

Yksinkertaisinta kirjautua pankkitunnuksilla Traficomin , sieltä Kirjaudu asiointipalveluun/ Oma asiointi/Julkiset ajoneuvotiedot. ja ottaa myyntikohteen rekisterinumerolla ajoneuvon tiedot , sieltä Mitta- ja massatiedot osassa on perävaunupainot, eikä maksa kun vaivan.
Saa tiedot eikä tarvi jobbaria vaivata.

Jouni Ratilainen 18.08.2020 07:48

Kiitos vastauksesta
Kokeilin yhdestä ehdokkaasta. Traficomin tiedoista ei löytynyt perävaunu massoja eikä suurinta sallittua yhdistelmä massaa.
Eikä maksanut kuin 5,9€

Ari Kuusisto 18.08.2020 10:28

Traficomin sivuilla palvelu julkisista ajoneuvon tiedoista maksaa 2e jos ottaa omistajatiedotkin, oletko käyttänyt yksityistä palveluntarjoajaa joka vetää välistä. Ilmaiseksi saa ajoneuvon verotiedot jossa tulee myös teknisiä tietoja ilman omistaja tietoja.


Jos selaimeen pistää, vaikka haun, ajoneuvon tiedot, ekoiksi tulee kaikki jotka rahastaa välistä, mutta kun meet oikeesti Traficomin sivuille ensin niin ei ryöstetä.
muokattu: 18.8.2020 10:40
Jouni Ratilainen 18.08.2020 15:46

Joo
Näinhän siinä kävi että välistä vetäjät ovat aina kusseet minua silmään.
Ihmetyttää vain että tähän kysymykseen ei saa oikeaa vastausta myöskään jobbareilta.( Luen jobbareiksi myös ns. Caravan liikkeet) Monessa paikassa heitellään vain villejä arvauksia.
Tämä kysymys heräsi minulle siitä että jos löytyy muuten sopiva kulkuneuvo jossa ei ole koukkua niin ei paljon lämmitä jos sitten kun koukku on asennettu ei ajoneuvolla saakkaan vetää omaa perävaunua.

Vesa Hakala 18.08.2020 15:52

On myös paljon matkailuautoja jolla vetopainot 0 kiloa. Korivalmistajaa ei ole asia kiinnostunut tai sinne alustaan ei oikeesti saa mitään laillista koukkua kiinni.
Eli tähän ei varsinaisesti vaikuta alustan valmistajan arvot vetopainoille.
Jos joku tietty auto kiinnostaa niin melkeinpä pakko nähdä omin silmin tyyppikilpi.

Ari Kuusisto 18.08.2020 15:53

Olen aina ihmetellyt liikkeiden mainintaa ilmoituksissa että ,Tarkista tietojen oikeellisuus myyjältä, mistä ne tiedot sitten onkivat jos eivät ole löytäneet tietoa kun ovat myynti-ilmoitusta laatineet.

Ari Jokinen 18.08.2020 16:44

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: 2011 Ford Hobby etuveto , vetopainot on 750 / 1000 kg.

Tiedoksi että ainakin tässä Transitissa oli sähköliitäntä valmiina johtosarjassa teipattuna piiloon taka-akselin yläpuolella. Kun nurkista löytyi edellisen Transitin mukana tullut valmis johto niin sähköasennus oli maailman helpoin . Liitin kiinni ja kaikki toimii heti!

Jouni Ratilainen 18.08.2020 19:04

Kiitoksia vaan vastauksista.
Eihän tässä minulla ole ongelmaa muuta kuin että jos auto joka kiinnostaa on n.350-450 km:n etäisyydellä niin ei oikein kiinnosta mennä katsomaan sitä tyyppikilpeä ja jos siinä vielä on vetokoukku muuta myyjä ei osaa sanoa painoista mitään.
Nyt menee Caravan kaupoilla niin lujaa ettei niitä kiinnosta joku vanha ukko joka kyselee tuollaisia hölmöjä asioita. Aika useaan liikkeeseen olen ollut yhteydessä mutta tulos on sama kaikilla olipa rintoja eli ei.
Tietysti varmaan vaikuttaa että vaihdossa olisi otettava 2005 Kabe vaunu. Sen hinta taas katsotaan jostakin Nooan aikaisista vaunuista.

Mutta Kiitos kaikille keskusteluun osallistuneille ja hyvää ja turvallista syksyn odotusta.

Tauno Suominen 21.08.2020 08:40

Kävin katsomassa oman Transitini (vm 2008) perävaunupainot. Jarrullinen 1000 kg ja jarruton 750 kg. Kyseessä alkoviauto. Muistelen, että puoli-integroiduissa saattaisi löytyä suurempia painoja.

Minna-Maarit Hautala 21.08.2020 15:22

Varsin usein perävaunutietoja ei ole rekisteriotteessa, ei niitä silloin löydy Traficomiltakaan. Itse asiassa niitä ei välttämättä löydy suoraan mistään ja se onkin pahempi juttu, jakeluautoissa lähinnä voi olla niin. Jos autoon on asennettu koukku, koukussa kärry, kärryssä sementtilava ja lavalla 1200kg sementtiä, niin poliisi jos punnitsee eikä muuta tietoa helpolla löydy niin sen tyyppikilven yhdistelmän kokonaismassaa katsotaan. Kunkin omassa harkinnassa peittääkö korin valmistajan tarran painoista tai rapsuttaako sen pooies jos kokee sen rajoittavan matkailun tuomaa vapauden tunnetta.

Vesa Hakala 21.08.2020 15:59

Katsastuskonttori vaatii toisen asteen valmistajan kilven vaikka kyseessä olisi peltikorinen matkailuauto. Kokemusta on.

Jukka Pietilä 22.08.2020 07:42

Aikanaan ostettuamme puoli-intekroidun LMC:n, ei siinä ollut rekisteriotteessa perävaunun vetopainoja ollenkaan. Soitto maahantuontikatsastuksen tehneeseen katsastuskonttoriin, niin saatiin ko. autolle rekisteriotteeseen vetopainot, jarrullinen 1800 kg ja jarruton 750 kg. Auton omapaino 3100 kg, kokonaispaino 3400 kg, yhdistelmän kokonaispaino 5200 kg.
JP

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.