Ducaton sähköt

Pertti Ekström 26.01.2022 19:36

Ducato 2.3 vm. 2014 robottilaatikolla, 50000 km.
Kaikki merkkivalot palaa nätisti mittarissa. Isompaan kuin 2-vaihde ei laatikko vaihda, joten korjaamolle. Vaihdettiin imuilman lämpötila/painetunnistin(Bosch) jonka jälkeen pääsin nätisti kotiin ja kaikki tuntui toimivan.
Pari päivää edellisestä, uusi käynnistys ja kaikki merkkivalot jälleen tuikkimassa mittarissa, siis takaisin korjaamolle.
Uusi vikakoodin luku ja ensimmäinen huomio asentajalla oli että EGR-venttiili vuotaa jäähdytysnesteet läpi, vaatii uuden venttiilin. Neste valuu laatikon päälle ja kaikki pistokkeet tarkistettava, että ei ole hapettunut jne.
Antaa virhekoodeja vaihteiston nopeustunnistin, vaihteenvaihto signaali viallinen, vääntömomentin signaali alle raja-arvon ja can vika liittyen vaihteiston lämpötilaan.
Haluaisin kysyä, onko kellään ollut vastaavaa vikaa koskien EGR-venttiilin vuotamista?
Mitään vuotamisen merkkejä ei ole aiemmin havaittu, eikä nestettä ole tarvinnut lisätä missään vaiheessa.

Timo Haapanen 26.01.2022 20:29

Olisiko se pakokaasujen jäähdytin mikä on alkanut vuotamaan. Cooleri kiinni EGR-venttiilissä ja sen läpi kiertää jäähdytysneste.

Tuo pitkä pötkylä:
https://rrr.lt/fi/osat/eko1396-5801365304-fiat-ducato-egr-venttiili-lauhdutin

Ja vaikka malliksi laitoin sen myös saisi edullisesti.

@timppa

Petteri Haverinen 27.01.2022 08:31

Hieman nyt kuullostaa, että korjauksessa edetään tyylillä "vaihdetaan osa kerrallaan". Onko tuo EGR-venttiili halki vai vuotaako kuitenkin vain joku sen tiiviste?

Timo Haapanen 27.01.2022 09:24

Veikkaisin tiivistettä, on siinä kyllä muoviosiakin.
https://cdn.autodoc.de/thumb?id=17724343&m=0&n=1&lng=fi&ccf=94077826

https://cdn.autodoc.de/thumb?id=12868445&m=0&n=0&lng=fi&ccf=94077826

Ja hintahaarukkaa on 140€ -500€

Coolerissa on saumoja sekä letkujen liitoksia.
https://media.autodoc.de/360_photos/15754984/h-preview.jpg

@timppa

Pertti Ekström 02.02.2022 10:30
Timo Haapanen

Olisiko se pakokaasujen jäähdytin mikä on alkanut vuotamaan. Cooleri kiinni EGR-venttiilissä ja sen läpi kiertää jäähdytysneste.

Tuo pitkä pötkylä:
https://rrr.lt/fi/osat/eko1396-5801365304-fiat-ducato-egr-venttiili-lauhdutin

Ja vaikka malliksi laitoin sen myös saisi edullisesti.

@timppa

Kiitos vastauksesta ja varaosavinkistä. Diagnoosi oli että "EGR venttiili vuotaa jäähdytysnesteet läpi. Auto on menossa huomenna tarkempaan syyniin/korjaukseen ja ensiksi katsovat nämä liittimet, onko niissä hapettumaa/kosteutta. EGR ja lauhdutin vaihdettuna 750 egeä. Käyn tänään korjaamolla (ATOY) jutustelemassa miten asiassa edetään. Vuosi sitten kun näitä koodeja ihmeteltiin Delta autossa niin eivät löytäneet mitään, vain maininta että "ruosteista" vettä valunut abs yksikön päälle, sekä tarkistivat moottorin maadoitukset (?). Sitten kuittasivat vikakoodit, jotka taas uusiutuivat ja nyt ollaan tässä.

Pertti Ekström 02.02.2022 10:34

Kiitos vastauksesta. Ei vielä tietoa, huomenna pitäisi selvitä enemmän. Laitan tänne sitten lopputuleman jos asia selviää, toivottavasti.


No niin, vikaa oli EGR-venttiilissä josta sähköliittimen pohjan läpi vuosi nestettä. Tämä ei kuitenkaan ollut aiheuttanut vaihdelaatikon liittimille kosteusongelmia, jota arveltiin mahdolliseksi viaksi taas vaihteiston ongelmille. Asentaja ei ollut aiemmin moiseen vikaan törmännyt, siis EGR-venttiili vaihtoon. Isompi vika, joka aiheutti abs ym. varoitusvalot sekä robottilaatikon temppuilut, oli että ABS-yksikkö oli viallinen ja lähtee korjattavaksi. Aikamoinen rumba ollut tämän kanssa, kun välillä toiminut/vikaantunut mutta nyt sitten totaalinen stop. Tämä ABSi yksikön vika ei ole asentajan mukaan mitenkään harvinainen. Se estää robotin normaalin toiminnan kun taas manuaali vaihteistolla voi ajella normaalisti (toki ilman absia ym.). Vuosi sitten saman asian tiimoilta kulkine Delta autossa, jossa totesivat ABS-yksikön päälle valuneen "ruosteista vettä". Tuolloin toimenpiteenä oli vikakoodien poisto, jolla vika ei tietenkään korjaantunut, eikä sitä liioin tunnistettu vaikka ABS yksikköä oltiin ainakin silmäilty. Nyt Atoylla asentaja selvitti vian syyn ja viikon päästä auto taas toivottavasti toimii kuten pitääkin.
muokattu: 7.2.2022 00:06
Pertti Ekström 07.02.2022 10:28

No niin, vikaa oli EGR-venttiilissä josta sähköliittimen pohjan läpi vuosi nestettä. Tämä ei kuitenkaan ollut aiheuttanut vaihdelaatikon liittimille kosteusongelmia, jota arveltiin mahdolliseksi viaksi taas vaihteiston ongelmille. Asentaja ei ollut aiemmin moiseen vikaan törmännyt, siis EGR-venttiili vaihtoon. Isompi vika, joka aiheutti abs ym. varoitusvalot sekä robottilaatikon temppuilut, oli että ABS-yksikkö oli viallinen ja lähtee korjattavaksi. Aikamoinen rumba ollut tämän kanssa, kun välillä toiminut/vikaantunut mutta nyt sitten totaalinen stop. Tämä ABSi yksikön vika ei ole asentajan mukaan mitenkään harvinainen. Se estää robotin normaalin toiminnan kun taas manuaali vaihteistolla voi ajella normaalisti (toki ilman absia ym.). Vuosi sitten saman asian tiimoilta kulkine Delta autossa, jossa totesivat ABS-yksikön päälle valuneen "ruosteista vettä". Tuolloin toimenpiteenä oli vikakoodien poisto, jolla vika ei tietenkään korjaantunut, eikä sitä liioin tunnistettu vaikka ABS yksikköä oltiin ainakin silmäilty. Nyt Atoylla asentaja selvitti vian syyn ja viikon päästä auto taas toivottavasti toimii kuten pitääkin.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.