Ducaton puhallin pimeni

Markku Parvikko 24.07.2018 12:30

Hei!

2008 Ducaton puhallin lopetti eilen yhtäkkisesti toimintansa kesken ajon. Kävin tänään yleismittarin kanssa läpi sulakkeet ja releet jotka löytyvät kuljettajan jalkatilasta parilla ruuvilla kiinni olevan luukun takaa ja kaikki näyttää olevan ehjänä.

Onko tuon puhaltimen sulakkeet nimenomaan tuolla, vai voisiko niitä etsiä jostain muualta? Mitä muuta muuta mahdollisia vikakohtia voisi olla, vai lähdenkö suoraa uutta puhallinta etsimään?

Timo Haapanen 24.07.2018 13:59

Jos se pysähtyi kuin seinään en usko itse puhaltimen olevan viallinen.

@timppa

Markku Parvikko 24.07.2018 14:07

Jep, silläpä juuri kyselin noista sulakkeista ja releistä. Puhallin tosiaan pimeni yhtäkkisesti eikä inahtanutkaan sen jälkeen.

Timo Haapanen 24.07.2018 14:58

Onkohan tässä uudemmassa vielä etuvastus ja lämpösulake. Jos on niin ne ovat puhaltimen kuoren sisällä. Ja katkaisija tietty yksi vikapaikka. Kokeilitko että ei käy täydelläkään puhallusteholla.

@timppa

Timo Haapanen 24.07.2018 15:06

On siellä tälläinen
https://www.ebay.co.uk/itm/Fiat-Evo-Ducato-Heater-Blower-Resistor-AND-Wiring-Harness-Loom-repair-kit-plug-/272197291840

Ja Karjalan pojat pyytää mitä kehtaavat
https://www.varaosahaku.fi/fi-en/Search/Car-parts/Fiat/FIAT-DUCATO/2007_2015/Air-conditioning-&-Heating/Heating-fan-resistor/All/ID-31038493/

@timppa

Matti Janhonen 24.07.2018 16:33

Myös tämä kannattaa noteerata kun Ducaton osia tarvitsee.

http://alvadi.ee/fi/varaosat/fiat/ducato-250-2006/sisailmanpuhallin/

Markku Parvikko 24.07.2018 17:39

Tuollainen sieltä löytyi. Ulkoisesti näyttäisi varsin ehjältä, päällä oleva vastus ei vaikuta ohmimittarinkaan mukaan palaneelta. Mahtaako olla jotain keinoa todeta onko tämä vielä toimintakuntoinen?

Markku Parvikko 24.07.2018 17:43

Entäs tuo ehdotettu puhaltimen katkaisija, onko jotain vinkkejä miten tuo kuuluisi avata? Yritin ruuvimeisselin kärjellä tuota muovia nostaa auki, mutta ei tunnu nousevan mitenkään päin irti. Onko vinkkejä miten tuon saisi purettua, että pääsisi tutkimaan onko kytkin jotenkin vioittunut?

Liitetiedostot

kytkin.jpg
Juhani Halmeenmäki 24.07.2018 18:07
Markku Parvikko

Tuollainen sieltä löytyi. Ulkoisesti näyttäisi varsin ehjältä, päällä oleva vastus ei vaikuta ohmimittarinkaan mukaan palaneelta. Mahtaako olla jotain keinoa todeta onko tämä vielä toimintakuntoinen?

Jompi kumpi laitimmainen on syöttö, ja muut on vastuksen kautta ulos, eli niissä pitää kaikissa olla erilainen ja pienehkö vastus syöttöön nähden. Ja se siinä päällä ei ole vastus vaan lämpösulake.

Ismo Airikka 24.07.2018 18:45

Eikös ne puhaltimen releet ja sulakkeet ole konehuoneen puolella olevassa "sähkökeskuksessa"...????
Vai muistanko vallan väärin............Toinen vikapaikka jos webasto niin vaihtorele rikki??? ( riippuu onko ns. jälikiasennettu vai väylämallia)

Etuvastus jos menee niin pyörii yleensä jollakin nopeudella, näkemättä paha sanoa mutta rele-sulake akselille arvaus........

Raimo Nieminen 24.07.2018 19:25

Tehnyt samaa pari kertaa kun puhallin ollut täysillä.Lähtenyt itsestään toimiin jonkin ajan päästä.Fiatin huolto päivitteli joskus noita juurikin puhaltimen suurella nopeudella toimimisen varmistamiseksi.Kakkosnopeudella ei ole koskaan tehnyt tuota.Veikkaan että viimeistään huomenna lähtee pyörimaan puhallin kun sen nyt jätät rauhaan.

Markku Parvikko 24.07.2018 22:39

Kiitos ehdotuksista, Ismon vastaus osui tällä kertaa oikeaan. Autossa tosiaan on kaksi erillistä sulakeboksia, olin tutkinut vain tuon auton sisällä olleen. Konepellin alta löytyi lisää sulakkeita ja releitä, yksi releistä oli palaneen näköinen ja vaihtamalla päikseen viereisen kanssa, puhallin lähti toimimaan.

Eli nyt vaan relettä etsimään

Timo Hindström 18.07.2019 09:08

Onko kenelläkään käynyt niin, että puhallin ja ilmastointi toimii nopeuksilla 1,2 ja 4, mutta kiertämällä kohtaan 3 puhallus loppuu ja samalla ilmastoinnin merkkivalo sammuu? Lähtisinkö etsimään vikaa tuosta kytkimestä itsestään?

Risto Salomaa 20.07.2019 15:05

-08 Ducato peltikuorinen teki sitä joskus. Crc tai vastaava pelkääjän jalkatilassa olevaan liittimeen auttoi. Viime syksytalvesta lakkasi kokonaan 3 asennolla. Sama liitin oli osittain palanut. Sain tinailtua ohituksen 3. nopeuden johdolle. Sen jälkeen on pelannut. Mulla retkis on päivittäisajossa ja 3. nopeus on paljon käytössä.
Risto

Tapio Pankka 20.07.2019 19:34

Tiedoksi: tuon ikäisissä Ducatoissa on ollut kojelaudan sisältä puhaltimen ja esivastuksen tienoilta syttyneiä tulipaloja. Sulakkeen palaminen voi olla huono ennusmerkki.

Harri Kolu 21.07.2019 10:06

Tuon puhaltimen moottorin laakerit rupeaa pikkuhiljaa ahistamaan. Tuo sulakkeen palaminen on ensimmäinen merkki siitä että puhallin ei enää pyöri vapaasti.

Jouni Alanen 14.10.2019 16:11

Moro, mikä rele se on noista konehuoneen sulakerasiassa olevista, joka puhallinta ohjaa?
Puhallin meni mykäksi, jälkiasenteisen lisälämmittimen kanssa puhallin toimii, muttei muuten.
Jalkatilassa olevista sulakkeista/releistä, onko siellä mitä pitäs tutkia?
Päällisinpuolin kaikki releet näytti ehjiltä, mutta täytyy ne irroitella yksitellen kaikki.
Puhaltimen sulake on varmaankin 30A?
Ducaton käsikirjaa en omista. Kyseessä peltikuorinen -10 Ducato.

Jouni Alanen 15.10.2019 17:45

Moottoritilassa olevasta sulake/rele rasiasta kun irroitteli kaikki releet irti vuoron perään,
rupesi puhallin toimimaan. Kyseessä oli 30A punainen rele.
Erillistä sulaketta ei kait ole?

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.