Ensimmäisen auton hankinta.

Markku Hämäläinen 06.08.2022 22:00

n. 40 vuoden matkailuauto urani aikana olen ollut osallisena 3 kolarissa.
2 vastapuolen syystä yhden oman töppäyksen, koskaan eikä kukaan ole punninnut eikä vaatinut autoa punnittavaksi.

Kari Rautiainen 07.08.2022 12:44
Markku Hämäläinen

n. 40 vuoden matkailuauto urani aikana olen ollut osallisena 3 kolarissa.
2 vastapuolen syystä yhden oman töppäyksen, koskaan eikä kukaan ole punninnut eikä vaatinut autoa punnittavaksi.

Eikä se ylipaino mikään ole. Kolaritapauksissa on jokin syy kolariin eikä se ole ylipaino. Nää on ihan satuja että vakuutusyhtiö tulee punnitsemaan autoa johonkin. Kun ranskassa vastaantuleva poliisiauto ajoi mun peilin paskaksi niin mitä sillä on tekemistä painojen kanssa.

Toivo Koistinen 07.08.2022 13:25

Sehän on semmonen asia, se ylipaino. miten sen on valmistaja aatellut. Miten auton rakenteet, ajo ominaisuus siihen suhtautuu, ja millasella ylipainolla.
Yksi esimerkki rakenteelinen vaikka ei sinällään lain vastanen. Meillä vuosien saatossa takapää laskeutui, koska auton paino on kokoajan liki kolme tonnia, joten jouduin laittaman lisäjouset korjaamaan.
Tarkotan että onko valmistaja nämä asiat huomioinut tehessään, ja mille kokonaispainole tarkottanut nuo, ja ottanut sitten huomioon sen, että se on aina tavallaan täydesssä lastissa
Nuohan perinteisetkin on pakun alustalla enimmäksen, mutta pidemmällä peräylityksellä, eli paino kohdistuu taka-akselille enemmän.
Paljonkos puhutaan, että jopa nurmikolla ei etuveto pääse liikkeelle pieneläkään vastanteella,saati talven liukkailla.
Lain kanssa sitten on, että senhän ylilastin tekee siihen käyttäjä. Minäkin olen ollut puntarilla joitain kertoja, ja saanut rahallisen muistutuksenkin asiasta, mutta itseppä kuorman tein.
Tp

Lauri Niittynen 07.08.2022 18:18
Kari Rautiainen

Eikä se ylipaino mikään ole. Kolaritapauksissa on jokin syy kolariin eikä se ole ylipaino. Nää on ihan satuja että vakuutusyhtiö tulee punnitsemaan autoa johonkin. Kun ranskassa vastaantuleva poliisiauto ajoi mun peilin paskaksi niin mitä sillä on tekemistä painojen kanssa.

Toinen syy, joka ei voi olla syy, on ylinopeus. Jos se ei ole pääsyy ja ainoa syy jokaisessa kolarissa, ei se ole syy lainkaan, joidenkin mielestä.

Tuskin ihan tavallisissa kolhuissa autoja lähdetään punnitsemaan, mutta pahemmissa onnettomuuksissa ylipainokin tutkitaan. Ja se voi olla ainakin osasyy, kun auto ei ole ylipainon takia hallittavissa ja onnettomuus tapahtuu. Väärä lastaaminenkin on joskus onnettomuuden syy, vaikka painot pysyisivät rajoissa.

Ari Kuusisto 07.08.2022 18:22

Esimerkiksi Ducaton kanssa on vähän eri näkökohtia huomioitavana kun ylikuormittaa niitä, on 3300 Light alustoja sitten 3500 Light ja 3500 Maxi jos ylikuormittaa 3500 maxia rakenteellinen kestävyys on varmasti paremmalla tolalla kun Light alustoja ylikuormitellessa.
Eikös ainakin pyörännavat ole Heavyissä järeämmät.
Jos ajoneuvo on alaspainotettu 3500 kiloon tai mahdollista kellottaa yli 3500kg vois ajatella sen olevan vähemmän herkkä tuolle ylikuormittamiselle,ei luvallista, mutta ehkä ei niin dramaattista.
Samoja asioita löytyy tietysti muilta merkeiltä mutta noita tullut tutkailtua ja tuumittua sattuneesta syystä.
Citikalla taisi olla vielä kevyempää rakennetta tarjolla.

Ville Säynäjäkangas 09.08.2022 08:19
Kari Rautiainen

Kerroppa lisää tuosta syyllisyysjutusta. Mihin ”tieto” perustuu ?

Tunnen onnettomuussyyn tutkijan ja hänen kanssa keskusteluihin perustuu.
https://www.lvk.fi/onnettomuustietoinstituutti/onnettomuuksien-tutkinta/

Ei tietenkään jossain peilivauriossa tutkintaa käynnistetä.


Kokonaismassa on todella tärkeä mitoitusperuste esim. jarruille, jousille, akseleille, renkaille ja vaikka hirvenväistökokeelle. Nämä tekijät ovat vaikuttamassa suoraan vakavammissa tai kovavauhtisimmissa onnettomuuksissa. Ihan perusfysiikkaa ja -dynamiikkaa.
muokattu: 9.8.2022 08:32
Kari Rautiainen 09.08.2022 09:05

Tutkinta ei ota kantaa syyllisyyksiin. Kysyin vakuutuksista, siis miten ylipaino tekee syyllisen?

Ville Säynäjäkangas 09.08.2022 12:38

Tutkinta ei ota suoraan kantaa syyllisyyksiin, mutta oikeudessa tutkintaraportin perusteella voidaan arpoa syyllistä.

Virve Pitkäranta 09.08.2022 19:09

Pitääkö teidän avata oma keskustelu tolle painonhallintaongelmallenne kun se ei ollut ketjun aloittajan kysymys.
Jukka P

Kari Rautiainen 09.08.2022 19:19

Aloittaja sai jo tiedot joita tarjolla asiaan. Juttu johti jo eteenpäin ohi aloituksen. Jopa siihen pitäisikö avata uusi keskustelu.

Ville, jos tutkintaraportissa todetaan jonkin tapahtuneen ylipainojen johdosta… muutoin ei ylipaino tee syyllistä. Mutta lopetetaanpa ennenkun Jukka hermostuu

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.