Etu- vai takaveto?

Rauno Riitinki 25.06.2017 19:34

Olen vaunuihminen, mutta joskus varmaan tulee aika siirtyä m-autoon. Kovasti tuntuvat olemaan etuvetoisia nuo autot ja olenkin nähnyt monta tapausta, joissa ovat olleet vaikeuksissa jo märällä nurmikolla. Jotenkin järki sanoo, että takavetoinen olisi kuormattuna parempi etenemään kuin edestä raapiva? B-kortilla on tarkoitus pärjätä jatkossakin, eli kuorma-autot jäävät ulos. Millaisia kokemuksia on vetotavoista?

Jarmo Välimäki 25.06.2017 19:43

Olet ihan oikeassa,etuvetoisia eniten mutta mb ja foortti taitaa olla niitä joilta löytyy takavetoja,ja ymmärrettävää on että takana se paino on,siksi takaveto olis parempi,itellä tuo etuveto ja oon kyllä pärjänny kun osaa varoa paikkoja. . JV

Timo Haapanen 25.06.2017 19:51

Jos alle 3500kg:n autoista vähintään 95% on etuvetoisia niin eikö se ole siinä. Koskaan en ole matka-autolla kiinni jäänyt.

Ja vielä se että yli sata kiloa tulee lisäpainoa kardaanista ja taka-akselista verrattuna etuvetoiseen.

@timppa

Jarmo Välimäki 25.06.2017 19:54

Totta. . JV

Veli-Pekka Merikallio 25.06.2017 21:57

Noh, on toisenlaisiakin kokemuksia.
Itsellä aiemmin etuvetoisia, jonkun kerran vaikeuksissa savikoissa ja märällä nurmella rinteessä, nyt viimeiset vuodet takavetoinen mersu, ei vielä milloinkaan vaikeuksia samanlaisissa paikoissa.

Vaan enpä tuota ole koskaan pitänyt kynnyskysymyksenä, koska nuo tilanteet ovat ennakoitavissa, monet tärkeämmät kriteerit ovat ensisijaisia, varsinkin tilojen toimivuus ja väljyys ja mukavuus (funktionalismi).

Juha Hietavuori 26.06.2017 06:19

Jos talvella liikkuu niin takaveto ja paripyörät niin vielä parempi . Kesällä nyt pärjää millä vain .....

Toivo Koistinen 26.06.2017 06:56

Sanoisin, että jos avelee olevan parasta takaveto, niin kallistuisin mersuun. Siinä saa vielä kolmilitrasen kunnon koneen keulaan, ja takavedon. Varsinkin isolla takatallilla, ja raskailla takatallikuormilla, joita takavetosen omapaino rajoittaa. Nekun tahtoo kohtalaisen kokoisina omapainoltaa olla sen kolome tonnia, eli suo siellä....
Mutta nomaali oloissa etuveto on ihan toimiva vaihtoehto, koska nykyään ajellaan manteitä, ja jo nykyisten matka-autojen maavara pistää katsoman millaisia teitä ajelee.
Jos auton omapaino pn lähes kolme tonnia, niin sisällä olevien tavaroiden, ja matkustajien lisänä takatalliin ei montaa sataa kiloa laiteta tavaraa.
Toisaalta etuakselin päällä on normaalisti tyhjänä autona yli kuuskymmentä prosentia ainakin painoa, ja siihen kuski, ja apukuski, vähintään sata kiloa
Eli jos huonoilla teillä paljon ajaa, on vaihtoehtona neliveto, mutta se onkin jo C kortilais asiaa
Nuo nurmikkolegentat jättäisin, koska nurmikoilla tulee hyvin vähän auton aikana kilometrejä. Noihin kiinnijäämisiin saa yleensä hyvin avun, ja talvikeleillä pärjää, ja siihen liukkaus ääripäähän saa ketjut vetosiin.
Ennemminkin kuten joku mainitsi jättäisin veto, ja nurmikko asiat omaan kategoriaan, ja keskittyisin auton käytettävyyteen, koska vaunumiehenä luulen sinun osaavan autoa ajaa.
Jos olet vaunun kanssa pärjänyt, pärjäät etuveto matka-auton kanssa hyvin
Välimäki sanoi, että etuvedolla pärjää, kun kattoo mihin ajaa, ja niin tekee ne 8-90 prosenttia matka-autoilijoista, jotka etuvedolla ajaa, koska vaihtoehtoja malleisa on juuri niissä eniten.
Että semmosta tänään
Toivopoika

Rauno Riitinki 26.06.2017 13:31

Hyviä havaintoja pukkaa, puolin ja toisin. Itsellä painottuu takapäähän kertyvä massa. Polkupyörät ja paljon muuta rompetta. Auton tallin koosta riippuen fillarit saattaa joutua pistämään telineeseen, jolloin lisäpaino tulee niin selvästi taka-akselille ja joka on pois etuakselilta. Mutta sitten tulee se kokonaismassa. Takavetoinen paripyörällinen varmaan tykkää lisäpainosta takapyörillä, mutta taitaa loppua B-kortillisen kuormaaminen aika äkkiä... kuten jo todettiin: suo siellä, vetelä täällä. Täytyykö ruveta hommaamaan kuormurikorttia ja katsella tukevampia autoja? Siinä hommassa tulee taas lompsa tökkimään. Lettokin vielä....


...Ovatko muuten kaikki vedet, kaasupullot yms pois kantavuudesta vai lasketaanko joku omamassaan mukaan? Kuski ainakin kaiketi? Entä akku? Sata litraa vettä = sata kiloa, pari teräspulloa =50kg. johan rupesi kertymään! Joku 300 kg kantavuus on äkkiä täytetty.
muokattu: 26.6.2017 13:36
Toivo Koistinen 26.06.2017 16:01

http://deppeli.blogspot.fi/2014/07/ne-tarkeat-painoasiat.html Tuosa on jottain tietoa massoista.
C1 kortti on nykyään halvempi vaihtoehto, jos haluaa yli 3500 kilosta kapinetta ajella
https://www.ajovarma.fi/c-ajokortti
Toivopoika

Matti Janhonen 26.06.2017 16:28

Rauno

Loppupelissä ratkaisee vain auton kokonaismassa ja auton akselimassat jotka yhteenlaskettuna ei ole kokonaismassa.

Kaj Nyyssönen 26.06.2017 18:02

Tyttäret halusivat matkalle mukaan kolme hevosta eikä niitä saanut Hobbyn takataliin. Joten päädyin takavetoiseen Volvo B10M alustaiseen matkailuautoon joka ilman muuta vaatii C-kortin. Hevoset varusteineen tekee yksistään 2500kg. Takatallin kumimatto 1,5 cm paksu painaa 450 kg tarvittiin ettei kavioiden talvihokit läpäise kumimattoa.

Toivo Koistinen 26.06.2017 18:48

Eikös se Matti akselimassoista yhteensä se sen hetkinen kokonaismassa tule. Näin sen laski laki, kun sisun ajatti lätkien päälle, ja moitiskeli muutaman tonnin ylikuormasta.
Akseli painothan siihen tiehen kohdistuu.
Toivopoika

Timo Haapanen 26.06.2017 19:01

Rekisteriotteessa olevat akselipainot ovat yhteenlaskettuna enemmän kuin kokonaismassa.

@timppa

Toivo Koistinen 27.06.2017 09:29

Niinkö se on. Mikä se logiikka siinä on. Tarkottaako akselimassa suurinta painoa mikä akselille sallitaan kuormattuna, vai mikä.
Vaikka olen ajanutkin autoa, en ole koskaan tuota ajatellut, vaan että kokonaismassa on se akselipainojen summa. Tosin lätkillä se niin lasketaan, ja sen mukaan lasku tulee
No kaikkea oppii, kun vaan muistaisi oppimansa vielä.
Toivopoika

Veli-Pekka Merikallio 27.06.2017 10:14

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajoneuvon_massa

Tietoahan on netti tulvillaan, tuossa Koistiselle alkeisoppia ja käytetyistä lähteistä löytyy syventäviä opintoja.
Trafi myös oivallinen tietolähde.

Timo Haapanen 27.06.2017 10:44

Kovin tarkkaa, ellei mahdotonta, olisi täydelle painolle lastaaminen jos korkeimmat sallitut akselimassat olisivat yhteenlaskettuna juuri korkeimman kokonaismassan mukaiset.

@timppa

Toivo Koistinen 27.06.2017 11:34

Hyvä homma, koska tietoa ei koskaan ole liikaa. Itsellä ei enää paino ongeömia ole, kun tuossas tuppivyön tietämillä, mutta sehän on eri asia. Tuossa nykyisessä kantavuutta on yli kuussataa kiloa, joten ei mahu matkaan niin paljoa, vaika päällikkö joskus parhaansa koittaa
Aikanaan oli töissä joskus pientä painon halinta puhaa, mutta ne on menneitä, ja Ihan mielenkiinnosta tuo vain tuli eteen, kun en tosiaan työaikan koskaan muista olleen esillä, tai kaippa kun autonosturi kursseilla, niissä kun se paino on enempi isoissa tie, silta ja kunta kohtaista lupa puuhaa..
No vanhan muisti tahtoo olla semoinen pätkätyöläinen.
Toivopoika

Juha Hietavuori 28.06.2017 08:10

Kyllähän noiden painojen kanssa joutui työ aikoina olemaan aika tarkkana , kerran Oslossa jouduin purkamaan koko kuorman pihalle , ja lastaamaan uudelleen . Kokonaispaino meni läpi , mutta rekan viimeinen akseli oli tonnin yli . Ystävällinen Politi soitti kyllä trukin paikalle kuorman siirtoon . Oli kyllä melko arvokas homma , tulee vieläkin vuosien jälkeen kyynel silmään kun sitä laskua muistelen ,,,,,,,

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.