Ducaton vesipumppu

Seppo Klemetti 29.05.2018 20:26

On käsillä ennen kesän reissuja Ducaton 2,3 jtd jakopään hihnan vaihto. Tämä paikallaan oleva ollut 4 vuotta, ajettu sillä 35000 km. Vaihdettiin silloin kaikki osat, hihnat, kiristimet, vesipumppu. Oletteko vaihtaneet aina vesipumpun samalla kertaa vaikka ajokilometrejä olisi tullut vähän kuten mulla nyt?

Markku Hämäläinen 29.05.2018 22:16

Meillä on ajettu 150 tkm (12 v) ja nyt on kolmas hihnan vaihto tulossa samalla vaihdetaan ensimmäisen kerran vesipumppu.

Teemu Eerola 30.05.2018 00:41

Vesipumpun vaihto "aina" hihnanvaihdon yhteydessä on kaksipiippuinen juttu. Niissä autoissa, joissa hihnanvaihto pelkästään maksaa n. 300 euroa, mutta vesipumpun vaihto n. 1000 euroa pajasta riippuen, ei ole -asiantuntijoiden mukaan- mielekästä vaihtaa turhan usein vesipumppua. Pumppu saattaa kestää 500 tkm, mutta voihan se uusi pumppu olla lyhytikäisempi -ken tietää. Säästäväinen ihminen ei vaihda toimivaa osaa kalliilla hinnalla toiseen. Sitä kutsutaan "terveeksi järjeksi". Jos taas vaihtaminen menee suunnilleen samaan laskuun hihnan vaihdon kanssa, niin siinähän menee hinta vain pumpusta.

Matti Janhonen 30.05.2018 09:40

Eerolan kanssa vähän toiset aatokset.
Mikään ei ole niin halpaa kun korjata ehjää. Ts. silloin kun kulutusosan elinkaari on lopussa mutta ei vielä ole särkynyt. Tätä sanotaan ennakoivaksi huolloksi.

Tällä ennakoivalla korjaamisella saavuttaa useita etuja:
-matka ei osan rikkoutumisen vuoksi katkea odottamatta (voi olla kalliskin juttu ja aikaa kuluu)
-voi itse valita korjausajan,
-korjauspaikan ja
-voi itse hankkia vaihdettavat osat/osan edullisemmin kun jos on "pakko-ostotilanteessa".

Timo Haapanen 30.05.2018 11:25

Juu, vaihdetaanhan se hihnakin ehjänä. Ducatossa max. kaksi tuntia lisää työtä+ pakkasneste ja pumppu.

@timppa


Neljä vuotta on kyllä aika lyhyt väli, vallankin kun kun kilometrejä on vähänlaisesti. Ducato 2,3 moottorissa ei ole ollut hihnaongelmia sen jälkeen kun veden jäätyminen hihnalle hoksattiin estää. @timppa
muokattu: 30.5.2018 11:29
Jarmo Pursiainen 31.05.2018 09:36
Timo Haapanen

Juu, vaihdetaanhan se hihnakin ehjänä. Ducatossa max. kaksi tuntia lisää työtä+ pakkasneste ja pumppu.

@timppa

Tarkoittaako Timo että valmistaja on jostakin vuosimallista alkaen estänyt veden pääsyn jakohihnalle. Vai että auton omistajat ovat itse hoksanneet. Nimittäin opin viime talvena että vesi pääsee konehuoneeseen ja jäätyy sinne. Pelotti käynnistää Fiatti webastolla sulattelusta huolimatta, t. Jarmo

Jari Mattila 31.05.2018 10:17

Moro
Autolla ikää 9 vuotta ja kilometrejä 84 tkm, eikä mitään ole vielä vaihdettu jakopäähän.
Ihmetetyttää vain ne Ruotsin ja Saksan ym. maat jossa vaihtoväli on max. 130 tkm ja 10 vuotta. Mikäköhän meitä Suomalaisia vaivaa kun 4 vuoden väleillä vaihdetaan ???

Timo Haapanen 31.05.2018 17:59

Kyllä tehtaalla on muutettu se tuulilasin alapuolinen kaukalo yksiosaiseksi ja ainakin mun silmään näyttää ettei vesi pääse millään keinolla moottorin päälle.

@timppa


Tämä Jarmolle.
muokattu: 31.5.2018 18:00
Raimo Hytönen 02.06.2018 09:48

Määräaikaisuus tarkoittaa ennakoivaa huoltoa, eli varmuuden maksimointia. Suomen lyhyempi vaihtoväli johtuu sääolosuhteista (talvi) ja osin myös siitä johtuvasta pitkähköstä seisonta-ajasta. Toki on jokaisen oma asia huollattaako ajopelinsä ohjeiden mukaan vai ei. Joka tapauksessa matkoilla oltaessa tapahtunut vaurio on aina hankalampi ja ennen kaikkea kalliimpi tapaus kuin ennakoiva huolto. Esimerkiksi kesken ajon katkennut (harvoin se paikallaan katkeaakaan) jakopään hihna voi aiheuttaa viisinumeroisen korjauslaskun.

Oma näkemykseni on, etä parempi liian aikaisin kuin liian myöhään. Esimerkiksi kelpaa hyvin matkustaminen muulla tavalla: jos myöhästyt junasta tai lennolta, joudut odottamaan ja jäät paitsi ehkä sovitusta tilaisuudesta, jolla voi joskus olla ratkaisevakin merkitys, muista hankaluuksista puhumattakaan.


Ja vesipumpun tilanteen näkee (asentaja) hihnan vaihdon yhteydessä. Jos siinä ei ole vuotoja eikä väljiä laakereita, ei vaihtotyö noilla kilometreillä ole vielä aiheellista.
muokattu: 3.6.2018 09:59
Teemu Eerola 04.06.2018 16:31

Janhosen kanssa aikalailla toiset ajatukset "vesipumpun vaihtamisesta jokaisen jakopään hihnanvaihdon yhteydessä". Ducatoissa on kahdenlaisia vesipumpun käyttötapoja. Vanhemmissa, esim. 2,8 idTD- koneissa vesipumppu pyörii samalla hihnalla laturin kanssa, eikä pumpun mahdollinen vuotaminen vaikuta jakohihnaan mitenkään. Uudemmissa myllyissä jakohihna pyörittää -ainakin joissain malleissa- myös vesipumppua. Silloin pumpun voi ilman suurempia kuluja vaihtaa vaikka joka kerta, koska jakohihnan joutuisi uusimaan joka tapauksessa uudelleen jos pumppuun tulee vuoto.

"Omalla hihnalla pyörivien" pumppujen vaihto vaatii moottorin irrottamisen ja siirtämisen pois paikoiltaan konehuoneessa, että vesipumpun saa vaihdettua. Pelkästään vaihtotyö maksaa korjaamosta riippuen n. 1000- 1500 e. Pumpun vuoto voi olla niin pientä, että sillä voi ajaa tuhansia kilometrejä niinkin kunhan lisää vettä silloin tällöin. Jakohihnan ja pumpun vaihto samaan aikaan ei juurikaan pienennä pumpun vaihdon hintaa.

Vain tyhmä vaihtaisi ehjän pumpun ennen kuin se antaa merkkejä viasta em. malleissa. Esim. jos vaihtaa jakohihnan 4 v välein, niin vaihtoihin kuluu tarvikkeineen rahaa 16 vuodessa nykytasolla n. 1200 -1500 e. Jos aina vaihtaisi myös jakohihnasta riippumattoman pumpun, niin rahaa menisi 4000- 6000 euroa lisää + pumpun hinta (suurella todennäköisyydellä ihan turhaan).

Eräs tuttuni vaihdatti 2. jakohihnanvaihdon aikana uuden 2,8 idTD:n vesipumpun "varmuuden vuoksi" ja maksoi siitä n. 1000 e lisähintaa, mistä yllä kirjoitin. Osui kohdalle maanantai- pumppu, mikä piti vaihtaa uudelleen 30 tkm kuluttua. Että se siitä " ennakkokorjaamisen varmuudesta" matkaa varten. Koskaan ei pitäisi lähteä pitkälle matkalle HETI korjaamokäynnin jälkeen, vaan ajella kotiseudulla muutama 100 km, että korjaamolla kiristämättä jääneet paikat ilmoittavat olostaan.







Listassa eri mallisten Ducatojen hihnanvaihtojen suositusaikoja saksalaiselta sivustolta: http://www.werkstattportal.org/zahnriemenwechsel-fiat-ducato/
muokattu: 4.6.2018 16:34
Teemu Eerola 04.06.2018 18:45

Jari, kerroit autolla olleen ikää 9 v ja kilsoja 84 tkm ennen ensimmäistä hihnanvaihtoa. Sekin on melko normaalia. Itsekin vaihdatin 1. kerran hihnan n. 80 tkm kohdalla. Se oli tarkastettu 50 tkm paikkeilla ja näytti uudelta, niin kuin näytti joutuessaan roskakoriinkin 7 v ikäisenä.

Ruotsin karavaanariklubin jäsen oli hankkinut käytetyn Adrian Ducaton koneella, millä oli ajettu 263 tkm, eikä hihna ollut näyttänyt kovinkaan kuluneelta. Omistaja ei ollut "tiennyt" asiasta mitään, oli keskittynyt vain öljyhuoltoihin. Meitähän kusetetaan ihan urakalla, kun pelotellaan jatkuvilla hihnanvaihdoilla. Esim. pakkasten vaikutusta seisonnassa liioitellaan. Pahempaa tuhoa hihnalle merkitsee suolaisen lumen ja pölyjen joutuminen rattaiden ja hampaiden väliin tiellä ajettaessa.

Hihnan vaihto on kuitenkin vain 2 h työ, eikä SKF:n laakerit kulu sentään loppuun karavaanarin 50 tkm vaihtovälillä, joista siis joka toinen kerta voidaan hyvin jättää väliin. Hyväkuntoinen hihnan suojus on paras turva vahingoille, kuten kivenmurusten pääsyn estäminen.

Matti Janhonen 04.06.2018 20:24

Minä en tietääkseni puhunut mitään vesipumpun vaihtamisesta, vaan ennakoivan huollon filosofiasta yleensä.
Joskus aiemmin muistan ottaneeni kantaa Ducaton vesipumpun vaihtamiseen remmin vaihdon yhteydessä.
Jos oikein muista niin en kannattanut automaattista vaihtoa joka kerta kun remmi vaihdetaan, ja sain siitä täällä moitteita.

Vesipumpun ikää on muista auton kulutusosista poikkeavasti vaikea ennustaa, jos se alun alkaen on koottu kunnollisilla laakereilla. Vesipumppu rakenne on sellainen, että vuoto paljastuu heti ja vuoto tulee aina ulos.
Vesipumpun laakerit taas voi kokeilla sekä aksiaalisen että säteisvälyksen osalta ihan kädellä.

Nyt kun tarvikeosia tehdään kun tarjousmakkaraa, on todella suuri vaara jos ostaa halvan tarvikepumpun, niin saa huonomman kun mikä autossa on paikallaan. On ollut jopa tapauksia jossa pumpun siiven mitoitus on niin pielessä, että vallankaan talvella vesi ei kierrä lämmityslaitteessa kuten originaalipumpuilla.


Ismo Airikka 05.06.2018 09:42

No on katteet korjaamolla kohdillaan.......kopio tekstistä:"Eräs tuttuni vaihdatti 2. jakohihnanvaihdon aikana uuden 2,8 idTD:n vesipumpun "varmuuden vuoksi" ja maksoi siitä n. 1000 e lisähintaa" Juuri vaihdoin em. koneeseen SKF:n vesipumpun ja jakopääsarjan uusine rullineen. Osat kotiin tuotuna alle 200e työaika 4-5 tuntia..

Eikä moottoria tarvitse nostaa pois paikaltaan...............................

Halvemmaksi tulee loppupeleissä tehdä ne ennakoivat huollot ja korjaukset kotona kuin tien päällä ??? Saattaa lomakin saada uuden käänteen??

Teemu Eerola 05.06.2018 09:54

Mikähän mahtoi olla Ismon moottorin tyyppi ja vuosimalli? Kaikkiin ei onnistu pumpun vaihtaminen ilman "moottorin siirtämistä vaihdon vaatiman tilantarpeen takia", ehkä taikurilta onnistuu?

Timo Haapanen 05.06.2018 10:22

Missä tyypissä ja vuosimallissa tälläinen moottorin siirto tarvitaan? En ole ikinä kuullut.

@timppa

Ismo Airikka 05.06.2018 10:54

Teemu: 2.8 idtd vm. 2001......Ei ole vielä vastaan tullut ducaton moottoria joka pitäisi nostaa pois nokalta vesipumppua vaihtaessa............

Ja ei, en ole taikuri..............

Teemu Eerola 05.06.2018 11:59

Äijillä alkoi mopo keulia. Moottorin nostaminen nokalta on vähän eri juttu, kuin jonkun kiinnityksen löysääminen ja moottorin vääntäminen asentoon, että saadaan tilaa pumpun vaihtoon ahtaassa integroidun m- auton moottoritilassa. Ei ole minulle sattunut, mutta eräille tutuille on jouduttu tekemään tilaa moottorin taakse. Ihmetelkää lisää!!

Ismo Airikka 05.06.2018 12:58

Teemu: Ei alkanut mopo keulia,eikä herne vaihtanut sierainta. Hiukan vaan herätti ihmetystä tuo vaihtotyön hinta jonka mainitsit.Vai ymmärsinkö väärin ???

"Omalla hihnalla pyörivien" pumppujen vaihto vaatii moottorin irrottamisen ja siirtämisen pois paikoiltaan konehuoneessa, että vesipumpun saa vaihdettua. Pelkästään vaihtotyö maksaa korjaamosta riippuen n. 1000- 1500 e.

On mielestäni aika kova hinta jos tuohon vielä osat päälle..............?????
Tietysti jos vinyylissä pitoa niin eihän siinä mitään.



Teemu Eerola 05.06.2018 14:34

Et sitten lukenut, mistä syystä moottoria pitää siirtää integroiduissa idTD 2,8 koneissa. Ei ole ollut minun murheeni, mutta kallista se kuitenkin on. Saksalaisilla sivustoilla asiasta ja pumpunvaihdon kalleudesta on myös kerrottu. Kaikki eivät pysty vaihtamaan kotioloissa. Onhan ne pumput sitten kestävämpiäkin kuin uudemmat, ettei tarvii aina vaihdella. Moni maksaa jakohihnan vaihdosta lähemmäs tonnin, kun luottaa vain merkkiliikkeisiin ja vaihdattaa 4v välein 25 tkm ajojen jälkeen.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.