Ducaton sähköt

Pertti Ekström 17.03.2021 15:06

Tietäisikö ketään, voiko Ducato 2.3 vm.14 starttimoottori aiheuttaa vikavalojen syttymisen startin yhteydessä? Vikavalot kuittaantuu, kun antaa auton käydä hetken ~15 min, sammuttaa ja käynnistää uudelleen. Samoin eilen katsastuksen yhteydessä, pelkkä virran päälle ja pois kytkentä poisti vikavalot. Tällöinkin moottorin vikavalo usein jää palamaan, jonka jälkeen sammutus ja konepellin avaus/sulkeminen poistaa myös tuon. Katsastaja ei paljon häkeltynyt, sanoi että näitä on aina silloin tällöin, olisipa vielä antanut diagnoosin.
Olin Delta-autolla perjantaina pari tuntia ja kuittasivat vikakoodit pois, mutta seuraavan käynnistyksen yhteydessä sama rumba. Tänään soitin Deltaan ja huoltoneuvoja epäili startin ottavan niin paljon virtaa, että tuo aiheuttaa vikavalojen syttymisen. Tämä taas aiheuttaa minussa suurta epäilyä, kun startti toimii ihan normaalisti.
Onko kenelläkään ollut tämän tyyppisiä oireita Ducatossa?


Nämä vikavalot tietysti estää automaattia vaihtamassa 2 isommalle vaihteelle, eikä vakkarikaan toimi aina, välillä toimii vaikka vika on päällä ?
muokattu: 21.3.2021 15:26

Liitetiedostot

20210313_144140.jpg
Mikko Tamminen 17.03.2021 15:12

Olisikohan tässäkin kyse moottorin ja korin välisestä maadoitus häiriöstä! Laitappa apuvirta kaapeli moottorin ja korin välille ja kokeile muutama kerta.

Pertti Ekström 17.03.2021 19:26

Ok, kiitos vastauksesta, pitää huomenna testata kuvailemallasi tavalla.

Jari Kortesalmi 19.03.2021 22:13

Mittaa akun jännite kun auto ollut käyttämättä/käymättä myös ilman verkkovirtalaturia. vaikka yön yli. Jännitteen pitäisi olla yli 12.5v. Akun täytyy olla tietysti täyteen ladattu ensin. Jos jännite startatessa laskee liian alas syttyy kaikki mahdolliset valot,jopa hansikaslokeron vaikkei valoa olekaan. :-)


Myös toi maadoitus kannattaa koittaa kuten edellä oli mainittu.
muokattu: 19.3.2021 22:35
Mauri Laukkanen 20.03.2021 10:20

No kun täällä jatkuvasti moititaan tuota mootorin ja auton korin välistä maakaapelia,niin
helpoin tapa on testata se kytkemällä vaikka se testimeisseli tai vaikka auton poltin 5W
mootorin ja korin väliin,eli jos se hekuu tai palaa,niin vikaa on mootorin maadoituksessa!.
Helppo testi TI- miehille/naisille!.

Pertti Ekström 21.03.2021 15:22
Pertti Ekström 21.03.2021 15:26

Kiitos vastauksesta, kokeillaan!

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.